PDA

Vis full versjon : Flere dynamoer på samme motor spm..



general-aasen
08/03/10, 22:56
lurer litt på noe ang å montere ein ekstra dynamo....må dynamoene vere identisk eller er det mulig og benytte ein 65 og ein 100amp samtidig f.eks?

TeamBørnOut
08/03/10, 23:03
Ja det er mulig. mange gjør dette når de skal ha stereo å slikt. ambulangsene har jo ofte 3stk.
får faktisk festebrakketter til dette på volvo til hvitmotorene. på rødblokka vet jeg man bruker fester til AC etc for å montere en ekstra dynamo.
Det var koblet opp 2stk på limoen til en kammerat. den var koblet opp helt likt som en vanlig dynamo. men ladelampa hadde de satt i motorrommet :D

general-aasen
08/03/10, 23:08
Ja det er mulig. mange gjør dette når de skal ha stereo å slikt. ambulangsene har jo ofte 3stk.
får faktisk festebrakketter til dette på volvo til hvitmotorene. på rødblokka vet jeg man bruker fester til AC etc for å montere en ekstra dynamo.
Det var koblet opp 2stk på limoen til en kammerat. den var koblet opp helt likt som en vanlig dynamo. men ladelampa hadde de satt i motorrommet :D

flotters...har ein 115amp bmw dynamo for handen..den skal vell gå greit? er noe lite strøm i ein 79mod 245..så noe mere må til..

men ja..den ladelampa i motor rommet, den forsto eg ikkje heilt,...hehehe

T90
08/03/10, 23:11
Er vel bare å bruke Braketen fra b230e hvis man skal ha på rødblokk.
den har jo dynamoen på eksosiden..
Men Hvorfør ikke bare kjøpe en ExcessiveAmperage dynamo som leverer 2-300 amp?
Men de koster flesk: 7500kr.

TeamBørnOut
08/03/10, 23:12
er vell bare å bytte rulla på bmw dynamoen. gjorde dette i 66n min. (måtte skru opp tomgangen litt fordi motoren ikke var så glad i å dra den store dynamoen:D)

Du må koble opp ei ladelampe. ellers vil ikke dynamoen fungere. Men de hadde ikke dratt ladelampa inn i bilen. så de satte en i motorrommet isteden.
Mulig man kan koble seg innpå den orginale. men det kan sikkert noen her inne svare på bedre en meg

TeamBørnOut
08/03/10, 23:13
Er vel bare å bruke Braketen fra b230e hvis man skal ha på rødblokk.
den har jo dynamoen på eksosiden..
Men Hvorfør ikke bare kjøpe en ExcessiveAmperage dynamo som leverer 2-300 amp?
Men de koster flesk: 7500kr.

Får en del 100A dynamoer på biltema for den prisen :P

(men skjønner hva du mener :) )

general-aasen
08/03/10, 23:20
har tilgang til noen 100-150amp dynamoer der eg jobber til ein flott pris..

bmw dynamoen hadde rett reimhjul..var kilereim på den...

men kan du ikkje bare strekke leddning fra eine dynamoen til den andre da? å so kjøre strømmen frå nye dynamoen rett på batteriet?

er ikkje heilt inni det med ladelampe...er der bare og ta den leddningen rett på ein lampe, å so jord frå karoseriet? eller er det noe mere avanserte greier? hehe

TeamBørnOut
08/03/10, 23:27
jo de blir jo koblet sammen slik (mins det var det hvertfall).
Joda. ladelampa kan du koble som en vanlig lampe. du har sikkert en oversikt over hvordan den skal monteres hvis du googler litt.

general-aasen
08/03/10, 23:32
jo de blir jo koblet sammen slik (mins det var det hvertfall).
Joda. ladelampa kan du koble som en vanlig lampe. du har sikkert en oversikt over hvordan den skal monteres hvis du googler litt.

okej...da vart eg noe klokere i det temaet...prøve å gjere noen forsøk på flere dynamoer etter kvart..

