PDA

Vis full versjon : Girkasse på 850 T5, defekt?



morti92
20/07/11, 14:16
Hei!

Prøvd å søkt litt rundt uten å finne noe, så...

Nettopp hentet meg en -94 850 t5. Er lest av feillager av forrige eier, skiftet defekt rotasjonsføler, flushet og skiftet olje på kassa. Men, problemet er fortsatt der.

Setter bilen i Drive, bilen går forover et lite stykke, plutselig er det som om den står i Neutral. Skjer ingenting når jeg gir gass. Må så koble av batteriet i et par minutter, så fungerer den igjen. Dette skjer hele tiden. Detter skjer i alle gir!
Forrige eier hadde problemer med at den låste seg i gir og, men det har ikke jeg. Kun hatt bilen i et par dager:)

Noen forslag?

gswede
20/07/11, 18:42
PNP kontakt trenger rens evnt bytte.
Solenoid problem.

Evnt bytte girkasse..

Tror kanskje jeg ville sett på pnp kontakten først, den sitter oppå kassen (under) luftfilterkassen. Google PNP volvo 850 og du finner et vell av info.

morti92
21/07/11, 01:20
PNP kontakt trenger rens evnt bytte.
Solenoid problem.

Evnt bytte girkasse..

Tror kanskje jeg ville sett på pnp kontakten først, den sitter oppå kassen (under) luftfilterkassen. Google PNP volvo 850 og du finner et vell av info.

Da skal jeg se på den! :) Takker.....:D

gswede
21/07/11, 04:52
En ide kan være å sjekke at styringsenheten sitter som den skal og at alle kontakter er rene og "pene". Boksen sitter ved siden av ecu, smal sak og ta ut å sjekke.
Ta av plusspol på batteriet først, evnt minuspol og et par tøtch på bremsepedalen før du tar ut enheten.

morti92
21/07/11, 14:39
Da var styreenheten sjekket. Kontaktene var fine, men smurte dem med elektrospray.
Så tok jeg fra hverandre PNP kontakten renset og smurte, srammet fjærene i armen osv.

Har fortsatt det samme problemet, er det girkassa som er defekt da eller?:rolleyes:

C.Erstad
21/07/11, 14:41
Det kan være ja!

Hvis du vil bygge om til manuell så har eg kasse og alt!

morti92
17/08/11, 10:16
Da var Girkasse og converter skiftet. Olje skiftet i kassa. Men problemet er det samme.

Hvor mye olje skal det komme ut av slangene når jeg løsner dem fra kjøleren når bilen står å går i N?

Den nederste slangen på køjleren var varm, og den øverste slangen kald, så regner med at den er tett. Den er intern i Radiatoren eller går det ann å skifte bare den? Og kjøler den bare ved hjelp av luft, tenkte å bare sette på en ekstern i stede...??:)

Nilsebu
17/08/11, 20:18
Litt dumt siden du har byttet kasse, men sjekket drivaksler?

Hvis noe skulle være gale der, og at den feks sklir i diffen, så ville bare bilen stått i ro.

Er intern oljekjøler som står i radiatoren, så hele driten må byttes etter det jeg vet.

Heller ikke dumt med en ekstra kjøler :)

gswede
17/08/11, 23:51
Tett oljekjøler, neppe. Kan uansett tested forholdvis enkelt.
Å bytte radiator er ikke billig, spesielt om det ikke er nødvendig.

morti92
18/08/11, 06:31
Litt dumt siden du har byttet kasse, men sjekket drivaksler?

Hvis noe skulle være gale der, og at den feks sklir i diffen, så ville bare bilen stått i ro.

Er intern oljekjøler som står i radiatoren, så hele driten må byttes etter det jeg vet.

Heller ikke dumt med en ekstra kjøler :)

Fungerer når bilen er kald, så tviler på det....
Og nei, ikke dumt med en intern kjøler:-)


Tett oljekjøler, neppe. Kan uansett tested forholdvis enkelt.
Å bytte radiator er ikke billig, spesielt om det ikke er nødvendig.

Hva kan det være da? Noen forslag? Hvorfor stoppet oljen ved kjøleren da?:)

850GLTsilver
18/08/11, 08:22
Hva kan det være da? Noen forslag? Hvorfor stoppet oljen ved kjøleren da?:)

Kan du ha vært uheldig da du monterte slangene på radiatoren, slik at de indre tetningene ligger på tvers der inne?
Og PNP-kontakten, er den ny eller kjørte du på den gamle?

morti92
18/08/11, 11:45
Kan du ha vært uheldig da du monterte slangene på radiatoren, slik at de indre tetningene ligger på tvers der inne?
Og PNP-kontakten, er den ny eller kjørte du på den gamle?

Slangene klikker på plasss de. Mener du da de gjennomsiktige tetningene eller de sorte? Brukte den PNP kontakten som satt på byttekassa..kanskje sette på min å prøve?:rolleyes:

Folkvord
20/08/11, 15:36
har du prøvd og sjiftet hjerne til gearkassen?? kan ver det er den som kødder;-) den liger oppi samme boks som hjernen til bilen liger i

850GLTsilver
21/08/11, 23:11
Slangene klikker på plasss de. Mener du da de gjennomsiktige tetningene eller de sorte? Brukte den PNP kontakten som satt på byttekassa..kanskje sette på min å prøve?:rolleyes:

Disse gjennomsiktige ja.
Ser ut som korte slangebiter. Har en lei tendens til å bli liggende på tvers om man ikke passer på.
De sorte O-ringene er som regel ikke noe problem, men mindre man glemmer å smøre de litt før man setter på plass slangene. Da har de lett for å knipe mellom slangestussen og radiatorstussen, med deformering som resultat.

PNP bør renses og smøres opp før man setter den på plass igjen ja.
Pass på så du ikke mister de små fjærene under kontaktstykkene, samt vær veldig nøye når du rengjør så de to som har to sammenhengende fjærer under seg får GOD kontakt til jord. Det er disse to som kan lage trøbbel slik at kassa går i nødmodus. Og fyll hele PNP'n med lavtemperaturfett. VIKTIG.
Biltema sin er suveren å bruke der.

thomasskavnes
24/09/11, 15:13
Heisann. Har du funnet feilen med girkassen din? Jeg har samme problemet selv..