PDA

Vis full versjon : 05 V70 D5 - Ettermontering tlf, aux og musikkstyring via ratt



lhman
27/07/11, 17:20
Har kjøpt meg en V70 2005 modell og lurte på om noen kunne hjelpe meg med følgende:

1. Kan man få ettermonter/installert orginal tlf/handsfree?

2. Ettermontering av iphone/aux tilkobling

3. Ettermontering av multifunskjonsknapper til orginal musikkanlegg.

Jeg har HU-850 spiller i min bil. Har cruisekontroll på venstre side av rattet, men fjernkontroll til musikk er bare blendet med deksel.

Så håper noen kan hjelpe meg med svar på mine spørsmål og kanskje også evt priser.

Tips og triks mottas med stor takk :)

C.Erstad
27/07/11, 18:06
1. Ja, men er litt mye styr!
Men tror alt av kabler ligger klart, må bare ha komponenter og ny nakkestøtte med høytaler i!

2.
Ja, nettopp gjort det med min bil, om ipod virker det har eg ikke testa enda!
http://forum.vccn.no/showthread.php?t=14740&page=9

3.
Det kan du montere ja! :)

SagaPer
27/07/11, 19:30
1. Ja, men er litt mye styr!
Men tror alt av kabler ligger klart, må bare ha komponenter og ny nakkestøtte med høytaler i!

Koster ca kr 10.000 inkl mva hos Volvo med deler og arbeid. Kan anbefales på det varmeste dersom du har behov for å prate en del i tlf mens du kjører bil.

lhman
27/07/11, 23:19
Takker for svar.

Noen som vet sånn ca hva det vil koste å få ettermontert rattkontroll til stereoen?

I tillegg så lurer jeg på om noen har noen andre tips til iPod adapter til hu-850? Noen som har god erfaring med dette? Vil ha noe som fungerer på iPhone og som gir bra lyd.

HansM
27/07/11, 23:27
Takker for svar.

Noen som vet sånn ca hva det vil koste å få ettermontert rattkontroll til stereoen?

I tillegg så lurer jeg på om noen har noen andre tips til iPod adapter til hu-850? Noen som har god erfaring med dette? Vil ha noe som fungerer på iPhone og som gir bra lyd.


Sjekk ut http://imiv.ca/cms/

De har utstyr som fungerer mot Ipod/iphone. som gir god lyd. Ikke noe FM-tull. Kables bak på spillern evt. fra bak om du har navigasjon.

Har selv til min HU-803.

SagaPer
28/07/11, 09:19
Denne passer antakelig i din bil: http://www.imiv.ca/cms/products/product-list/imiv-classic-packages/imiv-classic-front-mount-package.

Front Mount package er for biler uten RTI (navi) med DVD-spiller bak i bilen. Har du RTI eller har du opplegg for RTI (opplegg med kabel i bagasjerom) må du velge en av de andre versjonene (DVD RTI package eller Melbus prepped).

Jeg har selv hatt denne typen boks i min V70 D5 Summum 2007 og dette er absolutt å anbefale.

mister j
28/07/11, 09:32
Monterte nettopp telefon i min.
Kom meg på ca 2000,- med deler fra svenske bilopphuggere :)

lhman
28/07/11, 18:21
Fikset du dette selv mister j?? Eller fikk du den innlevert?

Hva trenger jeg evt?

aarnes
28/07/11, 19:36
Fikset du dette selv mister j?? Eller fikk du den innlevert?

Hva trenger jeg evt?

Søk på forumet og du vil finne svar. jeg har postet komplett deleliste og bilder i minimum to tråder her på forumet. ;)

mister j
28/07/11, 21:40
Alt kan gjøres selv, ja.

lhman
29/07/11, 10:23
Hvor får jeg tak i delene og er det noen som har en monteringsanvisning til meg? Har sett på volvo sine delesider, men blir absolutt ikke klok av det desverre. Er ikke så veldig bilteknisk av meg desverre.

aarnes
29/07/11, 10:29
Ikke vondt ment - men hvis du ikke er veldig bilteknisk vil jeg ikke anbefalle deg å begynne. kan være mye ledninger som må trekkes opp, og da må du demontere mye.
Samtidig så må du få tak i knappepanelet, og til din bil har det en startpris på ca 4700SEK - du trenger i tillegg nakkestøtte, antenne, mikrofon (som kan være at du må ta ned halve taket for å få koblet til)

og for å ha det sagt; det integrerte telefonsystemet er ikke akkurat til å skryte av. mye feil på det, og svært gammel teknologi. (du kan jo tenke deg en Ericsson telefon fra 2000-tallet som sitter i bilen) som de fleste sier; kjøp deg heller en ordentlig blåtanntilkobling fra feks Nokia, HTC eller Sony Ericsson. det blir garantert billigere.