Swissman
09/03/10, 08:39
har tilgang til noen 100-150amp dynamoer der eg jobber til ein flott pris..

bmw dynamoen hadde rett reimhjul..var kilereim på den...

men kan du ikkje bare strekke leddning fra eine dynamoen til den andre da? å so kjøre strømmen frå nye dynamoen rett på batteriet?

er ikkje heilt inni det med ladelampe...er der bare og ta den leddningen rett på ein lampe, å so jord frå karoseriet? eller er det noe mere avanserte greier? hehe

Skal du først ha en tilleggsdynamo burde du spandere på en stomp ordentlig kabel. Hjelper ikke å produsere masse strøm for så å tape effekt i spenningsfall.
Du må ha egen ladelampe til hver dynamo. Om den liggeri motorrommet gjør den jobben sin, men du får ikke kontroll over den dynamoen. :)

TeamBørnOut
09/03/10, 08:46
De må ha vær sin lampe ja? Det forklarer jo hvorfor det lå en i motorrommet hvertfall.

general-aasen
09/03/10, 08:48
Skal du først ha en tilleggsdynamo burde du spandere på en stomp ordentlig kabel. Hjelper ikke å produsere masse strøm for så å tape effekt i spenningsfall.
Du må ha egen ladelampe til hver dynamo. Om den liggeri motorrommet gjør den jobben sin, men du får ikke kontroll over den dynamoen. :)

okej...då vet man det også..sleng gjerne opp ein tegning eller ett bilde/skjema

Borstad
09/03/10, 09:28
Skiftet akkurat dynamo på min, for å si det slik, forskjellen på 65a og 120a dynamo er drastisk nårr du spiller musikk :) men det å ha en dynamo på 300a? har dere sinnsykt mange forsterkere eller? :P hehe, drar 2 subber og 6 høytalere med 120 dynamoen uten effekttap nårr jeg skrur opp bassen.. men men, skal du ha 4 - dynabel forsterkere og 8 subber så trenger du vel strømmen :) husk å skift til grovere strømkabler da:)

TeamBørnOut
09/03/10, 10:18
kjører man korte turer så blir batteriet fort tomt.
Har man ekstralys på bilen blir det fort borte litt strøm der også.. El vifte.. setevarmer på vintern. varme i speil og bakrute. varmeapparatvifta går.. lys ellers i bilen.. det går med mye strøm :)

Borstad
09/03/10, 10:27
kjører man korte turer så blir batteriet fort tomt.
Har man ekstralys på bilen blir det fort borte litt strøm der også.. El vifte.. setevarmer på vintern. varme i speil og bakrute. varmeapparatvifta går.. lys ellers i bilen.. det går med mye strøm :)

Joda, du har ett poeng der :) Varmeapparatet og setevarmen tar ekstreemt mye strøm da ! men til sommersbruk hvor du ikke trenger disse fungerer det med 120a dynamo :) hehe, fungerer forsåvidt på vinteren også :) men ja, hadde vert gøy med 300a dynamo, da denne sikkert er drøy for motoren å dra irundt ;)

T90
09/03/10, 10:35
Kodja bruker jo 200 amp på 940n tror jeg det var hvis jeg ikke husker feil

general-aasen
09/03/10, 10:35
er bare ein stor 2 kanaler helix 2.1000 og ein 4 kanaler.. 2 subber og 6x9 og snart 4stk 4" i dørene...men den helix 2 kanaleren kobler ut til tide..så er noe lite strøm ja...har ekstra batteri bak, men hadde gjort seg med større dynamo ja...tror eg skal prøve meg på den 115amp bmw saken..kansje bare bytte den ut med den som er der, og evt montere ein ekstra senere...blir xenon og 1000m osv etter kvart, så blir vell litt mykje strøm i sving på vinterstid..

