PDA

Vis full versjon : Hjelp! Dysa i Forgassern på En B23A/T!



HoldStumt!
22/07/11, 04:38
Lurer på hvor mye Dysa i forgassern på en B23A/T klarer å gi... Oppsettet mitt er slik:

-Grenrør fra 940
-FK turbo fra 940 b230
-2.5" downpipe
-org. 940 IC
- Plana og porta 398 topp
- Toppakning fra B230FTb23FT
- R-sport Turbokit
-M-råder(neste år: smidde H-profil råder)
- Smidde stempler fra B23ET

regner jo med at denne gassern som satt fast med trykkboksen er en del av R-sport turbokitet og tåler en del?? jeg kjører på Forsterka Clutch som tåler 450nm og har motor som tåler oppmot 300hk+ og har tenkt å kjøre fullt ut.. ENESTE jeg er skeptisk på er om dysa i forgassern kommer til å klare å levere nok bensin til 250hk-300hk oppsett?? er litt i villrede og vet ikke hva jeg gjør om ikke dysa eller om den orginale B21A bensinpumpa klarer å mate dette oppsettet med nok bensin...

Ola Moen
22/07/11, 06:52
Den gasser'n leverer til rundt 165-170Hk uten å gjøre noe med nåla på den. ikke særlig mye mer.
Ikke gidd å bytt råder. De M-rådene klarer du ikke knekke med det oppsettet der.
De overlever til rundt 400Hk +/- med mindre General Tenningsbank dukker opp i det område.
Jeg er mer bekymret for om grenrøret ditt overlever varmen:)

HoldStumt!
26/07/11, 03:09
Oppdatering! Idag dro jeg for første gang bilen opp til 0.8 bar og ga gass, helt til fjerde gir(siste gir), så sku jeg tømme fjerde gir men rakk ikke mer enn halvveis så KUTTA plutselig Ladetrykket og jeg måtte på NY slippe gassen og trykke den inn igjen for å få tilbake Ladetrykket, Hva skjer med det?? Er den orginale bensinpumpa for dårlig til dette oppsettet?? med 0.8 i ladetrykk har jeg ca 170-180hk ifølge VS Motor(som forøvrig bygget motoren min sammen...

Ola Moen
26/07/11, 03:19
forgasser'n gir ikke nok bensin... har du orginale R-Sport pumpa? med nippel som skal kobles til slange opp til innsuget? eller den helt orginale?

HoldStumt!
29/07/11, 04:08
Har bare R-sport trykkboks og forgassern som følgte med kitet... har den orginale pumpa(regner med du mente bensinpumpa)
..

Tarell
29/07/11, 04:40
Den gasseren må ombygges, og du trenger en annen bensinpumpe hvis du vil opp i effekt tallene.
Finnes ombyggings kit tilgjengelige, har et som jeg ikke skal bruke selv hvis du vil ha.
Mener jeg har sett mekaniske bensin pumper selges billig i Svergie hos huggere, men det kan du sjekke på www.bildelsbasen.se (http://www.bildelsbasen.se)

Har selv prøvet og feilet endel med div AT oppsett ;)
Må ha:
Større dyse i venturi og annen profil på nålen, trenger en annen ventil til flotørkammeret og en annen membram.
Flotørene skal tåle endel så. Kjørte med 1,6 bar på original flotørene, de i plast. De som er bygget i kobber kolapser når du lader mere enn 1.0 bar.

Og som V20T skrev, gasseren klarer ikke levere bensin nok ved slike pådrag. Pluss, pumpen leverer ikke nok drivstoff til gasseren heller. Hvis du vil ha max ut av et slikt oppsett, må du nesten kjøre med Malpassi og litt ekstra dill.
Da kan du dra endel uta AT oppsettet.

Batland
29/07/11, 10:53
Har bare R-sport trykkboks og forgassern som følgte med kitet... har den orginale pumpa(regner med du mente bensinpumpa)
..
Den originale bensinpumpen er helt ubrukelig når det skal trimmes. Jo raskere du aksepterer dette jo tidligere oppnår du suksess.

