PDA

Vis full versjon : Skifte oljefilter uten å skifte olje



coche
15/07/11, 20:51
Er det mulig å skru ut oljefilteret uten at all olja renner ut? Har hørt det sagt, men ønsker å dobbelsjekke før jeg prøver. Ellers er jeg redd det blir mye søl..
Billen min bruker mye olje og har derfor ikke stort behov for å bytte oljen, men ønsker da å bytte filteret. Bruker ca 1 l olje pr 100 mil..

cossykiller
15/07/11, 21:20
vil jo renne ut litt olje, men ikke alt. bare pass på at olja har fått renne ned i bunnpanna ved et evnt skifte, men vil allikevel anbefale deg og bytte olja også, da det ikke er sikkert at du får ut all driten, selvom den lekker endel

gswede
15/07/11, 22:03
Enig med cossy, selv om bilen bruker en del olje må den byttes.

Torra
15/07/11, 22:04
Du trekker vel ikke opp i do uten å drite?

Ola Moen
15/07/11, 23:22
Hehe:) På mange motorer har de filterskift oftere enn oljeskift. F.eks på enkelte båtmotorer, og dieselmotorer. Så man er ikke egentlig nødt til å skifte oljen også.
En forutsetning er at man har vært litt smart å kjøre med samme type olje hele veien.
men om den bruker litt olje, så ville jeg anbefalt deg å tømme den helt, fylle på 5 liter diesel på motoren, og starte den opp. la den gå i ca 20. sek på tomgang. la den stå en halvtimes tid, og tapp den. skift oljefilteret, og fyll på ny olje. Gjerne 5W-50W da den er tjukkere ved driftstemperatur enn f.eks 10W-40w. 50w grade er fint å bruke på litt slitte motorer.

coche
19/07/11, 10:21
Hehe:) På mange motorer har de filterskift oftere enn oljeskift. F.eks på enkelte båtmotorer, og dieselmotorer. Så man er ikke egentlig nødt til å skifte oljen også.
En forutsetning er at man har vært litt smart å kjøre med samme type olje hele veien.
men om den bruker litt olje, så ville jeg anbefalt deg å tømme den helt, fylle på 5 liter diesel på motoren, og starte den opp. la den gå i ca 20. sek på tomgang. la den stå en halvtimes tid, og tapp den. skift oljefilteret, og fyll på ny olje. Gjerne 5W-50W da den er tjukkere ved driftstemperatur enn f.eks 10W-40w. 50w grade er fint å bruke på litt slitte motorer.

Fylle på diesel?? er det trygt? Hvorfor skal man gjøre det? Vil det rense opp i systemet?

Ola Moen
19/07/11, 11:05
Fylle på diesel?? er det trygt? Hvorfor skal man gjøre det? Vil det rense opp i systemet? Da skyller du ut mye grums og drit fra innsida av blokka. og får ut all den gamle olja. Det er trygt det, så lenge du husker å tappe av dieselen igjen:D

Krissmp
19/07/11, 11:33
Hehe:) På mange motorer har de filterskift oftere enn oljeskift. F.eks på enkelte båtmotorer, og dieselmotorer. Så man er ikke egentlig nødt til å skifte oljen også.
En forutsetning er at man har vært litt smart å kjøre med samme type olje hele veien.
men om den bruker litt olje, så ville jeg anbefalt deg å tømme den helt, fylle på 5 liter diesel på motoren, og starte den opp. la den gå i ca 20. sek på tomgang. la den stå en halvtimes tid, og tapp den. skift oljefilteret, og fyll på ny olje. Gjerne 5W-50W da den er tjukkere ved driftstemperatur enn f.eks 10W-40w. 50w grade er fint å bruke på litt slitte motorer.

Det hørtes noe skummelt ut:P

Ola Moen
19/07/11, 11:42
20-25 sek på tomgang med diesel har ikke tatt knekken på noen motorer jeg har gjort det på. Og det er mange:) Alt fra B18/20 til 230FT, Ford motorer, Opel motorer, Traktorer osv.

Varmkjøre motoren før man tapper gamle olja. og få av den gamle gørra. inn med bånnplugg igjen, og på med en 5 liter med rein diesel. start opp igjen. la den gå ca 20 sek på tomgang så den har flusha igjennom alle oljekanalene. Stopp motoren, og la den stå en halvtimes tid før du tapper av dieselen. Da rekker det meste i toppen å renne nedi i bånnpanna.
Tapp av diesel, bytt filter, og fyll på ny olje. Er ikke så skumle greiene det.

gleid
19/07/11, 13:39
Kanskje bruke flyfuel (JetA1, eller JP-8) hvis man har tilgang? Den inneholder tilogmed litt smøring. Er jo tilsvarende som diesel med litt parafin det greiene der.

Ola Moen
19/07/11, 13:49
Kanskje bruke flyfuel (JetA1, eller JP-8) hvis man har tilgang? Den inneholder tilogmed litt smøring. Er jo tilsvarende som diesel med litt parafin det greiene der. f.eks ja:) men 50-50 med diesel og ATF olje er også fint. ATF olja løser opp mye dritt. Her er det ikke snakk om å kjøre med dette over lengre tid, men bare for å skylle igjennom en grisete motor som ikke har hatt skikkelig service på lenge.
Og når man kan så og si tørrkjøre B20 motoren, så oljelampa lyser konstant, kjøre 4 mil, og fylle på olje, og motoren går like fint etterpå, så må jeg si at de tåler veldig mye:)

gleid
19/07/11, 13:51
Det der var et bra tips! Skal jeg notere meg bak øret :)

Ola Moen
19/07/11, 13:53
om f.eks du ser inni ei girkasse som har gått med ATF olje, så er de de igrunn reine og fine. alt grumset som blir der, legger seg i bånn:)

Soulair
19/07/11, 16:10
Kanskje bruke flyfuel (JetA1, eller JP-8) hvis man har tilgang? Den inneholder tilogmed litt smøring. Er jo tilsvarende som diesel med litt parafin det greiene der.

