PDA

Vis full versjon : Teste/Justere tenning



Gneizten
09/03/10, 12:04
har prøvelampe liggende så tenkte jeg skulle få sjekka tenningen på min B23A, men skal du sette prøvelampe på pluggledning på sylinder 1? sylinder 1 er sylinderen nærmest vifta?

deretter skal du lyse mot reimhjulet på veiva? for så å lese av på reg.reim dekslet? hva bør tenningen ligge på da?
og dersom denne er feil, hvordan justerer jeg dette?

kjører på 98 bensin


Trenger fortsatt hjelp til justering av forgasser, så om noen har noen lure tips å komme med, så spytt ut :p
for å få noe serlig drag i bilen nå så må choken dras helt ut, så da er vel blandingen for mager?

takker for svar :)

Mr. Crepsley
09/03/10, 13:04
Du sett den ene ledningen på syl #1 som du sier, og den andre på batteriet. Så lyser du ned på reimhjulet. Da får du se et hakk i reimhjulet når det blinker. Husker ikke i farta hvilken tenning du skal ha, men troooor det var 12 grader fortenning. Da løsner du skruen til fordeleren (13mm) og vrir den (mot klokka for fortenner, med klokka for ettertenning).

Gneizten
09/03/10, 15:51
takk :)

Torra
09/03/10, 19:27
Brukte prøvelampe selv for første gang igår, og funket knallbra! Du skjønner det rimelig raskt hvordan du skal gjøre det :p Saxnot, hvor har du de tallene fra? Og hvilket turtall skal motoren ha når man justerer?

Mr. Crepsley
09/03/10, 19:37
De tallene kan du ta med ei klype salt, sjekk haynes, skal stå der. Dette er bare noe jeg har i hue, men tror jeg er på bærtur. Ellers så mener jeg å huske at motoren skal ha 800-900 rpm.

Torra
09/03/10, 19:40
Aha :p
Har hørt noe om at motoren skulle stå på 3k RPM, men vet ikke helt jeg :p Justerte tenningen min på tomgangen, men fikk en helvettes til ettertenning

Mr. Crepsley
09/03/10, 19:43
3000 stemmer nok ikke, skal justeres på tomgang. Hva stillte du tenningen til da? Hvordan motor har du?

Torra
09/03/10, 19:52
stilte tenningen omtrent på 0 tror jeg.. Har B230K med A tenningssystem :p
De tallene på kåpa over remhjulet, der det står 10,20,30 osv. Er det for- eller ettertenning?

Mr. Crepsley
09/03/10, 19:56
Aha, 0 blir nok feil tror jeg nok. Tror jeg vill gått for 10 i fortenning jeg.. vrir fordeleren mot klokka.

jonass
09/03/10, 20:00
kan godt stille på litt med enn 10 og, helt opp på 15.

odegard
09/03/10, 21:52
jeg har ett par tall fra dataen på ett veksted, B230A.

0-2/1000
8-12/2200
18-22/3200

Er dette riktig ? :)

kermitt
09/03/10, 22:05
ta av vakumet når du justerer tenninga.

Torra
10/03/10, 10:11
odegard: 0-2 ved 1000RPM?
Kermitt: Faen det glemte jeg :p Visste jo det...

volvo2før
10/03/10, 11:47
Er det på samme måte om man skal justere på en innsprøytningsmotor? Har b21et, altså k-jetronic og stifttenning..!

TeamBørnOut
10/03/10, 11:55
du har ikke stifttenning

volvo2før
10/03/10, 16:02
du har ikke stifttenning

Okei, elektronisk..?

Hallgeir
14/03/10, 10:08
i praksis er det vel ønskelig med mest mulig fortening. Men du kommer til ett punkt der du vil få tenningsbank. Da har du litt for mye fortenning :p
Om du har stifter så sjekk stifteåpning og ev ta en runde med stifte fila og smergelpapir på kontaktpunktene i fordeleren og rotoren før du justerer tenninga. Lurt å sjekke plugga også.

Torra
14/03/10, 13:40
En annen ting som trådstarter nevnte da, justering av forgasser?

kermitt
14/03/10, 15:00
koble på CO måler i eksosen, plugg pulsair, juster så på CO skruen under gassern til lambda verdi ligger på 1
du må vel sikkert justere inn tomgang etterpå og, det er en liten "gull" skrue i innsuget rett over spjeldet.

Gneizten
20/05/10, 16:23
sliter enda men forgasseren og tenning.. når jeg har vridd fordeleren så mye det går mot klokken ligger den vel på rundt 20 i fortenning? altså går det ikke å stille den lavere, hva må gjøres her?

problemet med bilen nå er at ved 1000-2000rpm går bilen helt vanlig, fra 2000-4000rpm virker det som motoren kveles. på 4000-7000rpm går bilen flott, er her den drar best. Viss motoren står på tomgang og jeg trokker gasspedalen rett i bunn virker det som motoren kveles og det smeller/blåser ut forgasseren i stedet for å suge, altså tilbakeslag i forgasseren. hva kan gjøre at den oppfører seg sånn?

er forøvrig en b23 blokk med 531 topp, samt en forgasser fra en b21A

hilsen en som er drittlei forgasser!

