PDA

Vis full versjon : ATF olje på automat



Orkdal
21/07/11, 21:25
Vår 02' V70XC har ved siste oljeservice fått en innblanding av vanlig ATF i stedet for Original Volvo automatgirolje. Bilen har gått ca. 20.000km på denne "blandingen". Oljeservicen var utført på et ikke merkeverksted av tidligere eier. Noen som på et gennerelt grunnlag kan si noe om hvilke konsekvenser dette kan medføre? Har hvert inne til Volvo og fått flushet kassen osv, men jeg liker den ikke. Den napper mellon 2 og 3. gir, samt nesten hver gang jeg setter den i D kommer det et rykk. Før flushingen var dette et større problem enn nå, i tillegg jaget den mellom to gir ved 70-80km/t. Bilen har rullet 200.000km, og jeg føler at jeg belager meg på et girkassebytte... :-(

Stig-Arne
21/07/11, 21:29
Tja, kan vel ganske enkelt si at, ATF olje på automatkassa er lik døden til den girkassa.

Så kommer det jo ann på hvor mye ATF olje som kom på systemet også da..

shellsas
22/07/11, 09:57
Ett lite tips om du skulle komme til løsning om å bytte gearkasse er ett firma i sødertelje som heter Automatlådor i Sødertelje.

Jeg var der å bytte min gearkasse på v70 2002 for 1 år siden , og er veldig fornøyd. Ca 5 timer å kjøre og scandic hotell ca 10 min gange fra verksted.
Brukte 1 dag på dette og betalte ca 19 000 NOK.


Link til dette firmaet:
www.automatlador.se

nordan27
22/07/11, 10:51
Er du sikker på at "Flushingen" er utført riktig? at verktedet har vært nøye med dette? jeg ville gjort det av en som helt sikkert gjør dette etter boka og kansje ikke bare "Litt " skifte av olja , har hørt flere eksempler på dårlig utfør jobb når det gjelder dette ,når jeg gjorde dette selv brukte jeg ca 12 liter volvo olje , det kan være normalt at den ligger å pendeler på gir ved 50-70km/t , men den skal holde seg100% på overgir når du ligger i ca 80km/t også ved litt motbakke ved jevn gass, men en girer ned umiddelbart vis du er litt brå med gassen ,å gi litt mere gass ved motbakke skal ikke ha noe å si , så mitt forslag ,skift ut all olje vis du ikke er sikker og prøv om den oppfører seg slik jeg forklarer :-)

Orkdal
22/07/11, 11:38
Jeg er ganske konfortabel med jobben på flushingen. Den ble utført av et Volvo merkeveksted, og det gikk med ca 12l olje til jobben. SW er blitt oppdattert, og systemet re-satt. Spørsmålet er hvor mye skade ATF oljen har gjort. Vil tru at ca. 3l ATF var innblandet av det lokale Mekonomenverkstedet.

svima
22/07/11, 12:08
Med tanke på at gikassa rommer ca. 7l totalt (hvis jeg husker korrekt) er 3l ATF ganske mye.

Tom K
22/07/11, 12:40
Hvis det er etterfyllt 3 liter på Mekonomen så var kassa rimelig tørr før fylling også, vil tro at det har skadet kassa like mye som feil olje har gjort

andreas
22/07/11, 13:13
Vil tru det er snakk om ordinært oljeskift, der ein tappar ut ca 3 liter og fyller på igjen...

** edit : hadde bilen blitt kjørt med 3 liter for lite olje på kassa hadde det ikkje gått mange kilometer (i beste fall) før kassa hadde vore ødelagt.

vikry
22/07/11, 14:27
Dette med feile oljer er et interessant tema. Det er et mylder av forskjellige merker og kvaliteter på markedet til motor, diff., automat, man.gir, servo, bremser osv. Hos den jevne bileier er nok forvirringen om rett og galt tilsvarende stor. I mange tilfeller kan det være hipp som happ hva man velger, i andre tilfeller er det viktig å være nøye på det. Redselen for å gjøre feil og påføre bilen skade gjør at de fleste er påpasselige med å følge fabrikkens anvisninger. Men så er det prisen da, og man kan mistenke produsentene for å spekulere i folks avhengighet av merkevarer og spesialprodukter og prise produktene urimelig høyt. Slik sett er det ikke rart om noen tar sjansen på en vanlig ATF-olje istedenfor den anviste merkevaren til kanskje 10 ganger så høy pris. Derfor kunne det vært nyttig om noen i forumet tok på seg å forklare hvilke produkter man uten risiko kan blande og hvilke alternativer man har til de dyre spesialoljene. Ikke minst hadde det vert greit med en forklaring på hva som egentlig skjer i en automatkasse og hvilke varige skader som oppstår når man fyller ATF istedenfor Volvos egen automatolje.

TurboNoob
22/07/11, 22:20
ATF står for Automatic Transmission Fluid (automatgirolje), så har kan man ikke dra alle merker av ATF over en kam. Volvos automatgirolje er jo også en ATF-olje.

vikry
25/07/11, 22:30
Ja jeg vet at ATF står for automatgear olje og at det finnes mange merker og typer, men nettopp derfor blir det interessant å få vite hva det er som skiller Volvo sin olje fra de andre, og hva det er med Volvo sine automatkasser som gjør dem sårbare for andre ATF-oljer.

Lars'ern
25/07/11, 23:40
Skal ikke Volvo'r ha Dexron II eller III? Det er en litt anderledes ATF-olje, men er fremdeles en ATF-olje.

Sjakalen
26/07/11, 01:11
JWS-3309 spesifikasjon skal være anderledes. Disse er for Aisin Warnes sine nyere kasser til Volvo fra 00-.

Mobil har olje til denne og det står litt her:
http://www.mobil.com/Norway-Norwegian/Lubes/PDS/GLXXNOPVLMOMobil_ATF_3309.aspx

Lars'ern
26/07/11, 18:59
Ok :)