PDA

Vis full versjon : t5 motor i 740 ?



cossykiller
07/03/10, 23:41
Hadde egentlig tenkt meg en b234/b204 blokk og bygge på, men "alle" gjør jo dette. Lurte på om jeg skulle kleise til med en 5 sylindra motor fra volvo. Men hvordan er det og få tak i deler til dette kammer osv.? hvilke girkasser kan jeg bruke som tåler rundt 500hk ? og er det mulig og få dette utav dem, slik at det fremdeles er en brukende bil? ikke slik som når du blodtrimmer mopeden at du må kjøre med sylinder og stempel i ryggsekken.

hvilken blokk skal jeg bruke til dette? tror jeg kliner til med smidd innmat om jeg vil hente ut mer senere...

Takker for svar

4life
07/03/10, 23:48
er vell ein del som bygger t5 å;) zf kassene går vell ann å bruke, viss de er "500"hk du skal ha so bør du vell bytta innmat

cossykiller
07/03/10, 23:58
blir rundt der i første omgang ihvertfall, er det ikke forskjellige utgaver av t5 motoren ? hvilken er det og gå etter? de er vel underspylte ?

turbocontainer
07/03/10, 23:58
hvorfor ikkje gå for t6 i samme slengen? ta en B6294T RN fra s80 med twin turbo også tar du girkassen og motorfester fra 960 så har du 272 hester og 380 nm;)

cossykiller
08/03/10, 00:04
er en vesentlig forskjell i pris der? sitter i nordsjøen så har egentlig ikke satt meg inn i ting skikkelig, er enda på tankestadiet. Lever enda på lærlinglønn som ikke er og hoppe i taket for, men har da ikke satt noen dato for når det skal være ferdig, så om t6 ikke koster en arm og en fot så kan vel den også være noe og hyle etter

rustan
08/03/10, 17:07
Er en del forskjellige utgaver av T5 motoren ja. Det er fult mulig å få 500hk ut av disse.:)

TeamBørnOut
08/03/10, 18:15
Skal du svinge med bilen så gå for 4ern.
6ern bygger du selv med 2.5 liter 960 blokk. 3liter veiv. Råder og stempler bestiller du fra LG(eller lignende). så har du turboblokk du kan kose deg med. men husk at man merker stor forskjell på tyngden på en 4er og 5er forran i motorrommet. Ble overasket selv faktisk... 6ern er jo et dråg så den regnet jeg med at ville bli tung :D
(Men man kan jo alltids flytte torpedoveggen en smule ;))

cossykiller
08/03/10, 19:55
hva mener du med at om jeg skal svinge ? :D har allerede en fk blokk med smidd innmat og datasprut som er god for 500hk, men bare 19c turbo, så blir enten og kjøpe større turbo, og fikse den opp eller en 240 og bygge en grombil med t5 motor for så og ha 740en som bruksbil..

rustan
08/03/10, 20:02
Selv syns jeg 5ern er mye bedre enn 4ern. Også får man med go`lyd på kjøpet.

En kompis av meg har kjørt med T5 motor i 940 i mange år, har funka veldig bra det :) Veldig holdbart og fint. Du kan f.eks kjøre med ei Bmw ZF girkasse, men den må sveises om, eller så går det ann å bruke ei "adapter plate" også.

Lykke til!

TeamBørnOut
08/03/10, 20:10
Med 5er i fronten så blir vilen veldig fortung. Selv om den ikke veier så mye mere en 4ern. så havner vekta lengre frem.
hvis du har en god maskin så sleng heller på en 16v topp og bytt ut eksosbremsen.

rustan
08/03/10, 20:17
Stemmer det, men nå virker det som om cossykiller skal ha seg 5`er, siden han spør om den. Går selvfølgelig ann å flytte motorn litt lenger bak, men er ikke noe problem å kjøre med selv om det blir litt mer vekt i fronten.

