PDA

Vis full versjon : (LØST)Feilkode: P0123 - Throttle Position Sensor High Voltage



Nilsebu
15/07/11, 14:04
Hei.

Fikk opp denne feilkoden når jeg har ute å kjørte. Kjørte forsiktig hjem, men merket ikke noe på bilen.

Er det noe jeg kan gjøre, eller må jeg bare bytte delen?

Hvor på bilen finner jeg den?

Takker for hjelp :)

Edit: Feilkoden indikeres ved at feil på motorelektronikk lampen lyser samtidig som pilen for "manuell" styring på automaten blinker.

gswede
15/07/11, 19:03
Følg gasskabelen til "snella" ved throttle spjeldet. Like under der sitter TPS.
Sagt på en annen måte, til høyre for innsuget men i samme høyde sett fra front motor.

Du sparer over tusenlappen på å kjøpe den her.. http://www.fcpgroton.com/product-exec/product_id/16667/nm/1994_1997_Volvo_850_Turbo_Throttle_Position_Sensor/category_id/194

gswede
15/07/11, 19:06
TPS er bygd opp på samme måte som en bilbane kontroller, altså en elektrisk spole under pvc belegg. Når dette belegget slites bort kommer feilkoden. Den har en tendens til å slites ved mest vanlig gass posisjon og tidlige indikasjoner på feil kan være uvanlig gassrespons på vanlig gassposisjon..

Aner ikke om det hørtes fornuftig ut men slik er det altså..;-)

Nilsebu
16/07/11, 00:06
Fant tps`en under dekselet der du kan "ruse motoren" i motorommet.

Så det er bare til å bytte driten? Den ligner veldig på en bit Volvo verkstedet i Haugesund byttet for sommeren for 2 år siden.

Beklager dårlig forklaring etc, har litt alkohyler innabords :)

gswede
16/07/11, 02:14
Jepp, og der du kan ruse er i enden av gasswire.
Denne kan du med letthet bytte selv.

R-M-I
16/07/11, 14:15
Jeg har en ekstra TPS liggende.. hva er delenummer på den du har? Jeg skal til Haugesund etter neste uke en gang btw :)

Nilsebu
16/07/11, 16:06
Jeg har en ekstra TPS liggende.. hva er delenummer på den du har? Jeg skal til Haugesund etter neste uke en gang btw :)

Har ikke sjekket delenummer, men skal til Göteborg neste helg, så bestiller meg en ny hos Volvo på mandag.

Takker uansett for tilbudet :)

Nilsebu
16/07/11, 19:08
Men det er som regel bare til å bytte ut TPS`en?

R-M-I
16/07/11, 22:07
det første du kan prøve er å skru av sensoren og rengjøre den.. er gjort på 2 min :) hadde samme på min bil for en god stund siden.. rengjorde, null problem i ettertid :)

Nilsebu
19/07/11, 12:12
Følg gasskabelen til "snella" ved throttle spjeldet. Like under der sitter TPS.
Sagt på en annen måte, til høyre for innsuget men i samme høyde sett fra front motor.

Du sparer over tusenlappen på å kjøpe den her.. http://www.fcpgroton.com/product-exec/product_id/16667/nm/1994_1997_Volvo_850_Turbo_Throttle_Position_Sensor/category_id/194

Hvilke priser har de hos din Volvoforhandler? Her kostet den rundt 800 kr.

Spjeldsensoren er nå byttet og alt er fikset. Den samme feilkoden hadde lagret seg i girkassen, så måtte innom et verksted for å få slettet den.

gswede
19/07/11, 18:49
Godt du fikk fikset. Ble oppgitt 1449,- for tps hos bilia forus.

Balder
22/07/11, 11:16
Godt du fikk fikset. Ble oppgitt 1449,- for tps hos bilia forus.

Hvad fanden , den koster jå ikke mere end 200,-kroner??? Det er den samme i næsten alle biler med mekanisk spjæld, 7/8/9er serien.

gswede
22/07/11, 19:17
Ja, ganske utrolig. Går med tanker om å bytte ut all sensorikk i motorommet. Ingenting blir handlet lokalt for å si det sånn.