PDA

Vis full versjon : Godkjenning av endret effekt i 740 med FK.



tintin500
19/07/11, 10:49
Hei.

Har nå vært litt i dialog med statens vegvesen og fått beskjed om at jeg fint får godkjent FK maskin i bilen, men ikke med noe høyere ladetrykk en originalt siden CO vil overstige de verdiene som er i motoren originalt.

Mitt spørsmål er da; Hvordan får folk godkjent oppimot 238 hk i bilen? Når man ikke får lov til å justere opp ladetrykket?

Her er mailen jeg fikk:

Hei. Du kan godt bytte motor til B230FK, men du får ikke anledning til å endre wastegate og/eller justere turbotrykket til høyere enn Volvo leverer originalt. Da vil avgassen endres, og bilen kan ikke godkjennes. Kravet til avgass er såpass komplisert at da må det kjøres en syklus med dok. En vanlig co-måling dekker ikke kravet. Ergo kan du ta en original motor fra Volvo med riktig avgassdok, og montere motor og utstyr i hht til originalen. Mvh Jo M



Mvh

R.G
19/07/11, 11:11
Hei.

Har nå vært litt i dialog med statens vegvesen og fått beskjed om at jeg fint får godkjent FK maskin i bilen, men ikke med noe høyere ladetrykk en originalt siden CO vil overstige de verdiene som er i motoren originalt.

Mitt spørsmål er da; Hvordan får folk godkjent oppimot 238 hk i bilen? Når man ikke får lov til å justere opp ladetrykket?

Her er mailen jeg fikk:

Hei. Du kan godt bytte motor til B230FK, men du får ikke anledning til å endre wastegate og/eller justere turbotrykket til høyere enn Volvo leverer originalt. Da vil avgassen endres, og bilen kan ikke godkjennes. Kravet til avgass er såpass komplisert at da må det kjøres en syklus med dok. En vanlig co-måling dekker ikke kravet. Ergo kan du ta en original motor fra Volvo med riktig avgassdok, og montere motor og utstyr i hht til originalen. Mvh Jo M



Mvh

ang avgass: du skal godkjenne en 230fk på 135hk. og justerer du ladetrykk på den, så endres da avgassene som er satt til 230fk. og det er ikke lov. derfor svaret du fikk.

hadde du godkjent 230et, 182 hk, og den har sine avgasser, så hadde du fått godkjent 182hk.

skal du godkjenne en bil med oppskrudd trykk må du igjennom sykluser ja. og det koste penger.


er ikke bare bare med dissa bt folka. var lettere før. og man får godkjent høyere effekt på 230fk motor. fikk min 940 opp fra 135 til 195 i vognkort. pga volvo sitt orginale "trim". var for ett år el to sida. 96modell 940. og det var godkjent fra volvo, og da blir det godkjent hos bt.

men du får ikke din fk til høyere effekt uten syklus tester.

åssen modell er 740n?

s4nd3r
19/07/11, 11:24
off, så trang synt og jævlig det går an og bli.... (BT) :mad:

tintin500
19/07/11, 11:42
Mente da nogenlunde sikkert det at man kunne justert opp uten allt det maset fra BT :P

Men skjønner jo tankegangen, for det er jo logisk.

Er jo dumt, pga jeg kommer jo til å justrere opp ladetrykket uansett. Og hadde jo vært veldig greit å fått det godkjent i vognkort med mer effekt. Sånn at en kunne kjørt lovlig.

R.G: 740 er en 90 modell.

s4nd3r: Enig der, men "if you can`t fight them, join them" ;)

s4nd3r
19/07/11, 11:49
bare godkjenne, rett heim og justere opp... du bruker ej justerbar ventil. (ambefaler: TURBO smart sin. kuleventil med fjær) den er stabil i forhold til kina skrot.. og om det skjer noe, etteleranna, så er det bare og nappe den av... og du trenger ikkje og ladde mer en 0,8kg. meir likakje orginal turbon. og chip og litt grøvere eksos skader heller ikkje...
men bruk gjærne orginal eksos når du godkjenner.. om du har muligheit til det. alt som ser uorginalt ut likaikkje seniltilsynet. blanke og fine deler.. det er trafikk farlig..

kansje det går an og få godkjenne en ombygd FK, til FT? forsjellen er litt meir laddetrykk bare..

Christian
19/07/11, 13:50
En 90 modell blir nok uansett for ny m.t.p. at den skal ha kat og har strenge avgasskrav fra før.

Jo Mathisen som du har prata med holder til i Tønsberg, og det er han som "kan" volvo. Eller han tror det hvertfall selv. Var i dialog med han ang. godkjenning av helalu rekke-6 i en 89 740, da mente han jeg måtte ha dieselfjører pga vekta.. :D

tintin500
19/07/11, 14:09
En 90 modell blir nok uansett for ny m.t.p. at den skal ha kat og har strenge avgasskrav fra før.