TeamBørnOut
08/03/10, 20:26
Nei det vet jeg. se på audi. Men er det no kult? :P
Tarn en toppakning så tar det 1 time å bytte på rødblokka. Hvor lang tid bruker man på hvitmotoren? :D Mer ting å passe på også.
Seff er det moro med 5er. men en hissig 16v er jo mye morsommere! Mye bedre topper på 16vn også.

cossykiller
08/03/10, 20:29
blir vel kanskje og reise til sverige og hente meg en topp da, men da må stemplene dreies ned slik at ventilene ikke butter i ? eller har jegmisforstått helt nå ?

TeamBørnOut
08/03/10, 20:40
dra de ned 3mm :)
eller kjøp custom stempler.
4ern er lett å fin å jobbe med også. skulle du take å kjøre den tom for olje så er det bare å slenge inn ei ny blokk igjen å lade på :D
5erne er værre å få tak på + at det er MYE mer jobb å drive med de.
Jeg har kjørt 6ere de siste åra selv. å jeg gruer meg til det skjer noe :P er skikkelig dritt jobber å drive med dem...
Å som sagt. toppene kan ikke sammenlignes... En skikkelig porta 16v volvo topp kan fort bli en M3 killer (i suge tilstand)..

OHKorpan.
08/03/10, 20:55
Bra flere sattser på T5 motor:cool: kjenner noen som har disse motorene i 940-960 og ingen klager på vekten:confused: Men kun vært positive med tanke på effekten man får kontra 230motorene for samme sum.
T6 hadde fristet dersom jeg sett eller hørt om en sånn motor holde en hel sesong....
Som nevt over her er ZF kasse ett bra alternativ for den effekten du sikter til, selv skal jeg bruke en M90H til bilen er hjemme etter turen hos BT;)

rustan
08/03/10, 21:15
Bra flere sattser på T5 motor:cool: kjenner noen som har disse motorene i 940-960 og ingen klager på vekten:confused: Men kun vært positive med tanke på effekten man får kontra 230motorene for samme sum.
T6 hadde fristet dersom jeg sett eller hørt om en sånn motor holde en hel sesong....
Som nevt over her er ZF kasse ett bra alternativ for den effekten du sikter til, selv skal jeg bruke en M90H til bilen er hjemme etter turen hos BT;)


Det var det jeg tenkte på også, man kan sette inn en T5 motor som har 300Hk/400Nm orginalt (S60R/V70R vanskeligere å få tak i tenker jeg) Også trimme videre på den eller kjøre med den sånn som den er.
Skal ikke så mye till for og få litt ekstra hk. Da får man en veldig holdbar motor, lite skruing mye kjøring :D

TeamBørnOut
08/03/10, 21:18
Er ikke mye moro med en 300hks orginal volvo 5er... Kanskje i en locost.. men ikke i en volvo.. må trimmes mer og da koster det også mer.
At en t6 ikke er holdbar har jeg aldri hørt før heller. Aldri hørt om noen som har rast faktisk.

rustan
08/03/10, 21:45
Hvor lenge kan man kjøre med en rødblokk med 450-500hk? Vist den blir kjørt nære rødfeltet på bane år etter år, før man må?

Det er egentlig en smaks sak.:)
Hadde valget stått mellom 4 eller 5er så hadde jeg tatt 5er, men samma det.

Er mye bedre deletilgang på ting til 4er/rødblokk.

TeamBørnOut
08/03/10, 21:53
Hvor lenge kan man kjøre en orginal 5er nær rødfeltet før den kvelder? tror ikke muttern var i nærheten av rødfeltet en gang jeg... men bytta motorer og topper gjorde hu en stund!
rødblokk på 450hk / 500hk er jo noe man kaller skuddsikkert :P Man behøver jo ikke presse dette ut av en 19T og ET råder heller...
Slipper problemer med sunkne cylinder foringer og det som er :)

rogern
08/03/10, 21:59
20v toppen er vel like god som 16vn den?
er jo ett nyere design da. men jeg har ikke noe erfaringer med de så skakke si no.

er det banebil du skal bygge så er det jo ikno prob ang vektfordeling. bare og skjæra høl i torpedon :D

