PDA

Vis full versjon : 99 V70 Tdi, noe ujevnt drag.



mibo
27/07/11, 21:02
Ved aksellerasjon er draget noe ujevnt, samt at det blir `svart-poffer` hver gang bilen får `tilbake` draget`. En sjelden gang skyver bilen på med jevnt drag og kun svartrøyk ved første pådrag. Det står en justerbar chip i bilen, men ingen forskjell om jeg demonterer den. Noen kyndige med gode tips?

Sagen
28/07/11, 14:56
Kan hende at det er EGR ventilen din som har begynnt tøyse.. Mulig at den ikke lukker skikkelig pga sot/koks. Når ventilen er lukket skal du ha full effekt.

mibo
28/07/11, 19:31
Den har jeg fjernet, og erstattet med blendelokk. Får feilmelding på det, prøvd å slettet men kommer tilbake etter kort tid. Tips på det?
Andre tips mottas med takk:

- Justerbar chip som jeg har justert ned da bilen vibrerer merkbart ved lavt turtall når det er `kraftig`pådrag. Slik innstillingen var før, gikk bilen upåklagelig godt, men har justert ned effekten slik at vibrasjoner ikke er tilstede. Er det boksen som er `jalla`sammenlignet med proff mapping?
- Orginalt eller uorginalt luftfilter? Eventuellt må man smøre inn uorginalt, vil vel ta livet av luftmassemåler etterhvert?

Sagen
29/07/11, 22:12
Hmm.. da vet jeg ikke.... Jeg har blenda min ventil, men har ikke fått noen feilmld. Min er også tunet til ca 180 HK. Vei ikke om det er brukt en power box (plug and play), eller om det er gjort noe med selve styrenheten. Gjort før jeg kjøpte bilen.. Kjører med K&N innstatsfilter, luftmengdemåler fortsatt samarbeidsvillig (kjørt med K&N filter ca 150' km).

Ewout
01/08/11, 11:50
Med 2.5TDI kan stenge EGRen uten problemer. 2.5D motorer (annet type styreenhet) må programmeres borte. Hvis du ikke gjør dette, så lyser motorfeil lys.

Ewout

mibo
01/08/11, 22:24
Ok. Takker for svar. Var på EU idag, bærearm høyre fram må byttes. Er det mye prakk å fikse? Fare for å trekke ut drivaksel e.l. irriterende tabber man kan støte bort i?

Sagen
02/08/11, 17:29
Den er temmelig kurant å bytte. Om du får dratt drivakselen ut av kassa, er det jo bare å dytte den tilbake :)

Ivar Hestø
03/08/11, 11:51
Bærearma er kjempeenkel. Du løsner hjulet, jekker opp pilen, tar ut bolten til bærekula, løsner boltene innerst på bærebroa, gir den et par kakk på selve broa, og da skal den ramle ut. Skru så ut de innerste bolta, og reverser. En operasjon som tar en halvtime hvis en er litt rutinert og ting ikke er rusta sønder å sammen :)