PDA

Vis full versjon : Erstatter for orginale høytalere i 850?



850R
17/07/11, 19:33
Finnes det noe som kan erstatte den fine lyden det var i min Volvo for 10 år siden?

Høytalerene har begynt å "sprake" dessverre. Kjører orginal stereo SC-901

Må ha noe som ligner orginalhøytalerene, og som ikke trenger ombygging.

mrstfu
17/07/11, 20:25
det letteste, for å få identisk lyd er jo å kjøpe originalhøyttalere på volvo, men dette koster nok et par skjorter;-)

man får tak I veldig mange bra erstatningssett med god lyd, men alle høyttalere høres jo forskjellige ut. selv har jeg veldig god erfaring med komponentsett fra pioneer og alpine, så lenge man ikke kjøper det absolutt billigste, får man som regel bra lyd.

uansett, I fremdørene skal du ha 5.25tommer elementer, og 6tommere I bakdørene. diskantene I dashbordet er det I utgangpunktet kun volvo som lager, men å bytte ut disse med diskanten som følger med I et komponentsett pleier å være en grei måte å få bra lyd på, helst med et delefilter mellom diskant og mellomtone I døra.

titt litt rundt på nettsteder som torshov bilrekvisita, strømmen bilsterer og lignende, og husk at høy lyd ikke nødvendigvis er bra lyd;-)

lykke til;-)

Lightyear
17/07/11, 20:45
5.25" komponentsett er lett å montere foran. Bak er den enkleste løsningen å kjøpe adaptere og montere 5.25" coax. Det er fantastisk lett å få bra lyd i en 850 ;)

850R
18/07/11, 21:58
Takk for svar. Jeg er ute etter både bra lyd og gjerne litt bass. Jeg skal ta meg en tur innom Radioservice på Askøy i morgen å høre litt på priser o.l.

Noen som har tips til frontsett/høytalere i bakdører? Har hørt mye bra om Focal, men er litt skeptisk. Skal ikke ha noe "flashy" røde høytalere som skal lyse blått og være en enorm raggarmagnet.

mrstfu
18/07/11, 22:35
Lightyear over her har Focal i bakdørene, som han er veldig fornøyd med. Volvo leverte som sagt bilene med 6" høyttalere i bakdørene, problemet er at ingen lager 6" høyttalere lenger, kun 6.5". De fleste kan sikkert modifiseres på plass, men still:D

Uansett, anbefalinger kan alle komme med, til syvende og sist er det ørene dine som avgjør. Man kan få et perspektiv på hvordan det høres ut i butikken, men man vil oppfatte lyden helt annerledes i en bil. Den mest effektive måten sånnsett er å prøve og eventuelt feile:D

Som sagt, om du legger en tusenlapp i et komponentsett, skal det mye til før du får DÅRLIG lyd:D

Kenboy
21/07/11, 21:51
Har focal 6" bak og kicker 5,25" foran i bilen til kjerringa. Og jeg vil si at kicker er mye dårligere når det kommer til å spille rent.
I den ene bilen min har jeg prøvd sony explode foran og de kan heller ikke samenlignes med focal.

Lightyear
21/07/11, 23:02
Focal spiller mye mer hifi enn de aller fleste bilstereo-merker. Og Focal Access 5.25" komponentsett ligger vel på drøye tusenlappen.

hevih
22/07/11, 00:01
Btw: 4" passer perfekt nedi dashen foran. bra alternativ til kun diskant