PDA

Vis full versjon : Pakning som passer greit mellom eksosmanifold og topp på portede topper?



ChrML
07/03/10, 20:06
La merke til sist jeg hadde av eksosmanifoilen når jeg bytta topp at eksospakningen mot manifolden fra Volvo passa dårlig mot toppen mtp at den er portet (noen mm for liten pakningen enkelte steder).

Ga igrunn faen i det da for det var kaldt å sto ute å bytta :p, men kunne tenke meg å gjøre det ordentlig når turbo og grenrør skal byttes til sommeren.

Finnes det noen ferdige eksospakninger som har litt større innerhull enn vanlige som passer bra på portede topper? Eller er det bare å prøve å skjære til Volvo sin på en eller annen måte? Skal jo selvfølgelig porte grenrøret litt med en dremel eller noe hvis det viser seg å bli en kant mellom topp og grenrør pga portingen.

jonass
07/03/10, 20:14
Du må nok smi til litt selv ja.
Hvordan fremgangs måte hadde du tenkt og bruke for og få matcha topp og grenrør?
Har selv tenkt på blå papir eller lignende

Torra
07/03/10, 20:14
Biltema har noen som er hakket større enn volvo sine :p

jonass
07/03/10, 20:18
Tja hvis di er dårlige så er det jo ikke all verden med og bytte heller da.
Og så lenge man ikke kjører med td04 turbo så bør man ikke ha så høyt motrykk at de blåses heller

ChrML
07/03/10, 20:20
Du må nok smi til litt selv ja.
Hvordan fremgangs måte hadde du tenkt og bruke for og få matcha topp og grenrør?
Har selv tenkt på blå papir eller lignende
Må nok prøve med litt leire, blåpapir eller noe i den duren, ja. Har igrunn ikke tenkt på det praktiske helt enda. :p

Hva anbefales å bruke til sånn type hobbyfresing? Av grenrøret i svartstål og evt pakningen. Tenkte i utgangspunktet på noe å sette på drill, veit ikke hva som fungerer best av det eller om jeg må kjøpe en Dremel.

ChrML
07/03/10, 20:23
Tja hvis di er dårlige så er det jo ikke all verden med og bytte heller da.
Og så lenge man ikke kjører med td04 turbo så bør man ikke ha så høyt motrykk at de blåses heller
Skal nok bli veldig vedlikeholdsvennlig opplegget mitt med V-band på downpipen og oljetilførsel i stålomspunnet, men vil jo helst slippe å måtte ta det opp igjen senere pga lekkasje :).

Ikke sikkert Biltema sine er så dårlige. Men blir nok ikke så mye mottrykk med KKK27-en uansett. Hvor mye større er Biltema sine?

Torra
07/03/10, 20:25
hmm, satte akkurat på biltema sine på busbilen. Volvo sine originale er jo firkantede, biltema sine er helt runde. Er vel slik at de går halvveis ut på stålet i grenrøret, hvis du skjønner :p Kanten går ca. midt på innsiden og utsiden av grenrøret. koster jo bare 15.90 pr stk ;p

jonass
07/03/10, 20:27
Hvis du skal drive med slikt litt så kjøper du deg en rettsliper, da får du kjøpt freser til den i div utforminger og størrelser

ChrML
07/03/10, 20:27
hmm, satte akkurat på biltema sine på busbilen. Volvo sine originale er jo firkantede, biltema sine er helt runde. Er vel slik at de går halvveis ut på stålet i grenrøret, hvis du skjønner :p Kanten går ca. midt på innsiden og utsiden av grenrøret. koster jo bare 15.90 pr stk ;p
Ah, oki! Kan jo hende det blir bra da :). Hørtes ikke så bra ut originalt, men kan jo hende det stemmer bedre med en portet topp ;).

kermitt
07/03/10, 20:27
jeg målte bare hølet etter porting og la til noen milimeter på begge sider av eksos hullet i skjære fila til en eksos flens. skjærte ut noen pakninger i kobber fra denne med vannjet på jobben til en kompis. senere har jeg bare kopiert disse over på andre kobber/alu biter når de har vært modne for utbytting. fungert fint for meg, og de er billige!

