PDA

Vis full versjon : 240 på vinterføre?



KennethV8
21/07/11, 14:20
Har hatt bilen i litt over en måned nå og er storfornøyd, men bør jeg grue meg til vinteren? Må jeg investere i sandsekker og de aller beste vinterdekkene som finnes for og få grep? Hører mange sier at de ikke er de mest egnede for vinterføre pga bakhjulsdriften.

Har vinterdekk (piggfrie) fra 2009 med godt mønster 185 bred. Skal dette gå bra?

C.Erstad
21/07/11, 14:26
Kjørte 240 i vinter med 175 dekk :)
Helt nye piggdekk, og det var kanonbra!

Kom seg frem over alt!
Der fire biler sto i ro kjørte eg bare! hehe :)

gaupe
21/07/11, 15:25
Mjuk 240 med skikkeleg pigg og sperre, er ein heilt suveren vinterbil :D Og ikkje minst, morsom.

PekaillVolvo
21/07/11, 16:27
Jeg har to grønne plastsandsekker jeg lemper bak i bagasjerommet når snø og is gjør seg gjeldende. Og med nye Conti- eller Nokian-dekk er jeg klar for en hard vintersesong... kjører nemlig aviser om nettene på bratte og til dels ubrøyta veier... Men kunne tenkt meg diff.brems, ja... for sikkerhets skyld... :)

Jeg kjører for øvrig på 195-65-15-dekk... samme som sommerdimensjonen... og det har gått meget bra...

Daniel V
21/07/11, 16:40
Mjuk 240 med skikkeleg pigg og sperre, er ein heilt suveren vinterbil :D Og ikkje minst, morsom.

Henger meg på den.

Min 240 var ikke så bra på vinteren. kjørte på originale stålfelger og nye pigg, men uten sperre, og med senket bil var det en blandet vinter.

Med engang det kom litt snø, så kom jeg meg ingen veg :p Sånn var det hver gang :p

Jeg hadde kjettinger liggende bak reservehjulet, for da hadde jeg alltid en backup :p

KE40155
21/07/11, 16:43
selv har jeg kjørt med vinterdekk type agi og continental som er 8-9 år gamle hele året rundt. har aldrig hatt problemer med noen av dem dekka. nå er mønsteret nesten nedslitt.

KennethV8
21/07/11, 17:26
Men da kan jeg jo faktisk glede meg hehe. Har hatt mange forhjulsdrevne biler men de har nå stått fast rett som det er. Myten om at bakhjulsdrevne biler er ubrukelig på vinterføre har nok blitt oppblåst av folk som har vært uheldig eller kanskje aldri har kjørt bakhjulsdrevne biler.
Foreldrene mine sin BMW kan jo nesten kjøre loddrette bakker og det er bakhjulsdrift. Selv sier de at det er den beste vinterbilen de har hatt.

Takker for svar :)

Mr. Crepsley
21/07/11, 18:04
Kjørte 245 automat i vinter, med nye nokian hakka 7 dekk. Der jeg ikke kom meg fram, var det ikke verdt å dra.

Daniel V
23/07/11, 21:21
Du kan glede deg, ja. Så lenge du har gode dekk, og gjerne sperre. En bakhjulsdreven bil som er lett i bakparten, og som kun drar på et hjul blir dessverre aldri en ultimat vinterbil :p

Så det gjelder å se nyansert på det. :) Mange her inne som mener at Volvo 240 er den beste bilen som noensinne er laget :p

Team Tynner
23/07/11, 22:03
har hatt både 240 og 740 uten sperre,å begge har vært overraskende gode.bare å satse litt så kommer man opp de utroligste steder:Dskal iallfall ALDRI kjøpe meg fwd bil.

Lars'ern
25/07/11, 17:25
Noe som er ganske viktig, er å ha bra dekk som passer til bilen. Jeg kjørte 240 i noen år, hadde Kleber ettellerannet på bilen da jeg overtok den, stod da stille på flatmark med litt snø på og bare spant. Møkkadekk. Satte på nye vinterdekk, lurer på om det var Nokian, kjempebil på vinterføre :D

Skal sette på nye Nokian til vinteren på 960'n. Så da er det bare å glede seg til nok en vinter med bakhjulsdrift :D

Augdal
25/07/11, 18:08
har kjørt 240 me å utn sperre på vinterføre me forskjellie dekk, og er fornøyd me fremmkommlihet. også hatt 740 turbo på vinterføre, enda bere fremkommlighet og morro og leik sæ me :) så bare gle dæ du :)

Wrasko
25/07/11, 18:20
Vel, har kjørt en del forskjellige fwd og rwd..

1. På høy snø, og du først sitter fast, så er det lettere å komme ut med fwd, rett og slett for at du får gjort no annet enn å polere snøen, får jo til og med vridd på drivhjula :o.

2. Gode dekk er viktig, men med min gamle 245 med sperre så trakk jeg opp biler som hadde tatt de mest fantastiske utforkjøringene, og dette med minst 10 år gamle piggfrie vinterdekk.

3. Kjørestil er viktig. Kan du ikke kjøre i bakker, så kommer du ikke opp.

4. Ha en god vinter, kommer om en snau uke eller to.


Btw: Min mening hittil om delt bakaksel = mindre bra på vinterføre :p

KennethV8
25/07/11, 21:14
Ja blir spennende og se hvordan det blir. Tror bakakselen min er 1030 og har vell ikke sperre da. Spant hvertfall bare på ene hjulet da jeg skulle taue en bil på grus forleden. Er uansett original bakaksel på denne bilen. Dekkene er "Hankook" fra 2009.

Noen som vet noe spes om disse dekkene på slik bil?