PDA

Vis full versjon : kompressor mata b230f



NilsenTurbo
18/07/11, 23:37
Hei, jeg holder på å planlegger å bygge b230 med kompressor av typen eaton M90, men spekulerer litt på om det går å bruke lh 2.4 eller om det er en fordel på bygge datasprut.. Tengt ta utgangspungt i en fk 95- og planen er ikke å bygge en versting motor, men en motor som er sterk og holdbar og brukelig i en hværdagsbil.
Setupen jeg har tengt på er sånn groft:
*grønne R-dyser
*3" lmm
*modelltilpasset ic fra do88
*ekstrator grenrør
*3" jt
*h-profil råder
.....

Og en angående, hvis det er mulig å bruke lh 2.4.. Går det å bruke fk styringsenetene, med chip fks. viking osv?

Ola Moen
19/07/11, 04:40
Du klarer deg fint med orginalråder. FT/FK boksene kan brukes. og som hverdagsbil som bare er sterk, trenger du ikke tulle med store dyser, 3" lmm osv heller. 3" anlegg er heller ikke nødvendig. 2.5" klarer seg. blir ikke det samme mottrykket i en sånn motor, kontra turbomotor. en helt grei intercooler med 2.5" stusser fungerer greit. Da kan du bruke 2,5" på trykkrør hele veien fra kompressor til innsug. Lmm kan du la stå på orginal plassering. rett før spjeldet. da får du mer korrekte verdier, mtp lufttemp, volum osv. er ikke like kritisk med oljesøl fra en kompressor.

NilsenTurbo
19/07/11, 18:50
ok :) men hvordan er det med dumpventil på kompressor? er vell det på kompressormata biler å, men det er vell kunn med sentrifugal kompressor?
Og om jeg trenger det, blir der etter ic, forran lmm?
Og det er vell mulig å få godkjennt, hvis man benker bilen etterpå og medbringer kviteringer på det som er ettermonter og bremsepappir?

Og reimhulet fra motor til kompressor, er vell mest optimalt å sette på veiva.. men har ikke kommet på noen løsning på d.

Ola Moen
20/07/11, 01:03
ok :) men hvordan er det med dumpventil på kompressor? er vell det på kompressormata biler å, men det er vell kunn med sentrifugal kompressor?
Og om jeg trenger det, blir der etter ic, forran lmm?
Og det er vell mulig å få godkjennt, hvis man benker bilen etterpå og medbringer kviteringer på det som er ettermonter og bremsepappir?

Og reimhulet fra motor til kompressor, er vell mest optimalt å sette på veiva.. men har ikke kommet på noen løsning på d.
Du kan kjøre åpen dump ja:) før eller etter IC, men før Lmm.

Ang drift på kompressor, så kan du kjøre 2:1 utveksling. kommer litt an på hva kompressoren er konstruert for. f.eks max motor
turtall. 6200 rpm vil gi 12400rpm på kompressor, Og sist jeg kikket på en Eaton typ kompressor fra MB 230SLK, så hadde de max turtall på 14000rpm.

Da kan du feks få laget en løsning på det, hvor du monterer kompressor i f.eks dynamo/servobrakett fra 7 serie. den på venstre side. få tilpasset og satt fast et Kamdrev på fremre reimhjul, og nedre registerdrev på kompressoren, og drive den med ei registerreim:) Den slurer ikke slik multireimene kan gjøre:) bare et forslag altså...

NilsenTurbo
22/07/11, 02:26
Nå har jeg forsket litt på temaet og kommet fram til en løsning. KL-racing selger en multi-reimhjul kit for veiv, dynamo og vannpumpe. Og da er planen å drive både vannpumpe, dynamo og kompressor på samme reima.
Når det gjelder passering av kompressorn hadde jeg tengt over eksosen.

http://shop.klracing.se/sv/artiklar/motor-delar/rem-hjul/_b230-multiremhjuls-sats.html

Og en lignende reimstrammer som på bildet:

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/11.png

Ola Moen
22/07/11, 02:52
Der sitter den på innsugsida. Det som er viktig, er at kompressoren får riktig turtall.