PDA

Vis full versjon : 2004 V70 D5 163hk, servolekkasje, trenger hjelp!



mrstfu
14/07/11, 18:13
Etter å ha kjørt fatters sin 04 D5 i en uke nå, la jeg merke til ulyder og napping i rattet ved venstresving. Etter et par dager var ulyden tilstede ved bevegelse på rattet i det hele tatt, begge veier, og uansett hvor mye du svingte.

Fortalte dette til fatters, og han sa at problemene begynte i fjor sommer. Servooljenivået var da noe lavt, så han dro på Bilia i Lillestrøm og kjøpte en liter, som han tømte nå istad, mao den har drukket en liter servoolje på et år. Er det noen typiske lekkasjesteder på disse bilene?

Fatters har ikke forferdelig lyst på nytt tannstag, da det sikkert koster en kroppsdel, og det skjønner jeg. Alle mulige fiks og reparasjoner settes STOR pris på:D

Steen
14/07/11, 21:33
Kan være en så enkel sak som en pakning som er gåen eller en slange/rør som er sprukket.
Eller så kan han være like heldig som meg å ha ødelagt tannstag. Fikk pris på bilia i fjor sommer på ca 15 000 :(
Men var på ferie i Italia da der skjedde, så fikk ordnet det der nede :)

Men hos meg forsvant olja FORT!

mrstfu
15/07/11, 02:01
håper som sagt det ikke er tannstag... skal gå over balja imorra, se etter svetting og smålekkasjer, for det må jo være en liten drypping, og ikke en sprutlekkasje, liksom...

C.Erstad
15/07/11, 03:27
håper som sagt det ikke er tannstag... skal gå over balja imorra, se etter svetting og smålekkasjer, for det må jo være en liten drypping, og ikke en sprutlekkasje, liksom...

Standard er rørene på tannstanga!

Går 2 timert å bytte disse :)

mrstfu
15/07/11, 03:51
rimelig grei jobb eller? beskrivelse?

C.Erstad
15/07/11, 04:49
rimelig grei jobb eller? beskrivelse?

2 timer med meg :P

Løsne tannstang fra motorramme, senke motorramme.
Bytte rør.
Montere sammen, hjulstilling.


Verkstedspris: 5000 ihvertfall.............

rosty
15/07/11, 04:59
går fint å bytte rørene på tannstang uten å ta ned motorramme :) 1 times jobb.

C.Erstad
15/07/11, 07:18
går fint å bytte rørene på tannstang uten å ta ned motorramme :) 1 times jobb.
Du klarer ikke å ta rørene under tannstanga uten å bøye de....

Så du må ned med motorramma :)

rosty
16/07/11, 07:18
Du klarer ikke å ta rørene under tannstanga uten å bøye de....

Så du må ned med motorramma :)

jo det går, Ta av tilførsel og retur til tannstang :)

mrstfu
16/07/11, 18:30
Disse rørene, er det bestillingsvare på Volvo, eller vil andre rør, eksempelvis bensinslange, gjør nytten? Tenker på om det er spesielle tilkoblinger, eller bare slangeklemmer?

C.Erstad
16/07/11, 19:32
jo det går, Ta av tilførsel og retur til tannstang :)
På den måten ja, har ikke gjort det enda! :)
Kanskje prøve det neste gang...


Disse rørene, er det bestillingsvare på Volvo, eller vil andre rør, eksempelvis bensinslange, gjør nytten? Tenker på om det er spesielle tilkoblinger, eller bare slangeklemmer?
Er 2 rør som er ca. samme diameter som bremserør.

Men ville brukt volvo orginal...
Husk og monter avstivningssatsen.

mrstfu
16/07/11, 19:34
Da skal jeg formidle dette videre til far, som sitter på penga, og se hva det blir til. Takker for svar,alle sammen!

C.Erstad
16/07/11, 19:36
Da skal jeg formidle dette videre til far, som sitter på penga, og se hva det blir til. Takker for svar,alle sammen!

Koster ikke stort mer enn 600 kr den satsen mener eg! :P

mrstfu
16/07/11, 20:38
Tok en titt på bilen til far, rettere sagt der den hadde stått parkert.. Det har da i løpet av et par timer kommet to dråper servoolje på betongen under bilen, på innsiden av venstreforhjul, rett i bakkant av motor. Dette kan jo stemme godt med området hvor rattstammen går inn på tannstaget, noen som har noe å bidra med her?

Slangene fra servopumpa går kanskje inn mer midt på tannstaget?

C.Erstad
16/07/11, 20:41
Hvis det lekker der så er det de rørene det er snakk om!
De pleier å lekke der som rattstammen går inn i tannstanga.

mrstfu
16/07/11, 20:59
Takker! Da skal fatters på Volvo:D

C.Erstad
16/07/11, 21:11
Lekker her:
http://image.fbt.se/global/images/image.php?src=/mnt/newftp/44/bil/lgnr/231486_1.jpg&width=370&height=

På de 2 rørene som er avbildet!

