PDA

Vis full versjon : Tenningsbank på 1 bar 300 hk oppsett



Cato T
26/07/11, 14:40
Som topic sier så har jeg tenningsbank på 1 bar ladetrykk med 300 hk oppsett.
Noen forslag til hva som kan gjøres for å bli kvitt dette?

Oppsettet mitt er:
Garrett T3 fra 740 turbo (litt sliten :P)
Bosch 558 dyser
TLAO chipper
3" eksos
3" Alu cooler med 3" trykkrør
3" lmm
Malpassi linjær BTR, justert bensintrykket til 3,1 bar
V kam (Satt T kam der før, men ble ikke store endringa når jeg bytta)

Har også testa 5 forskjellige dumpventiler, veit at hvertfall 2 av dem har funka helt fint på andre biler. Men ingen slipper ut på bilen min.

Den peaker ca 1,1 så detter den ned til 1 bar og da har jeg tenningsbank når jeg trår på. Veldig irriterende, og rart siden broren min har kjørt 1,5 i ladetrykk med så og si samme oppsettet uten tenningsbank.

eab
26/07/11, 15:40
Mål afr.

Trygve_johnsen
26/07/11, 16:59
98 oktan
"kaldere plugger" :P
mer bensin
senere tenning
bedre grenrør og eksos(vis du ikke har det fra før av)
en av di tingene kanskje :P

jeg kjører med
3"lmm, 968 dyser, større cooler, kl extreme grenrør og større turbo og eksos på 1 bar ladetrykk.
har ikke antydning til tenningsbank, og jeg kjører med vikingchip ecomax.
tviler på jeg får tenningsbank når jeg skifter til 300hk chippen da denne gir mer bensin.

Cato T
26/07/11, 17:28
98 oktan
"kaldere plugger" :P
mer bensin
senere tenning
bedre grenrør og eksos(vis du ikke har det fra før av)
en av di tingene kanskje :P

jeg kjører med
3"lmm, 968 dyser, større cooler, kl extreme grenrør og større turbo og eksos på 1 bar ladetrykk.
har ikke antydning til tenningsbank, og jeg kjører med vikingchip ecomax.
tviler på jeg får tenningsbank når jeg skifter til 300hk chippen da denne gir mer bensin.

Kan prøve å bytte til kaldere plugger og polvende svinghjulssensoren. Det burde vel hjelpe litt.

Berg Performance
26/07/11, 18:39
Om du polvender svinghjulssensoren får du mere tenning, altså større sjans for tenningsbank!

Kjører du 98 oktan ? Hvilke plugger kjører du ?

Ville ha sjekket hvilket blandingsforhold du har under last, og muligens sjekket om noen av dysene dine er litt tette.. Evt om alle får skikkelig med strøm, og jording..

Cato T
26/07/11, 20:20
Om du polvender svinghjulssensoren får du mere tenning, altså større sjans for tenningsbank!

Kjører du 98 oktan ? Hvilke plugger kjører du ?

Ville ha sjekket hvilket blandingsforhold du har under last, og muligens sjekket om noen av dysene dine er litt tette.. Evt om alle får skikkelig med strøm, og jording..

Kjører 95 oktan. BPR7ES plugger, helt nye i dag.

Dysene var nye i juni.

Veit ihvertfall at jeg ser fram til datasprut og nytt motoroppsett nå! :D

Berg Performance
26/07/11, 22:47
Fyll 98 oktan for guds skyld :P billigere enn motorhavari !

YMK
26/07/11, 22:58
Sleit med tenningsbank lenge jeg, og feilen var ei pluggledning som sendte gnisten til jord. Vi bytta alt som kunne være feil nesten, før jeg ei sein natt så gnisten etter motorproblemer.

volvo242
27/07/11, 00:32
Sleit med tenningsbank lenge jeg, og feilen var ei pluggledning som sendte gnisten til jord. Vi bytta alt som kunne være feil nesten, før jeg ei sein natt så gnisten etter motorproblemer.

har faktisk opplevd så å si det samme selv! Motorn i audin fuska å juksa som bare juling, så tilfeldigvis åpna jeg panseret i mørket.. da så jeg gnistene slo ut ei sprekk i fordelerlokket! :rolleyes:

Kent o
27/07/11, 16:45
Kjører 95 oktan. BPR7ES plugger, helt nye i dag.

Dysene var nye i juni.

Veit ihvertfall at jeg ser fram til datasprut og nytt motoroppsett nå! :D

Der har du nok problemet

Stig
29/07/11, 19:15
98oktan!

Batland
29/07/11, 21:15
Som topic sier så har jeg tenningsbank på 1 bar ladetrykk med 300 hk oppsett.
Noen forslag til hva som kan gjøres for å bli kvitt dette?