Du MÅ montere en EFI bensinpumpe og kjøpe en Malpassiregulator til forgasser. Dette systemet er fantastisk pålitelig, stabilt og har stor kapasitet.

En HELT original Strømbergforgasser, selv i R-sport utgave klarer ikke særlig mye, men hvis den modifiseres da kan man minst klare resultatet du ser under her. Alternativt kan du kjøpe og montere ett tilleggsprut.
Dette var på en B23AT med stempler dreide til 8,0:1 i komp, lett portet 530 topp med D-kam, EFI pumpe, Malpassiregulator, modifisert Strømberg forgasser og portet innsugsmanifold, stor intercooler og spesialfordeler - IKKE R-sport fordeleren. Det var ingen problem å akse fullt fra 0 til turtallsperre på 7000 o/min på 4. gear uten noe som helst fusk eller annet tull og tøys.
Grunnen til at effekten ikke ble høyere var at jeg brukte den originale R-sport eksosmanifolden og en lett oppgradert og massert original R-sport turbo.
I praksis 250 hk og 380 NM med moderate 1,35 BAR ladetrykk.

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/514.jpg

Ola Moen
29/07/11, 14:38
Fine tall på AT motor det:) Jeg gjorde ikke så mye ut av AT motoren min, annet enn å kjøre med elektrisk forpumpe i tank før mekanisk pumpe med trykk under membram.
940 grenrør og TB0381 turbo, og satte forgassernåla i søylebormaskin, og brukte fin smergelpapir.
slipte av litt på diameteren. ca 10-15mm fra spissen og opp. gjorde den litt slankere slik at den ga mer bensin fra halv gass. Brukte B21ET motorbunndel med 7,5:1 i komp, 405 topp med plugga dysahøl, B21ET fordeler, A kam, . ladet ikke mer enn 0.9 på den motoren. Det fungerte greit nok, men var ikke akkurat billig idrift.:)

Batland
29/07/11, 17:30
Fine tall på AT motor det:) Jeg gjorde ikke så mye ut av AT motoren min, annet enn å kjøre med elektrisk forpumpe i tank før mekanisk pumpe med trykk under membram.
940 grenrør og TB0381 turbo, og satte forgassernåla i søylebormaskin, og brukte fin smergelpapir.
slipte av litt på diameteren. ca 10-15mm fra spissen og opp. gjorde den litt slankere slik at den ga mer bensin fra halv gass. Brukte B21ET motorbunndel med 7,5:1 i komp, 405 topp med plugga dysahøl, B21ET fordeler, A kam, . ladet ikke mer enn 0.9 på den motoren. Det fungerte greit nok, men var ikke akkurat billig idrift.:)
Takk.
Jeg har hatt flere AT motorer, men jobbet nok mest med utvikling av forgasser og fordeler på denne. Det krevde endel arbeid før det ble slik jeg ville. Originalt lekker disse forgasserene som siler ved oppjustert ladetrykk så det ble o-ringet både her og der. :)
Profilen på nålen ble etterhvert beregnet på PC og resultatet ble en profil som ikke jeg har sett før iallefall.
B21ET bunndel er direkte GULL slik jeg ser det da man virkelig kan gi på med ladetrykk og da får man også bra aks. :D
405 / 531 topper er, unnskyld fransken, noe helvetes drit som bare lager kødd. Tommy Luhr i Sverige har tatt 574 hk PÅ HJUL med 530 topp så noe annet er ikke nødvendig for Norsk ungdom med registrerte gatebiler. Det skulle vært forbudt å kombinere 405/531 toppene med turbo før man har så mange års erfaring at man VET!! hva man driver med. Resultatet med 405/531 er tvilsomt bunndrag, dårlig respons og ett hinsidig forbruk.

