PDA

Vis full versjon : Mulighet for å gi karakterpoeng til brukere



THolandsli
08/03/10, 23:32
Vi har tatt ibruk en funksjon som gjør det mulig å gi karakter til brukere som dere synes fortjener det.

I profilen på venstresida i innleggene har det kommet opp en teller for "Karakterpoeng" og nederst i samme vindu er knappen "Gi poeng".

http://forum.vccn.no/attachment.php?attachmentid=30&stc=1&d=1268086820

For at dette systemet ikke skal misbrukes er det satt en rekke kriterier.

- Du må ha postet minst 50 innlegg på forumet før du har mulighet til å gi poeng
- Du kan gi poeng til max 5 brukere pr. døgn.
- Du må gi poeng til 5 forskjellige brukere før du kan gi til samme bruker igjen.
- For hvert 100-poeng du har, så øker din kvote til å gi poeng med 1 poeng.
- For hvert år du vært registrert på forumet øker din kvote til å gi poeng med 1 poeng.
- For hvert 1000-innlegg du skriver på forumet øker din kvote til å gi poeng med 1 poeng.
- Administrator gir 5 poeng av gangen.

TeamBørnOut
08/03/10, 23:38
Får man sett hvorfor man har mottatt poeng? Ga akkurat Per turbo masse poeng og skrev han var modig for å legge ut bilder av en nyvaska 13G! Men hvis det dukker opp så kan det jo tolkes feil også :P

THolandsli
08/03/10, 23:44
Brukeren som har motatt poengene kan se kommentar på de siste 5 poeng han mottok under Kontrollpanel.

henrik940
09/03/10, 06:41
Hvor da?

TeamBørnOut
09/03/10, 07:01
bra noen spurte... trodde det bare var jeg som var blind :P

boman
09/03/10, 07:03
hadde det ikke vært greit at også andre kunne se hvorfor noen har fått poeng?
jeg klarer heller ikke å se hvorfor jeg har fått 10 karakterpoeng:confused:

TeamBørnOut
09/03/10, 07:14
Ga deg 3 til. sjekk om du ser noe :P

TeamBørnOut
09/03/10, 08:50
trykk på kontrollpanel... å scroll helt i bunn :P

TurboHansen
09/03/10, 09:17
Genialt, men jeg ser heller ikke noe :confused:

TeamBørnOut
09/03/10, 09:28
Joda :) Trykk på "kontrollpanel" over "post reply" knappen. Så scroller du deg nedover :) (står i bunn)

boman
09/03/10, 09:53
Da så jeg det:P takk for komplement tbo(litt usikker på om jeg skal bli glad eller redd men):P Hehe

Men det står jo ikke hvor mange poeng jeg har fått av hvem og heller ikke noe om de 10første poengene mine:S

TeamBørnOut
09/03/10, 10:19
haha :D

Soulair
09/03/10, 11:49
Jeg så at jeg hadde fått tilbakemelding på prosjekttråden min, men tydeligvis ingen poeng. Har også mistet de jeg hadde! hva skjer?:confused:

TeamBørnOut
09/03/10, 11:51
Noen som har "tatt" poeng da kanskje :D

THolandsli
09/03/10, 12:15
Riktig som TBO sier, gå på kontrollpanel og se rubrikk nederst "Sist motatt rykte". Om du ikke har motatt noen poeng enda, står denne naturligvis tom.

De som registrerte seg de to første ukene forumet var på lufta fikk automatisk 10 poeng, denne settingen endret vi på underveis og for at alle skal stille likt fra starten av er alles poengteller nå nullstilt.

Daruu
09/03/10, 12:28
I teorien så skulle vel dette fungere, men av en eller annen grunn ser jeg for meg at de som er mest aktive og "kjenner" hverandre ender opp med å gi hverandre masse poeng hele tiden.

Eller kanskje det kommer til å fungere helt fint, må vel bare prøve å se. Hvis det skulle bli slik har dere vel muligheter for å justere kriteriene ytterligere underveis vil jeg tro :)

boman
09/03/10, 12:46
Må si jeg også har vært inne på tanken din 'darru'. Tror nok det er lettere å gi poeng til de som 'kjenner' hverandre ..

Jeg mener det fortsatt hadde vært greit å se hvorfor og av hvem man får poeng fra, for alle;)

TeamBørnOut
09/03/10, 12:54
egentlig litt teit system :P Jeg kommer nok til å ligge godt i munus fordi jeg vil ha vekk stive aksler på personbiler nyere en 80tallet fra norske veier :D

Soulair
09/03/10, 13:04
ja det har allerede gitt utslag på deg TBO. Se, nå har du bare 2 poeng:D (Nei, jeg har ikke gitt deg noe minus)

henrik940
09/03/10, 16:58
Ser ikke noe "sist mottatte rykte" jeg..

boman
09/03/10, 17:13
Ser ikke noe "sist mottatte rykte" jeg..

