PDA

Vis full versjon : 03 V70n Automatproblem



YMK
26/07/11, 21:51
Har fått ett problem på tur med campingvogn :(
Opp lange bakker mister vi indikatoren til automatkassa i displayet, og kassa går kun i 3djegir uansett hva vi setter spaken til. Indikatoren blir til bare en vanrett strek i midten. Skjedde 4 ganger igår.
Problemet går over ved å stoppe, skru av tenning og starte igjen.
Varsel om at kassa bør ha service er og kommet opp i displayet.
Merkeverksted i utlandet hadde ikke vært borti denne feilen før... (og har ikke tid før om 10 dager)
Olja er bytta for ca 35.000km siden, og ser/lukter ok.
Har den vanlige kassa, ikke tiptronik.
Noen ideer?

aarnes
26/07/11, 22:29
Hei,

har ikke merkeverksted mulighet for å lese ut feilkoder ?
det tar 3minutter og burde gi en god indikasjon på hva som er feil...

Utover det har jeg ikke mye å bidra med desverre..

Sjakalen
26/07/11, 22:48
Sitter det ikke en temp.sensor i denne og når oljen har blitt for varm produseres det en feilkode med feil i displayet?

YMK
26/07/11, 22:55
Var ikke så villige til det i "feriestresset" tydeligvis
Har pratet litt med ett norskt verksted, og de mente at vi hadde problemer med kommunikasjonen en plass.. Men om det var en boks, ledning eller en kabelsko var litt værre å finne ut desverre.
Har kjørt 60mil siden siste gangen nå, alt som normalt utenom meldinga i displayet.
Olje som har vært for varm bruker å lukte svidd!
Feilkoder er det allmass på denne bilen fra før, da de ikke slettet alt sist de var inne.

Tom K
27/07/11, 21:02
Olje som har blitt brent lukter dårlig, hvis tempen bare har vært litt over det som er anbefalt og bare i en kort periode så er det ikke sikkert du merker noe lukt av olja, tempsensoren kan alikevel ha gitt signal om at oljen er for varm ;)

volvobertil
27/07/11, 22:11
Har fått ett problem på tur med campingvogn :(
Opp lange bakker mister vi indikatoren til automatkassa i displayet, og kassa går kun i 3djegir uansett hva vi setter spaken til. Indikatoren blir til bare en vanrett strek i midten. Skjedde 4 ganger igår.
Problemet går over ved å stoppe, skru av tenning og starte igjen.
Varsel om at kassa bør ha service er og kommet opp i displayet.
Merkeverksted i utlandet hadde ikke vært borti denne feilen før... (og har ikke tid før om 10 dager)
Olja er bytta for ca 35.000km siden, og ser/lukter ok.
Har den vanlige kassa, ikke tiptronik.
Noen ideer?

Ring automat lådor i Sødertelje og snakk med Johan.

Har vært hos han med min bil og den ble helt 100 etter en overhaling hos han.


www.automatlådor.se

cortinaterje
29/07/11, 18:29
Min er også slik. Bilen har samme kasse som din.


Det som skjer er at kassa registrerer for stort moment og en sluring i lock up (kode kode TCM002F)

Om du har chip inne kan du fjerne denne når du bruker vogn. Dette vil utsette problemet en tid, men det er ingen tvil om hvilken veg det bærer. Søderteje har jeg hørt mye bra om, også RATS, men jeg er ikke kommet så lang enda. Har klart meg over fire somre med vogn og dette problemet nå. Litt kjøreteknikk for å unngå lock up må læres.

Det finnes også oppgradert software til disse kassene. Etter det jeg forstår har dette bl a høyere hydr trykk i kassa.

Hvor langt er bilen kjørt?

YMK
04/10/11, 20:27
Bilen er ikke gått mere enn litt over 500k, kassa er passert 200k etter siste omgang på verksted.
Men vil det løse problemet å "slure" mere?
Jeg har gira manuelt ned, og kjørt i lockup i ett lavere gir enn før. Men feilen kom på samme plass som året før.

cortinaterje
04/10/11, 21:26
Bilen er ikke gått mere enn litt over 500k, kassa er passert 200k etter siste omgang på verksted.
Men vil det løse problemet å "slure" mere?
Jeg har gira manuelt ned, og kjørt i lockup i ett lavere gir enn før. Men feilen kom på samme plass som året før.

Hehe. Min første sesong med vogn gav meg feilkode nesten med en gang km på kassa var da 180 000.

Volvo slettet kode og oppgraderte software på kassa. 1200 NOKKER takk. Skal tro jeg var lang i maska uka etter. Ny feilkode i samme bakken.

Kjøpte meg egen ppc til å slette koder med. Biltemas 15-1385 sletter også denne koden. Faktisk har det vært tilfeller der ppc'en har forbigått denne koden og jeg har måttet lese over bilen en gang til med biltemas kodeleser for å få bort advarselen om gearkasse.

*****
Var en tur på vestlandet i sommer for å erte gearkassa. Den er nå kjørt 240 000 og likte det dårlig.
Måtte lære meg å unngå lock up for å komme hjem uten for mange stop. Jeg fant ut at Lock up slår inn over 70kmt etter noen sekunder/1minutts jevn fart. Løsningen var å aldri gi bilen ro på gasspedalen. Akselererte fra 70 til 80 + hele tiden. Når jeg slapp gasspedalen måtte den slippes brått slik at bilen rant med motoren på tomgang. Ikke noe økonomiløp akkurat :)

Det går ikke å beregne å kjøre slik. Men vi kom hjem.

Kassa har de vanlige symptomene som alle ellers klager på. Ellers virker som om kassa må ha lettere tilhenger ettersom å langt den er kjørt. Har ingen problemer med varetralla enda, men vil jeg mer på tur med vogn må jeg ha ny kasse eller ny bil. Noen som vil kjøpe 02D5 med alt tenkelig av utstyr unntatt ryggesensor?

Har bygd inn oljekjøler på automatkassa nå etter vestlandsturen, men dessverre for sent til å hjelpe meg. Motortempen gikk rett i været når jeg hadde problemer nå i sommer, det har den ikke gjort tidligere. Regner med det er gearolja som går gjennom radiatoren som varmer opp kjølevannet til motoren istedenfor å bli nedkjølt.