Hvis man i tillegg velger R-sport fordeler så står man der til halsen i gugg, og med med begge beina midt i septiktanken. B21ET fordeleren er endel bedre enn AT/R-sport fordeleren, men heller ikke B21ET fordeleren gir en AT motor mulighet til å få vist det potensialet den har.
Korrekt oppsatt og justert skal ikke en AT motor bruke noe særlig mer drivstoff en en veljustert A-motor.

Ola Moen
30/07/11, 01:36
Jeg monterte opp 2 slike motorer. Den første ble aldri bra, siden den var basert på en std B21A. Den andre som jeg satte sammen på ET bunndel, fungerte godt. Den gikk bedre enn B21ET motoren gjorde orginalt. Den gangen hadde jeg minimalt med peiling på tenning og sånne faktorer. Det kom først litt senere. Men hadde da vært smart nok til å bruke tenning fra ET motor isteden for den fra A motoren. Den var sterk nok til å legge seg ut på tredje gir på tørr asfalt kun ved å gi gass. hadde fullt ladetrykk på 0.9 allerede ved 1900rpm.
405 toppen og 531 toppen har jeg i ettertid merket meg at gjør seg bedre på std sugemotorer. Nå er det 12-13 år siden jeg drev med de AT motorene. Tida flyr:)

Tarell
30/07/11, 07:05
At tiden går ja......
Virker som det var igår jeg satte min første B21AT i bilen. Men det er jo godt over 10 år siden nå....
Min erfaring er ganske lik til det alle andre her skriver. Så ligger sikkert noe i det ;)

HoldStumt!
11/08/11, 08:21
Nå kjører jeg på Dellorto bensinpumpe, en sånn blå liten sak... den gir bensin som fan, så nå er jeg nærmere mål, men ombygningskit til forgassern sa du ? gjerne at jeg får det om du ikke får bruk for det=) eneste jeg mangler ellers vurderer jeg weber*2...

Syke tall, nesten 400hk. jeg vil gjerne dra ut 200-250hk ut av min B23AT først så får vi se...

HoldStumt!
11/08/11, 08:27
men serr, enkleste måten å få dette til å fungere uten bensinkutt... Nå har jeg byttet til en freskere bensinpumpe, det merker jeg jo, for det fosser ut av den og forgassern klarer ikke gi alt... enkleste jeg gjør nå er å prøve å sette på det ombygningsettet på gassern? vil gjerne at det skal fungere helt ok på Gatebil uten å måtte ut med flere tusenkroner:S

Ola Moen
11/08/11, 19:13
men serr, enkleste måten å få dette til å fungere uten bensinkutt... Nå har jeg byttet til en freskere bensinpumpe, det merker jeg jo, for det fosser ut av den og forgassern klarer ikke gi alt... enkleste jeg gjør nå er å prøve å sette på det ombygningsettet på gassern? vil gjerne at det skal fungere helt ok på Gatebil uten å måtte ut med flere tusenkroner:S
Justerbar Malpassi Filterking regulator. så kan du regulere litt og gi den det den trenger:) ikke bra om den får for mye heller:)

Batland
12/08/11, 08:37
jeg vil gjerne dra ut 200-250hk ut av min B23AT først så får vi se...
Med urørte B23ET stempler og planet topp nærmer kompen seg antageligvis noe rundt 9,0:1.
Dette er ALT for høyt til at du kan kjøre de ladetrykkene som er nødvendig for at 250 HP skal kunne blir en realitet på en B23AT.
Med ett avansert tenningssystem med bankesensor kan du få ut 250 kortvarige "hester" med 1000+ grader eksostemp.

Hvis du ønsker suksess når du skal herje på bane på varme sommerdager med en gammel 2V Volvovmotor som går på bensin og uten datatenning så må ett kompforhold på ca. 7,8:1 på det sterkeste anbefales vurdert. ;)

johmolan
15/08/11, 18:10
B19A og B21A har jo begge 8,5:1 i komp, hva har dere tro på at man kan dra ut av disse i stabile hester med et r-sport kit med regulator og evt elektronisk tenning da jeg har hørt at tenningen på disse har litt problemer med å henge med hele veien?