At Mister_J har fått det til såpass billig er bare flaks. han har vel brukt 5-6 mnd på å få tak i riktig knappepanel, nakkestøtta skaffa jeg for han, samme med mic.

Jeg har selv det telefonsystemet i min bil, og det skurrer, er dårlig dekning der hvor iPhone har knallbra dekning (til tider) folk jeg prater med hører meg nesten ikke fordi micen er plassert på toppen av innerspeilet.

Feel free til å integrere om du vil.

Du finner all relevant info HER:

http://accessories.volvocars.com/AccessoriesWeb/Accessories.mvc/sv-SE/NO/V70(00-08)/2005/2.4D/Automatic/all/ShowDocument/ShowIiDocument/VCC-159559-1/V70_(00-08),_2005

lhman
29/07/11, 10:57
Har vel i grunnen slått fra meg handsfreeløsningen, har fått en pris fra Bilia ferdig montert for 8000,-

Men har ikke slått fra meg knappene på rattet til stereoen, så hvis noen har knapper til salg eller kan henvise meg til noen så selger dette så hadde jeg vært evig takknemlig. Hadde også satt pris på monteringsanvisning på montering av disse, da jeg ikke finner noe på volvo sine sider. Dette ser jeg for meg ikke er så mye arbeid og noe jeg burde klare å få til å montere selv, eller??

Har heller ikke slått fra meg ipod tilkobling. På HU-850 har jeg jo cd-veksler på 6 plater i selve enheten. Slik jeg har fortstått det så blir denne koblet ut ved evt kjøp av ipod adapter, stemmer dette??? Jeg kunne veldig gjerne tenkt meg å fått beholde "cd-veksleren" men samtid få installert ipod tilkobling.

aarnes
29/07/11, 11:01
Knapper kan jeg skaffe til deg. 300kr tenker jeg. pluss evt frakt om du ikke bor i Oslo.
Montering er veldig enkelt.
Du skal KOBLE AV BATTERI og vente i 10min.
Så vrir du rattet rundt slik at det blir stående i "stående" stilling.
Bak der er det et hull du skal stikke en flat skrutrekker inn. da løsner du airbagen. så snurrer du rattet 180 grader og gjør tilsvarende der. ta ut airbag og koble fra (håper du har venta 10minutter nå) resten ser du egentlig hvordan skal gjøres derfra.
Monter i motsatt rekkefølge.

Du kobler IKKE ut den integrerte cdveksleren om du kjøper iPod tilkobling, men hvis du har EKSTERN cdveksler så er den koblet på inngangen hvor du skal sette iPoden. og da forsvinner et av valgene :;)

lhman
29/07/11, 11:06
Med du samme du nevnte airbag, så hørtes plutselig dette og litt skummelt ut, hehe...

Blir airbag "aktivert" igjen når man monterer i motsatt rekkefølge???

aarnes
29/07/11, 11:16
Det er derfor du skal koble AV batteri , for å ikke krølle til noe der.
Når du kobler til airbaggen og setter rattet sammen, så setter du nøkkel i posisjon TO før du kobler til batteri. da unngår du å evt få airbagen i trynet HVIS noe skulle skje.

Jeg har gjort dette x antall ganger og det har alltid gått bra!