ArneR
20/05/10, 23:06
Aaalt for mye fortenning, den skal ikke skyte i gasseren. Det kan bli dritt om du ikke gjør noe med det fort..

På tomgang skal du ikke ha så mange grader fortenning, rundt 10* er passe. Juster deretter CO ut til den slutter å lugge ved pådrag.

Gneizten
20/05/10, 23:49
men hvordan kan jeg få ned tenningen når jeg har stillt fordeleren så mye mot klokka som det går? kan en justere det inn fordeleren også?

10* er det når vacumslangen er koblet fra?

på forgasseren er det to skruer, en like ved insuget. samt en på siden hvor en fjær er tredd innpå slik at den skal holde posisjonen. Hvilken skal justeres og hva er så den andre til?
det er også en skrue på insuget men den er jo tomgangen....

ArneR
21/05/10, 00:53
Regner med du har B230A, da har du CO-skruen under gasseren..

Om du ikke får stilt ned tenningen mer, tar du og løfter opp fordeleren og flytter den litt. Er ikke sikker på hvilken vei, men det finner du nok ut..

Gneizten
21/05/10, 11:01
Regner med du har B230A, da har du CO-skruen under gasseren..

Om du ikke får stilt ned tenningen mer, tar du og løfter opp fordeleren og flytter den litt. Er ikke sikker på hvilken vei, men det finner du nok ut..

tusen takk :) er en b23A men har bytta gasser til en fra b21 men mener CO skruen er den som står på siden, ilag med tilkoblingene til gasspjeldet ;)

Mr. Crepsley
21/05/10, 17:28
Sikker på fordeleren står på rett plass mtp. merkene? Altså når syl 1 står i ØD, skal rotoren peke på sporet i huset til fordeleren.

TeamBørnOut
21/05/10, 17:36
spørs hvor fordelern står det :)

oar83
21/05/10, 19:30
Har problemer med justering av tenning etter at eg tok vekk egr og pulsair på motoren. Den starta og går, men meeget dårlig.... Det er en B230A som står i gule-vogna mi.
Har stillt inn reg-reima x antall ganga den er iallefall rett! Fordelar justert først fram til 0, så justert inntil ca15 grader (har prøvd litt forskjellig men den går ikkje skikkelig på tomgang) Har eg formykje fortenning går den på tomgang, men går ikkje an å køyre...

Spørsmålet er: Kjem problemet av at eg plugga egr og pulsair på motoren?

Visst ikkje? kva er problemet?

Mr. Crepsley
21/05/10, 19:32
spørs hvor fordelern står det :)

Tenker du på topp/blokk?

DieselDriver
21/05/10, 19:54
For og justere gasser må du ha spesialverktøy for og stille nåla eller du kan banke setet ned med en dor men da må du ha peiling. Stilte tenninga på 62+- og slo setet litt nedover her om dagen på en b19 som hadde samme problemer som deg. Ble strøken etterpå.

Gneizten
21/05/10, 23:16
For og justere gasser må du ha spesialverktøy for og stille nåla eller du kan banke setet ned med en dor men da må du ha peiling. Stilte tenninga på 62+- og slo setet litt nedover her om dagen på en b19 som hadde samme problemer som deg. Ble strøken etterpå.

62+- er vel kamvinkel? kroleis målar du den?
snakket med han eldste på volvo i haugesund idag, og han fortalte om dette nålsetet, men ifølge det han sa så ser det bra ut hos meg...
men bytta til en annen forgasser idag samt skiftet stift, så kom seg en del da ;)

men lurer litt på det med tenningen, når vacum er frakoblet står den nå på 7-8* som var bra ifølge han på volvo.
men når vacumslangen blir satt på går den opp til ca 15-20* og enda høyere ved pådrag, er dette rett?

DieselDriver
22/05/10, 00:12
Få deg et kamvinkelmeter.

ArneR
22/05/10, 02:09
hvorfor skal han skaffe seg et kamvinkelmeter? Har enda til gode å se dokumentasjon på hvordan man justerer etter noe slikt på en gammal volvo.. De fleste klarer seg med en prøvelampe eller stroboskop.

Men uansett, fortenningen skal øke ved belastning, det er normalt.. Men den skal ikke øke så mye på tomgang, har du så mye vakuum på tomgang virker det som at noe ikke stemmer.. Feilhuket reg.reim e.l.

