PDA

Vis full versjon : Rettstille D5 i 740/940



Svirre
20/07/11, 14:21
Jeg har et lite langstidsprosjekt jeg har tenkt å iverksette når økonomien kommer til stykke. Ser på youtube at det er flere som har bygd D5 ned i en 940, og det jeg lurer på er om hva som passer sammen.

Regner med at det en noe mods som må til for å få dette til å klaffe sammen. Er ingen girkasser som er produsert for RWD, og da må man skjøte sammen litt har jeg fått inntrykk av. Noen som er litt mer inne i FWD verdnen som veit om det er noen ting som kan passe på hverandre. Utgangspuktet for RWD kasse er M90.

Vanskelig prosjekt (tanke) med ingenting er umulig har jeg erfart. Det umulige tar bare litt lenger tid :D

Christian
20/07/11, 14:23
Såvidt jeg vet er det standard hvitblokk boltsirkel på alle nyere dieselene, så da passer M90 fra 960. Resten er jo vanlig skruing som med hvilken som helst annen motorkonvertering, man må regne med å lage endel selv.

Svirre
20/07/11, 14:40
Såvidt jeg vet er det standard hvitblokk boltsirkel på alle nyere dieselene, så da passer M90 fra 960. Resten er jo vanlig skruing som med hvilken som helst annen motorkonvertering, man må regne med å lage endel selv.

Da er det jo ingen sak! Noe hjemmesnekring blir det jo. Det jeg er spent på er om dette er noe som vil gå igjennom BT. Synd å ha noe sånt og ikke få kjørt med anna enn med røde klistrelapper.

Svirre
20/07/11, 17:53
Kommer til dette med clutch så må en vel bruke trykkplate og lamell tilhørende D5'n, hvertfall trykkplata. Sett flere forskjellige ute på nettet nå. Flere av dem tåler 450-500nm, de som leveres til D5 blokkene.

Wakdar
20/07/11, 18:32
Kan vell kansje bli vanskelig å få dette godkjent i en 740/940 pga momentet i motoren som overstiger det som er maks lov å ha... En annen ting er vell att orginale styrebokser og ledningsnett må brukes om du skal ha det godkjent.

Svirre
20/07/11, 18:41
Kan vell kansje bli vanskelig å få dette godkjent i en 740/940 pga momentet i motoren som overstiger det som er maks lov å ha... En annen ting er vell att orginale styrebokser og ledningsnett må brukes om du skal ha det godkjent.

Mye er det en orginal D5 163hk leverer i NM?

Wakdar
20/07/11, 18:53
Om jeg ikke har helt feil så har den 340NM orginalt...

Svirre
20/07/11, 18:58
Om jeg ikke har helt feil så har den 340NM orginalt...

I hvertfall mer enn det som skal være i en 740 :rolleyes: Men tenker litt på 126hk motoren. Det er vel "noe av det samme" som de andre, bare tekniske begrensninger, ikke sant?

Sjakalen
20/07/11, 19:16
Er vel 300 nm i den.

Svirre
20/07/11, 20:23
Er vel 300 nm i den.

Hmm...av det jeg har hørt/sett så kan du ikke ha mer enn 238hk/320NM i en 740/940, eller gjelder det B23 motorene? Husker ikke i farta.
Uansett så må dette undersøkes skikkelig på BT og sjekke hva som går og ikke går. Samt evt. søke om motorendringer +++

Soulair
25/07/11, 10:16
Hmm...av det jeg har hørt/sett så kan du ikke ha mer enn 238hk/320NM i en 740/940, eller gjelder det B23 motorene? Husker ikke i farta.
Uansett så må dette undersøkes skikkelig på BT og sjekke hva som går og ikke går. Samt evt. søke om motorendringer +++

310 nm er maks i 700/900. Du kan jo prøve å søke 340nm og fortelle hva du får til svar.:)