SagaPer
29/07/11, 11:17
Ikke vondt ment - men hvis du ikke er veldig bilteknisk vil jeg ikke anbefalle deg å begynne. kan være mye ledninger som må trekkes opp, og da må du demontere mye.
Samtidig så må du få tak i knappepanelet, og til din bil har det en startpris på ca 4700SEK - du trenger i tillegg nakkestøtte, antenne, mikrofon (som kan være at du må ta ned halve taket for å få koblet til)

og for å ha det sagt; det integrerte telefonsystemet er ikke akkurat til å skryte av. mye feil på det, og svært gammel teknologi. (du kan jo tenke deg en Ericsson telefon fra 2000-tallet som sitter i bilen) som de fleste sier; kjøp deg heller en ordentlig blåtanntilkobling fra feks Nokia, HTC eller Sony Ericsson. det blir garantert billigere.

At Mister_J har fått det til såpass billig er bare flaks. han har vel brukt 5-6 mnd på å få tak i riktig knappepanel, nakkestøtta skaffa jeg for han, samme med mic.

Jeg har selv det telefonsystemet i min bil, og det skurrer, er dårlig dekning der hvor iPhone har knallbra dekning (til tider) folk jeg prater med hører meg nesten ikke fordi micen er plassert på toppen av innerspeilet.

Feel free til å integrere om du vil.

Du finner all relevant info HER:

http://accessories.volvocars.com/AccessoriesWeb/Accessories.mvc/sv-SE/NO/V70(00-08)/2005/2.4D/Automatic/all/ShowDocument/ShowIiDocument/VCC-159559-1/V70_(00-08),_2005

Jeg er enig i at dette er en krevende jobb og at dette er noe man helst ikke setter i gang med dersom man ikke har litt erfaring og kunnskap om V70 eller øvrige modeller.

Det jeg ikke er enig er at denne løsningen ikke fungerer. Jeg har som tidligere nevnt hatt denne opsjonen i min tidligere V70 D5 Summum 2007 modell (ettermontert). Abonnement hos Telenor. Bor på Sunnmøre med mye fjell og fjord. Telefonen fungerte fint med dekning de aller fleste steder og det var ingen ting å si på talekvalitet eller dekning. Til en "ferdig montert" pris på ca kr 8.000 hos Bilia er dette absolutt verdt pengene.

Senere løsninger med Bluetooth (som i min XC70 D5 Summum 2009) er selvsagt å foretrekke siden denne løsningen også synkroniserer telefonens samtalelogg og kontakter med bilens telefonløsning.

aarnes
29/07/11, 11:21
Delte meninger om hvordan det fungerer i praksis ;)

lhman
29/07/11, 11:27
Svar fra bilia ; "Handsfree m/bluetooth, ferdig montert: 7 965,- inkl mva."

Er visst en Bluetooth løsning det er snakk om fra bilia. Hvilken løsning kan det være?

aarnes
29/07/11, 16:39
Svar fra bilia ; "Handsfree m/bluetooth, ferdig montert: 7 965,- inkl mva."

Er visst en Bluetooth løsning det er snakk om fra bilia. Hvilken løsning kan det være?

Det kan være så mangt. sikkert en nokialøsning som muter stereo automatisk ved samtale. uansett, 8000kr for en bt løsning syns jeg var i overkant dyrt... still spørsmålet om hva slags btløsning det er, og søk opp hva det koster på nett. kan være at de tar akkurat halvparten i montering, så der kan du spare en god del selv

mister j
29/07/11, 21:22
Har vel i grunnen slått fra meg handsfreeløsningen, har fått en pris fra Bilia ferdig montert for 8000,-

Men har ikke slått fra meg knappene på rattet til stereoen, så hvis noen har knapper til salg eller kan henvise meg til noen så selger dette så hadde jeg vært evig takknemlig. Hadde også satt pris på monteringsanvisning på montering av disse, da jeg ikke finner noe på volvo sine sider. Dette ser jeg for meg ikke er så mye arbeid og noe jeg burde klare å få til å montere selv, eller??

Har heller ikke slått fra meg ipod tilkobling. På HU-850 har jeg jo cd-veksler på 6 plater i selve enheten. Slik jeg har fortstått det så blir denne koblet ut ved evt kjøp av ipod adapter, stemmer dette??? Jeg kunne veldig gjerne tenkt meg å fått beholde "cd-veksleren" men samtid få installert ipod tilkobling.

Mister selvfølgelig ikke den innebyggede cd veksleren når du monterer imiv. Ikke cd veksleren bak heller, om du har det, imiv enheten åpner bare opp md veksler inngangen på HU'en og bruker denne...:)