PDA

Vis full versjon : våtsliping og rubbing/polering



Oddwar
09/03/10, 12:49
såg det såvidt var nevnt noe i en tråd her om å først våtslipe enten hele, eller deler av bilen for så å rubbe/polere den. noen som har noen erfaringer med dette? ser jo ut som man oppnår et meget bra resultat! :D

Eternal Custom
09/03/10, 20:42
Det kan bli fint det. Det man må passe på er å ikke bruke for grovt papir, og ikke slipe der man ikke kommer til med maskin og ikke nærme kanter som er lett å slipe igjennom. Ville brukt først et 1500 papir (tørt) og deretter gått over med 3000 etterpå, vått.
Deretter bruker jeg tre typer poleringsmiddel fra 3M. 1 grov rubbing med grov pad, deretter en finere rubbing med mykere pad, og tilslutt en polish som fjerner hologrammer eller kjøregater som det også kalles! Det beste her er å bruke en ocsillerende maskin, men fungerer også med vanlig maskin. Poenget med å slipe først er for å fjerne struktur, og få en glassplate-liknende overflate. Hvis du bare skal få opp glansen i lakken og få vekk vaskeriper etc så kan man bruke rubbing også vanlig maskinpolish! Kommer ann på hvilket resultat du er ute etter:) Det kan være greit å ha litt trening hvis du skal slipe først (prøv på en liten flate først). Håper du ble litt klokere:)

tyggern
09/03/10, 21:44
Det krever litt utstyr og mye tid.
Ville nokk ikke startet med våtslip og polering, før en har god kontroll på en rotenende maskin. og hvordan den virker. Kan fort gjøre feil med de, om en ikke vet hva en gjør.

Ved våtslip er det viktig at en har veldig godt lys.
Skylder ofte, og pusser i rette bevegelser. når du går over til et finere papir er det viktig og slipe på tvers av retningen en pusset i. for at en ikke bare skal pusse nedi i samme "ripene".

vil tro at om en skal pusse for hånd og polere opp igjen bør en nok regne bortimot en uke i arbeidstid......

Skal du kjøpe inn utstyr bare for den ene jobben, må du nok ut med ganske mange kroner.... vil tro det er billigere å få noen til å ta den jobben.

Er det appelsinhud du skal ha bort?

hvor holder du til? kan kanskje hjelpe deg å komme i kontakt med noen i ditt område.

Vil tro at en skillelig runde med maskin, hjelper på ganske mye......
typisk bilde av 1 stegs jobb på halve døren til min 940 og dette er kun med medium grov polish.. (medium cut)

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/03/472.jpg

Etter enda et steg til i poleringen blir det enda blankere.
En grov cut polish/rubbing fjerner ganske bra med lakk den også. og om en ikke vet hva en gjør kan en fort brenne lakk, eller gå gjennom klarlakken og det er ikke pent.

Det er fult mulig å lære seg dette og det er mye jeg ikke kan enda jeg også.
Men våtslip er ikke stedet å starte. blir litt krabbe før løping osv...

Ta forøvrig en titt på DCN.no forumet. der er det mye info
Eller i how-to her på vccn. der ligger det en god innføring i bilpleie...

lykke til.

henrik940
10/03/10, 21:11
Syk forskjell :p !