Batland
16/08/11, 08:43
B19A og B21A har jo begge 8,5:1 i komp, hva har dere tro på at man kan dra ut av disse i stabile hester med et r-sport kit med regulator og evt elektronisk tenning da jeg har hørt at tenningen på disse har litt problemer med å henge med hele veien?
Det er helt korrekt at den originale coilen som hører til fordeler med stift er for svak og gir motorfusk når ladetrykket økes så ja, her MÅ noe gjøres.
185 fordeler, Safeguard og Accelcoil er ett av mange alternativ.

Hvis du så mener r-sport kit alene og uten å montere tilleggsprut, så er resultatet HELT avhengig av hvem som modifiserer forgasseren til økt bensinfløde.

Til slutt avhenger det i stor grad av drivstoffet da folk kjører nærmere 2,0 BAR ladetrykk på godt over 9,0:1 i komp. på 118 oktan racefuel.

På vanlig pumpebensin kommer man ikke særlig langt uten Safeguard så hvis vi sier maks 0,7 BAR så blir det noe rundt 175 hk i beste tilfelle.

Med datatenning og tilleggsprut på r-sport kittet er det bare å ta i til alt nesten smelter, akkurat slik som alle andre "høykompentusiaster" som kjører pumpebensin driver på. :(

gull pilen
16/08/11, 10:01
ser trådstarter skriver at han bruker orginal turbo fra fk, altså en liten mitsu snurre... det er vell litt fyfy når det er snakk om 250 ærlige hester spør du meg hvertfall... på 1bar har du jo 4 bar mottrykk med en slik turbo....:p

tintin77
13/10/11, 09:26
hei.vil gjerne kjøpe det ombyggingssettet til forgassern hvist du enda har det?

Batland
13/10/11, 22:35
hei.vil gjerne kjøpe det ombyggingssettet til forgassern hvist du enda har det?
Hvem er det du spør?

Batland
13/10/11, 22:36
ser trådstarter skriver at han bruker orginal turbo fra fk, altså en liten mitsu snurre... det er vell litt fyfy når det er snakk om 250 ærlige hester spør du meg hvertfall... på 1bar har du jo 4 bar mottrykk med en slik turbo....:p
Helt klart.
Håpløs turbo til en 2V Volvomotor. Skulle ALDRI vært montert - noensinne. :mad:

stereoboy
14/11/11, 21:20
du Batland?
si meg hvor mye drikker motoren din på mila?
lurer fordi jeg vil gjerne bygge om min B23A til B23AT
Men er redd for bensinforbruket....

Tarell
14/11/11, 22:33
Kan ikke svare for han, men min lå på ca 1,8-2,6 L/10Km.
Vel å merke, med min kjøring, en som kjører slike man gjør når man har onkel blå rett bak seg vil sikkert ha et lavere forbruk ;)

stereoboy
15/11/11, 09:37
hehe
vill vell bli litt rå kjøring da! :P
mn ikke heletiden :P
mn jeg må ha en bil jeg kan betale bensinen til...: :S

Batland
15/11/11, 18:50
du Batland?
si meg hvor mye drikker motoren din på mila?
lurer fordi jeg vil gjerne bygge om min B23A til B23AT
Men er redd for bensinforbruket....
Jeg har ikke AT motor for øyeblikket, men har tatt vare på kjøreboken fra en av de tidligere.
Innledningsvis vil jeg si at det er mye som lett går galt med det som folk kaller AT satser. Grunnen er som oftest at det ikke er en Volvo AT sats de har, men ett hjemmelaget sammensurium av mer eller mindre tilfeldige deler. Dette sender som oftest forbruket til himmels. Det er flere rundt her som ikke klarer å komme under 1,7L mil på rolig kjøring, men DE HAR IKKE VOLVO SIN AT SATS. I tillegg er 2,3 L motorene mer krevende enn de som har mindre motorvolum.

