PDA

Vis full versjon : mere effekt i volvo v70 2.5 turbo



v o l v o power
17/07/11, 15:52
har en 1997 volvo v70 2.5 turbo awd
har montert chip, kn filter større eksos å justert ladetrykk til ca 1 bar.
er det mulig å få ut noe mere effekt sånn at jeg får ca 300hk til en grei pris?
tenkte på støre turbo osv.

C.Erstad
17/07/11, 15:54
Hvis det er den gamle maskinen så ville eg ikke gjort så mye med den... har en tendens til å sprekke i mellom sylinderveggene!

GMV
19/07/11, 21:59
Hvis det er den gamle maskinen så ville eg ikke gjort så mye med den... har en tendens til å sprekke i mellom sylinderveggene!

BSR har et kit som skal levere 300+hk på en slik motor, men det er den som kom i 99 og opp. Tror nok det skal litt til før blokka sprekker, mer bekymert for rådene. En 16, 18 eller 19T passer så og si rett inn.

mrstfu
19/07/11, 22:03
på swedespeed.com har det vært en del prat om turbobytte på hvitblokkene, og ang 19T har det vært nevnt at grensesnittet til ECU ikke klarer å håndtere turboen riktig. om det var snakk om spool-up, luftmengde eller hva, husker jeg ikke, men slik var det nå hvertfall...

GMV
19/07/11, 22:15
på swedespeed.com har det vært en del prat om turbobytte på hvitblokkene, og ang 19T har det vært nevnt at grensesnittet til ECU ikke klarer å håndtere turboen riktig. om det var snakk om spool-up, luftmengde eller hva, husker jeg ikke, men slik var det nå hvertfall...

Skal ikke tro på alt Amerikanerne sier.;) Men det er riktig det du sier, motoren vil få for mye luft og dermed sansynligheten for at den vil gå magert blir større. Kan med som en veldig primitiv nødløsning montere en universal progressiv trykkregulator på 1:1,2 i serie med trykkregulatoren som allerede står der. Beste er å få en tilpasset chip til det oppsettet. Kansje Autotech kan hjelpe deg med det.

mrstfu
19/07/11, 22:35
litt OT: Gitt at man har en B5234T (Ssom i T5), vil man da kunne bytte ut den eksisterende 15T med en 18T uten å mappe om eller gjøre andre forandringer?

C.Erstad
20/07/11, 09:20
BSR har et kit som skal levere 300+hk på en slik motor, men det er den som kom i 99 og opp. Tror nok det skal litt til før blokka sprekker, mer bekymert for rådene. En 16, 18 eller 19T passer så og si rett inn.

Fra 99 og opp kom den nye maskina som ikke har dette problemet :)
Men den gamle sprekker mellom sylinderveggene...

GMV
20/07/11, 17:48
litt OT: Gitt at man har en B5234T (Ssom i T5), vil man da kunne bytte ut den eksisterende 15T med en 18T uten å mappe om eller gjøre andre forandringer?

Jeg har gått fra en 13C på min 2.0LT til en 16T, gikk fint det på moderat trykk. Mye friskere ble den også. Nå har den rullet nesten 100000km med det oppsettet, går like fint enda.


Fra 99 og opp kom den nye maskina som ikke har dette problemet :)
Men den gamle sprekker mellom sylinderveggene...

Samme problemet på de senere blokkene med 83mm borr også. Men Volvo har jo levert R bilene med 83mm borr og 300Hk orginalt, så skulle tro det går i en eldre B5254T også. De blokkene har også den lille slissen mellom sylindrene som gjør de unødig svake. Derimot kan man shimse de små slissene mellom sylindrene med f.eks bladmål blad som sikres med locktite, mange svenske tuningfirma som benytter det trikset for bedre holdbarhet.

v o l v o power
21/07/11, 23:34
har jo B5254T, og det er jo samme motoren som R utgava kom med i 97-98 vel? tenkte å sette på en 18t turbo på bilen, men må jeg da gjøre noe mere? tenkte på sånn at den får riktig med bensin osv.