242-t6 på bf revna ei 6`er blokk. hadde vel nærmere 600hk.
husker ikke hvorfor den rasa men.

jo flere sylindere jo dyrere blir det vel og trimme. er vel ikke så stor forskjell når alle motora har 4ventiler pr sylinder mtp effekt pr krone. hadde det vært ei rødblokk med 8v så hadde det nok vært rimligere meg 5`er.
men når du skal ha 500hk må jo nesten alt byte uansett.
flere råder å kjøpe, flere stempler, "større" innsug, "større" grenrør, flere dyser, flere coiler osv osv.

rogern
08/03/10, 22:00
20v toppen er vel like god som 16vn den?
er jo ett nyere design da. men jeg har ikke noe erfaringer med de så skakke si no.

er det banebil du skal bygge så er det jo ikno prob ang vektfordeling. bare og skjæra høl i torpedon :D

242-t6 på bf revna ei 6`er blokk. hadde vel nærmere 600hk.
husker ikke hvorfor den rasa men.

jo flere sylindere jo dyrere blir det vel og trimme(blandt disse 3 alternativene). er vel ikke så stor forskjell når alle motora har 4ventiler pr sylinder mtp effekt pr krone. hadde det vært ei rødblokk med 8v så hadde det nok vært rimligere meg 5`er.
men når du skal ha 500hk må jo nesten alt byte uansett.
flere råder å kjøpe, flere stempler, "større" innsug, "større" grenrør, flere dyser, flere coiler osv osv.

TeamBørnOut
08/03/10, 22:02
5er toppene er mye mye dårligere. Dette er for å få de så lave som mulig(kolisjonssikkerhet)... Er derfor de henter ut mer effekt av 4erne en 5erne ;)

Hvis man revner en 6er blokk så har man gjort noe galt :P

rustan
08/03/10, 22:12
Tenkte ikke på en orginal motor nei. Lundgren har jo kjørt 3,5år med sin T5 motor, han har 406 på hjula. Det har vært en veldig bra motor, bare fylle olje å kjøre på, år etter år:)

Hvis du ikke MÅ ha Volvo motor så kan du jo gå for en Audi 5er:D Det er fine saker.

Men du får velge de du syns er best selv. ;)

rogern
08/03/10, 22:13
ja. man har trimma for mye :D
mer effekt av 4ern enn 5ern? er da masse syke 5ere i sverige.
taksenka 142n med over 1000hk. og en bråte andre med 6-7-800hk.
er ikke såå mange 16v`r med over 6-700.

men så er det en diskusjon ang hvor mye som er igjen av org motordeler.

rustan
08/03/10, 22:16
Har da sett 1200 eller 1400hk 4er også. I en 850 lignenes dragster sak. Han ville ikke si oppsettet på motorn men.
Masse sånne femmere i Sverige ja:D

TeamBørnOut
08/03/10, 22:23
hehe, er en del som har over 1000hk i 4erne sine nå. men holdbart å holdbart :P 1000hk er kun holdbart i gode gammle jernblokk 8ere :D

Men de beste toppene er 16v toppene. får best fløde i dem.
Bytter man merke så går man ikke på audi blokk. men bmw :)

rogern
08/03/10, 22:38
bmw har snasne maskiner.
spruter effekt hvis man putter litt tvangmatning på en m-motor.
på e34 m5 toppen har de faktisk vært inne og fila litt for hånd før motorn går ut på samlebåndet. dette viste whus meg på en topp han hadde. var nesten ikke vits og gjøre noe inni der.

TeamBørnOut
08/03/10, 22:48
Bare M50 motoren som er helt vanlig motor som det kryr av er jo enormt glad i luft.
står en slik åpen i garasjen min :D venter på vanor stempler (ikke vanos motor) så jeg får ned kompen :)

OHKorpan.
09/03/10, 14:28
Gå for alumotor du;)

Som TBO`s poesi om stive aksler "Vi lever i 2010" så da burde det gå å bruke noe annet enn ei rødblokk:rolleyes:

Ta deg en titt på TPC forumet for inspirasjon, der har ca hvert tiende Rwd prosjekt T5 eller T6 med 400hk +

Selv solgte jeg min 98mod 230FK med M90 og med summen jeg fikk kunne jeg handle alt jeg trengte til rettstillt T5...