Nå ser ikke jeg det heller :confused:

ChrML
09/03/10, 17:19
Flott funksjon, men trenger litt utbedring ;). Kopierer det jeg skrev i en annen tråd hit da det er mer relevant. :)



Kunne se alle "bra" innlegg fra en bruker, dvs alle innlegg som har fått Karakterpoeng i et eget "søk" på en måte. På samme måte som den automatisk søker for deg når du lister alle innleggene til en bruker.

Samt at alle tråder som har fått Karakterpoeng har en ting hvor man ser hvor mange KP det innlegget har fått og hvem som har gitt :).

Slettmyr
09/03/10, 17:19
Nå ser ikke jeg det heller :confused:

Ikke jeg heller :rolleyes:

TeamBørnOut
09/03/10, 17:23
man bør jo ha poeng først før man sjekker kanskje? :P

boman
09/03/10, 17:30
man bør jo ha poeng først før man sjekker kanskje? :P

Haha. Det er jo kanskje lurt. Flaut. :o

henrik940
10/03/10, 08:43
Burde vel hatt slik at man ser hvem man har fått av, hvorfor og når?

TeamBørnOut
10/03/10, 08:58
ja, litt forlett å ha en dårlig dag :P

ArneR
10/03/10, 09:58
Nå har jeg tydeligvis fått poeng/rykte, men må si jeg savner mer utfyllende info om det ja.. Får bare håpe at det var positive tilbakemeldinger da.. :p

boman
10/03/10, 10:04
Det står minus poeng hvis det ikke er positivt;)

ChrML
10/03/10, 10:51
På andre forum så kan man klikke på tallet bak "Karakterpoeng" og få opp et "søk" over alle egne innlegg som har fått karakterpoeng. ;)

Christian
11/03/10, 12:05
Hvordan finner jeg ut hvorfor jeg har minus ett poeng?

henrik940
14/03/10, 12:11
Hmm. Hvorfor har jeg fått 4 poeng, men det står kun 2?

ChrML
14/03/10, 12:11
Hmm. Hvorfor har jeg fått 4 poeng, men det står kun 2?
Et minuspoeng?

henrik940
14/03/10, 12:23
Hvordan er minuspoeng merka da?

Agrostar
14/03/10, 12:55
Tykjer heile denne poenggreia virkar dum, risikerar som de seier at ein gjer poeng til kompisar og sånt. Samt at kva er ein grunn til å gje plusspoeng? Utdjupande forklaring av noko, hjelp til å finne noko, bra kommentar osv. Ein kan jo fort og bli så hekta med å lese eit langt bra inlegg, at ein gløymer å gje eventuelt poeng :p

Shaiko
14/03/10, 18:08
Finner ikke dette selv jeg. skjønner heller ikke hvorfor jeg har fått 10 poeng ^^

Christian
24/03/10, 22:37
Hadde vært fint å kunne gi folk poeng uten at det trenger å være knytta til et spesiellt innlegg.

Og kanskje at man fikk vite av hvem man får poengene?

A.Finstad
24/03/10, 22:59
også hadde det vært greit for andre å kunne se poengene sånn at man kan bruke dette til kjøp og salg og sånne ting.

ChrML
25/03/10, 15:36
Hadde vært fint å kunne gi folk poeng uten at det trenger å være knytta til et spesiellt innlegg.

Og kanskje at man fikk vite av hvem man får poengene?
Hele poenget med poengene er at de skal være knyttet gode innlegg :).

Men har merket at kvoten for KP som kan gis en bruker kanskje bør økes litt. Hender jeg ikke får gitt KP på gode innlegg fordi jeg akkurat har gitt KP til samme bruker for litt siden for andre gode innlegg. Og da faller jo poenget litt bort ;).

ChrML
25/03/10, 15:37
også hadde det vært greit for andre å kunne se poengene sånn at man kan bruke dette til kjøp og salg og sånne ting.
Yep, helt enig. Vet ikke om dette jobbes med?

Norsk Freakforum har et godt system på dette som kan være verdt å hente inspirasjon på. Og der fungerer det godt. Nå er riktignok Norsk Freakforum et forum med mange datainteresserte og folk som er smarte på den biten, men har troa at det kan fungere bra her og når systemet fungerer skikkelig og folk kommer igang med å bruke det.

