PDA

Vis full versjon : Kuleberg's 740 tic lekebil



Kuleberg
17/07/11, 22:51
Da har jeg endelig, etter 7 år siden sist, fått meg en 740TIC. Kom over en svært billig en som ikke sveiv. Fikk start på den etter noen dager med feilsøing. Må inn på teknisk for å få ut skiltene, så blir litt sveising av gulv eg en del småpell. Det positive er at den skal på PKK snart så får tatt dette i samme slengen. Montert pr i dag: luisiratt,chip, åpent filter 3" eksos, 13c turbo, intercooler fra mercedes w211, senkesett og gassdempere.
I første omgang skal den på veien og brukes i vinter. Blir et rullende prosjekt. Håper en dag på å skaffe en fin 745 fylt med utstyr, og flytte over alt av deler, men nå er det lek og morro som skal prioriteres.

Planer for bilen etter hvert i tilfeldig rekkefølge:
( ) IPD krengestag
( ) Tårnstag
( ) FK-bunn
( ) H-råder
( ) LH2.4/MS datasprut
( ) Getrag girkasse
( ) Sperre
( ) Bøttestol
( ) Semsket ratt
( ) snap-off nav
( ) AFR display
( ) Større turbo
( ) "300-chip"
( ) BTR
( ) Større dyser
( ) Kraftigere bensinpumpe
( ) Overhale topp
( ) Grenrør fra 940
( ) Annen kam
( ) 3" lmm
( ) 745 karosseri :P





Her er da bilen da jeg henta den.
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/1766.jpg

Dette er chip'en. noen som vet noe om denne?
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/1767.jpg

gull pilen
17/07/11, 22:55
det første slange bildet er veivhusventilasjon og det andre tror jeg har med utlufting av bensintanken å gjøre...

thune
17/07/11, 23:06
blir nok bra denna

Kuleberg
17/07/11, 23:21
Takk gull pilen! Er 7 år siden jeg hadde tic sist, så trenger litt drahjelp ;)
Om den blir "bra" er jo et vidt begrep. Jeg har i allefall sikret med et par bøttestoler med 4-punkt. Her skal det clutches ;)

C.Erstad
18/07/11, 15:01
Helt riktigt gull pilen!
Skal gå slange over motoren og inn på luftfilterboksen?

Sebbe
18/07/11, 15:10
morro med lekebil! :D men bare ett tips, jeg ville vært veldig forsiktig med ladetrykket om det er ei ET blokk, rådene ryker fort med t3 turbo, vil tro det skal veldig lite til med 13c. men jeg ser også at det er ny type manifold, så det er jo mulig at motoren er en nyere FT/FK og da har tykke råder.

Wakdar
18/07/11, 17:16
Jeg ville sjekka opp motornummeret som sitter bak termostathuset på blokka rett under toppen om dette er en ET, FK, FT eller lignende ettersom du ikke vet all verden om den. ;)

Kuleberg
18/07/11, 21:31
Jeg ville sjekka opp motornummeret som sitter bak termostathuset på blokka rett under toppen om dette er en ET, FK, FT eller lignende ettersom du ikke vet all verden om den. ;)

Det er en et. Ser ut som det bare er turboen som er byttet ut. Den er jo tross alt rulla 320.000 denna bilen =)

Berg Performance
19/07/11, 11:48
:D Dæven han steike ! En stund siden jeg har sett den der! Er rimelig sikker på at det er gammelbilen til to av kompisene mine! Hatt mye morro med den :D Skal tipse han, så får han se om det er den..!

Sikkert ikke mange 740'er med den fargen og autoparts klistermerke osv.. :)

Kuleberg
19/07/11, 12:35
:D Dæven han steike ! En stund siden jeg har sett den der! Er rimelig sikker på at det er gammelbilen til to av kompisene mine! Hatt mye morro med den :D Skal tipse han, så får han se om det er den..!

