PDA

Vis full versjon : Årsaker til bakakseltramp?



Remi T
28/07/11, 02:16
Sliter litt med bakakseltramp på 940'n under hjulspinn, rett før den får feste igjen.

Hva kan være årsaken til det?

volvo242
28/07/11, 02:50
bakakseltramp?

som i hjulhopp?

Isåfall så har du antagelig slitne foringer i de staga som hindrer akslingen å vri seg. da vil akslingen slå fram og tilbake i foringene

Remi T
28/07/11, 12:42
venstre hjulet beveger seg rimelig hurting opp og ned i hjulbuen og fram og tilbake

Har bytta momentstaga til noen med bedre foringer i, men hjalp ingen ting

Volvo-Lars
28/07/11, 12:59
Kan være sliten diff og/eller dårlige støtdempere.

eab
28/07/11, 21:48
Problemet er at foringene bakstillinga blir "komprimert" når hjulet får feste, og når de da er helt sammentrykt og stopper så slipper hjula igjen, foringene "spretter tilbake" og så har man det gående.

Kan prøve med litt høyere/lavere lufttrykk i første omgang. Evt. andre dekk, bedre foringer eller endre pinjongvinkelen. Eller enda bedre: mer motor ;)

volvo242
28/07/11, 21:52
venstre hjulet beveger seg rimelig hurting opp og ned i hjulbuen og fram og tilbake

Har bytta momentstaga til noen med bedre foringer i, men hjalp ingen ting

hva med foringene i den braketen som momentstagene sitter i?

Normalt sett så er det momentstagene / innfesting momentstag som er problemet, som eab sier, foringene er for myke! hadde samme problem i 242n min for mange år siden, satte i momentstag med plast/pom foringer i og problemet ble 100% kurert!

btw, hva slags foringer satte du i?

Remi T
28/07/11, 22:09
Har ikke sjekka foringene til braketten momentstaga sitter i

Satte dit andre momentstag med org gummiforinger som sikkert er fra 91:P Bli vel til att jeg tar en tur på BCB i morra å handler polyforinger til momentstaga så får jeg håpe det hjelper.

Kjørte også med 215/55R16 dekk her om dagen etter att jeg hadde bytta momentstaga og da var det så og si ingen tramping, men når jeg satte på 225/35R18 igjen i går vart det helt jævlig igjen

eab
28/07/11, 22:13
Det er fordi du nå har mer friksjon mot underlaget. Litt mer effekt så forsvinner nok problemet med 18" hjula også ;)

Dan Bay-Johansen
28/07/11, 22:17
er det ikke her vinkelen på pinjongen vs mellomakselen også kommer inn ? Eller er jeg helt på bærtur :p

eab
28/07/11, 22:20
Jo, til en viss grad så stemmer det. Men det finnes enklere løsninger enn å juster vinkelen (noe man ikke gjør i full fart en sen lørdagskveld kun ved øyemål).

Selv har jeg litt hjulhopp når det er fuktig på veien og hjula begynner å ta tak i 3.gir. Merker ingenting på tørt føre.

KE40155
28/07/11, 22:23
er det ikke her vinkelen på pinjongen vs mellomakselen også kommer inn ? Eller er jeg helt på bærtur :p

om vogna er senket så kan det også bli feil vinkel på pinjongen vs mellomakselen. da går det å bruke justerbare momentstag. foringene på bakakselen som er nede kan også bli slitne etter en tid. om det går å få byttet til ny burde også gå.

Remi T
29/07/11, 00:15
Det er fordi du nå har mer friksjon mot underlaget. Litt mer effekt så forsvinner nok problemet med 18" hjula også ;)

Syns det er litt rart trampinga plutselig skulle komma, så det må jo væra noe annet enn hjula og effekten som er problemet