PDA

Vis full versjon : Feilkoder på 230f



Hdmann
01/08/11, 20:17
Hei.
Har en -79 mod 245 som jeg har satt inn en 230 f motor i.Synes at denne går litt dårlig,i tillegg til at den er litt tørst.Tomgangen ligger stort sett på ca 1100 omdr. så derfor tok jeg ut feilkoder på den.
Fikk først ut 1-1-3 feil i brensleinsprutare og
2-2-1 brenslesystemet kompenserer for extremt fet eller mager blanding ved kjøring.
Jeg nullet ut feilkodene,og startet så opp bilen og lot den gå litt.
Fikk så nye feilkoder 2-2-1 som før og
2-3-1 systemet kompenserer for rik eller mager blanding ved kjøring.Motoren er helt standard untatt "sportsfilter" også har jeg fjernet innmaten i katalysator.
Tomgangen normaliserer seg hvis jeg stopper bilen,og starter igjen,men går ganske fort opp til 1100omdr. igjen.
TIPS?

Larsgunnar
02/08/11, 01:43
Har du lambdasonde? Isåfall, sjekket den? Bilen min fikk for feit blanding, og etter en stund begynte lambdalampa å lyse. Jeg trengte riktignok bare nye plugger og jorde batteriet for at alt skulle funke igjen.

Jeg ville sjekket lambdasonden. Verdt ett forsøk ihvertfall. :)

Hdmann
02/08/11, 10:04
Har lambda,men ingen lampe for dette i og med at den er ombygd.
Hvordan sjekker jeg lamdasonden?

Jensemæinn
02/08/11, 14:00
jeg har samme problemet med min 91 mod. drar drittdårlig i motbakke å bruker mye suppe. har skifta lambda å det hjalp lite, har også prøvd luftmengdemåler å temp føler egentli prøvd det meste uten hell. så hvis noen har tips så let me know

gull pilen
02/08/11, 15:02
tenningsdeler?? drivstoff filter?

Hdmann
02/08/11, 15:20
Satte inn nytt filter ved ombyggingen (biltema) Tenningsdelene er ikke byttet,men synes at de ser helt fine ut.. Tenningsjustering,hvilket merke skal en gå etter der? Motoren har gått likt etter ombyggingen.Før ombygging aner jeg ikke..Skal vel ikke få høy tomgang ved dårlige tenningsdeler?

Larsgunnar
02/08/11, 16:04
Har venner som har prøvd det biltemafilteret, og bilene deres ble seigere.

Hdmann
08/08/11, 20:35
Tenningsdeler og bensinfilter er byttet.Og bilen er akkurat som før..

Hdmann
08/08/11, 21:14
Koblet ut lambda i dag,og kjørte en tur.Bilen oppførte seg helt likt,men tomgangen var nå normal.Ser ikke ut til at den får fet blanding.Pluggene var heller lyse brune.Hvordan finne ut om det er feil på lambda eller LMM? Og hvordan kan jeg evt måle bensintrykket.?

gleid
09/08/11, 21:54
Hei.
--også har jeg fjernet innmaten i katalysator.
Tomgangen normaliserer seg hvis jeg stopper bilen,og starter igjen,men går ganske fort opp til 1100omdr. igjen.
TIPS?

Litt off topic, men hvordan fjernet du innmaten i katen? Skar den i to og sveiset sammen igjen? Trenger litt tips til en slik operasjon sjøl...

Jonas
10/08/11, 08:16
lh 2.4 må ha signal fra speedometeret, så hvis du ikke har elektrisk speedometer blir det krøll med tomgangen, ligger å hopper mellom 1000-1500 å du får feilkode på lastsignal

Hdmann
10/08/11, 21:34
Innmaten på katalysatoren fjernet jeg bare ved å banke den ut med grovt verktøy og tålmodighet.
Har ikke elektronisk meter nei,men prøvde å kjøre en tur uten lambda innkoblet,og da var tomgangen normal.
Lurer på om den kan ha lavt bensintrykk,synes å høre tenningsbank ved belastning..

gleid
11/08/11, 09:57
Altså bare banket det ut gjennom enderøra? Ikke splittet den på noe vis?

Hdmann
12/08/11, 08:25
Ikke gjennom enderøra nei.Du må demontere katalysatoren først.Da ser du innmaten.Så er det bare å banke ut innmaten.Den smuldrer opp etterhvert,så er det bare å riste ut bit for bit.Bruk en grov skrutrekker,rør eller spett.Hvis du ikke får demontert katalysatoren,så kan du jo kappe røret i hver ende av kat. og bruke skjøtemoffer når du skal montere igjen.Lykke til :-)

gleid
12/08/11, 22:32
Skjønner! Da skal det prøves ;) Og hvis avgasen ikke blir over maks så er det jo bare bra! Var på EU nå, og da målte de 1.0. Grensa går vel på 3.5 eller noe?

Hdmann
13/08/11, 22:08
Grensa kommer nok ann på hvilken årsmodell du har.Jeg fikk i allefall godkjent en -90 mod 740 Tic uten katalysator.

gleid
14/08/11, 09:07
Mener han sa på Volvo at det er forskjellige verdier om du har kat eller ikke orginalt...

gleid
14/08/11, 09:08
Men nå skal jeg slutte å spore av med helt andre tema på denne tråden! :p