Sikkert ikke mange 740'er med den fargen og autoparts klistermerke osv.. :)

Morro :) siste eiere har i alkefall ikke passa på den

Berg Performance
19/07/11, 13:30
Tror det har vært 2 eiere etter dem jeg vet om ? Bilen var mer eller mindre strøken når den for herfra.. Kun litt fusk pga tankpumpa, derfor salg.. ;)

Berg Performance
19/07/11, 14:09
Er rett bil ja ! Motoren som var\er i er totaloverhalt av første kompis, ble også konvertert fra automatgir til M46 eller M45 (litt usikker) Papirer og kvitteringer ble sendt med bilen, men disse er vel sikkert gått tapt.. Var addonstyling på bilen også på dette tidspunktet..

Har faktisk overnatta ei natt i den der også, når samme kompis presterte å låse døra når jeg skulle låne gjesterommet.. :D

Kompis 2 brukte bilen som hærjebil, men bilen hadde ikke noe serlig preg av det når den ble solgt.. Ble solgt uten addon såvidt jeg husker :)

Kuleberg
19/07/11, 15:26
Er rett bil ja ! Motoren som var\er i er totaloverhalt av første kompis, ble også konvertert fra automatgir til M46 eller M45 (litt usikker) Papirer og kvitteringer ble sendt med bilen, men disse er vel sikkert gått tapt.. Var addonstyling på bilen også på dette tidspunktet..

Har faktisk overnatta ei natt i den der også, når samme kompis presterte å låse døra når jeg skulle låne gjesterommet.. :D

Kompis 2 brukte bilen som hærjebil, men bilen hadde ikke noe serlig preg av det når den ble solgt.. Ble solgt uten addon såvidt jeg husker :)

Mange takk for info! Er bare addon på den bak nå, resten mangler. Håper jeg får orden på tenninga. Litt dumt å bytte til fk hvis motoren har vært på ei overhalting, med tanke på at dette bare er ment som en lekebil og at jeg ikke har tenkt å bryke unødvendige penger på den

Berg Performance
19/07/11, 15:46
Har tipsa forrige eiern om at du ville ha mere info, får se om han lager seg noe bruker her :confused::)

Aha, addon framme var jeg med på å ta livet av, da vi kjørte inn på en vei med en halvmeter snø på.. :o

Sto T3 turbo på bilen når den for fra Mo, chippen e også kommen i ettertid.. Alt av lager og pakninge e bytta untatt ventiltetningen (Veit ikke koffør) Fungert som bære det, med unntak av oljereturen som ble ordnet flere ganger.. Eg kjørt førresten også i møte med kjøper.. :D


Sjekk hvordan kam som står i, skulle vist være grovere enn originalt i følge forrige eier..

Kuleberg
19/07/11, 16:06
helt supert! morro med info fra tidligere eiere når man kjøper seg bil =)
Haha, ja di der leppene forran ryker fort gitt :P

Kuleberg
19/07/11, 16:11
Har tipsa forrige eiern om at du ville ha mere info, får se om han lager seg noe bruker her :confused::)

Aha, addon framme var jeg med på å ta livet av, da vi kjørte inn på en vei med en halvmeter snø på.. :o

Sto T3 turbo på bilen når den for fra Mo, chippen e også kommen i ettertid.. Alt av lager og pakninge e bytta untatt ventiltetningen (Veit ikke koffør) Fungert som bære det, med unntak av oljereturen som ble ordnet flere ganger.. Eg kjørt førresten også i møte med kjøper.. :D


Sjekk hvordan kam som står i, skulle vist være grovere enn originalt i følge forrige eier..

Har sikkert vært et turbohavari da ja, siden det står en mindre turbo også på. Ser forresten ut som det er rester av olje og metallspon i trykkrør. likte ikke det noe... intercooleren som står på er fra en MB 211.., og plata bak grillen er uorginalt no som er montert på, så sikkert fått seg en i midten der.

Berg Performance
19/07/11, 16:52
Du får ta noen bilder, mulig det ble montert alucooler her oppe, men det husker jeg neppe før jeg ser innfestinga.. Men om det er MB intercooler er det nok ikke noe vi har gjort.. Har liggende noe ET deler om du finner ut at noe er gåent ! =)

Sjekk gulvet bak forsetene for rust, synes å huske at det var noe der.. ?