Edit: Det eneste jeg ikke synes noe særlig om er at man kan gi negative KP. Det burde igrunn kun vært mulig å gi positiv KP som på NFF. Negative KP tror jeg påvirker alt på en negativ måte, brukere som ikke skjønner hvordan dette skal brukes og gir negativ KP på alt fra salgsannonser med priser vedkommende synes er for dyrt, eller fordi de ikke er enige. Det er bedre å bare lønne folk for gode innlegg enn å gi straffe-KP for dårlige innlegg synes jeg :).

Anders-
25/03/10, 19:10
Forumet skal snart oppgraderes til en ny versjon, når det er gjort vil vi igjen ta en titt på mulighetene for ryktepoeng.

boman
28/03/10, 13:51
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/03/1981.jpg
Kan noen forklare dette? 0 poeng, men alikevell mottatt et rykte? :confused:

THolandsli
28/03/10, 17:48
Det er nok på grunn av at brukeren som har gitt ryktet ikke har opparbeidet seg de kriteriene som skal til for å gi poeng.

Christian
28/03/10, 18:12
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/03/1981.jpg
Kan noen forklare dette? 0 poeng, men alikevell mottatt et rykte? :confused:

Har en sånn sjøl, nå veit jeg hvertfall hvorfor. :P

Er veldig for at det skal stå HVEM som har gitt tilbakemelding!

THolandsli
28/03/10, 18:50
Har nå lagt inn at VCCN medlemmer kan se hvem som har gitt tilbakemelding.

boman
28/03/10, 21:32
Det er nok på grunn av at brukeren som har gitt ryktet ikke har opparbeidet seg de kriteriene som skal til for å gi poeng.
Vil jeg da få et poeng når brukeren har fått 50 innlegg?


Har nå lagt inn at VCCN medlemmer kan se hvem som har gitt tilbakemelding.
Suverent, et skritt nærmere, men mener fortsatt at alle andre også kan få se hvorfor man har fått poeng, for da har man en viss følelse av om det bare er "kameratslig" poeng eller ikke (hvis en person har 10 poeng er det litt for kompis å ha over halvparten av samme bruker, dere skjønner hva jeg mener).

Christian
28/03/10, 21:34
Går det ann å gi karakterpoeng på generelt grunnlag, eller må det være relatert til et innlegg?

ChrML
28/03/10, 21:34
Yep, enig i at alle bør se hvem poenget har kommet fra. Må en del mer jobb til før karaktersystemet fungerer som det skal :). For å være ærlig synes jeg det ble innført for tidlig, dvs før systemet ble utviklet godt nok.

ChrML
28/03/10, 21:35
Går det ann å gi karakterpoeng på generelt grunnlag, eller må det være relatert til et innlegg?
De er ment for innlegg.

Christian
28/03/10, 21:39
De er ment for innlegg.

Jeg syns det kanskje kunne vært greit å ha en anledning til å gi en person et pluss i margen, hvis vedkommende er en seriøs selger eller kjøper.

Jeg har tidligere brukt salgstråden for å gjøre dette, men det hender jo slike tråder blir slettet.

ChrML
28/03/10, 21:42
Jeg syns det kanskje kunne vært greit å ha en anledning til å gi en person et pluss i margen, hvis vedkommende er en seriøs selger eller kjøper.

Jeg har tidligere brukt salgstråden for å gjøre dette, men det hender jo slike tråder blir slettet.
Yep, virker logisk å gi slike poeng til salgstråden, ja. Men karakterpoengene knyttet til et innlegg forsvinner kanskje når innlegget forsvinner? Salgstråder blir automatisk slettet etter noen måneder.

THolandsli
28/03/10, 21:42
Vil jeg da få et poeng når brukeren har fått 50 innlegg?


Suverent, et skritt nærmere, men mener fortsatt at alle andre også kan få se hvorfor man har fått poeng, for da har man en viss følelse av om det bare er "kameratslig" poeng eller ikke (hvis en person har 10 poeng er det litt for kompis å ha over halvparten av samme bruker, dere skjønner hva jeg mener).

Vet ikke om poengene kommer når brukeren har oppnådd det som kreves. Tviler litt.

Får se når vi oppdaterer forumSW om det går å få til en lur løsning på det med poengoversikt.


Går det ann å gi karakterpoeng på generelt grunnlag, eller må det være relatert til et innlegg?

