PDA

Vis full versjon : Dumt spørsmål.. Hvor langt kan bilen kjøres uten målbar olje?



mrstfu
21/07/11, 20:29
Peila olja for en drøy uke siden, og nivået lå rett under midt på peileområdet på pinnen, altså perfekt. Kjørte opp til far (ca 3 mil) idag, motoren låt som vanlig, altså deilig , og parkerte. skulle et par timer seinere kjøre bilen 10 meter frem så jeg fikk vasket den, da hørtes motoren ut som en gammal tresnekke, med tydelig tikking ca 4 ganger i sekundet.

spurte en Volvomekaniker som tilfeldigvis stakk innom, han sa det er akutt mangel på olje, som passer fint peilepinnen, som nå er tørr, ved peiling.

Sitter igjen med frykt for å dra herfra, kan ikke si jeg er frista til å kjøre uten olje. Jeg har selvfølgelig ikke tilgang på olje her jeg er nå, og i utgangspunktet heller ikke mulighet til å låne en bil. Kan bilen kjøres, eller skal den for all del ikke røres? Hvor lekkasjen befinner seg, er ikke relativt akkurat nå, kommer til det seinere.

Setter pris på alt av hjelp!

Christian
21/07/11, 20:31
Hva sier oljelampa, da?

lyngen
21/07/11, 20:35
Hva sier oljelampa, da?

olje lampa på min 850 lyste ikke før jeg manglet 1,5liter olje før det vistes på peilepinnen. manglet til sammen 2,5 liter da. da tikket det i ventilenen! tikk tikk tikk tikk tikk tikk. :P

mrstfu
21/07/11, 20:35
Oljelampa har vært litt frem og tilbake siden jeg kjøpte bilen, om jeg svinger hardt og fort (altså mye G-krefter til siden), blinker den, helt til jeg retter opp. Kun ved venstresving, dog. Aldri oppført seg annerledes, ikke etter olje og filterskift heller, så akkurat den tror jeg ikke er helt å regne med.

Lyser eller blinker hvertfall ikke nå heller.

C.Erstad
21/07/11, 20:36
Kan kjøre til oljelampa lyser... men ville ikke gjort det pga høy olje tempratur osv :)

Christian
21/07/11, 20:37
Er det ikke rundt 1.5bar den skal begynne å lyse? Litt usikker. Har kjørt med sinnsykt oljeforbruk / tikking / oljelampe siden januar på sjukebilen, og den går fint enda. :p

Prøv å start den igjen å se på oljelampa. Hvis den ikke lyser er det hvertfall håp. (sett at den er iorden, da.)

mrstfu
21/07/11, 20:39
Nei, har liksom hørt at når oljelampa lyser, er du fucked hva levetid angår. Med en drøy halvtime kjøretid hjem, er jeg ikke videre keen på å bli stående langt pokkervold ute i skogen.

Med en så smukk røv som jeg har, varer jeg nok ikke lenge.

Christian
21/07/11, 20:44
Det sies jo det at hvis lampa lyser så lenge at du legger merke til det, har motoren tatt skade av det. Men jeg vet ikke jeg :p

Ville nok prøvd å starta den å kanskje prøvd å kjørt.

mrstfu
21/07/11, 20:57
har fått fyllt på litt olje, ikke i samme viskositet som det jeg bruker, men men... kommer meg hvertfall hjem.

Det mangla ca to liter olje, og selv om nivået holder seg med ti minutter tomgang i mellom, tikker det fremdeles som pokker... Gåen ventiltetning da? Hva skjer da egentlig? Olja renner ut i forbrenningskammeret?

gswede
21/07/11, 20:58
Har du ikke tilgjengelig noe olje der du er da, hva som helst er bedre enn intet.

mrstfu
21/07/11, 20:59
joda, det jeg fikk hatt oppi var olje som er brukt til å flushe en Opel Vectra. Kan ikke si jeg liker å infisere Turid med slikt, men sånn er nå ståa.

Stig-Arne
21/07/11, 21:15
Ryker bilen ? Og evt. hvilken farge ?

JEPS
21/07/11, 21:18
når oljelampa lyser er det ikke nok oljetrykk, i dette tilfellet (det vi prater om her) pga for lite olje. altså pumpa får ikke tak i olje å suge opp. å da blir det fort tørt på lagre, å da er de fucka fort!
sånn generelt, på en bruksvolvo som bruker olje så gjør det ikke noe om nivået kommer under stikka, bare man vet ca hvor langt under, i dette tilfellet virker det som motoren har brukt veldig mye olje, å da ville jeg ikke kjørt videre før jeg hadde fylt på noe opp til stikka i allefall, så jeg viste om det var rett under, eller om kanskje nesten alt var lekt ut.

motoren var sikkert mye mer fornøyd med flushe olje fra en vectra, en ingen olje. men, hvorfor bruker den så mye olje nå? har den gjort det lenge, eller har det skjedd nå den siste uka?

mrstfu
21/07/11, 21:25
har skjedd den siste uka, den har svettet en liter i halvåret, som de fleste gjør. for en uke sida sto den akkurat der den sto for en måned siden, osv. har ikke lagt merke til noe spesielt i ytelse, lyd eller røyk, men den lukter en del olje nå, ja.

gswede
21/07/11, 21:36
Har du sjekket halsen under påfyllingslokket, om det er olje på baksiden og evnt under pluggdeksel trenger du ny pakning yil oljefyllingslokket.

Greit å sjekke simmerringer, foran/bak kamaksler og spesielt RMS rear main seal på veiv - se drypphull mellom motor og kasse.

mrstfu
21/07/11, 21:40
har ikke skjekka lokket spesifikt etter det, men jeg husker ganske godt å se en klar oljefri ring på pakninga, akkurat der den ligger mot toppen. i tillegg er det ikke antydninger til svetting eller lignende rundt lokket, har akkurat pusset og rengjort toppen rundt der, så tror ikke det er problemet.

skal sies, jeg parkerer vanligvis på grus, og uten dekkplata under motoren er det fort gjort å overse en sånn flekk på grusen.

to liter er drøyt, allikevel. skal sjekke litt når jeg kommer hjem, ikke at det hjelper, kontra p fikse problemet.

hevih
22/07/11, 00:05
Den gamle motoren min 10v 2.5, manglet over 3.5 liter før at oljelampa begynte å lyse i svinger/bakketopper. Kan ikke stole en plass på den. Nå 1 år etter fikk jeg rådebank...
Nå peiler jeg olja minst en par ganger i uka for sikkerhets skyld

The Sven
22/07/11, 01:06
Som jeg har nevnt mangla min enda mer enn det også når oljelampa blinka. Hvis den blinker i tide og utide mistenker jeg at du burde kjørt en oljeskylling og brukt skikkelig olje heretter ;)

Balder
22/07/11, 11:00
oljelampa siger intet om oljeniveau , den viser bare at de er ikke tryk nok... kun de gammle B5234 motorer op til 1994 har kontroll til oljeniveau også.