Kuleberg
19/07/11, 17:00
Du får ta noen bilder, mulig det ble montert alucooler her oppe, men det husker jeg neppe før jeg ser innfestinga.. Men om det er MB intercooler er det nok ikke noe vi har gjort.. Har liggende noe ET deler om du finner ut at noe er gåent ! =)

Sjekk gulvet bak forsetene for rust, synes å huske at det var noe der.. ?

ja altså. bak forsetene så er det ikke så mye gulv :P Men det er ikke mye jobb å sveise inn litt stål der. Innfestinga til cooleren er strips! skikkelig kasta sammen i det siste denne bilen. 2 dørtrekk og diverse deksel ligger i bagasjen. baksetet står løst i.
Trenger trykkrøret med føler som skal stå etter cooler, hvis noen har!

Ola Moen
19/07/11, 17:06
Et sånt trykkrør har jeg faktisk:) blir brukt i 245'n

EDIT: Kom til å tenke på at det er kappa. sorry..

Kuleberg
19/07/11, 17:09
Et sånt trykkrør har jeg faktisk:) blir brukt i 245'n

EDIT: Kom til å tenke på at det er kappa. sorry..

gjør ikke noe om det er kappa. trenger bare den biten med føleren i. Er den du har den som er til b230et ? Mye ska du ha ?

turbomats
19/07/11, 17:27
Fant dette på bilforumet : http://www.bilforumet.no/bilmerker/volvo/700-serien/167386-adrian-n-s-volvo-740-turbo-intercooler-1986-a.html

Kuleberg
19/07/11, 17:29
Fant dette på bilforumet : http://www.bilforumet.no/bilmerker/volvo/700-serien/167386-adrian-n-s-volvo-740-turbo-intercooler-1986-a.html

Takker så mye for den ! =)

Berg Performance
19/07/11, 17:37
Der var den ja, var og leita etter den, men hadde feil brukernavn tydeligvis ! =)

Kuleberg
19/07/11, 17:40
er det noen som har en oversikt over releene som står bak sikringene?

Kuleberg
30/07/11, 13:34
Etter mye fikling så sviver den :D er ikke helt sikker hvorfor men :p
sviver noe ujevnt men ser føleren på trykkrør etter IC mangler så får skaffe den i første omgang

thune
30/07/11, 13:41
bra du får orden på den. ser ellers bra ut

Kuleberg
30/07/11, 16:06
ser ikke så bra ut under da. mye rust ser det ut til. og mye olje. Finne nesten ikke 1.gir da di har byttet til "short-shift"
Kassa er m46 uten OD knappen :P Her er det hjemmemekka mye altså..
Bilen sviver nå, men får ikke no ordentlig fart på den. Sviver helt greit på tomgang, men putrer litt når jeg prøver å kjøre og gir litt gass. Sikkert en sensor en plass. Har ikke fått på sensoren enda som skal stå på trykkrøret enda, da denne var vekke da jeg kjøpte bilen. Kan jo være heldig at det bare er hjernen som ikke får det helt til når det mangler en sensor. hvis ikke får jeg låne noen sensorer av noen andre og felsøke

Kuleberg
01/08/11, 11:45
Den JÆVLA kjeltringen jeg kjøpte bilen av sa at årsavgifta var betalt, men den er skyldigover 3000. OG den må inn på kontroll til biltilsynet, noe han såklart ikke opplyste om. Kjenner det koker!!!!

The Bear
01/08/11, 13:40
Kunne jo vært lurt å sjekke heftelser før du kjøpte den da! :)

Kuleberg
01/08/11, 14:34
ja d var heftelse men han hadde snakka meed tidligere eier og banken så gjensto bare 4000 på et gammelt lån, så det skulle bli fiksa etter sommerferien. må lære seg å ikke stole på folk dessverre :/ kjøpt 15-16 biler, men førsste gang dette. Men etterpåklokskap hjelper jo lite da så

Kuleberg
10/08/11, 22:33
hipp hurra!! i dag fikk jeg opplyst fra BT at vognkort del2 ikke er levert inn! dødsfornøyd!!