TeamBørnOut
09/03/10, 14:32
Men hvorfor gå for en motor med 50talls teknologi i toppen? (hvitmotoren ;))
som jeg sier. vi lever i 2010 ;)

rustan
09/03/10, 14:36
Gjør vel ikke noe om det er 50-talls teknologi i toppen? Det hadde hvertfall ikke jeg brydd med noe om.:) Er ikke nødvendig å henge seg opp i det :P

Det viktigste er vel at det fungerer som man vil?

TeamBørnOut
09/03/10, 14:50
Er jo toppene i 5erne som er begrensninga desverre :/

T90
09/03/10, 14:58
Enn sekserne da har nå sett at det er presset ut mye av B30 og Alu 6ern.

TeamBørnOut
09/03/10, 15:00
6erne er like dårlige. men de har jo henta ut mye effekt av 5erne og 6erne også. så det går jo :D
Men 16v toppene er mye bedre. Egentlig det jeg skulle frem til :P

rustan
09/03/10, 15:12
Skjønner det, men er jo ikke noe problem å få 500hk ut av en T5, selv om toppen ikke er så "bra".

TeamBørnOut
09/03/10, 15:18
nei. men man børr jo også kjøpe inn ny veiv til den (den nyere lette), så er det å finne en så ny topp som mulig (jo nyere jo bedre sies det). sveise den variable kamen (eller kjøpe sprut som støtter dette). fikse veivhusventilasjonen (de fleste freser jo opp denne).
Å når du ligger å lader på i en sving å får bensinkutt å blokka sprekker så er det pån igjen :P
Men passer man på alt mulig sånt så skjer jo ikke slike ting...
Men noen bytter jo fra 5-6er til 4er fordi bilen er bedre å kjøre da. Å det skal jo sikkert svinges en del med denne :) hvis man ikke flytter torpedoveggen seff..

cossykiller
09/03/10, 19:16
blir jo bruksbil et par år til, så den skal jo rattes som en hvilken som helst annen bil, samt ha mulighet til og kjøre forbi biler uten ei slette på 1 mil...

Finken
09/03/10, 19:54
Jeg bygger 5`r, mins jeg sammenligna femmern og ei rødblokk, trur det var ganske likt og femmern er vel lettere enn ei rødblokk.

Ikke no problem og få tak i femmer deler, det koster litt mer og kjøpe blokker og topper, men sett sammen med skikkelige deler og gjør en ordentlig jobb så ekke en femmer no dårlig valg.
Bra flow i toppene, ikke no prob med 400+++ på standard topp.
De nye toppene, ifra 04 trur jeg, de har mekaniske pushere og mange svensker som leiter lenge etter dem, men den gamle toppen og hydrauliske pushere holder lenge, jeg skal bruke det og satser vel på ca 500hk.

Så det var snakk om vekt her, da er ihvertfall ikke no støpejerns bmw motor no, er jo blytunge.

T90
09/03/10, 19:57
Letteste er vel å bygge om til turbo motor med 16v som nevnt tidligere i tråden.
Godkjenne først bilen med FT/FK motor så montere 16v å hente ut uanede krefter.
Eller evt bare kjøre på med 531 topp.
Blir vel litt vell mye styr å montere inn t5 motor.. tenker da på godkjenning. er vel kun 2 av de forskjellige t5 motorene som går ann å få godkjennt.
t6 Blir enda mere styr.
Husker Olavxxx styrte mye med å få godkjennt t6 motorn i bilen sin.
Han måtte kjøpe en SAW pdf fra volvo for så å lage en søknad med masse referanser til lovdata.
Å montere inn t6 eller t5 så må man jo ha det elektriske på styr eller så må man montere data sprut.