Oppsettet mitt er:
Garrett T3 fra 740 turbo (litt sliten :P)
Bosch 558 dyser
TLAO chipper
3" eksos
3" Alu cooler med 3" trykkrør
3" lmm
Malpassi linjær BTR, justert bensintrykket til 3,1 bar
V kam (Satt T kam der før, men ble ikke store endringa når jeg bytta)

Har også testa 5 forskjellige dumpventiler, veit at hvertfall 2 av dem har funka helt fint på andre biler. Men ingen slipper ut på bilen min.

Den peaker ca 1,1 så detter den ned til 1 bar og da har jeg tenningsbank når jeg trår på. Veldig irriterende, og rart siden broren min har kjørt 1,5 i ladetrykk med så og si samme oppsettet uten tenningsbank.
Jeg mener at du har alt for mye kam eller for høyt kompresjonsforhold i forhold til turboen du kjører med. Det er en grunn til at VX kammen brukes sammen med originalt kompforhold og disse triste og alt for små originalturboene.

A/R 0.48 turbinhus på en 2,3 L motor er fullstendig hull i hodet og gir høyt baktrykk som fyller sylindrene med 800 graders eksos i ØD når både innsugs og eksoventilen står ca. 1,5 mm åpen med V-kammen.
Det eneste datasprut og mapping egentlig kan gjøre er å senke tenningen, noe som sender eksostemp. til himmels og levetiden rett ned.

Bytt turbo, bytt kam eller senk kompresjonsforholdet er mitt forslag.
Eller alle 3 hvis du vil ha bra guff og god holdbarhet. ;)

Batland
29/07/11, 21:18
Kjører 95 oktan. BPR7ES plugger, helt nye i dag.

Dysene var nye i juni.

Veit ihvertfall at jeg ser fram til datasprut og nytt motoroppsett nå! :D
Når man vil kjøre 95 BF så bør man vurdere Amerikansk turbotermostat. :)

Knallert
30/07/11, 00:55
En org. 740 turbo har et stykke igjen før den hører hjemme på et 300hk oppsett,hvertfall en ulempe å plage den med det ladetrykket du påfører den. ;)

En type steg 3 turbin med minste dim. ca. 55mm/a.r 0.62 eller noe der omkring og en kompressordel som klarer å levere luft til 300hk. uten å gå med turtall utover smertegrensen er vel greit å starte med.
Bredbåndslambda osv...

Med det mottrykket du bygger med den turboen du har så gjør vel V (forøvrig samme som vx på innsug men med x profil på eksos) kammen bare vondt verre.
Derfor merker du ikke mye forskjell ved kambytte, da V kammen er mere turtallsvillig og har bla. mere overlap enn T,det i komb. med høyt mottrykk lager krøll.
98 oktan er også et godt tips.
Datasprut er alltid en oppgradering i forhold til chippa org. sprut,men det kan ikke trylle hvis oppsettet på motoren ellers ikke er optimalt.

Høyt komp. forhold er heller ikke nødvendigvis en ulempe hvis man har en kam som sørger for vettug dynamisk komp. i kombinasjon med en turbo som er tilpasset og drivstoff som spiller på lag :)

Men er jo sånn at man ikke kan få både i pose og sekk.

Større turbo og 98oktan og helst datasprut holder til 300hk. uten så mange andre forandringer internt i motoren.
Selv om det er masse man kan finpusse på evt. gå grovere til verks og sikte enda høyere,men er alltid greiest og bygge motoren til det man vil ha den til å yte og ikke prøve å få den til å prestere noe den ikke makter.

Tarell
30/07/11, 06:56
Komp.forholdet kan gjerne være litt høyt på en Turbo motor, hvis du resten er tilpasset det.
Kjørte 10:1 på gamle 230FT motoren min, den ble bremset til 312Hk med en T3/T4, original kam, hjemmebygget grenrør, "steg 1 chip" og progresiv bensintrykk regulator ;)
Funket som en drøm de to årene jeg hadde den iallefall, og de 6mnd neste eier hadde den, før den ble drept mot en lyktestolpe så i en fjellvegg..... :(

Batland
30/07/11, 13:44
På generelt grunnlag er jeg særdeles skeptisk til kombinasjonen høykomp. turbo, vanlig bensin, lavt til moderat budsjett og en kompetanse som i ærlighetens navn ofte er fra ett slikt nivå og nedover.
Høykomp. er for dem som har nok erfaring og kompetanse til å VITE hva de driver med.
Hvis man må spørre om disse tingene på ett forum så ender det som oftest med problemer og kraftig reduser eier- og kjøreglede samt motorhavari - før eller senere.

Jeg kjenner til flere som kjører 10,5:1 + turbo og vanlig bensin på sine BMW motorer med godt resultat så det er fullt mulig, men man ballanserer på knivsegg hvis man ikke VET hva man gjør.

