PDA

Vis full versjon : Hvilken vifte starter når jeg låser opp bilen?



everlong
30/07/11, 14:44
Når jeg låser opp bilen så starter en vifte å gå, den stopper straks jeg åpner ei dør. Hva er funksjonen til den?

Stig-Arne
30/07/11, 18:51
Funksjonen er å lufte ut inne i bilen når forholdene tilsier det.
Over 10 grader ute + mange andre ting den tar hensyn til.

everlong
30/07/11, 20:13
Jeg trodde kanskje det var en form for nedkjøling inni bilen når det var varmt ute, men det er for å trekke ut gammel luft og gi frisk inn altså. Er det standard?

Stig-Arne
30/07/11, 20:17
Er jo ikke annet enn kupeviften som starter, en viss nedkjøling er det jo, men mest for å bytte ut luften. Tror det er standard på alle V70 II

Blackhawk
30/07/11, 21:58
På min 2010: S80 står det i instruksjonsboken, at denne
utluftingen varer i bilens fem første leveår - bl.a. for å
lufte ut evt. mindre bra lukter osv. som kan oppstå i
nytt materiale osv. Utluftingen vil avta over årene, og
etter fem år slutte helt. Skal visstnok være mulig, å
kode om dette hos Volvo etter det femte året - dersom
man ønsker denne funksjonen permanent.

ovees
31/07/11, 09:23
På min 2010: S80 står det i instruksjonsboken, at denne
utluftingen varer i bilens fem første leveår - bl.a. for å
lufte ut evt. mindre bra lukter osv. som kan oppstå i
nytt materiale osv. Utluftingen vil avta over årene, og
etter fem år slutte helt. Skal visstnok være mulig, å
kode om dette hos Volvo etter det femte året - dersom
man ønsker denne funksjonen permanent.

Artig og se noen båtinnterserte her også ;-) Nå skjønner jeg hvorfor denne ikke starter så så ofte lenger på min V70 2009. trodde det var noe feil med den men der tok jeg feil gitt.

SagaPer
01/08/11, 18:44
Når jeg låser opp bilen så starter en vifte å gå, den stopper straks jeg åpner ei dør. Hva er funksjonen til den?

Fra instruksjonsboken til V70/XC70 2009 (svensk web manual):

"Clean Zone Interior Package (CZIP) Detta tillval håller kupén ännu renare från allergi- och astmaframkallande substanser. För mer information om CZIP, se broschyren som medföljer bilen vid köpet.

Följande ingår:
• En utbyggd fläktfunktion som innebär att fläkten startar när bilen öppnas med fjärrnyckeln. Fläkten fyller då kupén med friskluft. Funktionen startar vid behov och stängs av automatiskt efter en stund eller då en av dörrarna till kupén öppnas. Tidsintervallet under vilket fläkten går minskar successivt fram tills bilen är 4 år.
• Interior Air Quality System (IAQS). Ett helautomatiskt system som renar luften i kupén från luftföroreningar som partiklar, kolväten, kväveoxider och marknära ozon.

OBS: I bilar med CZIP ska IAQS-luftfiltret bytas var 15000 km eller en gång per år. I bilar utan CZIP ska IAQS-luftfiltret bytas vid ordinarie service."

Steelseries850
02/08/11, 18:09
La merke til dette her å ! det er super smart ! da slipper du varm bil :D samme hvis det er varme sommerdag trykker på på dør åpneren ! inne i stund går alle vinduene opp :) smart !

Blackhawk
02/08/11, 22:53
Stemmer som SagaPer sier, er fire år denne automatiske
funksjonen gjelder - mente det var fem, men husket feil.

orfaman68
20/07/14, 10:34
Bilen min er av første modell XC 70 III , 08.2007 , og denne funksjonen virker fortsatt. Men jeg vet ikke om forrige eier har omprogrammert noe...

ojacobs1
21/07/14, 22:12
Virker fortsatt på min -08 også...

Sent fra min LT26w via Tapatalk

Petter M
23/07/14, 21:22
Virker på min 08 også :P

Morgis
25/07/14, 09:40
Fungerer daglig i finvær i min 09 også.
Denne kan kanskje aktiveres permanent via Vida?

Sent from my Lumia 1020 using Tapatalk