TeamBørnOut
09/03/10, 20:02
selv om 4er veier like mye som 5ern så er det bedre å ha tyngden lengre bakover.
Men spørs hva man skal med bilen. bruksbil som han sier så er det jo best med 4ern. ikke så mange som flytter torpedon på bruksbilen sin for en 2års periode :D

T90
09/03/10, 20:30
selv om 4er veier like mye som 5ern så er det bedre å ha tyngden lengre bakover.
Men spørs hva man skal med bilen. bruksbil som han sier så er det jo best med 4ern. ikke så mange som flytter torpedon på bruksbilen sin for en 2års periode :D

Du er gal nokk til å flytte torpedoen for en 2 års periode..

TeamBørnOut
09/03/10, 20:37
joa, men jeg bryr meg veldig lite om hva som kan skje hvis jeg blir stoppa av BT. noe jeg vet mye folk her inne ikke gjør :P

OHKorpan.
09/03/10, 20:41
Letteste er vel å bygge om til turbo motor med 16v som nevnt tidligere i tråden.
Godkjenne først bilen med FT/FK motor så montere 16v å hente ut uanede krefter.
Eller evt bare kjøre på med 531 topp.
Blir vel litt vell mye styr å montere inn t5 motor.. tenker da på godkjenning. er vel kun 2 av de forskjellige t5 motorene som går ann å få godkjennt.
t6 Blir enda mere styr.
Husker Olavxxx styrte mye med å få godkjennt t6 motorn i bilen sin.
Han måtte kjøpe en SAW pdf fra volvo for så å lage en søknad med masse referanser til lovdata.
Å montere inn t6 eller t5 så må man jo ha det elektriske på styr eller så må man montere data sprut.

Er ikke værre å godkjenne en T5 motor kontra 230, har hatt mange samtaler med BT å de har bare vært positive til å sette inn en motor som er 20år nyere. Så det er ikke noe å tenke på. De ville heller ikke blande volvo inn i dette;) T6 blir verre......
Dette med vekten tror jeg du merker dersom du heter "The stig" å ikke ola nordmann:confused: Så mye forskjell er det neppe!

Ang blokk sies det att 2.0L er sterkest siden den har mest gods i blokka, ifølge flere svensker. Fixen kjører vel med B5204T som ett utgangspunkt.

TeamBørnOut
09/03/10, 21:16
Legg 20kg sand forran i bilen din å se om du er the stig :P
Man merker stor forskjell..
Men klart. noen "merker ikke at jeg drar campingvogn en gang med denne volvon jeg" ....

Finken
09/03/10, 23:49
Bruk den maskinisten du har lyst tel og bruke. Ingenting er umulig, verken med tanke på godkjenninger, effekt eller holdbarhet.
Sikkert vært mye lettere for min del og bygd på rødblokk å, billigere å, slept unna med en råde og et stempel mindre, 12 ventiler, pushere og fjører mindre, spart mye penger, men syns den strøkne og shiny alublokka er så snasen at jeg nesten har lyst til og ligge litt med den, og lyden av en sinna femmer er ihvertfall ikke og forakte. :)
Det meste funker, alt koster en masse penger uansett om man skal opp i litt effekt.

Skal man kjøre runde tider så gå for en alu firer ifra volvo og dra den 20 cm inn i coupe`n, skal du leike, bruke bilen til alt mulig så bruk hva du enn kommer over og har løst tel og bruke.
En viktig faktor som alltid spiller inn er penger, hvor mye har man tenkt til og bruke, og en ting som ikke er langt ifra sannheten er at det blir nesten alltid dobbelt så dyrt som planlagt.

OHKorpan.
10/03/10, 08:05
Det koster ikke mere å sette inn en T5 kontra 16v, men det er litt mere jobb med T5 (Litt alusveising....)

Prisen man betaler er verdt det når man får 5er lyden uansett:cool:

cossykiller
10/03/10, 13:30
godkjenning blir ikke aktuelt alikevel, da må jeg ta vekk hele datasprute og legge opp nytt originalt, det skjer ikke med det første for og si det sånn, men blir nok og bygge opp enda en b230 blokk og gjøre alt på forhånd, nye smidde stempler h råder osv, også tilapsse dette i delebilen med 16v for så og hive den over. men hvilke andre enn FK er bra og bygge på ? "alt" skal jo byttes likevel, trenger bare en med underspyling ?

