PDA

Vis full versjon : tenningsproblem! Kun gnist når jeg stopper å kinne. motronic



Kuleberg
18/07/11, 21:49
Kjøpte en 740 tic av en som sa at bilen plutselig stoppa. Har hatt ute motornettet, godt over koblinger her og montert det igjen. Har byttet over begge styringsenhetene og coil fra en bil som jeg vet virker.
Bensinpumpa går så regner med det releet er i orden.
Måler 12v fra lavspenningssidene på coil til jord når tenninga står på. Skal begge klemmene ha det?
Har prøvd å følge guiden til feilsøking som ligger på forumet her, men er vel ikke heelt stødig på dette.
Men altså, bensinen kommer, coil har spenning med tenning på, men ingen gnist.
Første som slår meg er svinghjulssensorene. Hvordan kan jeg teste disse annet en å måle 1kohm når det står stille?
Får gnist når jeg slipper nøkkelen. men ikke mens jeg kinner ??

Team Tynner
18/07/11, 22:09
ikke bytta om kontaktene til svinghjuls giverne?er vel ikke så mange måter å sjekke se på,bortsett fra å måle motstanden i de.prøve noen fra en annen bil da som går..

Kuleberg
18/07/11, 22:23
har prøvd å bytte om stikkene til giverne men hjalp ikke noe det heller.

R.G
18/07/11, 23:07
er litt standard att svinghjulsfølere går dukken på disse.

Kuleberg
18/07/11, 23:12
trenger begge å virke for at den skal tenne? lurte på om jeg eventuelt kunne byttet dem om bare for å se om det er den ene som er gåen istede for å kjøpe 2 nye. kjedelig å bruke 1300 på det hvis det ikke er det likevel. Har målt begge til samme motstand, men di kan jo være gåen fordiom

R.G
19/07/11, 10:54
dem kan være gåend sjøl om du får målt di. riktig måling må gjøres samtidig som motor går rundt på starter.

og ang di to følera. den ene gir noe signal så blir gnist så bil starte, og den andre fungerer når motor går. når motor går kan man koble fra den ene og motor er fult kjørbar for det. men da får man ikke start igjen når den er koblet bort etter man stopper motor.

så jeg ville prøvd å byttet dem

Kuleberg
19/07/11, 11:10
Takk!!!! Det forklarer hvorfor jeg har gnist nå når jeg stopper å kinne. Får låpe å få meg ny sensor :)
Noen som vet hvilken av dem som er til hva?

R.G
19/07/11, 11:14
Takk!!!! Det forklarer hvorfor jeg har gnist nå når jeg stopper å kinne. Får låpe å få meg ny sensor :)
Noen som vet hvilken av dem som er til hva?

jepp da har du nok svaret der ja:)

husker ikke hvilken av dem det er.. lenge sida jeg hadde bil med det innsprutet der

Kuleberg
19/07/11, 15:30
hmmm.. ingen som hadde ny føler på lager så måtte bestille. Byttet om følerne for høy for å se hva som skjedde. byttet litt fram og tilbake på stikkene også. men er det samme nå.. er bare gnist når jeg slipper nøkkelen, og ikke mens jeg kinner.... :/ Prøver å følle koblingsskjemaet også men er ikke no kløpper på det der så klarer ikke helt å skjønne hvilken vei det går, og hvorfor ikke det gnister mens startmotoren går

Kuleberg
19/07/11, 17:21
Nok en oppdagelse... jeg måler mellom jord og klemmene på coil. Da er det 12v. Skal ikke den ene være 12v konstant ved kinning også, mens den andre pulser?

Kuleberg
30/07/11, 11:27
Ny sensor montert, byttet fram og tilbake uten noe framgang :/ fortsatt kun gnist når nøkklen er i posisjon 2, men ikke når jeg kinner, altså posisjon 3. Er vel ikke langt ifra jeg bare kan plukke hele dritten fra hverandre tenker jeg...

Kuleberg
30/07/11, 13:18
Fikla og fakla! Aner ikke hva jeg har gjort, men nå sviver den :D

R.G
30/07/11, 14:27
spørs om du har dårlig kontakt ett sted:) liten bagatell du har vært borti:p