PDA

Vis full versjon : Motorstopp S70 1998 B5202



Espen69
25/07/11, 16:51
I dag stoppa Boforsen sammen med resten av Norge kl.12... Men den våknet ikke til liv igjen kl. 12.01... Forløpet til driftsstansen var; Måtte ha to forsøk før den startet i går. Deretter gikk den normalt. I dag startet den på første, men var litt uggen. Fylte så bensin, startet opp, kjørte 270m før den harket, hostet og stoppet. Seff midt i et kryss... Utført følgende feilsøkning;

-målt kamgiver type hall - ok spenning og signalfunksjon
-målt veivgiver type induktiv - ok motstand og vekselspenning
-målt motstand i prim. og sek.krets coil - ok verdier
-målt spenning til sluttrinn - ok

Det som skjer er at det er gnist i et kort øyeblikk og som deretter etter få sek blir sjeldnere og svakere før den forsvinner helt. Måler da på coilkabelen som forøvrig er ny sammen med plugger og lokk/rotor.
Mistenker sluttrinnet da alle andre verdier er ok. Noen som har erfart noe liknende? Noen som har en coil liggende i nærheten av Ski som kunne lånt den bort i 10 sekunder slik at jeg får konstantert feil? USA pusher delen for 120dollar, men det tar jo fort ei uke.

Takknemlig for fornuftige svar!

Espen69
27/07/11, 12:53
LØST. Hmmm... Etter maaange timer med feilsøking - og alt er i orden, kobler jeg på Volvo sin originaltester. Den registrerer ingen feil. Prøver for morroskyld å starte. Og hva skjer - jo den starter... Kan det være spøkelser som har angrepet den? Innmari merkelig, for den startet ikke med ny coil en time tidligere. Altså utelukker jeg vakkelkontakt i ledningsnett. Og den startet heller ikke på startgass.. Fikk bensin... Og gnist..
Jobba med biler i snart 25 år, men slutter ikke å la meg overraske over forundelige feil... Bare at i dette tilfellet var det ingen feil..