TeamBørnOut
10/03/10, 13:42
Trenger ikke underspyling nei. Det gjør bare at olja renner ned på veiva og "sinker" den (stjeler effekt).
Men det er fint på en FK motor med liten turbo som pøser ut varme hvis den skal presses litt. F blokk er billigst å enklest å skaffe. ofte hatt et bedre liv også

cossykiller
10/03/10, 19:48
så om jeg får vekk den lille frekke stakkars snurra og 3 toms eksos, samt får mappa den skikkelig. så skal det være god fisk ?

TeamBørnOut
10/03/10, 19:50
Alt med støre turbo en 19T er en god fisk :D

cossykiller
10/03/10, 20:17
haha ja jeg synes regelrett synd på motoren slik som det er nå, stakkaren er jo rødglødende etter bare og ha kinna litt på starteren. skal bli godt med større turbo og 16 topp, sam stille inn mappinga skikkelig så skal nok bilen få svi av seg noe gummi etterhvert :)

Jobbe88
10/03/10, 22:56
Har 3 rekke 6 motorer du kan få kjøpe billig :) Kjøpte de for å trimme selv. Men ble aldri noe av. 3000,- for allle :)

Finken
11/03/10, 11:23
Jeg er interisert i de motorene, skulle hatt noen bunnpanner.

Amundsen T5r
11/03/10, 15:28
Da kjøper du de motorene så kjøper jeg ei bunnpanne av deg. Hehe;)

Dan Bay-Johansen
11/03/10, 16:15
Har 3 rekke 6 motorer du kan få kjøpe billig :) Kjøpte de for å trimme selv. Men ble aldri noe av. 3000,- for allle :)

Hva slags motorer er det snakk om ?

Njål Nilssen
11/03/10, 20:55
Jeg ville valgt 5'er :D

Men nå er jo jeg femmer-fantast.

Det eneste som gjør at 5'er toppene flower mindre enn 16V er at de har en ventilvinkel på 31 grader, som gjør at man ikke kan ha så mye overlapp. Flow messig er de "gammle" femmertoppene bedre enn de nye, de har mere rom for forandringer. En annen grunn for at 5'er toppene fløder mindre er at de fleste aldri påkoster seg nye kammer.. de fleste som lager "ekstrembygg" porter nesten ikke og hiver på kammene fra sugemotoren B5254S, som har 10mm løft (heftige saker med andre ord... NOT) selv om ventilene er ganske skrå er kanlene høvelig rette, og selv med den krappe vinkelen tillates det at begge ventilene åpner 5mm samtidig med ventiler som er nesten 3mm overdim... Og siden vi ikke vil ha så liten lobevinkel på turbo-oppsett er ikke dette noe problem. kan trygt kjøre med 16mm løft på de toppene... hvis de flower så dårlig så er det rart at de hentet ut 288hk på 2L sugis femmer i BTCC tidlig på 90-tallet.

skal man ha holdbare HK må man gå for den solide 91mm smidde "tung" veiva. den er litt tyngere ~2,5kg enn den nyere lettere veiva, men er også sterkere da den er bedre smidd.

Veiva kan lettes endel også når man bruker h-profilråder, og smidde customstempler.

På høye effektuttak er underspyling et must. kjøling av stemplene er kritisk, og det finnes belegg som gjør at olja preller lett av. og at noe skvetter på veiva er ikke så stort problem, har man lettet veiva, og rundet den litt av så spiser den ikke mye effekt... hadde det vært en sugis som skal skrike på 10500rpm mesteparten av tida hadde det vært en annen sak. Dessuten gir det bedre smørefilm i sylinderveggene, og bedre tetting slik at man uansett tjener inn mere effekt enn de små dråpene gjør at man taper...

