PDA

Vis full versjon : Motorfeste



Lena
27/07/11, 18:38
Hei!
Jeg har skiftet 3 av 4 motorfester på min s70, 99mod 2,5tdi.
Synes fremdeles at alt ikke er helt som det skal.
La merke til at motoren ligger nedpå en foring på venstresiden, oppå traversen. Er dette normalt?
Det var ingen merkbar forskjell etter å ha byttet motorfester. Den ligger ennå nedpå..

Svirre
01/08/11, 00:50
Ligger motoren nedpå festene eller "traversen"? Skal ikke av det jeg veit ligge inntil noe. Blokka skal henge i festene. Opplever du bilen som slapp, og ikke "fast i fisken" hvis du skjønner? :)

Lena
01/08/11, 12:47
Den ligger oppå foringen. Jeg synes det ser ut som at det på den siden (venstre) ligger lengre nede enn høyre. Ser rett og slett litt skeivt ut.
Men hvorfor er den foringen der, hvis den ikke skal ha en mening, tenker eg... Er det kanskje en slags sikkerhet om det skulle ryke ett feste eller lignende..?

Når jeg tråkker til i 3-4-5 gir, kommer det en vibreringslyd. som etter min mening kan komme fra at den ligger nedpå der. Den har vert der lenge, (lyden), så jeg skiftet d øvre feste først. da kom det seg litt. men den er den ennå, selv om jeg no har skiftet 3 av 4. - og jeg kan ikke forstå at ett feste skal kunne holde hele blokka oppe?
Ellers syns jeg at det er litt risting, merker det litt på rattet.

Jeg tok sjansen og dro en campingvogn etter bilen. men eg merket ikkje anna enn den lyden eg merket fra før....

Svirre
01/08/11, 13:11
Hmm...

Er det motorfeste jeg har ringa rundt på bildet under?

(Trykk på bildet for å laste det ned i fullt format)
http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/223953_10150330232077790_785272789_9470859_4510872 _n.jpg (http://hphotos-snc6.fbcdn.net/286177_10150330232077790_785272789_9470859_4510872 _o.jpg)



EDIT: Tok sjansen på at du hadde manuell girkasse.

Lena
01/08/11, 13:16
Det som er ringet rundt... det er likt både bak og framme. jeg har skiftet det bak...

også har jeg skiftet det som ligger midt under og det øvre.

Men den foringen ligger helt til venstre.

Motoren ligger akkurat slik den låg før jeg skiftet de festene..
Ja det er manuell :)

Svirre
01/08/11, 13:21
Hvis du syns den ligger oppå så ser det ut som om den skal gjøre det. Ser ut som det er de "bærende" motorfestene. Virbrerer det mye, eller er det andre grunner til at du føler at ting ikke er som det skal?

Lena
01/08/11, 13:25
Okei, den skal kanskje det da.... :)
Nei det er vell helst den vibreringen ved pådrag.. Vibreringen kan være andre ting..

Svirre
01/08/11, 13:34
Okei, den skal kanskje det da.... :)
Nei det er vell helst den vibreringen ved pådrag.. Vibreringen kan være andre ting..

Mulig det kan være en drivknute som begynner å bli sliten? Merker du noe "klakking" når du legger over fullt rattutslag når du svinger? Trenger bare å gjøre det på tomgang i 1. gir.

Lena
01/08/11, 13:49
Niks.. ingen klakking...

Svirre
01/08/11, 13:59
Niks.. ingen klakking...

Hmm...da begynner jeg å bli usikker her. Er ikke så godt kjent med grevlinger (FWD-biler) :p Men sjekka girkassefestene, evt noe rundt der?

Lena
01/08/11, 14:20
Ja vi finner ingenting... hehe :)

Ola Moen
01/08/11, 15:42
Jeg har vært borti en Saab 9000 som vibrerte under pådrag. det var en bruktbil som skulle fikses før den ble satt til salg. etter flere dager med feilsøking, så kom vi til at det var en drivknute som var slitt. den ga ingen klakkelyd, og hadde hel og fin mansjett. der var det slitespor i lagerbanene inne i leddet som gjorde vibreringen. merket ingenting ved normal kjøring og på drag, men ved hardt pådrag begynte den å vibrere. Det var bare såvidt vi så at det var slitasje der. knuten ble byttet, og vibreringen ble borte.

Men S70 og V70 kan også bli litt fæle å kjøre om det er slitte foringer,bærekuler og styrekuler i forstilling. Det er sjuka på de. Det ble byttet mye slikt på reklamasjon på 98'-01' modellene. Biler som hadde gått 40 000km var helt utslitt i forstillingen. Det var endel misfornøyde Volvokunder pga dette. Dette var for ca 10 år siden da bilene var mer eller mindre nye. Har du fått sjekket dette?

Lena
01/08/11, 21:24
Nei dette skal eg få sjekket..... :) takk for råd begge to!!!

Fikk sjekket det når eg var på kontroll når eg kjøpte den i januar. men skal sjekke opp i det igjen :) Kan jo godt hende det er noe sånt, de på frydenbø og andre eg kjenner hadde ikkje peiling hvis det ikkje var motorfestene.
Får trøste meg med at motorfestene er nye da, selv om det evt var lite vits... :) hehe..

Svirre
01/08/11, 23:31
Kjekt å bytte motorfester uansett hvis bilen har tusla noen mil :) Men om du har mulighet til å jekke opp bilen på den ene sia bilen foran, så kan du ta hjulet som er jekka opp og vri det litt fram og tilbake forsiktig. Da merker du om det er en liten form for "slakke" i drivknutene.

Lena
02/08/11, 16:54
Takk for tipset!! Det skal eg gjer :)