GMV
22/07/11, 07:10
har jo B5254T, og det er jo samme motoren som R utgava kom med i 97-98 vel? tenkte å sette på en 18t turbo på bilen, men må jeg da gjøre noe mere? tenkte på sånn at den får riktig med bensin osv.

Det er ikke samme motor nei. T5 og R motoren i 97-98 begynner med B5234, dvs den har 81mm borring istedet for 83 som på B5254 motorene, iøvrig er den lik. Du må ha programvare som støtter bytte til større turbo.

Balder
22/07/11, 11:05
B5254 + 630ccm Siemens Dekra + 19T + 50mm LLK + 3" DP + 2.75" Remus + rigtig Software = ca.330hk/500nm , ellers er motoren originalt. Det er viktig med tilpasset software , så kan M4.4 nok styre 19Tern.
Koblingen skal selvklart også forstærkes...

Morgis
22/07/11, 11:19
litt OT: Gitt at man har en B5234T (Ssom i T5), vil man da kunne bytte ut den eksisterende 15T med en 18T uten å mappe om eller gjøre andre forandringer?

ikke om du kjører standard ladetrykk. om du skal øke trykket (som de fleste ønsker om de monterer større turbo :P) så må du ha større dyser og dermed må også ECU mappes eller chippes

Balder
22/07/11, 13:50
ikke om du kjører standard ladetrykk. om du skal øke trykket (som de fleste ønsker om de monterer større turbo :P) så må du ha større dyser og dermed må også ECU mappes eller chippes

Jein... det er rigtig nok , men styringen kan ikke magte de oversvinger vis den ikke er tilpasset. Den projekt jeg snakker om kører kun med 1-1-1bar pga bedre LLK , det kan mærkes tydelig (har glemt at skrive at de er knaster fra GLT ind i motoren men ellers original).De er ingen "Turbohull" i det hele , den trækker helt fint fra bunden til Vmax (på E85 , 285km/h ved 6800rpm) og det er en AWD...

Soulair
22/07/11, 15:36
Fra 99 og opp kom den nye maskina som ikke har dette problemet :)
Men den gamle sprekker mellom sylinderveggene...

Så mine planer om å bytte ut min lille 13G med f.eks Garrett GT28R gikk ned i dass?:confused:

Balder
22/07/11, 16:35
Så mine planer om å bytte ut min lille 13G med f.eks Garrett GT28R gikk ned i dass?:confused:

Ja uden tvivel. Det max muglige er en 19T , til Garret skal du bruge booscontroller (Greddy,Apexi) , anden DP med esternen Wategate og min. ny plejlstænger...

Soulair
22/07/11, 17:14
Ja uden tvivel. Det max muglige er en 19T , til Garret skal du bruge booscontroller (Greddy,Apexi) , anden DP med esternen Wategate og min. ny plejlstænger...

Hva er plejlstænger? Er ikke så stødig på dansk.:o

Jeg syns det høres rart ut at en turbo (13G) som gir et vanvittig baktrykk er "bedre" kontra en turbo med større eksos, eller er jeg helt på jordet?

Tenkte å kjøre på 0.8-1.0 bar med en aldri så liten oppdatering av hjernen, selvfølgelig..

Morgis
22/07/11, 17:45
Hva er plejlstænger? Er ikke så stødig på dansk.:o

Jeg syns det høres rart ut at en turbo (13G) som gir et vanvittig baktrykk er "bedre" kontra en turbo med større eksos, eller er jeg helt på jordet?

Tenkte å kjøre på 0.8-1.0 bar med en aldri så liten oppdatering av hjernen, selvfølgelig..

Råder.. Nye originale er et minimum eller forsterkede H-profil mener han nok.

Soulair
23/07/11, 11:39
Råder.. Nye originale er et minimum eller forsterkede H-profil mener han nok.

Aha.. Hva er originaltrykket på 98 mod 2.5T?