PDA

Vis full versjon : S60 2002 2.4D - Er det magnetventil på denne?



aarnes
29/07/11, 10:58
Byttet en magnetventil på en 2.4T automat her om dagen og når jeg merka hvor mye det utgjorde så kunne jeg tenkt meg å prøvd på min egen...
spørsmålet er; sitter det samme type ventil på dieselmotorne? noen som vet hvor den sitter?

Ja flesteparten sier sikkert "Se i VIDA" - pcen ligger i bilen og det er varmt og jeg orker ikke å gå å hente den ;)

tacksam for alle svar.

C.Erstad
29/07/11, 11:52
Er bare å følge slangen fra wastegaten så finner du ut hvor den ligger :)

aarnes
29/07/11, 16:39
Er bare å følge slangen fra wastegaten så finner du ut hvor den ligger :)

Var det en bekreftelse på at det eksisterer, eller en anmodning om å leite etter noe som du og jeg er usikker på at finnes? :)

Tom K
29/07/11, 16:57
IPD har ihvertfall ikke tcv til diesel, så da regner jeg med at du IKKE har en sånn på din bil

HansM
29/07/11, 19:09
Kan dette være denne du tenker på--> http://www.volvopartswebstore.com/products/Solenoid-valve/1129037/30611668.html

Som er bilde av her http://no.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=15565077 (http://no.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=15565077)

Står ved luftfilterboksen, ene vakumslangen går ned til motorfestet iallefall. Hvor de andre tar veien har jeg ikke sett etter. Er ikke sikker på på det er denne magnetventilen du er jakt etter...

EDIT: Eller kan det ha med dette å gjøre: i såfall har delen nummer 30637251
Link: http://www.skandix.de/en/spare-parts/engine/fuel-mixture-formation/injection-system/injectors/boost-pressure-control-valve/1012866/


The VNT governor steplessly regulates the vacuum in the pressure regulator which controls the turbine position, (Variable Nozzle Turbine, VNT).

The governor is a three-way valve which can in principle vary the pressure from a complete vacuum to atmospheric pressure. This allows the guide rails for the turbocharger (TC) to be regulated steplessly, which means that the desired boost pressure can be achieved.
The governor is powered by the system relay. The engine control module (ECM) provides a signal which controls the position of the control valve and with it also the position of the valve.

The engine control module (ECM) has diagnostics for the VNT governor. The signal to the governor can be read using VIDA.

aarnes
29/07/11, 22:29
nja, tror ikke den går til wg. har fulgt slangene, og to av de går til hvert sitt motorfeste og den siste kommer fra luftfilterboksen... må nok sitte et annet sted. men skal leite litt mer , mulig jeg finner den

ASK Racing
29/07/11, 23:09
2.4 diesel har en magnetventil, er ikke lik den på bensin, men det er 2 typer turbo om jeg har skjønt det riktig, har kun sett den ene typen vel å merke, 1 med wg,, å en uten, den uten virker være mest vanlig. de har variabel geometri i stede, ventilen ligger under det korte turbo røret som går fra egr til innsuget. bare skru det bort så ser du den, har som regel hvit tilkopling, går 2 slanger inn på den, å sitter i 2 torx skruer, koster et par tusenlapper ny originalt.

edit: ser slik ut :=) http://www.skandix.de/en/spare-parts...valve/1012866/

aarnes
12/09/11, 11:39
Folkens, jeg vet åssen ventilen ser ut, men ikke pokker om jeg finner den .
noen som vet hvor denne står plassert?

Edit: ser at ASK har beskrevet. skal sjekke

C.Erstad
12/09/11, 13:39
Du må ta av den korteste slangen som han skriver, og bakom der er den! :)

Steen
12/09/11, 14:29
Får lagen en How to me bilder og slikt når du finner ut av det :p

locked
17/09/11, 14:46
IPD har ihvertfall ikke tcv til diesel, så da regner jeg med at du IKKE har en sånn på din bil
Det er jo ikkje så rart når det ikkje omsettast dieseldrevne volvo personbila der borte.

volvoRsport
17/09/11, 15:35
Folkens, jeg vet åssen ventilen ser ut, men ikke pokker om jeg finner den .
noen som vet hvor denne står plassert?

Edit: ser at ASK har beskrevet. skal sjekke

På min '07 sitter den ihvertfall klipset foran på luftfilterboksen, mot frontlykta.

locked
17/09/11, 15:43
På min '07 sitter den ihvertfall klipset foran på luftfilterboksen, mot frontlykta.
Du har ingen sånn ventil, du har variabel turbogeometri og den er elektronisk styrt...

volvoRsport
17/09/11, 16:08
Du har ingen sånn ventil, du har variabel turbogeometri og den er elektronisk styrt...

Hva er den greia som sitter klipset på luftfilterboksen med slanger koblet innpå? Trodde det var en magnetventil, men da er det sikkert ikke det.

locked
17/09/11, 18:04
Hva er den greia som sitter klipset på luftfilterboksen med slanger koblet innpå? Trodde det var en magnetventil, men da er det sikkert ikke det.
Har en sånn på min og, trur det er noke EGR skjit...

gunnargt
17/09/11, 19:11
Har en sånn på min og, trur det er noke EGR skjit...

Den er til vakuumet til motorfestene den ventilen ved luftfilterboksen

Torsen67
06/01/13, 11:17
aarnes: kom du noe videre her?

MadAss
06/01/13, 11:25
Magnetventilen for turbo sitter på motorblokka på framsida. Du må ta bort turboslangen som går inn på innsuget.
Den magnetventilen som sitter på luftfilteret er for motorfestene.

2001-2006 har magnetventil for turbotrykk.
2006-2009 har en PWM styrt motor som styrer turbotrykket

Sent from my GT-I9100

Torsen67
06/01/13, 12:03
Skjønner det, men tenkte mer på om han merket noe forandring hvis han byttet denne.

aarnes
06/01/13, 12:04
Husker ikke. tror ikke det. :-P