EDIT: Det kan også være at vakuumslangen til fordeleren er satt på feil plass på gasseren, den skal stå før spjellet..

Ta av slangen på fordeleren og sett en fuktet finger på enden av den, du skal ikke kjenne mye sug før du vrir på gassen.

Gneizten
22/05/10, 02:37
hvorfor skal han skaffe seg et kamvinkelmeter? Har enda til gode å se dokumentasjon på hvordan man justerer etter noe slikt på en gammal volvo.. De fleste klarer seg med en prøvelampe eller stroboskop.

Men uansett, fortenningen skal øke ved belastning, det er normalt.. Men den skal ikke øke så mye på tomgang, har du så mye vakuum på tomgang virker det som at noe ikke stemmer.. Feilhuket reg.reim e.l.

EDIT: Det kan også være at vakuumslangen til fordeleren er satt på feil plass på gasseren, den skal stå før spjellet..

Ta av slangen på fordeleren og sett en fuktet finger på enden av den, du skal ikke kjenne mye sug før du vrir på gassen.

da har nok sikkert jeg satt slangen til fordeleren på feil plass ja :) tusen takk for gode svar.

tror nok at et stroboskop er mer en godt nok på de gammle motorene her ja... bruker det selv og det funker utmerket

DieselDriver
22/05/10, 11:25
[QUOTE=ArneR;76832]hvorfor skal han skaffe seg et kamvinkelmeter? Har enda til gode å se dokumentasjon på hvordan man justerer etter noe slikt på en gammal volvo.. De fleste klarer seg med en prøvelampe eller stroboskop.



Man kobler en ledning på coilen som går til fordeleren og en på jord i bilen og måler mens bilen går på tomgang. Er gjort i en fei med et sånt meter og det blir nøyaktig.

Swissman
22/05/10, 12:57
[QUOTE=ArneR;76832]hvorfor skal han skaffe seg et kamvinkelmeter? Har enda til gode å se dokumentasjon på hvordan man justerer etter noe slikt på en gammal volvo.. De fleste klarer seg med en prøvelampe eller stroboskop.



Man kobler en ledning på coilen som går til fordeleren og en på jord i bilen og måler mens bilen går på tomgang. Er gjort i en fei med et sånt meter og det blir nøyaktig.

Kamvinkel måles og justeres ikke på tomgang, men når fordelerlokket er av og motoren sveives med startmotoren.
Kamvinkel vil gi et gjennomsnitt av stifteråpningen, om knastene på fordelerakslen er ujevnt slitt blir dette mer nøyaktig.
Ellers så justerer man stifteråpningen ved å få en av knastene på akslingen til å åpne stifteren helt og måle åpningen med bladsøker.
Det er en forutsetning av kamvinkel, eller stifteråpning om du vil, er riktig FØR justering av tenningen.

visløff
22/05/10, 16:44
62+- er vel kamvinkel? kroleis målar du den?
snakket med han eldste på volvo i haugesund idag, og han fortalte om dette nålsetet, men ifølge det han sa så ser det bra ut hos meg...
men bytta til en annen forgasser idag samt skiftet stift, så kom seg en del da ;)

men lurer litt på det med tenningen, når vacum er frakoblet står den nå på 7-8* som var bra ifølge han på volvo.
men når vacumslangen blir satt på går den opp til ca 15-20* og enda høyere ved pådrag, er dette rett?

målt åpninga på stifta da?

Gneizten
22/05/10, 18:28
målt åpninga på stifta da?

jepp, ny stift samt målt åpningen ;)

Glien
31/05/10, 21:40
For og justere gasser må du ha spesialverktøy for og stille nåla eller du kan banke setet ned med en dor men da må du ha peiling. Stilte tenninga på 62+- og slo setet litt nedover her om dagen på en b19 som hadde samme problemer som deg. Ble strøken etterpå.

skal man banke hele stempelet ned med dor?:confused:

DieselDriver
31/05/10, 22:01
skal man banke hele stempelet ned med dor?:confused:

Nei setet.

Petter Hegge
01/02/13, 16:56
vacum klokka de er gåend

jabbajohn
17/12/13, 18:08
Sorry for og dra opp gammel tråd her altså, men jeg har litt problemer med tenninga på 240in med b230a motor. når man ruser opp feks. og den "roer" seg ned dauer den (blir kvelt). Noen som har formening om det er for mye fortenning eller ettertennig ? Også lurer jeg på hvilken vei man skal snu rotoren om man napper ut hele fordeleren og setter på plass igjen :) Og er det trygt og vri på fordeleren når motoren står og går ?

Etern1ty
18/12/13, 23:54
Ifølge tolerancedata skal du ha U/ vak. 7° / 750 ± 50 o/m på en B230A.

Forgasser justerer du som kermit beskriver. Har du forresten vaccumlekkasjer blir tenning feil uansett