ChrML
07/03/10, 20:29
Hvis du skal drive med slikt litt så kjøper du deg en rettsliper, da får du kjøpt freser til den i div utforminger og størrelser
Ser jo ut som et brukbart verktøy det. Noe å anbefale som ikke er i 4-5000 kr kategorien? Noe brukbart til rundt 1000 kr, skal bare brukes en sjelden gang når det trengs.

jonass
07/03/10, 20:30
Tja bruker selv bosch sin på jobben, så lenge det er trinnløs turtallsjustering så er den grei

ChrML
07/03/10, 20:30
jeg målte bare hølet etter porting og la til noen milimeter på begge sider av eksos hullet i skjære fila til en eksos flens. skjærte ut noen pakninger i kobber fra denne med vannjet på jobben til en kompis. senere har jeg bare kopiert disse over på andre kobber/alu biter når de har vært modne for utbytting. fungert fint for meg, og de er billige!
Hmm, kanskje det hadde vært løsningen. Hvor mye koster sånt arbeid for oss vanlige folk som ikke har vannjet kompiser? :p Hvis jeg kommer med en mal.

kermitt
07/03/10, 20:32
jeg har ikke peiling. vi gjør forskjellig småtteri for hverandre heletiden så vi tar aldri betalt. du kan jo høre med noen på volvo aero eller noe, er ikke de i kongsberg?

TeamBørnOut
08/03/10, 15:58
3 lag med tynnt rustfritt stål = genialt. slik er det på de fleste andre bilmerker. aldri lekasje. og man kan bruke pakkningen om og om igjen :)

jonass
08/03/10, 16:02
De pakningene jeg fikk med når jeg kjøpte lg-speeds h-råde kit, de er tre lag med rustfritt, som er limt sammen, eller hvertfall noen masse mellom lagene.

TeamBørnOut
08/03/10, 16:04
er en type lim ja. men det slutter å "fungere" etter 1 tur :D (min erfaring hvertfall). men man kan jo spraye på noe klister hvis man vil. men skal ikke være nædvendig.
er hvertfall " bra greier " :D

Modalen
08/03/10, 16:09
Ang. matching av port->grenrør. Hvis du har tilgang på en platebit i alu ca like bred som alle fire portene...

Bor hull til pinnskruene og gjør to av hullene så tighte at de styrer plata.
Bor deretter ut midten av hver eksosport og bruk luftsliper med roterende fil for å slipe plata flush med porten.
Nå er det bare å legge plata over på grenrøret (helst med en form for styring her også) og matche i vei.

Sånn pleier jeg å gjøre det i alle fall. Det fine er at du har en mal neste gang du bytter grenrør.

TeamBørnOut
08/03/10, 16:11
Mange gjør som du sier Modalen. Men jeg har laget en "overgang" for en kar før også. da fikk han spaca ut grenrøret litt + at han slapp å skru av å på skruene på toppen hele tia hvis det skulle være noen endringer. lett å matchporte da.

ChrML
08/03/10, 16:15
Ang. matching av port->grenrør. Hvis du har tilgang på en platebit i alu ca like bred som alle fire portene...

Bor hull til pinnskruene og gjør to av hullene så tighte at de styrer plata.
Bor deretter ut midten av hver eksosport og bruk luftsliper med roterende fil for å slipe plata flush med porten.
Nå er det bare å legge plata over på grenrøret (helst med en form for styring her også) og matche i vei.

Sånn pleier jeg å gjøre det i alle fall. Det fine er at du har en mal neste gang du bytter grenrør.
Hørtes lurt ut ;).

Hvor får man kjøpt pakninger som består av 3 tynne lag med rustfritt? Hørtes enkelt ut å slipe til og kontra de originale pakningene.

jonass
08/03/10, 16:26
Jeg fikk tak i mine fra lg-speed.se
Men hør med pedersen og andre som selger slikt.
Kanskje til og med volvo har?

4life
08/03/10, 16:32
pedersens har ik.

ChrML
16/05/10, 18:54
Jeg fikk tak i mine fra lg-speed.se
Men hør med pedersen og andre som selger slikt.
Kanskje til og med volvo har?
Hørte med lg-speed angående dette og de hadde ikke. Flere steder man kan få tak i slikt?

En kobberpakning er jo et godt alternativ da, men da er jeg avhengig av at noen kan skjære ut en for en ikke så altfor dyr sum :). Kan jo gjøre det på den manuelle måten og da såklart hvis jeg får tak i en bit med kobber ca 1 mm tykk, men kan se for meg at det er tidkrevende og vanskelig å få bra.

jonass
16/05/10, 19:32
Det er jo bare 8stk og skjære ut da, så det burde nå klare med en gullsmed sag. Er jo greit og jobbe med kobber da. Kjedeligere og smi de til av noe rustfritt.

