PDA

Vis full versjon : servicemeld på reg.reim



F.Olden T-5R
19/07/11, 19:01
Er det noen her som jobber på volvo, eller noen andre å da som vet om det har kommet servicemelding/kampanje fra volvo på at det skal byttes reg.reim og strammehjul på S80/V70II ??

Kenneth D
19/07/11, 20:42
Hør med kodja på forumet her, han jobber hos kverneland bil:)

turboleif
19/07/11, 21:44
Vet det var en kampanje der dynamo reim og stramme hjul ble skiftet, gjalt D5 motorene.

ASK Racing
20/07/11, 18:01
bladde meg igjennom alle qb'en i tie akkurat, jeg finner ingen melding om reg reim, men vet at det er melding angående multireima.

Stig-Arne
20/07/11, 19:09
Er vel ikke register reima som har vært problemet på de motorene, men derimot strammeren til multireima.

Cane
27/07/11, 11:16
Er det noen her som jobber på volvo, eller noen andre å da som vet om det har kommet servicemelding/kampanje fra volvo på at det skal byttes reg.reim og strammehjul på S80/V70II ??
Jeg jobber ikke på Volvo men kan fortelle at svenskeverkstedet hvor jeg skal på 6000 milaservice (V70II), har justert opp prisen i det siste da Volvo kommet med en servicemelding der "remspännaren" må byttes. Nøyaktig hvor denne reimen sitter er jeg ikke sikker på, men det er i hvert fall såpass kritisk at hvis reimen ikke byttes kan man i verste fall risikere motorhavari. Dette i følge verkstedet.

ASK Racing
27/07/11, 20:26
Titel Snedställd remspännare
Kategori R Recall Område Engine Startdatum 2010-03-26
Funktionsgrupp 2100 Sista datum 2030-12-31

Modellinformation
Modeller Årsmodeller
XC70 (08-) 2008-2008
V70 (08-) 2008-2008
S80 (07-) 2007-2008


Bilaga
Filnamn Benämning
R-29102 Kundebrev Norge .doc




Villkor

Remmen till hjälpapparaterna kan glida av remspännaren på grund av förtida slitage på remspännarens lagring.


Beslut

Volvo har beslutat att alla berörda bilar utan dröjsmål ska åtgärdas enligt denna QB.



Policyuppgörelse

100% reservdelar och arbete

Obs 1





Kvalitetsåtgärder
Typ Variant Chassi från Chassi till Årsmodell från Årsmodell till Produktionsperiod Fabrik
124 Engine code: 69, 71 0000862 0082770 2007 2008 21 Torslanda
135 Engine code: 69, 71 0000312 0055705 2008 2008 21 Torslanda
136 Engine code: 69, 71 0000330 0040256 2008 2008 21 Torslanda

Obs 2

Bilar som är berörda av den här åtgärden har uppdaterats i fordonsfilen QW90 tillsammans med åtgärdens anspråkstyp. I fordonsfilen kan återförsäljare/importörer hämta giltig information om chassinummer.

Bilarna har manuellt markerats i QW90 med en chassinummerlista. Det kan finnas bilar inom ovanstående begränsningar som inte berörs av denna åtgärd.



Korrigeringsåtgärder

Ersätt tillbehörsremmens remspännare enligt VIDA-sökvägen:

Borttagning, byte och ditsättning

2 Motor med upphängning och utrustning

21 Motor

215 Växellåda



Arbetsmoment
Op-nr BTV JV Tider/bil Procent av användande Huvudoperation benämning Kompetenskrav
21581-2 27 3 1 100 M Auxiliaries belt remove-install/replace Volvo Level 1 Technician
21582-3 7 1 1 100 Belt tensioner auxiliaries belt replace Volvo Level 1 Technician

Arbetstext

TACDIS = K
QW90 = R29012



Erforderliga reservdelar
Art. Nr. Ant. Procent av användande Felaktig del benämning
31258145 1 100 F Belt tensioner
31258381 1 100 Belt

Reservdelstext

Alla verktyg finns tillgängliga för återförsäljarna, importörerna och verkstäderna. Tillgängligheten för individuella verktyg definieras av Volvos återförsäljarstandarder och verkstäderna är ansvariga för att följa standarden. Standarden visar varje verkstad exakt vilket verktyg som ska finnas tillgängligt i verkstaden inom 24 timmar.

Återförsäljare och importörer rekommenderas att kontrollera verktygens tillgänglighet i deras egen marknad vid mottagandet av en ny QB.

Utbytta delar ska skrotas på lämpligt sätt och i enlighet med lokala bestämmelser, såvida det inte finns en begäran från garantiavdelningen om att delarna ska returneras.

Holern
13/08/11, 15:06
:eek:....Jeg hadde en noe skremmende opplevelse i dag da jeg skulle starte opp doningen.
Det virket som om starteren hadde litt trøbbel med å dra rundt skikkelig, men motoren startet. Det ble et voldsomt "reimskrik", hvoretter motoren stoppa. Det lukta svidd gummi, og det kom litt gummirøyk da jeg åpna panseret...:(
Jeg ser nedi der at det er ei reim som har hoppa av, men det er jo håpløst å komme til uten å ha bilen opp i lufta.
Regner med (håper) at dette er en reparasjon som dekkes av ovenstående QB....:confused: I går, da jeg rygga inn i garasjen, var det ingen signaler om at noe var i gjære :(

Jævlig irriterende, da jeg har bestilt time for h.feste-montering til fredag 19.aug, og hadde håpet på at de kunne ta en "tilpasset" service samtidig. Bilen har passert tidspunkt (12 mnd), men ikke km.stand, for neste service.
Jeg har heller ikke fått opp service-varsel i displayet....