En korrekt oppsatt og vedlikehold VOLVO AT sats bruker ikke mer bensin enn en A-motor på normal kjøring, men på full gass går det selvsagt mer.
"Alle hestene skal mates".
Jeg byttet ut den tragiske R-sport fordeleren og den svake originalcoilen med en B21A fordeler, Amerikansk tenningsforsterker og Kraftig Amerikansk coil.
Det er dette som er hemmeligheten til lavt forbruk og er det som "ALLE" gjør feil.

På helt rolige transportetapper til og fra jobb så var beste måling på min 240 med modifisert AT sats og stor intercooler rett i underkant av 1,0 L mil. Normalen var 1,0 - 1,05 L/mil :eek: Maks ladetrykk var 1,4 BAR og maks effekt antas å være ca. 220 hk. Snittforbruket over 5000 km var 1,5 L mil, men da var det rolig kjøring til og fra jobb i ukedagene og så herjing fredags og/eller lørdag kveld. Han som kjøpte motoren målte den under 2 dagers kjøring på Vålerbanen til ett snittforbruk på 2,7L mil, men da er det selvsagt så godt som full gass hele tiden.

Jeg mener at hvis man f.eks tar en B230F ett-eller-annet-turbo, fjerner innsugsmanifolden, setter på en forgasser og AT-turboen så vil man få ett uvanlig godt resultat. Grunnen er at man da får fordelen av ett godt og moderne TENNINGSANLEGG sammen med forgasseren.

Det er tenningsannlegget, turboen og kammen som er hemmeligheten til lavt forbruk, ikke forgasseren.
Forgasseren er bare syndebukken som alltid får skylden. Jeg mener at hvis du planlegger godt og følger planen til punkt og prikke, så trenger du ikke bekymre deg for forbruket på en AT sats. ;)

Tarell
15/11/11, 20:03
Kjørte med et sett bygget av Bjørn Mjåtveit, funket feilfritt, men det var IKKE bygget for økonomi, kun effekt.
Og med min kjøring, dvs MYE fullgass, så gikk bilen på 1.8 - 2.6L/mil.

Batland
16/11/11, 08:40
Kjørte med et sett bygget av Bjørn Mjåtveit, funket feilfritt, men det var IKKE bygget for økonomi, kun effekt.
Og med min kjøring, dvs MYE fullgass, så gikk bilen på 1.8 - 2.6L/mil.
Akkurat.
Da vet du at oppskiften innebærer at Chocken fjernes og CO skrues opp så mye at bilen starter likevel. Dette sender selvsagt bensinforbruk og motorslitasje til himmels.
Vakumklokken på fordeleren fjernes også slik at på rolig kjøring går motoren med ALT for lav tenning. Dette sender forbruket ytterligere ut i stratosfæren. Det funker og motorene går utvilsomt godt, men forbruket er latterlig høyt og dette er faktisk helt unødvendig. Det er akkurat slike ting som gir Volvo sin AT sats så ufortjent dårlig rykte.

Tarell
16/11/11, 13:12
Akkurat.
Da vet du at oppskiften innebærer at Chocken fjernes og CO skrues opp så mye at bilen starter likevel. Dette sender selvsagt bensinforbruk og motorslitasje til himmels.
Vakumklokken på fordeleren fjernes også slik at på rolig kjøring går motoren med ALT for lav tenning. Dette sender forbruket ytterligere ut i stratosfæren. Det funker og motorene går utvilsomt godt, men forbruket er latterlig høyt og dette er faktisk helt unødvendig. Det er akkurat slike ting som gir Volvo sin AT sats så ufortjent dårlig rykte.

Min gikk helt fint på tomgang og normal kjøring.
Sikkert fordi jeg hadde Malpassi, el.pumpe, tank og elekrtonisk tenning ;)
Eneste negative jeg har å si om AT oppsett er at de kan ofte være litt kinkig å få justert helt 100%.
Det forbruket jeg hadde var med min kjøring, som sagt tidligere.