Lavkomp. er mye tryggere og lettere å få til, ulempene er ganske små og mulighetene for stor suksess er store selv med moderat budsjett, erfaring og kompetanse.
Jeg har lagt merke til at mange velger å kjøre på 95 BF, sannsyligvis pga pris, og med ett slikt budsjett bør lavkomp. definitivt prioriteres svært høy.
Derfor er jeg en lavkomp.fantast. :)

Batland
30/07/11, 13:50
Komp.forholdet kan gjerne være litt høyt på en Turbo motor, hvis du resten er tilpasset det.
Kjørte 10:1 på gamle 230FT motoren min, den ble bremset til 312Hk med en T3/T4, original kam, hjemmebygget grenrør, "steg 1 chip" og progresiv bensintrykk regulator ;)
Funket som en drøm de to årene jeg hadde den iallefall, og de 6mnd neste eier hadde den, før den ble drept mot en lyktestolpe så i en fjellvegg..... :(
Dette betyr nok at du ikke ladet særlig hardt, noe som effektivt begrenser dreiemomentkurven og bilens akselerasjonsevne, ikke sant? ;)
Husker du turtallet for maks effekt samt maks dreiemoment og turtallet for det?

Cato T
30/07/11, 14:30
Jeg mener at du har alt for mye kam eller for høyt kompresjonsforhold i forhold til turboen du kjører med. Det er en grunn til at VX kammen brukes sammen med originalt kompforhold og disse triste og alt for små originalturboene.

A/R 0.48 turbinhus på en 2,3 L motor er fullstendig hull i hodet og gir høyt baktrykk som fyller sylindrene med 800 graders eksos i ØD når både innsugs og eksoventilen står ca. 1,5 mm åpen med V-kammen.
Det eneste datasprut og mapping egentlig kan gjøre er å senke tenningen, noe som sender eksostemp. til himmels og levetiden rett ned.

Bytt turbo, bytt kam eller senk kompresjonsforholdet er mitt forslag.
Eller alle 3 hvis du vil ha bra guff og god holdbarhet. ;)

Turboen min blir byttet ut i løpet av neste uke. Skal bruke en Garrett T3/T4 med a/r 58 på eksoshuset og a/r 50 på kompressor, den skal monteres sammen med et ajden grenrør.

Hva slags kam anbefaler du istedenfor en V kam da isåfall? Trenger ikke no heftige greier da detta bare er en bruksbil

Batland
30/07/11, 19:38
Turboen min blir byttet ut i løpet av neste uke. Skal bruke en Garrett T3/T4 med a/r 58 på eksoshuset og a/r 50 på kompressor, den skal monteres sammen med et ajden grenrør.

Hva slags kam anbefaler du istedenfor en V kam da isåfall? Trenger ikke no heftige greier da detta bare er en bruksbil
Jeg har ett inntrykk av at aller færreste T3/T4 turboer som selges i dag er ekte Garrett-turboer da Garret selvsagt har gått videre for lengst og gått over til GT serien.

Alt for ofte ser man at turboer med denne beskivelsen er billige Kinadritt snurrer, men på generelt grunnlag er det slik at jo større turbo du monterer jo villere kam kan man bruke.

Kanskje den større turboen påmontert ett grenrør sørger for at baktrykket reduseres såpass mye at du slipper tenningsbank på 1,0 BAR ladetrykk.

Hvis ikke kan du vurdere å montere en mildere kam som f.eks Vx kam.

Tarell
30/07/11, 21:30
Dette betyr nok at du ikke ladet særlig hardt, noe som effektivt begrenser dreiemomentkurven og bilens akselerasjonsevne, ikke sant? ;)
Husker du turtallet for maks effekt samt maks dreiemoment og turtallet for det?

Ladet 1 bar på streken, og den dro fint ifra mange andre som ladet både 1,3 og 1,6 bar.
Kvikkere respons vettu ;) Husker ikke tallene desverre, men husker de kom veldig tidlig.

Batland
31/07/11, 12:47
Ladet 1 bar på streken, og den dro fint ifra mange andre som ladet både 1,3 og 1,6 bar.
Kvikkere respons vettu ;) Husker ikke tallene desverre, men husker de kom veldig tidlig.
Det høres ut som ett godt resultat ja. :)

Kent o
31/07/11, 13:39
Hvilken turbo er å annbefale på et sånt oppsett da? på orginalt grenrør

Tarell
31/07/11, 15:38
Det høres ut som ett godt resultat ja. :)

Flaks har nok litt med saken å gjøre også ;)

Batland
01/08/11, 18:55
Hvilken turbo er å annbefale på et sånt oppsett da? på orginalt grenrør
Anbefaler at du ser på Garrett GT32 før du vurderer noe eldgammelt Kina eller Kongegreier iallefall. ;)

Batland
01/08/11, 18:56
Flaks har nok litt med saken å gjøre også ;)
Flaks er aldri å forakte. :)
Så lenge det ender med suksess er "alt" lov.;)