Kuleberg
05/09/11, 21:47
Endelig er pengene til årsavgift kommet inn på kontoen, så nå er den betalt. Ser ut som det ordner seg nå. Forrige eier skulle ordne tapsmelding av vognkort del2 nå, så ser ut som det blir 740tic på meg i vinter gitt ;)
Siste oppdatering er at jeg venter på å få bytta tankpumpe før jeg feilsøker videre, siden jeg hører hovedpuma surkler. Håper dette løser fuskeproblemet. Hvis ikke må det bare feilsøkes videre.
Samtidig kommer jeg til å ta ut gulvteppet og få sveis gulv.
Videre må det ryddes og stelles i motorrom, byttes litt småting og så bærer det avgårde til Biltilsynet :D

Daruu
05/09/11, 21:51
Er det ikke lettere å bare sende inn salgsmelding?

Skal uansett følge med her :)

The Bear
05/09/11, 21:52
Bra det ordna seg da :) Har vært borti det samma køddet med tapt vognkort. Mye mas og dritt, hehe :p

Kuleberg
05/09/11, 22:15
Er det ikke lettere å bare sende inn salgsmelding?

Skal uansett følge med her :)

Salgsmelding er levert, men så lenge vognkort del2 ikke er levert inn så får man ikke ut skiltene. Da må det enten leveres inn, eller meldes tapt av den som sist hadde sitt navn i vognkortet

Kuleberg
11/09/11, 19:48
Fikk rydda ut alt som var lempa baki, fått ut setene, og noe av gulvteppene. Førersia ser ikke mye bra ut, mens passasjersia ser grei ut. I bagasjen så er det også bare litt overflaterust, og begge sidebrønnene er helt fine :)
Åpnet en del av inspeksjonskoppene i kanalene, og det er ikke anntydning til noe rust eller rustvann der, så det ser rett og slett ut til at det bare er i gulv, noen plass at det er krisitsk rust.
Har også misstanke om at tankpumpa ikke virker siden den fusker og hovedpumpa surkler. Koblet av stikket til tankpumpa, og merken ingen forskjell på bilen i det heletatt.

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/09/975.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/09/977.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/09/979.jpg

Kuleberg
13/09/11, 16:50
Er det noen her som vet hvordan jeg får ut bakre vindu på bakdørene?

Kuleberg
13/09/11, 20:25
Ikke helt vill respons her, men oppdaterer likevel for di som liker å lese :P
Gode nyheter i dag. Fjernet teppet framme i dag. Viser seg at det bare er to små 5-kroners hull, så rusten er hovedsakelig i gulvet bak på venstre side, som vist i forrige post. Passe fornøyd med det i dag :)
Har også oppdatert førsteposten i dag!

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/09/1109.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/09/1110.jpg

thune
13/09/11, 20:54
ser ut som det var mykje sand og drit under der. eller er det vel overkommelig

Kuleberg
13/09/11, 21:21
ser ut som det var mykje sand og drit under der. eller er det vel overkommelig

Ja jeg skrapte egentlig bare fort vekk det jeg fikk vekk av den gamle dempematta som er limt til bilen så lå igjen masse drit der. skal skrape ferdig og vaske før jeg sveiser pusser og lakker over :) Blir bare teppe rett på gulvet. Dempemattene var klissvåte og ble lempa bak garasjen.

The Bear
13/09/11, 21:22
Akuratt den samme rusten på gulvet i baksetet hadde jeg på min, bare kjeks, hehe :)
Ser bra ut detti her :D

Kuleberg
13/09/11, 21:28
Akuratt den samme rusten på gulvet i baksetet hadde jeg på min, bare kjeks, hehe :)
Ser bra ut detti her :D

Hehe ja helt sammenrusta. Det fine er at det er lokalt. Ser ikke så mørkt på rstsveisinga lenger nå :) Er ikke jeg som skal sveise, men regner med han har kontroll på den biten der den som ska sveise =)

Berg Performance
14/09/11, 21:07
Fint å se at denne blir tatt vare på ! Hadd det mye morro i den der bilen ! =) Stå på !