The Sven
16/05/10, 19:35
Har en rustfrie pakninger som passer til uporta topp så er det jo kurant å bruke roterende slipeverktøy og tilpasse de når de sitter på toppen!

kermitt
16/05/10, 19:42
kunne denne vært noe?

http://www.bcb.no/Default.aspx?tabid=113&txtSearch=eksos+pakning&List=1&SortField=ProductName&ProductID=21990

ChrML
16/05/10, 19:48
Har en rustfrie pakninger som passer til uporta topp så er det jo kurant å bruke roterende slipeverktøy og tilpasse de når de sitter på toppen!
Nettopp! En del mindre arbeid enn å lage noen fra scratch i kobber :). Men hvis det ikke finnes ferdige i rustfritt så må jeg nok bare kjøpe noen kobberbiter fra blikkenslageren og begynne å skjære.

Kan bare se for meg at 1mm kobber er litt køddent å skjære og få spent fast uten at det bøyer seg hit og dit når jeg skjærer så det blir ødelagt.

ChrML
16/05/10, 19:48
kunne denne vært noe?

http://www.bcb.no/Default.aspx?tabid=113&txtSearch=eksos+pakning&List=1&SortField=ProductName&ProductID=21990
Hmm, yeah, mulig det lar seg porte enkelt med dremel eller lignende roterende slipeverktøy? Men kan vel ikke bruke de om igjen flere ganger?

The Sven
16/05/10, 19:57
Nettopp! En del mindre arbeid enn å lage noen fra scratch i kobber :). Men hvis det ikke finnes ferdige i rustfritt så må jeg nok bare kjøpe noen kobberbiter fra blikkenslageren og begynne å skjære.

Kan bare se for meg at 1mm kobber er litt køddent å skjære og få spent fast uten at det bøyer seg hit og dit når jeg skjærer så det blir ødelagt.

Funker kobber greit som eksospakning altså?

jonass
16/05/10, 19:59
Joda kobber fungerer fint det, men man må gløde den for så og hive den i vann mens den gløder, da blir den helt myk

ChrML
16/05/10, 23:02
Joda kobber fungerer fint det, men man må gløde den for så og hive den i vann mens den gløder, da blir den helt myk
Er kobberpakninger egnet til å brukes mange ganger? Hvis jeg må av med pakningen en gang eller tre så vil jeg helst slippe å lage ny :p.

Hvor kan jeg forresten få kjøpt gullsmed sag billig?

jonass
16/05/10, 23:15
Hobby sjapper som har rc fly tror jeg slike sager selges. Husker ikke hvor jeg fikk tak i min. Har du godt håndlag kan du kanskje få det til med en goliat sag også
Ja man kan bruke pakningen om igjen ja, men da må den glødes igjen.

jonass
16/05/10, 23:24
her har du en slik sag jeg mener, slik jeg har, kjempe fin og jobbe med

SWR
17/05/10, 19:55
Er kobberpakninger egnet til å brukes mange ganger? Hvis jeg må av med pakningen en gang eller tre så vil jeg helst slippe å lage ny :p.
Bare å gløde opp igjen og brå-kjøle.. og bruke den igjen. Og igjen. Og igjen. Og..

ChrML
17/05/10, 19:56
Bare å gløde opp igjen og brå-kjøle.. og bruke den igjen. Og igjen. Og igjen. Og..
Perfekt ;)

TeamBørnOut
17/05/10, 20:24
Bare viktig å få det helt tett. ellers forsvinner pakkningen

jonass
17/05/10, 20:28
Det burde jo bli helt tett om man ikke sover når man trekker til.

TeamBørnOut
17/05/10, 20:33
joda. men hvis grenrøret er litt tung å kanskje ikke har noe "støtte" så er det ikke sikkert man klarer å dra til hardt nok å sånt. men det er jo noe man bør sjekke selvfølgelig. viktig at grenrøret er helt plant også.
Nye pinnebolter og kobber muttre pleier jeg å kjøre med. en liten test burnout og så etterdra / sjekke for lekasjer i olje / vann.

jonass
17/05/10, 20:35
Kobber mutter er kanskje ikke så dumt nei, hadde problemer med at de orginale løsna etter x antall av og på, gjorde det enkelt med rustfrie låse muttre som jeg fjerne nylonen i og banka slik at de bremser godt i gjengene.

