PDA

Vis full versjon : Knirking i handskerom



gleid
26/07/11, 18:17
Hehe, har et lite irriterende "problem". I kjent 240 stil så knirker det ofte i handskerommet på bilen. Det er tydelig pga litt slark i luka. Før har jeg løst dette med en liten "kile" av papir eller noe. Men er jo litt jalla, noen her på forumet som har et "triks i ludo" for detta?

larsverm
26/07/11, 19:14
"Godt spørsmål" som jeg ikke uten videre har noe svar på... Men jeg, som sikkert mange andre, erfarer ganske mye knirking "foran der", og sikkert ikke bare i hanskerommet. Jeg antar lydene kommer fra forskjellige plastdeler i dashbord og midtkonsoll som har løsnet litt over tid og gnisser og vibrerer, delvis avhengig av fart og turtall. Jeg har en god del av slike lyder i bruksbilen min (245, 264.000 km), men klart mindre i "arkiveksemplaret" (244, 43.000 km), så jeg har grunn til å tro at bruk/slitasje har betydning. Jeg har ikke satt i gang et slikt "prosjekt" ennå, men jeg ville tro at det kunne være verdt et forsøk å demontere og skru godt sammen igjen - og kanskje bruke en form for dempende materiale hvis mulig i "skrupunktene".

jacobsen
01/08/11, 05:01
Demontere og skru sammen igjen tror jeg vil være litt sjangsespill. Enten blir det bedre eller så kan det bli verre, mener nå jeg :) :p
Men er kjent problem at dashbord, plastdetaljer og dørtrekk "går opp i liminga" etter mange mange KM og nordiske veier. har det litt selv og syns det er plagsomt..

sånn sett er MB ganske greit, holder seg kompakte selv etter 3-400k på telleren. Ikke en eneste ulyd i dashbord/dørtrekk. hvertfall i en kompis sin 190 ;)

larsverm
01/08/11, 13:15
Mulig. Sammenskruing må selvfølgelig gjøres skikkelig grundig hvis det skal være noe poeng.

gleid
02/08/11, 06:54
Når jeg presser inn handskerommet slutter det å knirke. Så kan virke som at hvis det hadde vært mulig å stramme den "kroken" litt så burde det hjelpe. Kan bare ikke se at det er noen justeringsmuligheter på den?

Runar
04/08/11, 22:40
Jeg skrudde ut mitt og la i mellom deler av en gummislange på nedre del,
skrudde inn igjen, har ikke knirket siden.

gleid
05/08/11, 08:10
Jeg skrudde ut mitt og la i mellom deler av en gummislange på nedre del,
skrudde inn igjen, har ikke knirket siden.

Det hørtes ikke dumt ut! Skal jeg prøve :D

Vegardb92
06/08/11, 14:06
Skulle hørt bilen min, har et voldsomt hjemmelaget ledningsrot for å få liv 52mm klokke og turteller så hører av og til knitring i ledninger som tar borti her og der, enda verre er det når begge dørsidene foran er "løse" i tillegg til sliiitne foringer og bærekuler og når man har stive dempere og lesjøfors er det et HELVETE på grusveier :)

jacobsen
06/08/11, 14:44
Skulle hørt bilen min, har et voldsomt hjemmelaget ledningsrot for å få liv 52mm klokke og turteller så hører av og til knitring i ledninger som tar borti her og der, enda verre er det når begge dørsidene foran er "løse" i tillegg til sliiitne foringer og bærekuler og når man har stive dempere og lesjøfors er det et HELVETE på grusveier :)

Det tror jeg på. utrolig hvor slike ting ødelegger kjøreopplevelsen. har selv slitne foringer i bakstillinga og det merkes godt selv på asfalt :p

larsverm
07/08/11, 14:19
Ikke for å banne i kirken her, men det hadde vært flott å få til lyddemping i Mercedes-klasse...

gleid
07/08/11, 17:45
Den 92'en min er faktisk ganske bra lyddempet synes jeg. Merkbart bedre enn eldre 240er jeg har hatt.

Vegardb92
07/08/11, 21:58
Ikke for å banne i kirken her, men det hadde vært flott å få til lyddemping i Mercedes-klasse...

Audi er heller ikke så verst, og ikke minst BMW, hvis en ser vekk fra motoren som brommer litt :)

Skulle kjøre litt jorderally på vinterstid, kjørte først en BMW E34 med originalt understell, var liksom bare en fin flyt, og når jeg skulle kjøre 240en, måtte bare gi meg i frykt for å ødelegge hele bilen. Var så sinnsykt bråkete inni der, spesielt når katalysatorn er 7cm fra bakken og dunker oppi girkassa :)

larsverm
07/08/11, 22:13
Mine 240er (begge 93) er nok ikke så ille. Og den som er minst kjørt har svært lite knirking og skrangling for alderen. Men den andre (245), som har en gjennomsnittlig høy km-stand, kunne med fordel ha vært strammet opp litt i diverse plastdetaljer, høres det ut til...

Skulle det bli aktuelt å gjøre noen større innsats på den bilen noen gang, hadde det vært kjekt å vite litt om hva som ble gjort hos f eks MB med tanke på lyddemping.

jacobsen
07/08/11, 22:23
Ang lyddemping er det vel bare å legge ekstra "for" inni dører, dørk, og tunnell/torpedo. men det vil jo ikke stoppe dørtrekk og plastikk fra å knirke. det er ikke til å unngå - på dette feltet er MB mestere :)