PDA

Vis full versjon : Dyser og ekstern wastegate



Cato T
18/07/11, 16:15
Hva slags dyser og ekstern wastegate burde jeg kjøre med?

Usikker på antall hk jeg satser på, tar det bare som det kommer og alt over 300 tar jeg som et + :) Har Bosch 558 dyser nå, men dem blir vel litt for små. Det beste hadde vært å hatt noen som holder til 4-500 hk så jeg slipper å kjøpe nye seinere ved evt mer trimming

Oppsettet mitt blir:
Garrett T3/T4 A/R 58 på eksos og A/R 50 på kompressor
Ajden grenrør med ekstern wastegate
Megasquirt
3" alucooler
3" eksos
Malpassi justerbar linjær btr
Porta topp med std ventiler og muligens V kam eller noe annet, forslag?
1,5 bar ladetrykk tenker jeg

solli
18/07/11, 16:31
kjøp tial 38mm eller 44mm wastegate.

dysene skal gi 14,7 kg luft på 1liter bensin å bruke ca85% av det de er gode for så ring noen som kan litt om det :) km cams selger mye bra kammer se der :)

VolvoR-Sport
18/07/11, 17:28
jeg kjører med tial 44mm wastegate, og har aldri hatt problemer med den :)

ang dysene så er det jo ikke anbefalt å kjøre over 85% duty cycle.. som da vil si at hvis dysene dine går på 85%, så er de akkurat store nok :p

solli
18/07/11, 17:52
det var det Per Gulbrandsen på Auto Consult sa til meg at var opptimalt i hvertfall :)

Batland
30/07/11, 20:16
Hva slags dyser og ekstern wastegate burde jeg kjøre med?

Usikker på antall hk jeg satser på, tar det bare som det kommer og alt over 300 tar jeg som et + :) Har Bosch 558 dyser nå, men dem blir vel litt for små. Det beste hadde vært å hatt noen som holder til 4-500 hk så jeg slipper å kjøpe nye seinere ved evt mer trimming

Oppsettet mitt blir:
Garrett T3/T4 A/R 58 på eksos og A/R 50 på kompressor
Ajden grenrør med ekstern wastegate
Megasquirt
3" alucooler
3" eksos
Malpassi justerbar linjær btr
Porta topp med std ventiler og muligens V kam eller noe annet, forslag?
1,5 bar ladetrykk tenker jeg
V kammen står i B230F motoren som er oppgitt til 116 hk.
Hvis man fjerner de originale "plomberingene" i luftfilterboksen og eksosanlegget så øker effekten noe. Vi kan kanskje driste oss til å tippe 125 hk? Dette avslører hvordan motoren puster.
1,0 BAR ladetrykk dobler sugemotorens kapasitet, altså til 250 hk v/ 1,0 BAR.

Med ladetrykket oppjustert enda 0,5 BAR øker luftflødet og derfor effektpotensialet til ca. 313 hk. For å få ut denne effekten må kompresjonsforholdet være såpass lavt (eller drivstoffets oktantall såpass høyt) at man unngår tenningsbank uten å måtte overkompensere med ALT for lav tenning. :)

Hvis du f.eks vil ha 301 ærlige stabile hk med høykomp, Kinasnurre? og vanlig bensin, så vil jeg anbefale at du kjøper dyser som er oppgitt til noe rundt 570 ccm v/ 3,0 BAR. Dette rekker til en AFR på 11,6:1 med 80% duty og det kan komme godt med når eksostemperaturen stikker i vei og kommer ut av kontroll.
Mang en Cosworth går med Siemens 580/599 ccm dyser med godt resultat og slike kan også du vurdere.

Batland
30/07/11, 20:19
det var det Per Gulbrandsen på Auto Consult sa til meg at var opptimalt i hvertfall :)
På moderene highspec. motorer er nok det tilfellet, men ikke på gamle lowspec. Volvomotorer som går på vanlig bensin. Disse trenger helt andre AFR forhold.