Stig-Arne
13/08/11, 18:23
Har registerreima tatt skade? Om ikke så er det jo heldigvis en grei sak å fikse :)

Holern
13/08/11, 19:27
Har registerreima tatt skade? Om ikke så er det jo heldigvis en grei sak å fikse :)

Nei jeg regner med at det bare er "utvortes" at det har skjedd noe...:o
Har disse reimene noen kobling mot reg.reim da???

C.Erstad
13/08/11, 19:41
!

Er hemmelig alt som ligger på TIE...

Så dette skal ikke deles med offentligheten! :)

Stig-Arne
13/08/11, 22:42
Nei jeg regner med at det bare er "utvortes" at det har skjedd noe...:o
Har disse reimene noen kobling mot reg.reim da???

Ja, har skjedd med flere at multireima har gådd inn i registerreima, som så har årsaket motorras grunnet for svakt registerdeksel.

Holern
14/08/11, 00:53
Ja, har skjedd med flere at multireima har gådd inn i registerreima, som så har årsaket motorras grunnet for svakt registerdeksel.

Nei jeg tror at motoren stoppa såpass fort at det (forhåpentligvis) ikke skjedde noe skummelt.
Jeg sto tross alt i garasjen, og lå ikke i 100 på motorveien. Da hadde nok resultatet kanskje blitt annerledes...:confused:
Time will tell :(

Edit:
I dag fikk jeg resultatet ang. mitt "havari". Det som hadde skjedd var at klimakompressoren hadde havarert, og "sto i stein" da jeg prøvde å starte bilen. Dette medførte at reima brant, og strammeren havarerte. Han som ringte meg, fra Kverneland Bil, sa at jeg hadde flaks og berget motoren.
Det som nå skjer er at kompressor, løpehjul osv blir byttet, og jeg får tilbake en fiks, ferdig bil på onsdag/torsdag.

Stig-Arne
15/08/11, 20:39
flaks må man ha :)

Holern
15/08/11, 22:02
flaks må man ha :)
Ja jeg synes faktisk jeg fortjente det ... :rolleyes:
Har jo hatt bilen i fattige 1 1/2 mnd.....kjøpt privat, så det er ikke mange garantier å lene seg på :(

Rasp
16/08/11, 08:34
Ja jeg synes faktisk jeg fortjente det ... :rolleyes:
Har jo hatt bilen i fattige 1 1/2 mnd.....kjøpt privat, så det er ikke mange garantier å lene seg på :(
er ikke det nybilgaranti da på 5 år? Visst bilen er kjøpt i norge da

Holern
16/08/11, 09:32
er ikke det nybilgaranti da på 5 år? Visst bilen er kjøpt i norge da

Det er en '08, kjøpt ny i Norge, men nybilgarantien er kun tre år på disse. Nye biler i dag har fem års fabrikkgaranti.
MEN, du har 5 års REKLAMASJONSRETT i følge kjøpsloven, og den kan brukes til litt av hvert ;)
Er det ting som har en forventet levetid ut over fem år, har du en reell sjanse for å få litt støtte...:)

Robert H.
16/08/11, 12:21
Er det ting som har en forventet levetid ut over fem år, har du en reell sjanse for å få litt støtte...:)
En ac kompressor går definitivt innunder den forventede levetiden på 5 år vil jeg mene:)

Holern
16/08/11, 13:39
En ac kompressor går definitivt innunder den forventede levetiden på 5 år vil jeg mene:)

Skal komme med en oppdatering når bilen er hentet, i morgen eller torsdag. :D

Stig-Arne
16/08/11, 20:05
Volvo er sånn at, er bilen utenfor fabrikkgarantien, opptil 60 000 km (tror det var det) så dekker dem 80% av kostnadene.
Er bilen 4 år gammel, og over 60 000 km, så dekker dem mindre, tror det var 40 eller 50 %

Holern
17/08/11, 19:57
OPPDATERING:

Da fikk jeg SMS fra Kverneland Bil med beskjed om at bilen var ferdig reparert og klar til henting.
Jeg troppa opp, og fikk opplyst om at kompressor var skiftet og kjølemedium fyllt, og alt var "good shit".
Kostnaden på 16300,- riksdaler kunne jeg bare glemme... Dette ble fikset på reklamasjon, uten utgift for meg. (Dette hadde vi blitt enige om før bilen ble påbegynt reparert )
I tillegg hadde de gjort unna en kampanjejobb, som Nardo Bil egentlig skulle gjort for et par uker siden, i forbindelse med PKK og noe annet småtjafs. Det var bare et klistremerke i motorrommet, men allikevel....
DETTE KALLER JEG SERVICE!

Ser ikke bort i fra at Kverneland Bil blir brukt ved senere anledninger også...

Så er det bare å håpe at jeg blir fornøyd Volvo-eier i fortsettelsen også