PDA

Vis full versjon : lamda O2 måler



deathguard
28/07/11, 23:48
hei eg holder på med turbo prosjekt å lurte på kor det er best å plasere lamdaen for best mulig respons etter turboen

deathguard
29/07/11, 00:28
bump...

ArneR
29/07/11, 02:20
Ang. responsen vet jeg ikke helt, men det har vært mye snakk om at de ikke liker å stå helt oppe ved utløpet av turboen p.g.a. den høye varmen der. Så mange har begynt å sette den lengre ned på downpipen, ca. der den originalt står i katalysatoren..

Der skal jeg montere min ihvertfall, når jeg lager ny DP.. :)

Ola Moen
29/07/11, 03:06
Lambdasondens plassering skal være mellom 10-12 X rørdiameter fra turbo og ned på Downpipe.

f.eks har du 3" down pipe.
10 X 3" = 30"
12 X 3" = 36"
30" = 76cm
36" = 91cm

Da plasserer du sonden mellom 76-91cm et sted fra utløp på Turbo.
Da har avgassen en temperatur som sonden leser riktige verdier på.
Jeg har pleid å sette den rett bak girkassetravers.
Da skal den settes på skrå. slik at den enden med ledninger peker litt opp mot gulvet.
Dette pga at vann og kondens ikke skal legge seg i sonden når bilen ikke blir brukt. Da blir den ødelagt.

PVT
29/07/11, 16:27
http://wbo2.com/lsu/position.htm

Truckdriver
29/07/11, 20:08
Plasseringa kommer an på om det er en smalbåndslambda eller breibåndslambda. En vanlig smalbåndslambda tåler så mye varme at den kan du fint plassere rett i eksoshuset på turboen.
Breibåndslambda jobber med en lavere temperatur, og må stå lenger unna for lang holdbarhet og nøyaktighet. På 3" anlegg plasserer du den helst ikke nærmere turbo enn 15cm. Mange har kjørt med den avstanda uten dårlig holdbarhet.
Plasserer du den en meter bak turbo i ett 3" anlegg så vil det gi dårlig respons, og om man bruker den til justering av datasprut må man ta hensyn til denne forsinkelsen. Med så lang avstand er det snakk om en forsinkelse på en betydelig stor brøkdel av ett sekund på lav belastning. Man må inngå ett kompromiss imellom holdbarhet og responstid når man beregner avstanden til sonden.
Jeg har selv plassert sonden ganske langt unna. På en NA motor jeg justerte for ikke lenge siden sto den også plassert langt unna. Dette medførte vanskeligheter å avgjøre hvilken hendelse som førte til hvilken AFR når jeg studerer logg fra denne.

Gunnar KRC
27/08/11, 19:17
det kommer helt ann på produsent, f.eks stack brebåndlamda: The heated oxygen sensor comes with a stainless steel weld-in bung,
plug, and wiring harness with a weather pack connector. The oxygen
sensor should be installed as close to the cylinder head as is reasonably
possible so that the sensor reaches operating temperature quickly. If
long tube headers are used, the oxygen sensor should be installed in
the collector. If cast iron manifold(s) or shorty headers are used, install
the sensor in the pipe just below the manifold. In multi-bank applications
mounting in the left or right side is acceptable. Turbocharged applications
should have sensor installed 4-5" after turbo on the down pipe.

VolvoR-Sport
29/08/11, 20:18
40cm mener jeg det sto i Zeitronix manualen min hvertfall.

T.T
09/10/11, 20:20
Kan lc-1 simulere smalbånd signal sammtidig som den bruker bredsignal?

Truckdriver
09/10/11, 21:01
Den har 2 utganger, der ene er satt opp for 0-5v bredbåndsignal, og andre er satt opp for å simulere smalbåndslambda. Akkurat som beskrevet i manualen.
Men det simulerte signalet vil ikke være like nøyaktig rundt lambda1 som en smalbåndslambda. Mange orginale motorstyringer takler heller ikke det simulerte signalet.

MorSto
16/10/11, 22:11
Monter den ca 20-30cm etter siste bøyen på downpipen din. slik er det gjort med meg og det fungerer.
Har også en motor som det er montert 20cm etter turbo, funker bra der også.
Men ville satset mest på det første..