Svirre
25/07/11, 10:43
310 nm er maks i 700/900. Du kan jo prøve å søke 340nm og fortelle hva du får til svar.:)

Må jo gjøre det :) Verdt forsøket i hvertfall!

volvoRsport
25/07/11, 11:43
http://www.garaget.org/?car=58112

Svirre
25/07/11, 18:44
http://www.garaget.org/?car=58112

Takk. Var denne jeg sikta til :)

Er noe slikt jeg ønsker å bygge når økonomien kommer fram, men som sagt; norske regelverk stopper mye av planene. Men må først og fremt gå på med søkeprosessen før jeg i det heletatt går løs på prosjektet. Som sagt så er jeg interessert i å ha dette som en evt. "bruksbil".

olavxxx
25/07/11, 20:01
jeg lurer på hva du skal gjøre med motorstyring

Svirre
25/07/11, 22:50
jeg lurer på hva du skal gjøre med motorstyring

Det må modifiseres :p Som har fra garaget har gjort så har han brukt selve motorstyrings enheten og modifisere tilkoblingene inn fra hovedhjerne og litt sånt. Om prosjektet blir i verksatt så skal jeg forhøre meg med han og prøve å komme i dialog slik at det er mulighet for no veiledning :)

henrik940
25/07/11, 23:20
Dette virker interessant! Diesel er fint når det er over 05 modell. Gamle dieselbiler bare klakker og bråker..

Svirre
26/07/11, 02:29
Dette virker interessant! Diesel er fint når det er over 05 modell. Gamle dieselbiler bare klakker og bråker..

Jah, det er sant, men det er jo en skjarm med de også :) D24 motoren er ikke så allerværst når du først pisker den litt :p

Men selvsagt; D5 er gromt! Derfor jeg ønsker å prøve meg på prosjektet (så lenge staten ikke rævkjører hele greia....) så er det værdt et forsøk! Om jeg har benkepapirer på f.eks 340nm (som kan være maks) så kan fremdeles ting stilles på :D

Ekren
27/07/11, 00:16
Med NIRA kan man styre commonrail.

pris? uuuuuuhm..

Svirre
27/07/11, 11:37
Med NIRA kan man styre commonrail.

pris? uuuuuuhm..

Koster ikke spesielt lite nei, men skal undersøke rundt det med motorstyring om hva man kan gjøre med commom tall systemet.

Testdriver
27/07/11, 12:24
Kult prosjekt :)

Kunne selv tenkt meg å ha gjort noe av det samme, men da skulle jeg brukt en 2003+ modell bmw diesel. F.eks fått tak i en krasjet 530d (218hk og 500nm) med manuell gir og flyttet alt over pluss en del egen modifisering for å få den til å gå :) Men da hadde det bare blitt banebil og av og til med prøveskilt da.

Tror uansett at det er lurt og få tak i en hel bil når du begynner med å konvertere. Hentet en inn fra sverige billig f.eks, eventuelt en som er litt skadet i karosseri. Da burde det bli mye greiere og få en motor opp og gå i bilen din.

Svirre
27/07/11, 15:26
Kult prosjekt :)

Kunne selv tenkt meg å ha gjort noe av det samme, men da skulle jeg brukt en 2003+ modell bmw diesel. F.eks fått tak i en krasjet 530d (218hk og 500nm) med manuell gir og flyttet alt over pluss en del egen modifisering for å få den til å gå :) Men da hadde det bare blitt banebil og av og til med prøveskilt da.

Tror uansett at det er lurt og få tak i en hel bil når du begynner med å konvertere. Hentet en inn fra sverige billig f.eks, eventuelt en som er litt skadet i karosseri. Da burde det bli mye greiere og få en motor opp og gå i bilen din.

Har tenkt den tanken der. I tillegg kan en drive med delesalg ved siden av for å dekke opp litt ved siden av prosjektet. En hel delebil er tingen ja.

BMW diesel er heller ikke dumt, men vil prøve med D5 for lyden er bare helt pervers :D