5'erne er gode motorer, eneste ulempe er at de har hatt en tendens til å sprekke mellom sylindrene ved høyere effektuttak. samme gjelder spesielt for de første 6'erne.

det fikses på to måter... endten å fore opp sylindrene med tykkere foringer, eller bare bruke dieselblokka fra D5 motoren etter 2005. den er den desidert sterkeste hvitmotorblokka, i tilleg har den fordelen av den er 20mm høyere enn bensinutgavene slik at lengre råder kan benyttes. bensinveiva passer rett i den blokka og også alle andre bensindeler. Den har også en bedre underspyling.

OHKorpan.
11/03/10, 21:18
Har du link til brukbare kammer da (specs)? Vet mange bruker de sugis kammene å de er jo bedre enn de orginale opp til 350hk
Hva er forskjellen på D5 blokka fra 02-05 og fra 05-?

TeamBørnOut
11/03/10, 21:25
En annen grunn for at 5'er toppene fløder mindre er at de fleste aldri påkoster seg nye kammer.. de fleste som lager "ekstrembygg" porter nesten ikke og hiver på kammene fra sugemotoren B5254S, som har 10mm løft
På tpc så gjør noen dette ja.. det er det samme som å kjøpe 3" jt i norge. ingen som trimmer litt seriøst bruker dette. 5år gammelt snik triks :P




hvis de flower så dårlig så er det rart at de hentet ut 288hk på 2L sugis femmer i BTCC tidlig på 90-tallet.

Jeg har en del info om de toppene der. og de kan ikke sammenlignes med toppene som sitter på bruksbilene for 5øre.. rene cnc utfreste topper av 4kanta alu :D Ser ut som værste f1 toppen.. I tillegg så "jukset" volvo å plana toppene skjeve for å lure til seg litt bedre fløde...




5'erne er gode motorer, eneste ulempe er at de har hatt en tendens til å sprekke mellom sylindrene ved høyere effektuttak. samme gjelder spesielt for de første 6'erne.

Ikke mange produsenter som leverer ut motorer man må "tette" igjen med å meisle alu fra et sted på blokka til et annet :D



Isteden for å fore opp cylindrene så banker man oftest ned alu staver mellom blokk å cyl. mellom cylindrene så banker man ned tynne plater av stål.

Njål Nilssen
11/03/10, 22:34
Har du link til brukbare kammer da (specs)? Vet mange bruker de sugis kammene å de er jo bedre enn de orginale opp til 350hk
Hva er forskjellen på D5 blokka fra 02-05 og fra 05-?

De 20mm'erne så vidt jeg vet. Men 05-> blokkene skal vist være bedre på de andre områdene også. Litt mer "raffinert" siden de økte effekten.

KMCams leverer ganske heftige kammer til 20v toppen. http://kmcams.com/product_info.php?cPath=22&products_id=418

Njål Nilssen
11/03/10, 23:00
På tpc så gjør noen dette ja.. det er det samme som å kjøpe 3" jt i norge. ingen som trimmer litt seriøst bruker dette. 5år gammelt snik triks :P




Jeg har en del info om de toppene der. og de kan ikke sammenlignes med toppene som sitter på bruksbilene for 5øre.. rene cnc utfreste topper av 4kanta alu :D Ser ut som værste f1 toppen.. I tillegg så "jukset" volvo å plana toppene skjeve for å lure til seg litt bedre fløde...



Ikke mange produsenter som leverer ut motorer man må "tette" igjen med å meisle alu fra et sted på blokka til et annet :D



Isteden for å fore opp cylindrene så banker man oftest ned alu staver mellom blokk å cyl. mellom cylindrene så banker man ned tynne plater av stål.

Som sagt "extrem" bygg... :P

Står mye ulik info om de toppene, noen sider sier CNC, andre sier original... Så vidt jeg vet er det ikke lov til å bruke ikke-serieproduserte deler på motor i BTCC... eneste smutthullet de fant var at det ikke sto noe om sette hele toppen på skrå... så det gjorde de... Nå ska det sies at kammene hadde 325* durasjon og 17mm løft, og effekten var hentet ved 10300rpm, maks moment lå på 7000ognoe rpm. Så den var jo ikke så veldig vegvennlig da...