Robert_AWD
20/07/11, 18:29
Rørsats 367,50
Arbeidspenger 7354

Selvfølgelig sjer slikt når man er langt hjemmefra, og ikke kan gjøre jobben selv.
Tviler at dette er gjort på 2 timer, siden Billia fakturer 8652kr og gir 15% rabbat.
Lekkasje på en bil som har godt 90000. Imponert over Volvo sin kvalitet. NOT!

C.Erstad
20/07/11, 20:10
Rørsats 367,50
Arbeidspenger 7354

Selvfølgelig sjer slikt når man er langt hjemmefra, og ikke kan gjøre jobben selv.
Tviler at dette er gjort på 2 timer, siden Billia fakturer 8652kr og gir 15% rabbat.
Lekkasje på en bil som har godt 90000. Imponert over Volvo sin kvalitet. NOT!

De tar betalt for den jobben, i enkelte tilfeller fakturerer de den faktiske tiden de har brukt, og ikke den som ligger i pakken til volvo!

Robert_AWD
20/07/11, 21:02
De tar betalt for den jobben, i enkelte tilfeller fakturerer de den faktiske tiden de har brukt, og ikke den som ligger i pakken til volvo!

Synd man ikke kan kontrolere slikt. Om dette faktisk er mulig og gjøre på 2 timer. Kaller jeg dette svindel. Og er det noe jeg tror bilverksted i større og større grad driver med, så er det akurat det.

Stig-Arne
20/07/11, 21:06
Saken er enkel. Volvo har standard tid på en jobb. Og det faktureres deretter.
Bruker mekanikeren 50% mindre tid på jobben enn standard tiden, så er det pluss for verkstedet, bruker mekanikeren 50% mere tid, så er det som oftest verkstedet som må ta tapet, om det ikke er spesielle grunner til at det gikk lengre tid.

Sånn er det bare.

Kan også være lurt å få tilbud på jobben først, da har man en bestemt pris uansett, så kan man ikke begynne å diskutere det i ettertid :)

Robert_AWD
20/07/11, 22:47
Saken er enkel. Volvo har standard tid på en jobb. Og det faktureres deretter.
Bruker mekanikeren 50% mindre tid på jobben enn standard tiden, så er det pluss for verkstedet, bruker mekanikeren 50% mere tid, så er det som oftest verkstedet som må ta tapet, om det ikke er spesielle grunner til at det gikk lengre tid.

Sånn er det bare.

Kan også være lurt å få tilbud på jobben først, da har man en bestemt pris uansett, så kan man ikke begynne å diskutere det i ettertid :)

Ja, så hvor stor er sjangsen for at et Volvo verksted regner feil tid på bytte av en slik del da? Garantert ikke første gangen de bytter slikt på disse bilene. Her taper nokk kunden uansett diskutering av pris. Køen utenfor porten er ikke akurat kort så diskuteringa går vel mere i, skall du ha det fiksa eller ikke. Nja la meg se. 50 mil hjemmefra, feriepakka, 2 unger og kjerring på en regnvåt campingplass. Fiks dritten.

Det mest innteligente Volvo noen gang har gjort er og innføre V2 service. Gratis tauing til et volvoverksted ved stopp. Større gullgruve skall du lete lenge etter.

Beklager til trådstarter, ikke meninga og spore av tråden din.

C.Erstad
20/07/11, 22:53
Ja, så hvor stor er sjangsen for at et Volvo verksted regner feil tid på bytte av en slik del da? Garantert ikke første gangen de bytter slikt på disse bilene. Her taper nokk kunden uansett diskutering av pris. Køen utenfor porten er ikke akurat kort så diskuteringa går vel mere i, skall du ha det fiksa eller ikke. Nja la meg se. 50 mil hjemmefra, feriepakka, 2 unger og kjerring på en regnvåt campingplass. Fiks dritten.

Det mest innteligente Volvo noen gang har gjort er og innføre V2 service. Gratis tauing til et volvoverksted ved stopp. Større gullgruve skall du lete lenge etter.

Beklager til trådstarter, ikke meninga og spore av tråden din.

Neinei, men hvis du er så missfornøyd så gå på mekonomen eller snap drive da! :)

Robert_AWD
21/07/11, 21:40
Neinei, men hvis du er så missfornøyd så gå på mekonomen eller snap drive da! :)

Neida, skryta til gutta som fikk gjort jobben jeg, kjører også kun orginalt.
MEN det regner jeg med at du også er enig i, at det må være på kanten av et bilverksted og ta 7500kr for en jobb som tar et par timer.

God Sommer. :)

C.Erstad
22/07/11, 14:09
Neida, skryta til gutta som fikk gjort jobben jeg, kjører også kun orginalt.
MEN det regner jeg med at du også er enig i, at det må være på kanten av et bilverksted og ta 7500kr for en jobb som tar et par timer.

God Sommer. :)

Er helt enig med deg! :)

Er det samme innen mange bransjer, men ja... er drøyt å ta betalt for tid som ikke de har jobba på bilen!

God sommer til deg og :)