Det er heller lite smøring i flydrivstoff!:eek: Diesel er mye fetere med bl.a. voks som skal smøre dieselpumpa. Kan nesten garantere skjært motor hvis du bruker Jet A-1 (får man tak i det enda?) evt. JP-8 som rensemiddel..

gleid
19/07/11, 21:01
Å? Kanskje jeg har misforstått. Trodde det var tilsatt noe ekstra. Kanskje det var antikorrosjon, og ikke smøring... Kremt. Litt forskjell egentlig!

Soulair
20/07/11, 13:39
Å? Kanskje jeg har misforstått. Trodde det var tilsatt noe ekstra. Kanskje det var antikorrosjon, og ikke smøring... Kremt. Litt forskjell egentlig!

Det er riktignok en del tilsetninger, men skal man f.eks kjøre jetfuel på en dieselmotor må man ha i en skvett totakts olje for nettopp smøringen sin del.

Jeg skal ikke være påståelig, men jeg anbefaler ikke jetfuel som rensemiddel i olja..

gleid
20/07/11, 15:14
Du har nok helt rett. Jeg som husket feil... Lenge siden jeg jobbet med de greiene der :p

Ola Moen
20/07/11, 16:37
Har du litt is i magen, så går det an å fylle på en 5 liter med ren White spirit også. det renser veldig godt. det smører fint lite, men kun for å skylle igjennom hele systemet så fungerer det veldig bra. Man knekker ikke lagre umiddelbart på sånt, så alt fra 15-20 sek til 30-45 sek holder lenge til å spyle kanaler uten at lagrene takker for seg.

gleid
20/07/11, 18:36
Har du litt is i magen, så går det an å fylle på en 5 liter med ren White spirit også. det renser veldig godt. det smører fint lite, men kun for å skylle igjennom hele systemet så fungerer det veldig bra. Man knekker ikke lagre umiddelbart på sånt, så alt fra 15-20 sek til 30-45 sek holder lenge til å spyle kanaler uten at lagrene takker for seg.

hehe, noen som tør å toppe detta? Tynner? Eller hva med bensin? :p Hihi.

Sollien
20/07/11, 23:03
Noen som har prøvd dette på nyere motorer??

Ola Moen
21/07/11, 05:13
Noen som har prøvd dette på nyere motorer??
Nyere og nyere... Har prøvd det ut på gamle volvomotorer, Ford OHC og V6'ere.
Har også brukt denne metoden på SR20DE Nissanmotor i 98' Primera, og på 01' V70 D5'n
til broder'n
Har igrunn ikke noe å si hvor ny eller gammel en motor er. Anbefaler å ta et oljeskift noen dager etter en sånn behandling også, for det løser opp ganske mye skit:)

Espen69
21/07/11, 09:08
Er du bekymret for å bruke diesel, så bruk ATF! Har renset en rekke motorer med det. Særlig ventilløftere som kakler fælt har blitt bra (i endel tilfeller). Minimal risiko for at noe skal gå galt. Har latt motoren gå i noen minutter uten nevneverdig belastning. Brom-brom!

gleid
21/07/11, 10:56
Er du bekymret for å bruke diesel, så bruk ATF! Har renset en rekke motorer med det. Særlig ventilløftere som kakler fælt har blitt bra (i endel tilfeller). Minimal risiko for at noe skal gå galt. Har latt motoren gå i noen minutter uten nevneverdig belastning. Brom-brom!

Brukte du da kun ATF eller blanding med diesel?

Ola Moen
21/07/11, 18:29
Er du bekymret for å bruke diesel, så bruk ATF! Har renset en rekke motorer med det. Særlig ventilløftere som kakler fælt har blitt bra (i endel tilfeller). Minimal risiko for at noe skal gå galt. Har latt motoren gå i noen minutter uten nevneverdig belastning. Brom-brom!
Dette fungerer. gjorde samme operasjon på en Mercedes 300 Diesel med ventilkakling. 50-50 ATF og Diesel. den ble mye bedre.

volvo242
22/07/11, 01:32
evntuelt ha i ca 1 liter diesel i olja, la den gå på tommgang i et par minutter og så bytt olje! Rimelig reint inni motorn da.

Funker som nevnt godt imot ventiltikking og!

coche
22/07/11, 12:52
evntuelt ha i ca 1 liter diesel i olja, la den gå på tommgang i et par minutter og så bytt olje! Rimelig reint inni motorn da.

Funker som nevnt godt imot ventiltikking og!

Ha 1 liter i den gamle olja, eller må man først tappe ut olja, for så å ha i ny olje blandet med 1 liter diesel, og så skifte til ny olje igjen?

volvo242
22/07/11, 13:25
Ha 1 liter i den gamle olja, eller må man først tappe ut olja, for så å ha i ny olje blandet med 1 liter diesel, og så skifte til ny olje igjen?

ha en liter i den gamle olja! la den virke i et par min på tomgang, så ta et oljeskift! :)