PDA

Vis full versjon : Ruskete tomgang, "nykking" ved normal kjøring og/eller pådrag. Hjeeelp



Volvoniføør
01/08/11, 20:07
Jaja da prøver vi her igjen..
Trodde jeg hadde fikset problemet, men den kom tilbake den gitt..

Altså, problemet er følgende:
-Ruskete tomgang der den står å jager på turtall fra ca 500rpm til ca 1000rpm.
-"Nykker" ved vanlig kjøring, bare ett lite nykk på ca 0,5-1 sek.

Har byttet/sjekket/stilt inn:
-Byttet tomgangsregulator.
-Byttet fordelerlokk.
-Byttet tennpluggkabler + tennplugger.
-Stilt inn spjeldsensor.
-Sjekket for falskluft.

Oppsett:
-B230FK.
-LMM på innsugsside.
-13c.
-Alu cooler.
-Røde V70 2.5 turbo dyser.

Tips noen? :(

boman
01/08/11, 21:30
Dårlig strøm til bensinpumpa di.
Jeg hadde mye problemer med at bilen lugga, det var dårlig strøm tilførsel til bensinpumpa så jeg la opp ny tilførsel (ifra kabelen til bass forsterkeren) og brukte den originale tilførselen som styrestrøm.
Du kan eventuelt måle spenninga bak på bensinpumpa (i kontakta under gulvet i bagasjen) og sammenligne med spenninga på batteriet (når bilen går, og under kjøring).

Volvoniføør
01/08/11, 22:22
Takker for svar :)
Kan prøve å sjekke det imorgen :)

Kastel81
02/08/11, 15:41
Kan nemne at jeg hatt samme symptomene inntil i dag da jeg byttet bensinpumpen "for den laget lyd" å da ga det seg med nykking å ujamn tomgang å lyden så klart

Volvoniføør
02/08/11, 17:15
Kan jo sjekke det, laget ikke lyd sist jeg var baki der..
Men skader jo ikke å sjekke, så takk for tipset :)

Espen-K
02/08/11, 17:30
Jeg har faktisk de samme sypmtomene nå, eller rettere sagt de kom i går og ser ut til å ha forsvunnet i dag.
Jeg har to nye bensinpumper og nytt rele så tviler på at det er noe tull der.
det virker som om bilen soter igjen når den bare blir småkjørt på lavtturtall, min må blåses ut av inimellom for å gå pent.
så i dag har jeg kjørt den litt hardt og nå går den mye penere, selv om motorlampa nå lyser. Skal sjekke det i morgen.

johmolan
02/08/11, 18:22
Kan nemne at jeg hatt samme symptomene inntil i dag da jeg byttet bensinpumpen "for den laget lyd" å da ga det seg med nykking å ujamn tomgang å lyden så klart

hvilken av pumpene byttet du, den i tanken eller midt under bilen?

Volvoniføør
02/08/11, 19:16
Jeg har faktisk de samme sypmtomene nå, eller rettere sagt de kom i går og ser ut til å ha forsvunnet i dag.
Jeg har to nye bensinpumper og nytt rele så tviler på at det er noe tull der.
det virker som om bilen soter igjen når den bare blir småkjørt på lavtturtall, min må blåses ut av inimellom for å gå pent.
så i dag har jeg kjørt den litt hardt og nå går den mye penere, selv om motorlampa nå lyser. Skal sjekke det i morgen.

Har du lest ut noen feilkoder da?

Espen-K
02/08/11, 19:17
Har du lest ut noen feilkoder da?

Nei ikke lest ut noen feilkoder, har ungene så kommer meg ikke ut å får sjekket det før de er levert i barnehagen i morgen.

Volvoniføør
02/08/11, 19:26
Skjønner den :P
Du får skrive dem her når du får tid, så andre kan dra nytte av denne tråden også om vi finner løsningen :)

Espen-K
02/08/11, 19:37
Har du sjekket jordingen på tankarmaturet?

Trygve_johnsen
02/08/11, 20:24
jeg fikk samme problem, og har det enda, da jeg satt på s60r dyser. mener at blandinga er litt fet på lavt turtall. derfor nykker den

boman
02/08/11, 20:31
Jeg har faktisk de samme sypmtomene nå, eller rettere sagt de kom i går og ser ut til å ha forsvunnet i dag.
Jeg har to nye bensinpumper og nytt rele så tviler på at det er noe tull der.
det virker som om bilen soter igjen når den bare blir småkjørt på lavtturtall, min må blåses ut av inimellom for å gå pent.
så i dag har jeg kjørt den litt hardt og nå går den mye penere, selv om motorlampa nå lyser. Skal sjekke det i morgen.

Selv med nytt rele er strømtilførselen til pumpa i tanken ihvertfall for dårlig originalt. Legg opp ny, jeg merka som jeg sa stoor forskjell når jeg gjorde det på lugging og nøkking.