ChrML
17/05/10, 20:41
Bare viktig å få det helt tett. ellers forsvinner pakkningen
Forsvinner? :p

Hmm, kobbermutter med låseskive eller noe er nok ikke så dumt. Og etterdra etter en tur.

TeamBørnOut
17/05/10, 20:44
Hele forsvinner ikke.. men der det er lekasje mister du fort en stor del av pakkningen din du kunne ønske å hatt der :P

ChrML
17/05/10, 20:47
Hele forsvinner ikke.. men der det er lekasje mister du fort en stor del av pakkningen din du kunne ønske å hatt der :P
Forsvinner den somregel inn i turboen eller ut og vekk? :p

TeamBørnOut
17/05/10, 20:49
har du 13c så forsvinner den jo ut ihvertfall ut :D Men de blir vell blåst ut ja. men det spørs jo sikkert hvor man får lekasje..

ChrML
17/05/10, 20:52
Noe annet du vil anbefale som jeg kan bruke igjen og igjen og igjen og igjen? Som jeg kan få kjøpt. Må ha noe jeg lett kan porte med et roterende slipeverktøy. Skal også bruke pakningen til å matchporte topp og grenrør.

Sånn at jeg slipper å skjære ut noe i kobber selv :p.

TeamBørnOut
17/05/10, 20:55
kobber er jo lett å tilpasse hvis du skaffer en plate å lager til med roterende fil og baufil.. det fungerer jo som sagt om og om igjen uten problemer. Det er et veldig enkelt å lett material å jobbe i. må være forsiktig så man ikke tar formye :)

ChrML
17/05/10, 21:00
Hva fungerer best til å file dette ut innvendig med? Som ikke koster en formue og som jeg slipper å sitte i mange dager med. Bandsliper og liten baufil?

TeamBørnOut
17/05/10, 21:05
en drill med stort nok bor så du får inn verktøyet til en dremelmulti. Du bruker ikke mange dager på dette. kobber er mykt som F.

Mr. Crepsley
17/05/10, 21:06
Tror fortsatt kobber er veien å gå.

ChrML
17/05/10, 21:08
Regnet nesten med det. Burde jo gå greit å ta dette med bandsliper og da. Gidder ikke å kjøpe en Dremel nå :p, hadde en type "Best" Tools som tok kvelden etter 5 min pussing, så gikk Torshov butikken konkurs før jeg fikk rota meg til å levere den tilbake :D.

Spørs om ikke kobber er way-to-go da!

kermitt
17/05/10, 21:10
kobber er så mykt å fint å jobb at det er nesten for godt til å være sant. når jeg har lagd nye pakninger så har jeg brukt hullpipe til skrue hullene og blekk saks på resten.

Iversen
21/05/10, 07:20
Kjøp kobberpakning fra KL racing.
http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel&artgrp=126&artnr=A5-8-10F1&visa=1-30&Sort=Beskr&Visn=Std

Jeg brukte selv denne på min motor med kkk27 turbo. Denne holdt tett og ble brukt flere ganger i løpet av 2 år. Jeg bare slipte litt på kobberet for å få åpningene litt større.

ChrML
21/05/10, 19:20
Kjøp kobberpakning fra KL racing.
http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel&artgrp=126&artnr=A5-8-10F1&visa=1-30&Sort=Beskr&Visn=Std

Jeg brukte selv denne på min motor med kkk27 turbo. Denne holdt tett og ble brukt flere ganger i løpet av 2 år. Jeg bare slipte litt på kobberet for å få åpningene litt større.
Den var ikke dum! Takk :).

Iversen
22/05/10, 23:02
Bare ikke gidd å kapp bort så du får 4 induviduelle pakninger. Ikkenoe problem å få ned i tennpluggkabelene når den er hel.

ChrML
18/06/10, 10:55
Kjøp kobberpakning fra KL racing.
http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel&artgrp=126&artnr=A5-8-10F1&visa=1-30&Sort=Beskr&Visn=Std

Jeg brukte selv denne på min motor med kkk27 turbo. Denne holdt tett og ble brukt flere ganger i løpet av 2 år. Jeg bare slipte litt på kobberet for å få åpningene litt større.
Glødet du denne og duppet i vann før du monterte?