Poengene må knyttes mot innlegg. Men om du skal gi generelt så kan du kanskje legge det mot en brukerpresentasjon?

boman
28/03/10, 21:44
Yep, virker logisk å gi slike poeng til salgstråden, ja. Men karakterpoengene knyttet til et innlegg forsvinner kanskje når innlegget forsvinner? Salgstråder blir automatisk slettet etter noen måneder.

Er bare å legge inn poeng før tråden blir sletta da. Eller blir også karakterpoengene sletta hvis tråden de ble gitt i blir sletta?

Christian
28/03/10, 21:44
Poengene må knyttes mot innlegg. Men om du skal gi generelt så kan du kanskje legge det mot en brukerpresentasjon?

Såfremt vedkommende har dette. :P
Evnt prosjekt-tråd etc. Det er alltids en løsning, men jeg tenkte det kunne vært greit å gi noen uten tilknytning.

THolandsli
28/03/10, 21:46
Yep, enig i at alle bør se hvem poenget har kommet fra. Må en del mer jobb til før karaktersystemet fungerer som det skal :). For å være ærlig synes jeg det ble innført for tidlig, dvs før systemet ble utviklet godt nok.

Vi valgte å bruke karaktersystemet som er integrert i forumSW og har gjort litt forbedringer på det.

Ved den kommende SW oppgradering vil det bli vurdert om vi skal ha med systemet videre. Siden mange virker missfornøyde med det blir det trolig fjernet.

Å arbeid med dette er tidkrevende og en veldig lavt prioritert sak fra vår side da vi har veldig stor arbeidsbelastning når det gjelder andre klubbadministrative saker.

ChrML
28/03/10, 21:46
Er bare å legge inn poeng før tråden blir sletta da. Eller blir også karakterpoengene sletta hvis tråden de ble gitt i blir sletta?
Yep, det jeg lurte på. Det er en sannsynlighet for at det skjer, ja. Men også mulig den bare forsvinner fra oversikten, men fortsatt ligger i personens teller.

Poengsystemet må modifiseres en del før det virker som det skal. Men dette blir nok kikka på under eller etter forumoppgraderingen, ingen vits å gjøre dette på gammel software :).

Christian
28/03/10, 21:47
Det kan vel også like gjerne skrives kommentarer i brukerpresantasjoner, dersom det er noe man er fornøyd, eller misfornøyd med, ved hver enkelt bruker.

ChrML
28/03/10, 21:49
Vi valgte å bruke karaktersystemet som er integrert i forumSW og har gjort litt forbedringer på det.

Ved den kommende SW oppgradering vil det bli vurdert om vi skal ha med systemet videre. Siden mange virker missfornøyde med det blir det trolig fjernet.
Tror det er derfor en del folk er misfornøyde med det, fordi det ble innført før det ble ferdig og dermed ikke fungerer som det skal i praksis.

Men det beste er nok å fjerne systemet for nå, ja, og eventuellt innføre det når det er klart. Er mange forum hvor dette fungerer bra i praksis, men da er det en del mer utviklet og mindre komplisert for brukere.

THolandsli
28/03/10, 21:51
Som sagt er ikke dette noe vi har utviklet selv eller etterinstallert. Vi får se om det er forbedret på den nye SW versjonen.

boman
10/04/10, 15:00
Hadde det vært en idé å gjøre så man selv kan se hvem man har gitt karakterpoeng til, og ikke bare hvem man har fått karakterpoeng av?

THolandsli
10/04/10, 16:35
Vi får se hvordan det blir i den nye SW versjonen.

Anders Dybvadsskog
22/08/11, 12:12
ble det noe av dette?

henrik940
22/08/11, 14:42
Tror det blei med "thanks" istede :p

Anders Dybvadsskog
22/08/11, 16:42
hmm... vil se hvem som har gitt meg karakterpoeng:p

larsverm
30/08/11, 19:36
Ja, lurer litt jeg også. :p Jeg ser at det er et fåtall aktive brukere som har en håndfull poeng (opptil 11?) og noen som har ett, men de aller fleste har ingen. Jeg tror jeg fikk mitt etter at jeg begynte på 200-historikken, men noe bevis har jeg ikke sett.

Jan-Einar Jenssen
30/08/11, 19:42
enig med di 2 over her :) har fått slike karakterpoeng, men aner ikke hvorfor :p

mamolv
30/08/11, 20:02
gå inn på kontrollpanelet ditt, og scroll nedover.der står dem..;)

Jan-Einar Jenssen
30/08/11, 20:04
gå inn på kontrollpanelet ditt, og scroll nedover.der står dem..;)

takker:D men der står jeg har motatt 7 men bare 4 av dem vises?