PDA

Vis full versjon : Volvo 740 GLE ulyder fra bakstilling ved svinging.



René Fredriksen
18/07/11, 20:20
Halloen.
Jeg har fått et leit problem med min 740 som seriøst begynner og irritere meg litt. Vær gang jeg svinger høgre/venstre så klakker det bak fra ganske høgt og bilen bremser seg selv (til jeg retter opp i gjenn). Jeg har byttet skiver og klosser og foringer bak på bakakslingen, til og med kjørt uten calippere bak for og se etter bremse heng, jeg har og fjernet håndbrekks båndene bak for og utelukke alt av brems. Men bilen forsetter med bremsing når jeg svinger. Vel og merke det er ingen problemer når jeg kjører rett fram.. Jeg vet at hjulagrene på begge sider bak er GANSKE moden for utbytting det rasler i de når jeg kjører. så det jeg lurer litt på er om hjulagre skal kunne lage knekke og klokke lyder under sving om de er Veldig slitne, og kan de bremse bilen under sving? det er ikke mye brems men tar jeg inn clutchen i en ganske skarp sving i lav fart merker jeg det ganske greit, spes med full sving og løsing i første gir, kommer ett ganske høgt klakk etter fulgt av bremsingnen og du hører at det er en metall lyd.. Kan det eventuelt være diffen som er sliten? diffen er merket med anti spin, og spinner på begge orginalt. men syntes det er merkelig det ikke er noen ulyder rett fram da, (bare hjulager slitasje lyd) Bilen er en Volvo 740 GLE 1988 modell, nett innkjørt med 490845 tusen km på telleren :P ellers veldig grei teknisk stand.

Takker på forskudd for svar.

Med vennelig hilsen
René

Espen Hveding Nordgård
19/07/11, 20:24
Skal ikke gå så langt som å påstå noe, men jeg er rimelig sikker på at det er diffen din som er på tur åt skogen... Om olja i bakakselen har gått 500k uten å blitt bytta vil jeg tro at den kanskje smører noe dårlig, om det er igjen så mye olje der i det heletatt. Nå veit jeg ikke om du har lamell eller slyng, men på min lamelldiff hjalp det å bytte olje når jeg fikk litt merkelige lyder og at den sperra på asfalt i rundkjøringer o.l. Etter det har den gått fint i ca 20000km helt til jeg dro campingvogn, da kom det stygge lyder igjen...

Så tapp den for olje, åpne difflokket og se etter løse tannhjul eller biter av tannhjul(noe Finsta'n fikk oppleve på sin lamelldiff).
Om du har muligheten, og gidd, bytt diff og restaurer diffen din, om ikke, bytt til ny, god fin og ikke minst RIKTIG olje og sjekk om det blir bedre av det.

René Fredriksen
20/07/11, 07:58
Halloen.
Da var hele bakakslingen byttet og alle klakke lyder er borte:) gikk fort som bare det og bytte, av med den gamle på 30m og på med den nye på rundt om 40-50 min.:) Endelig kan jeg svinge blant folk uten at de tror bilen detter i fra verandre. Hehe.
Takker for hjelp.

Mvh
René

Espen Hveding Nordgård
20/07/11, 15:50
Ikke kast den gamle da ;) Om diffen fortsatt er hel så kan den jo reddes, og en sperrediff er kjekke saker!

René Fredriksen
20/07/11, 23:20
Har planer om og åpne opp gamle diffen til helgen, eneste problemet er at jeg har null peiling på differ. Er der mulig for og fikse den gjør jeg det glatt for er ikke gøy og kjøre med 1 hjulspinner:P er det noe spesielt jeg skal se etter? Utenom synlig slitasje på tannhjul? Om det eventuelt er slakk i ett tannhjul som du sier, er det masse jobb og evetuelt stramme det opp? Diffen virket 100% fint når jeg kjørte framover, bare knekke lyder når jeg svingte og full sperr av en eller annen merkelig grunn, må være derfor den bremset ved kraftig sving Pga den sperret 100% plutselig. Men de klakke/knekke lydene under sving høres i allefall alvorlig ut. Forresten ingen klakke/knekke lyder om jeg hev den ut i en god sladd men kan være motoren overdøvet det:P
Står ingen nummer på Akslingen bare Anti spin use special oil på ett skilt så vet ikke om det er lamell eller slyng som du nevnte tidligere, og tviler egentlig oljen har vært byttet den luktet no så inn i granskauen og var ganske svart. Men var fylt til Max, lakk ut når jeg åpnet på fylling bolten.

Mvh
René