For å gi en kort forklaring av min kjørestil:
"Kjør så hardt og fort at det er gøy, gi gass når du kan.
Men aldri kjør så hardt at det blir farlig på offentlig vei."

Så tror nok største grunnen til det høye forbruket på AT oppsettet jeg hadde var rett og slett kjørestilen min, ikke så mye med oppsettet til bilen ;)

Batland
18/11/11, 16:11
Da hadde du altså ikke! AT oppsett. Dette var BM spec. og det er stor forkjell.

BM og jeg ble heller aldri enig om dette.
Jeg mener at Volvo har bra kompetanse og at Chocke på forgasseren og vakumklokke på fordeleren er der av særdeles gode grunner.
Når man i forbindelse med EU godkjenning av "BM kittene" må justere CO ned fra 12 - 13 for å få bilen godkjent, for så å sku CO opp igjen til dette nivået for å få bilen funksjonell igjen - så mener jeg at det sier det meste.
Volvo sine AT satser er selvsagt ikke slik og derfor KAN de også kjøres rolig og klare ett normalt forbruk.

Tarell
18/11/11, 21:26
Da hadde du altså ikke! AT oppsett. Dette var BM spec. og det er stor forkjell.

BM og jeg ble heller aldri enig om dette.
Jeg mener at Volvo har bra kompetanse og at Chocke på forgasseren og vakumklokke på fordeleren er der av særdeles gode grunner.
Når man i forbindelse med EU godkjenning av "BM kittene" må justere CO ned fra 12 - 13 for å få bilen godkjent, for så å sku CO opp igjen til dette nivået for å få bilen funksjonell igjen - så mener jeg at det sier det meste.
Volvo sine AT satser er selvsagt ikke slik og derfor KAN de også kjøres rolig og klare ett normalt forbruk.

Hehe!
Var ikke ett 100% Mjåtveit oppsett.
Kjøpte noen deler og fikk noen tips.
Resten var endel prøving og feiling. Selvsagt, for best mulig økonomi på et AT oppsett, så er det beste valget Volvo sitt "R-Sport" kitt, ingen tvil.
Men for at det skal bli skikkelig morro, så må man like seg litt ;)

Største problemet med det originale kittet er at motoren fort går meget mager, og gasseren går tom for bensin i kammeret.
Derfor kan det være en god ide å bygge om, for å unngå at man brenner hull i stemplene.

Men igjen, skal man ha det beste oppsettet for både økonomi og effekt med turbo og gasser, så blir det 2xWeber 45mm gassere.
Da slipper man også at cyl 1 og 4 går mager, mens 2 og 3 går feit.
Med 2xWebber gassere, så får alle cyl like mye "suppe" ;)

Men seff, alle har forskjellige erfaringer og synspunkt, akkurat det som gjør dette med å bygge bil så morsomt :D
Og ja, kjenner til det med CO på PKK, var derfor jeg endret på endel ting.
Men gidder ikke bygge opp noe slikt kitt igjen, hvis det blir gasser og turbo igjen noen gang, så blir det 2xWebber.

Batland
19/11/11, 11:25
Hehehe, du har sett disse du også ja?
http://www.youtube.com/watch?v=bAuG-7B08-A
http://www.youtube.com/watch?v=hPMIQEfQ3bA&feature=mfu_in_order&list=UL

Tarell
19/11/11, 13:17
Hehehe, du har sett disse du også ja?
http://www.youtube.com/watch?v=bAuG-7B08-A
http://www.youtube.com/watch?v=hPMIQEfQ3bA&feature=mfu_in_order&list=UL

Hehe!!
Ja, de er morsomme ;)
Men kommer neppe til å bygge gasser og turbo for eget bruk igjen, Injection er lettere og bedre for å få det beste fra begge verdner ;)

Men det er ingen tvil, gasser og turbo er morro ;)