Swissman
09/03/10, 12:20
okej...då vet man det også..sleng gjerne opp ein tegning eller ett bilde/skjema

Det er jo ikke så lett å legge ut skjema her.
Plus og minus er vel ok for tilkobling.
D+ går på ene siden til ladelampe, den andre siden av ladelampen går til 15.
Bruk minst en 3W pære. Monter den slik at den ligger fast, da slipper du å skifte den så ofte. :)
Har du ikke ladelampe(eller er defekt) er det ikke garantert at ladingen kommer igang etter oppstart.

Daruu
09/03/10, 12:40
Først(eller uansett) bør du oppgradere "the big 3".
Dvs + kabelen mellom dynamo og batteri,jordinga til batteriet og jordinga på motoren.
Kan like godt oppgradere til 50mm2 ledning der med en gang, for minst mulig spenningsfall.

Så bør du ha så grov ledning du har plass til (eller råd til ;) ) bakover også. Er du usikker på om du har god nok jording trekk jordingsledning fra batteriet.

Når du har gjort det bør du få betydelig mindre blinking i lysa, kanskje såpass mye bedre at du greier deg med å bytte ut dynamoen du har med en av de du så på.

Kodja
09/03/10, 23:19
Kodja bruker jo 200 amp på 940n tror jeg det var hvis jeg ikke husker feil

Kodja bruker 200A dynamo fra ExessiveAmperage som jeg er norsk importør av i følge Nate him self over there ja! :)
turtallet er uendret. lader fader meg så bra at jeg spiller full pupp fra og til jobb hver dag uten at jeg butter strømmen (riktignok et par andre ting som hjelper til også men...)
2x54# strømkabler direkte fra dynamo og bakover til gelbatterier...
vær OBS på at forbruket kan gå OPP med større\flere dynamoer pga mer belastning på motorn da. min gikk opp ca 1-2dl mila med en gang jeg fikk den montert. men er verdt det når det surrer og går og bare leverer og leverer strøm til du blir lei av flagrende hår og klesplagg :D

prisen blir ca 6-8000 for 200-300A dynamo ferdig levert ja med mva +frakt og det. usikker på dagens priser med $$ kursene og slikt men om det er interesse så kan jeg alltids forhøre meg igjen med Nate! :) har nå brukt min feilfri i 2 år nå. skal bytte børstene på den til våren så den er godt nok rustet på den fronten. har faktisk ikke sjekka de siden jeg monterte på 740n jeg hadde den på først.

ChrML
10/03/10, 11:34
Fordelen med to dynamoer er at du kan koble et stort relee som tåler strømmen dynamoen kan levere på den ene og ha en bryter på den :). Så du kan koble ut ene dynamoen når du ikke har behov for den, om sommeren etc... Trekker du ikke strøm fra dynamoen så yter den heller ingen motstand på veiva (bortsett fra motstanden i lageret som er marginalt), og øker dermed ikke forbruket.

Men igjen så skal det ikke være nødvendig. En 200A dynamo lader ikke 200A med mindre du faktisk trekker så mye fra den (anlegg, lading osv...). Og den yter heller ikke mer motstand på veiva enn strømmen du trekker fra den tilsvarer.

gaupe
10/03/10, 11:36
Fordelen med to dynamoer er at du kan koble et stort relee som tåler strømmen dynamoen kan levere på den ene og ha en bryter på den :). Så du kan koble ut ene dynamoen når du ikke har behov for den, om sommeren etc... Trekker du ikke strøm fra dynamoen så yter den heller ingen motstand på veiva (bortsett fra motstanden i lageret som er marginalt), og øker dermed ikke forbruket.

Burde vel eigentleg kunne ha to små dynamoar som leverer til to batteri i bilen, som du plasserar der du vil ha vekta også. Så brukar du berre standarddelar, i staden for dyre spesialdelar.