Bilde av BTCC motoren: toppen ser veldig original Volvo ut... Litt skrå ellers veldig originalt støpegods...
http://img.photobucket.com/albums/0903/AustenW/DSCF0890.jpg?t=1268347357

Stålplatebiter i ekspansjons slissene og støtteklosser er ganske jalla-mekk spør du meg. Å bore ut de originale foringene, for så å overborre hullene til 91mm og presse i foringer som er 2mm tykkere gods i, + bygge på blokka 20mm oppover med en boss som også gir sidestøtte er et mye mere holdbart og solid alterativ... seff koster det endel mere, men da blir blokka solid nok til å takkle det meste du kan finne på å utsette den for. Eller hadde den nye D5 blokka vært tilgjengelig brukt når jeg kjøpte min motor hadde jeg heller gjort det :P Men siden jeg allerede har spandert 6000 på ei skikkelig borring på bensinblokka mi, syns jeg det blir for mye bortkastede penger å kjøpe brukt D5 blokk, som sikkert allikevell må bores pga. slitekant...

Rødblokk med 16V er greit nok det, men litt for kjedelig... Dessuten 5'er-musikk er porno for øret :D

OG... skal ikke mye porting til før det skjer underværker med 20v toppen... litt modding av divideren, litt utsving i kanlene på yttersiden, og et lite "skrufingerpor" i "taket" og en korrekt finish, sammen med 15mm løft, og fullradie ventilsetejobb så flower det mer enn OK for det jeg skal bruke det til i alle fall :)

Precision turbo
24/03/10, 22:35
20v toppen er vel like god som 16vn den?
er jo ett nyere design da. men jeg har ikke noe erfaringer med de så skakke si no.

er det banebil du skal bygge så er det jo ikno prob ang vektfordeling. bare og skjæra høl i torpedon :D

242-t6 på bf revna ei 6`er blokk. hadde vel nærmere 600hk.
husker ikke hvorfor den rasa men.

jo flere sylindere jo dyrere blir det vel og trimme. er vel ikke så stor forskjell når alle motora har 4ventiler pr sylinder mtp effekt pr krone. hadde det vært ei rødblokk med 8v så hadde det nok vært rimligere meg 5`er.
men når du skal ha 500hk må jo nesten alt byte uansett.
flere råder å kjøpe, flere stempler, "større" innsug, "større" grenrør, flere dyser, flere coiler osv osv.

242-T6 på bilforumet rasa blokka på grunn av at wastegateslangen hoppet av og laddtrykket steg mellom 2,5-3bar(tror jeg).

På den nye blokka satte han inni stålforinger og det høres ut som det holder ifølge han. Er 600hk og 800nm i den:D

TeamBørnOut
26/03/10, 09:58
Det var cnc freste topper på BTCC bilene til volvo. Har bilder av de :)
Brukte de som "tips" når vi drev å freste en 4v topp till en monkeymotor

Njål Nilssen
01/04/10, 21:06
Det var cnc freste topper på BTCC bilene til volvo. Har bilder av de :)
Brukte de som "tips" når vi drev å freste en 4v topp till en monkeymotor

Vi hadde begge feil :P

De hentet ut 260hk som sugis tidlig i stadiet MED original topp (seff større ventiler, kammer, etc.)

Senere hentet de ut 325hk med DELVIS CNC freste topper pga. reglementet.
Begge på en 2L femmer ved 8500rpm.

Her er bilder av toppen... volvo hentet 325hk ut av... Vil ikke påstå det er rene F1 toppen akkurat, da F1 topper er i en annen liga.

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/04/49.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/04/50.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/04/51.jpg

TeamBørnOut
02/04/10, 06:02
Nei en F1 topp vet jeg det ikke er. De har det litt mer fritt (selv om det er maaaaaange regler som stopper de fra å ha det moro desverre). Men de toppa der er jo cnc frest i hver minste krok (der topplokks portere ikke har vært etterpå).
smart å enkel måte å bytte en topp på (hvertfall luftkjølt som vi drev med :D)