PDA

Vis full versjon : Når skal wastegate åpne? B230FT



Anonym
02/08/11, 09:22
Jeg har en 89-modell B230FT (typen med 156hk..)

Vet noen ved hvilket trykk wastegaten skal begynne å åpne, og ved hvilket trykk den skal være helt åpen?

Min begynner å åpne på ca 0,45, men er ikke helt åpen før på godt over 1.. (Testet med en pumpe med manometer..)
Jeg synes det virker noe drøyt at trykket skal være så høyt før den er helt åpen.

Jeg har problemer med at jeg får et avsindig turbotrykk, det er sinnsykt høyt, uten at jeg vet helt hvor høyt, men turbotrykksmåleren går over max, for å si det sånn.

Motoren er chippet hos Simco for mange år siden, bortsett fra det er den original..

gull pilen
02/08/11, 10:14
i teorien hvis den er orginal skal den åpne på 0,5 bar...
mulig wastegaten er ødelagt eller altfor stram siden du får altfor mye trykk.. burde ligge på mellom 0,8-1 bar en plass med chippet ft...
greieste er å kjøpe en wastegate som har 0,8 eller 1 bar i grunntrykk, da blir det ingen tyvåpning på lavere trykk..

Anonym
02/08/11, 13:28
Men hvor mye skal den åpne på 0,5? Skal den være helt åpen da? Eller skal den begynne å åpne?

gull pilen
02/08/11, 14:03
0,5 bar er orginal trykket på ft motor.. skal ikke lade mer enn det uten chip egentlig.. wastegaten skal ikke åpne før den når trykket den er stilt til egentlig, så hvis du skal lade 1bar skal den ikke åpne før det egentlig..
fordi med engang den åpner mister du ladetrykk rett og slett...

Anonym
02/08/11, 16:17
Men den må da begynne å åpne ved et annet trykk enn der den har full åpning?

Jeg prøver bare å få svar på det jeg faktisk spør om..

todleif
02/08/11, 22:00
WG åpner på det trykket den er beregna for. Skal den åpne på 0,9 bar, so skal den ikkje åpne på 0,5 bar.

Anonym
03/08/11, 08:35
Ok, jeg prøver igjen.

Skal den begynne å åpne ved samme trykk som den skal være helt åpen ved?
Er det noen som klarer å hoste opp specs på når den skal begynne å åpne, og når den skal være helt åpen på en B230FT, 1989 modell?

gull pilen
03/08/11, 08:42
Ok, jeg prøver igjen.

Skal den begynne å åpne ved samme trykk som den skal være helt åpen ved?
Er det noen som klarer å hoste opp specs på når den skal begynne å åpne, og når den skal være helt åpen på en B230FT, 1989 modell?

den skal IKKE åpne før den når trykket den er stilt til!!
på din ft motor er det orginalt på 0,5bar...
så om noen har stilt på wastegaten din eller byttet den er umulig å si for meg... skjønte du nå???
og ja den skal åpne ved samme trykk den skal være helt åpne...