PDA

Vis full versjon : automat og tidsforbruk på å legge i drive.



eab
30/07/11, 12:28
Bilen er en 2002 v70 d5 som har gått 195000km, med jevnlig flushing av automaten. Sist gang rett før jeg kjøpte den, altså mindre enn 50 mil siden.

Av og til synes jeg den bruker litt lang tid på å skifte fra P til D. Man føler at man må vente til automatkassa får lagt i drive, og dersom man glemmer seg så rekker man godt å slippe bremsen og flytte foten til gasspedalen før girkassa klarer å skifte gir. Å skifte fra P til R er endel raskere og oppleves som normalt.

Det er forsåvidt ikke snakk om mange sekundene, men likevel irriterende. Det får meg til å lure på om disse kassene faktisk skal være slik, eller om det er noe galt? Oljenivået er korrekt, og oljen er ny og fin (nettopp flushet).

Det eneste jeg har å sammenligne med er gamle gm og mopar automater fra 60tallet og opp. Kanskje ikke verdens beste sammenligning, men gamle th350 kasser f.eks skifter mye raskere fra P til D. Selv opticruisen i lastebilen er jo raskere på å finne fram revers :P

Stig-Arne
30/07/11, 22:49
Er samme på modern sin S60 2002.

Ble noe bedre etter jeg flushet kassa og nullstillte adapsjonen, under innkjøring av adapsjonen så skal dette innlæres på nytt.
Og dette ble bra en liten stund..men har nå kommet tilbake.. men er ikke like ille hver gang.. heller..
ikke helt godt å skjønne seg på, men har nå vært sånn iallefall 100 000 km, og bilen har nå trillet 190 000