PDA

Vis full versjon : Bytte bremseveske på bil med ABS-pumpe?



Martin.S
18/07/11, 18:30
Skal bytte alt av bremseveske på 940n, og den har ABS. Er det noen prosydyre for å få lufta ut av ABS-pumpa? Eller vil det bli noe problem med den?

boman
18/07/11, 18:37
Bremsene luftes helt likt på biler med og uten ABS. Det har ihvertfall jeg gjort, og det har fungert kjempe bra ;)

Martin.S
18/07/11, 18:47
Har du tømt systemet for bremseveske først da? Tenkte å suge ut alt med en stor sprøyte før jeg pumper inn nytt nedenifra.

boman
18/07/11, 18:52
Tømt og tømt, har ikke gått inn for å tømme det 100%, men tømt i den grad at bilen sto flere timer med åpne luftenippler og lokket på bremsevæsketanken av.
Men for å tømme det helt er det kanskje enklest å blåse luft inn i tanken (lage en nippel på et lokk du skrur på tanken eller noe?).
Hva er hensikten med å pumpe inn bremsevæska nedenifra ?

Øyvind G
18/07/11, 19:06
Tømt og tømt, har ikke gått inn for å tømme det 100%, men tømt i den grad at bilen sto flere timer med åpne luftenippler og lokket på bremsevæsketanken av.
Men for å tømme det helt er det kanskje enklest å blåse luft inn i tanken (lage en nippel på et lokk du skrur på tanken eller noe?).
Hva er hensikten med å pumpe inn bremsevæska nedenifra ?

slepper å lufte hvis du pumper nedenifra og opp.

mulig det må luftes litt før når man har fyllt opp alt, men det er minimalt.

Martin.S
18/07/11, 19:37
slepper å lufte hvis du pumper nedenifra og opp.

mulig det må luftes litt før når man har fyllt opp alt, men det er minimalt.

Som Øyvind sier ja.

Vet ikke hvordan det ville fungert med luft. Er ikke redd for trykket, det er mye mere press der under en hard nedbremmsing enn trykket kompressoren skaper.

Børge Vikebø
18/07/11, 20:58
vi har en beholder med væske som etterfyller reservoaret når vi suger ut på niplene på bilene på jobb. Riktignok tømmer jeg reservoaret før lufting slik at jeg slipper å suge ut all gammel bremsevæske gjennom caliperene.. Gjorde dette på torsdag på min,bremsene er supre fremdeles..

Martin.S
18/07/11, 21:01
Ja skulle hatt tak i slikt maskineri. Men det blir verre. Får prøve å bare suge ut veska gjennom nipplene til det blir tomt og så fylle opp igjen nednifra. Skal bytte en kalipper i samme slengen, så er bare fint om det er helt tomt.

Christian
18/07/11, 21:22
Gjorde akkurat dette på banebilen (den har riktignok ikke abs men det har ingenting å si).

Jeg tømte først beholderen på mastern, så åpna jeg en luftenippel og la en slange fra den og ned i en flaste med fersk væske, så pumpa jeg bare med pedalen helt til det kom ren væske ut i flaska ved hjulet. Gjorde dette på alle hjul, og lufta over etterpå. Ble helst strøkent.

Martin.S
18/07/11, 21:30
Ja er jo en mulighet det også. Får se ann hva det blir til i morgen. Om det skulle gå helt galt har Øyvind slik maskin som Mr.Vikebø nevner på jobben.