PDA

Vis full versjon : Compomotive 18" til volvo 240, bredde og ET?

spiker
16/07/11, 01:50
Hei, skal bestille meg MO6 i 18" til min 245,
er ute etter litt erfaringer angående 8 og 9 toms bredde når det kommer til innpresset på disse.
Etter noe lesing på div. forum har jeg kommet frem til at ET15 på 18x8 skal passe fint fremme,
men er interessert i å få den lengst mulig ut bak (med kapping av skjerm) og kanskje gå noe ned på ET der?
Vurderer også 18x9 bak men hvilket innpress vil funke på disse?
Post gjerne bilder og oppgi bredde/ET på felgene som er avbildet.
Vil helst unngå å space ut felgene når man først skal bestille nytt :)

242DL
20/07/11, 16:28
Den blå 242 til vs motor som stod til salgs på rudskogen i helga hadde 8x18 et15 foran og 9x18 et23 med to spacere (tror dem var 5mm og 3mm) så i teorien skulle vel det si et15 også bak.

Terje1
24/07/11, 11:52
240 har jo orginalt veldig bred sporvidde foran i forhold til bak,noe som ser rart ut sett bak ifra.

For å korrigere dette ville iallefall jeg kappa kanten bak+flytta fram akslingen en 10-15mm og valgt et innpress som får felgen så langt ut som mulig.

Nå vet ikke jeg hvilket innpress disse felgene er å få i,men bak burde man ha et0 evt minus noen millimeter for å fylle ut helt.snakker her om 8-9" bred felg..

andersg
24/07/11, 14:10
Jeg har ett bilde av bilen min når jeg kjørte med 8" et 0 bak, med dårlig valset kant. Med kappet kant og framflyttet aksel er jeg sikker på at 9" et 0 går. :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/533.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/1131.jpg

andersg
24/07/11, 14:13
Jeg hadde/har ikke just. panhardstag på disse bildene, så det siste bildet har litt mindre klaring.

Tarell
24/07/11, 14:54
Kan bli bra det der ja!

spiker
30/07/11, 09:36
240 har jo orginalt veldig bred sporvidde foran i forhold til bak,noe som ser rart ut sett bak ifra.

For å korrigere dette ville iallefall jeg kappa kanten bak+flytta fram akslingen en 10-15mm og valgt et innpress som får felgen så langt ut som mulig.

Nå vet ikke jeg hvilket innpress disse felgene er å få i,men bak burde man ha et0 evt minus noen millimeter for å fylle ut helt.snakker her om 8-9" bred felg..

Takker for alt av svar, kommer nok til å gå for ET20 bak for å ha mer å gå på så får man ta større modifikasjoner og spacing etterhvert. Når det kommer til å flytte frem akslingen, er det noen som kan forklare fremgangsmåte og evt. har bilder av dette? Borrer man nye hull på bærearmen der bakakslingen skrus fast? Hvor mye kan man flytte den med tanke på mellomakslingen? Har både justerbart panhard og momentstag.

Sebbe
30/07/11, 10:19
du justerer momentstagene så de blir kortere

Terje1
30/07/11, 10:29
du justerer momentstagene så de blir kortere

OG borrer nye hull i hovedbærebroene slik at man flytter hele akslingen forover.

Terje1
30/07/11, 10:31
Takker for alt av svar, kommer nok til å gå for ET20 bak for å ha mer å gå på så får man ta større modifikasjoner og spacing etterhvert. Når det kommer til å flytte frem akslingen, er det noen som kan forklare fremgangsmåte og evt. har bilder av dette? Borrer man nye hull på bærearmen der bakakslingen skrus fast? Hvor mye kan man flytte den med tanke på mellomakslingen? Har både justerbart panhard og momentstag.

Regner med du snakker om irundt 8" felg..et20= felgen veldig langt inn bak.

spiker
30/07/11, 18:36
OG borrer nye hull i hovedbærebroene slik at man flytter hele akslingen forover.

Borrer du nytt hull der hvor bakakslingen er festet i bærebroene, der hvor bærebroa går opp i en liten bue?

Regner med du snakker om irundt 8" felg..et20= felgen veldig langt inn bak.

ET20 på 9" felg bak, burde vel være god nok plass innover bak? 8x18 et 20 hadde visst enda ca 2-3cm å gå på innover. Du mener de kanskje ikke bygger langt nok ut? ET14 er minste innpress de kan levere på 18x9.

J-A-E
31/07/11, 22:24
Jeg hadde 8x18 ET10 foran og 9x18 ET14 på min gamle 242

spiker
31/07/11, 23:41
Jeg hadde 8x18 ET10 foran og 9x18 ET14 på min gamle 242

Du har ikke noen bilder av bilen? Og hvor langt ut mot ytterkanten på skjermen kom felgen bak?

andersg
01/08/11, 15:56
Jeg har justerbare momentstag til salgs. :) Send meg en PM.

spiker
01/08/11, 20:36
Jeg har justerbare momentstag til salgs. :) Send meg en PM.

Har justerbare momentstag påmontert bilen jeg, trenger igrunnen bare felger :)

sekse
24/07/12, 16:10
Drar opp denne tråden igjen :)

Lyst på compomotive i 18x8 forann og 18x19 bak, bra med tips til ET over her. Noen som har peiling på hvilke ET som er innenfor tillatt? Altså hvor mye biltilsynet tillater av for mye eller for lite ET i forhold til originalt?