Jo Mathisen som du har prata med holder til i Tønsberg, og det er han som "kan" volvo. Eller han tror det hvertfall selv. Var i dialog med han ang. godkjenning av helalu rekke-6 i en 89 740, da mente han jeg måtte ha dieselfjører pga vekta.. :D

Det er han jeg har snakket med ja :) Fikk Tlf nummeret hans, så skal ringe han imorra.

tintin500
19/07/11, 16:23
bare godkjenne, rett heim og justere opp... du bruker ej justerbar ventil. (ambefaler: TURBO smart sin. kuleventil med fjær) den er stabil i forhold til kina skrot.. og om det skjer noe, etteleranna, så er det bare og nappe den av... og du trenger ikkje og ladde mer en 0,8kg. meir likakje orginal turbon. og chip og litt grøvere eksos skader heller ikkje...
men bruk gjærne orginal eksos når du godkjenner.. om du har muligheit til det. alt som ser uorginalt ut likaikkje seniltilsynet. blanke og fine deler.. det er trafikk farlig..

kansje det går an og få godkjenne en ombygd FK, til FT? forsjellen er litt meir laddetrykk bare..

Smidd innmat i denne her og iallefall ikke org turbo, så regner med at ladetrykket kommer til å være bittelitt høyere enn 0.8 ;)

R.G
19/07/11, 16:57
90 modell 740 ja, da er det værre pga avgasser ja. hadde man brukt en 1988 eller eldre kunne dem nok godkjent oppjustert. jeg får min 1988 760n godkjent opp til 238hk hvis jeg drar å viser og det går igjennom.

Ola Moen
19/07/11, 17:17
Yeah Right!!! Dieselfjærer pga alu-sekser'n... Den er jo 15-20 kg lettere enn en B23ET motor. En komplett B230ET som er klar for å løftes inn i en Bil, veier 182Kg. med oljekjøler og full pakke. En B21A Veier 145Kg. Og Alu sekser'n skulle ligge på rundt 165Kg et sted.

Ang avgass, så er biler registrert 88 og nyere mye verre å få gjort noe med effektmessig.

olavxxx
19/07/11, 19:39
Hei,
Jeg ville vist til volvo sitt originalutstyr Turbo+.
Men de kan nekte deg å justere på motorstyring, da dette kan faktisk endre avgassverdier (og de tenker ikke bare på det som måles på EU-kontrollen).

Andre grenrør, turbo, m.m. kan utløse krav om tüv/dekra måling av avgasser.

R.G
19/07/11, 21:21
Yeah Right!!! Dieselfjærer pga alu-sekser'n... Den er jo 15-20 kg lettere enn en B23ET motor. En komplett B230ET som er klar for å løftes inn i en Bil, veier 182Kg. med oljekjøler og full pakke. En B21A Veier 145Kg. Og Alu sekser'n skulle ligge på rundt 165Kg et sted.

Ang avgass, så er biler registrert 88 og nyere mye verre å få gjort noe med effektmessig.

hvor fikk du dieselfjærer pga alu sekser fra?

vekt på alu seksern er 180 komplett med alt.

Ola Moen
20/07/11, 03:07
hvor fikk du dieselfjærer pga alu sekser fra?

vekt på alu seksern er 180 komplett med alt.
Les posten til Christian lenger opp:) 180 ja:) Da er den likevel lettere enn Rødblokk med fjøsvifte.

R.G
20/07/11, 12:04
Les posten til Christian lenger opp:) 180 ja:) Da er den likevel lettere enn Rødblokk med fjøsvifte.

ja da så jeg det:p skumleste litt fort.

er ikke behov for dieselfjører pga alu seksern. alu seksern er jo lettere enn alt anna omtrent:p

volvo krevde orginale fjører på min 1988 760 med alu sekser med turbo så:)

eab
20/07/11, 17:27
Statlige instanser har en veiledningsplikt og skal ved behov hjelpe sine brukere innenfor sitt "fagfelt". Derfor ville jeg sendt et brev der jeg spesifikt spør om begrunnelsen til dette svaret. I kjøretøyforskriften §7, som omhandler reparasjon, ombygging og oppbygging står det ingen ting om at avgass må dokumenteres ved godkjenning av av endringer. Det står derimot følgende:


7. Krav om dokumentasjon
For kjøretøy som repareres/ombygges/oppbygges slik at vitale deler på kjøretøyet – ramme, karosseri, bremser, lysutstyr, styring, motor, fjærer, støtdempere, felger, dekk osv. – avviker fra den utførelsen som er foreskrevet eller tillatt av kjøretøyfabrikanten og/eller fra den utførelse som kjøretøyet hadde ved første gangs registrering i riket, skal det fremlegges dokumentasjon fra kjøretøyfabrikanten eller fra kompetent, uavhengig laboratorium for at de benyttede deler er egnet og at kjøretøyet etter reparasjonen/ombyggingen/oppbyggingen har tilfredsstillende kjøreegenskaper og vil tåle de påkjenninger det kan regnes med å bli utsatt for.

Noe jeg tolker slik at det er nok med volvo sine godkjente produktendringer som sier at 740 blir godkjent med 238hk og 310Nm.