Volvoniføør
02/08/11, 20:52
Da har kanskje jeg funnet ut av feilen min, håper jeg..
Tenkte på det at jeg har sett at stempelet i dumpen min går opp og ned på tomgang, faktisk så mye at den åpner seg littegrann.
Så da shimset jeg fjæra i dumpen med 3 skiver og strammet dumpen så mye som mulig (justerbar dump).
Hittil har jeg ikke merket noe av det, så nå HÅPER jeg at det var dette som var feilen :)

-Men dere andre må bare bruke tråden for å diskutere og hjelpe hverandre så mye som dere bare ønsker :)
Er det noe jeg kan bidra med skal jeg ihvertfall prøve så godt jeg kan.

Kastel81
02/08/11, 21:47
hvilken av pumpene byttet du, den i tanken eller midt under bilen?

under bilen

janhvold
05/08/11, 21:16
Fordel å ha LMM etter dumpventil. Da klarer du deg uten disse problemene :=)

Volvoniføør
05/08/11, 23:20
Fordel å ha LMM etter dumpventil. Da klarer du deg uten disse problemene :=)

Har det jeg :p

Volvoniføør
16/08/11, 16:43
Begynner vel sannsynligvis å bli oppfattet som en komplett idiot her nå..
Men jeg er så ****** lei av dette nå!
Med andre ord, problemet kom tilbake 1 dag etter jeg skrev her at problemet var fikset :mad:
Har drevet med feilsøking helt siden da, prøvd ditten og byttet datten..
Plis noen, begynner å bli dyrt med all denne feilsøkingen for en stakkars elektrikerlærling.. :(

Thobbus
16/08/11, 20:22
Sjekka dysene?
Jeg hadde knukket dysenål på min B230F på sylinder nr 3, bilen nykket og smalt en sjelden gang, virka som jeg hadde hatt håndbrekk på eller noe med normal kjøring :p

Volvoniføør
16/08/11, 20:34
Sjekka dysene?
Jeg hadde knukket dysenål på min B230F på sylinder nr 3, bilen nykket og smalt en sjelden gang, virka som jeg hadde hatt håndbrekk på eller noe med normal kjøring :p

Hvordan smell da? I eksos? :p

Volvoniføør
18/08/11, 14:38
Kan det ha noe med selve spjeldet å gjøre tro??

lasse940
18/08/11, 18:37
Skaff deg en afr måler så kan du konstantere/avkrefte bensin tilførsel.

Volvoniføør
21/08/11, 11:29
Skaff deg en afr måler så kan du konstantere/avkrefte bensin tilførsel.

Har nok ikke råd til 2000++ bare sånn plutselig når man bare er lærling..

lasse940
21/08/11, 12:24
Har nok ikke råd til 2000++ bare sånn plutselig når man bare er lærling..

Nei det er kanskje ikke så lett å få til da nei. Skjekket lmm da? Hadde samme problem engang. Viste seg at minstemann her hjemme hadde lagt en teip ball i trykkrør som da la seg intill gitter på lmm ;)

Volvoniføør
21/08/11, 13:57
Nei det er kanskje ikke så lett å få til da nei. Skjekket lmm da? Hadde samme problem engang. Viste seg at minstemann her hjemme hadde lagt en teip ball i trykkrør som da la seg intill gitter på lmm ;)

Får ikke opp noen feilkode, men når jeg tar ut kontakten til lmm så stabiliserer motoren seg, slutter å rykke på tomgang å slutter med poppinga i luftfilteret..

Har du problemer med de mindre som er ute på røvertokt ja :p

lasse940
21/08/11, 16:40
Får ikke opp noen feilkode, men når jeg tar ut kontakten til lmm så stabiliserer motoren seg, slutter å rykke på tomgang å slutter med poppinga i luftfilteret..

Har du problemer med de mindre som er ute på røvertokt ja :p

Er ikke alltid man får opp feilkode på lmm jeg fikk ikke det av teipen og om det stabiliserer seg når du har av konntakta så vill jeg tro det er lmm. den er ikke vendt feil vei ?
Eller så kunne det jo vært at regreim hadde hoppet over noen tenner! Men holder en knapp på lmm din! Ja her er det noen små røvere som steller i stand litt av hvert ;)

Volvoniføør
21/08/11, 19:17
Like artig hver gang de finner på noe :p
Lmm står riktig vei den, pila vender nå mot innsuget ihvertfall..
Registerreimen er også riktig, så man får vel prøve en annen lmm igjen da :)

Espen-K
22/08/11, 00:16
Har du sjekket om det er noen feilkode eller bare antar du det siden lampen ikke lyser?

Volvoniføør
22/08/11, 15:14
Har du sjekket om det er noen feilkode eller bare antar du det siden lampen ikke lyser?

Har sjekket det bortimot 1643 ganger eller noe sånt :p