Kuleberg
14/09/11, 21:21
Fint å se at denne blir tatt vare på ! Hadd det mye morro i den der bilen ! =) Stå på !

Blir knall. Bilen har desverre en bulk på baksjermen. og litt lakkrust og bobler her og der, så er usikker på hva som kommer til å skje med karosseriet etter hvert. mulig jeg pusser fort og rullemaler til våren, slik at den ser mer hel ut.
Kommer nok til å bli fler morro timer i denne bilen ja;) Håper jeg kan få vært med på at vccn banetreff til neste år. Volvomann som jeg har vært siden jeg var 16 så er det en skam at jeg ikke har vært på no treff enda. Vi hadde bare et lite ett i sørlandsparken i fjor men da var det ikke no turbo på meg

Kuleberg
25/09/11, 22:11
Fikk testa at tankpumpa sveiv i dag, uten at det hjalp noe :/ Tenker neste blir å sjekke om reima står ei tann feil, men veldig kjipt at dekselet er vekke, slik at jeg ikke får siktet inn merket. Noen som har en annen måte å måle på så jeg kan få det til uten merket som kam-merket skal treffe?

mister-klæbu
26/09/11, 00:55
skal følge med her! :-) bra at du tar vare på en gammel 740 sedan! :-D kjipt med rust da men!! :-p

Kuleberg
28/09/11, 22:02
i dag har jeg handla meg sveiseapparat. Telwin maxmig 170/1 med myye tråd, en god del gass og dobbelt med slanger. 1500kr syns jeg ikke var så galt :D Så gleder meg til å sveise for første gang i mitt liv

Kuleberg
29/09/11, 22:12
Liten oppdatering på forskjelli her nå. Problemet med registrering er nå løst, da forrige eier har ordnet med tapsmelding av vognkort. Går også med tanker om å gjøre bilen fin om den overlever vinteren greit. Med tanke på at jeg tar rusta i gulvet nå, og har sett mye værre eksemler. Bilen trenger dog hellakkering i såfall, og største utfordringa der er at bakskjermen har fått bulk. Kan sikkert rettes, men kansje lettere å sveise inn hele skjermen ny? Legger ved bilde i allefall.
Ellers så har jeg og Bolten91 demontert motor som han slang inn i bruksbilen, pluss ribba litt deler fra delebil: enjoy ;)

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/09/2299.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/09/2300.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/09/2301.jpg

OG til sist: bulken i bakskjermen min , som egentlig er litt større en det kommer fram på bilde her. Bulken som er største grunnen til at jeg vil la den gå som vinter/herjebil:P

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/09/2302.jpg

Kuleberg
01/10/11, 18:47
JUHU! I dag har jeg for første gang i mitt liv prøvd et sveiseapparat :D
Dere ser resultatet her. Ikke akkurat klar for å ta på meg di store sveisejobbene enda:P Men fikk det i allefall til å henge, trass at jeg ikke aaaner hvordan jeg skal holde, stille inn apparatet eller noe som helst :P Slenger med bilde av apparatet jeg har kjøpt også.

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/10/50.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/10/51.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/10/52.jpg

Kuleberg
01/11/11, 23:38
Da er jeg endelig kommet i gang her. Tilpasset store deler av gulvet som skal sveises inn. Satser på å få sveist inn i løpet av denne og neste uke, avhengig av om jeg får lånt meg ei maske. Skal også bestille nye tennkabler og plugger, bytte radiator og diverse. bilder kommer etter hvert. (blir sikkert bilde i avisen i løpet av vinteren) :p

Rasdaln
02/11/11, 21:20
Trur du bør øva deg meir på å sveisa, om du skal skal rustsveisa heile bilen :P

Kuleberg
02/11/11, 21:46
Trur du bør øva deg meir på å sveisa, om du skal skal rustsveisa heile bilen :P

hehehe det du så var med fult trykk fra gassflaska, uten å stille på verken mating eller temp :P dro bare ei stripe for morro med en gang jeg fikk det inn i garasjen. Blir forresten bare rustsveising av gulv, blir ikke noe synslig karosserisveis

stereoboy
15/10/12, 20:37
skjer det noe hær da?