Kommer til å bruke 20mm originalspacere bak, tips til ET med kombinasjonen 20mm spacer, bortkappet skjermkant og 18x9 felg?

gull pilen
24/07/12, 20:45
Drar opp denne tråden igjen :)

Lyst på compomotive i 18x8 forann og 18x19 bak, bra med tips til ET over her. Noen som har peiling på hvilke ET som er innenfor tillatt? Altså hvor mye biltilsynet tillater av for mye eller for lite ET i forhold til originalt?

Kommer til å bruke 20mm originalspacere bak, tips til ET med kombinasjonen 20mm spacer, bortkappet skjermkant og 18x9 felg?

Du har lov å endre ET med 7,5mm i forhold til orginalt som står i vognkort så fungerer dårlig med de spacerene du har tenkt å bruke.. Tror disse spacerene bare var tillatt kombinert med en type orginal felg(solgtes som et r sport kit før i tiden) eventuelt må du bestille bakfelgene med ET 32,5 for å kunne bruke spacerene lovlig..

sekse
24/07/12, 21:00
Du har lov å endre ET med 7,5mm i forhold til orginalt som står i vognkort så fungerer dårlig med de spacerene du har tenkt å bruke.. Tror disse spacerene bare var tillatt kombinert med en type orginal felg(solgtes som et r sport kit før i tiden) eventuelt må du bestille bakfelgene med ET 32,5 for å kunne bruke spacerene lovlig..

Fått skriftlig fra Volvo Norge at de godkjenner de spacerene på bilen min, ingen krav til felger ;) Har lov til å øke sporvidden med 40 mm totalt med de spacerene.

+/- 7,5mm altså, takk :)

gull pilen
25/07/12, 06:41
Fått skriftlig fra Volvo Norge at de godkjenner de spacerene på bilen min, ingen krav til felger ;) Har lov til å øke sporvidden med 40 mm totalt med de spacerene.

+/- 7,5mm altså, takk :)

har du lov å øke sporvidden med 40mm må du bestille bakfelgene med tilnærmet orginalt innpress for at det skal bli riktig.. ville sjekket om biltilsynet godtar dette før du bruker masse penger på å skaffe deg felger..
jeg selv hadde nok bare latt vær å bruke spacerene å bestilt alle felgene med rett innpress i utgangspunktet(rett og slett for å gjøre de mer kurrant i videresalg sammenheng)

Filtvedt Racing
25/07/12, 07:33
Heisan

Jeg har 8x18 foran og et15.

Bak har jeg 9x18 og et15. Noen snakket om et0 her? Da kan jeg garantere et felgene nesten stikker på utsiden av skjærmene. Men alt kommer jo ann på høyde bak og bredde på dekk. Noen liker høy som et hus og pizzakniv dekk???
Jeg mener du min må ha 235 dekk på 9 tum felg. Jeg har 255 på min.

Hvorfor skal du bruke spacer?

Problem-
Hjulbolter må byttes til lange
Dårlige sentrering for felg
Mere brytning for bolter
Felg blir mindre TOFF med høy et
Selv om du har papirer er bt og polti negativ til spacer

Filtis

A.Finstad
25/07/12, 17:32
han snakker om volvo sine orginal spacere til 240 å de blir godkjent i vognkortet siden det er volvo som har levert dem ;) ble levert en sats med lengere bolter å gode spacere ;) bare bak skal også sies ;)

sekse
26/07/12, 16:05
Heisan

Jeg har 8x18 foran og et15.

Bak har jeg 9x18 og et15. Noen snakket om et0 her? Da kan jeg garantere et felgene nesten stikker på utsiden av skjærmene. Men alt kommer jo ann på høyde bak og bredde på dekk. Noen liker høy som et hus og pizzakniv dekk???
Jeg mener du min må ha 235 dekk på 9 tum felg. Jeg har 255 på min.

Hvorfor skal du bruke spacer?

Problem-
Hjulbolter må byttes til lange
Dårlige sentrering for felg
Mere brytning for bolter
Felg blir mindre TOFF med høy et
Selv om du har papirer er bt og polti negativ til spacer

Filtis

Godt poeng, men tanken var å beholde tilnærmet original ET på felgen mtp godkjenning og heller bruke spacer for å fylle ut hjulbuen bak.

gull pilen
26/07/12, 16:22
Godt poeng, men tanken var å beholde tilnærmet original ET på felgen mtp godkjenning og heller bruke spacer for å fylle ut hjulbuen bak.

Ordner seg det med rett bredde og rett innpress, da slipper du spacer.. Hvis du skal bruke spacer må du velge høyere innpress enn om du lar være å space, og felgene ser"teitere" ut når du velger høyere innpress som oftest...O

Filtvedt Racing
26/07/12, 21:45
Ordner seg det med rett bredde og rett innpress, da slipper du spacer.. Hvis du skal bruke spacer må du velge høyere innpress enn om du lar være å space, og felgene ser"teitere" ut når du velger høyere innpress som oftest...O

Enig.
For er vel litt av poenget er og få felgen til og se feitere ut. Ellers er detvel ikke vits i ha 9 tum.

Filtis

A.Finstad
29/07/12, 09:40
Er det ikke velte her innen som har 18x10 bak på 240en sin? Hør med han hvordan et han har?

Filtvedt Racing
29/07/12, 14:11
Ja trur jeg har sett 10 tum på noen. Men problemet er at da får man ikke senket den noe serlig. Liker at bilen er lav både foran og bak. Men ingen har lik smak skal sies.:)

Filtis

A.Finstad
29/07/12, 20:30
må inrømme at jeg liker litt stuk altså at bilen er hjulbue rett å ikke kanal rett for da ser den så sigen ut i rævva :p 245en min er kanal rett nå å jeg gleder meg til mere senk forran :p da selvsakt med kortere dempere å bærekulenedbyggere for sikkerheten sin del ;)