ChrML
10/03/10, 11:38
Burde vel eigentleg kunne ha to små dynamoar som leverer til to batteri i bilen, som du plasserar der du vil ha vekta også. Så brukar du berre standarddelar, i staden for dyre spesialdelar.
Yeah, det er jo også en mulighet. Lasker bare begge minusene til gods. Så bruker du en liten dynamo/batteri til startmotoren alene.

Så har du lys, anlegg og alt annet tillegg på en større dynamo/batteri. Så uansett om du glemmer lysa på eller bruker mye strøm så får du aldri tømt så du ikke får starta. :)

TeamBørnOut
10/03/10, 11:39
Kan man ikke bare koble rele på ladelampa isteden for å ha stort rele? vil jo ikke lade når den lyser

ChrML
10/03/10, 11:41
Kan man ikke bare koble rele på ladelampa isteden for å ha stort rele? vil jo ikke lade når den lyser
Har hørt at dynamoen begynner å lade uten signal fra ladelampe når turtallet har vært over et visst nivå. Derfor lading funker selv om loddepunktene til ladelampa er ødelagt og dynamoen ikke får signal etterhvert når du har kjørt litt.

Swissman
10/03/10, 21:41
Har hørt at dynamoen begynner å lade uten signal fra ladelampe når turtallet har vært over et visst nivå. Derfor lading funker selv om loddepunktene til ladelampa er ødelagt og dynamoen ikke får signal etterhvert når du har kjørt litt.

Det er riktig. Har du noe restmagnetisme i rotoren så vil den kunne begynne ved høy nok turtall. Er den først i gang med ladingen så holder den på med det til du stopper motoren. Dette fordi D+ til regulatoren blir forsynt av magnetiseringsdiodene.

TeamBørnOut
11/03/10, 07:00
Kjekt å vite hvis pæra / instrument panelet slutter å fungere litt ( lei tendens på volvo)..

Volvo_960_1995
11/03/10, 10:29
lurer litt på noe ang å montere ein ekstra dynamo....må dynamoene vere identisk eller er det mulig og benytte ein 65 og ein 100amp samtidig f.eks?

Hvorfor ikke bestille en større dynamo / generator isteden for ?.

Vet at S.E.D (Sandnes Elektro Diesel) og flere andre leverte større dynamoer / generatorer til Volvo.

Bosch var merket.

Syntes å huske at det var en på Volvoforum som leverte Custom byggede dynamoer / generatorer.

Kikk litt i Vadis og se om du ikke finner en dynamo / generator, isteden for å bygge på flere :)

general-aasen
11/03/10, 15:05
Hvorfor ikke bestille en større dynamo / generator isteden for ?.

Vet at S.E.D (Sandnes Elektro Diesel) og flere andre leverte større dynamoer / generatorer til Volvo.

Bosch var merket.

Syntes å huske at det var en på Volvoforum som leverte Custom byggede dynamoer / generatorer.

Kikk litt i Vadis og se om du ikke finner en dynamo / generator, isteden for å bygge på flere :)

sant nokk, men tingen er da at eg har tilgang til billige/gratis dynamoer der eg jobber. siden eg er bildemontør..så mykje penger spart, men kansje litt mere jobb da..

TeamBørnOut
11/03/10, 15:09
på en roadtrip hos søta bror så fikk jeg pluttselig et juletre av et instrument panel.. bilen gikk mye bedre så jeg viste dynamoen tok kvelden.. når jeg stod langs veien å skrudde da så skulle jeg ønske jeg hadde 2 dynamoer montert. godt jeg hadde henta en politi 940 med stor dynamo på den turen :D

general-aasen
11/03/10, 16:53
på en roadtrip hos søta bror så fikk jeg pluttselig et juletre av et instrument panel.. bilen gikk mye bedre så jeg viste dynamoen tok kvelden.. når jeg stod langs veien å skrudde da så skulle jeg ønske jeg hadde 2 dynamoer montert. godt jeg hadde henta en politi 940 med stor dynamo på den turen :D

hehe..var noe heldig då ja, vill eg påstå