PDA

Vis full versjon : Rødglødende manifold



boman
07/03/10, 11:58
Hei. Manifolden min ble i går rødglødende etter ca 15-25 min med litt hard kjøring, men det var alikevell ikke så hard kjøring at jeg egentlig skjønner at den burde bli så rødglødende. Uerfaren som jeg er så vil jeg jo tro det ikke er bra at den blir såpass rødglødende, eller tar jeg feil?
Etter jeg oppdaga det så kjørte jeg pent resten av kvelden (stoppa ikke bilen umiddelbart, for jeg tenkte det kunne bli for "bråkjøling" iom. -8 - -10 minus ute).
Er det noe som kan være årsaken til at det var (i mine øyne) såpass lite som skulle til for at den skulle bli så rødglødende (temperaturen på kjølevannet var som den skulle, rett opp/midt i mellom varm og kald). Turboen var ikke rødglødende, heller ikke downpipen.

Forøvrig har jeg en lysende lambdalampe (med forløbig ukjent feil, men har noe med regulering av tomgangen å gjøre så tror ikke det burde ha noen innvirkning).
Jeg har også en liten 'skrapelyd' (som øker i takt med turtallet) av noe slag i fra turboen (tror jeg).
Har også biltema tennkabler (og kanskje plugger) men tror kanskje heller ikke dette har noe å si, men bare nevner det siden det er de feilene jeg vet om med bilen nå.
Bilen er en 945, med original B230FK (kun powerfilter).

Noen kommentarer? Er jo sikkert helt normalt, men bare syns det var litt lite som skulle til :confused:

ChrML
07/03/10, 12:03
15-25 min med hardkjøring og rødglødende manifold er jo helt normalt. Tar jo vanligvis mye kortere tid og hvis det ikke er så kaldt i lufta og du kjører hardere. Tok ikke mer en en liten burnout på 30-40 sekunder på 5- 6000 rpm over en slette her en sommerkveld så var manifold, turbo og downpipe rødglødende på min :p.

Er pga turboen er så veldig liten at det blir stor varmeutvikling i den ved hardkjøring. Løsningen er å kjøpe større og mer effektiv turbo :p.

Sålenge man lar bilen gå lenge på tomgang så du ikke struper oljekjølinga til turboen når den er så varm så er det vel ikke så veldig farlig, men er nok ikke helt sunt eller når ting blir langt over 1000 grader der :p.

boman
07/03/10, 12:35
*puste letta ut*
Jeg regna med at det egentlig var som det skulle, men når man aldri har sett rødglødende deler i motor-rommet så er det jo litt rart å se det ;) hehe

Tenkte også at det var fordi turboen ikke er stor nok, men har ikke tenkt å øke ytelsen på bilen som jeg gjør ved å bytte til større turbo(?), selv om jeg tror turboen er moden for utskifting etter 210.000km bak seg (har ikke blitt bytta så vidt jeg vet ihvertfall) og siden den har en liten skrapelyd.

henrik940
07/03/10, 15:55
15-25 min med hardkjøring og rødglødende manifold er jo helt normalt. Tar jo vanligvis mye kortere tid og hvis det ikke er så kaldt i lufta og du kjører hardere. Tok ikke mer en en liten burnout på 30-40 sekunder på 5- 6000 rpm over en slette her en sommerkveld så var manifold, turbo og downpipe rødglødende på min :p.


Det husker jeg! Var nesten så vangene og torpedoveggen var rødglødene :p

A.Finstad
08/03/10, 04:30
*puste letta ut*
Jeg regna med at det egentlig var som det skulle, men når man aldri har sett rødglødende deler i motor-rommet så er det jo litt rart å se det ;) hehe

Tenkte også at det var fordi turboen ikke er stor nok, men har ikke tenkt å øke ytelsen på bilen som jeg gjør ved å bytte til større turbo(?), selv om jeg tror turboen er moden for utskifting etter 210.000km bak seg (har ikke blitt bytta så vidt jeg vet ihvertfall) og siden den har en liten skrapelyd.

hvis du først skal bytte sett på noe som er større for det er ikke dyrere å du sparer motoren for en del med å gjøre det!

boman
08/03/10, 08:01
Veit du hvor mye en turbo som er hakket større vil koste og hvor mye effektøkning det vil gi? Er det noe annet en turboen som MÅ byttes ved bytte til større turbo? ;)

kjellt
08/03/10, 10:11
Skal prøve å få manifolden min rødglødenes en gang også!
Da skal FB`en straffes! :D

TeamBørnOut
08/03/10, 10:18
bytt ut de søpplete biltema delene også så slipper du at den gløder så ille når du kjører pent.
Hvis den lyste så ille som du sier (og du rakk å gå ut å se på dette) så tyder det på uforbrent bensin. Og det er søpplete tenningsdeler fra biltema som er skylden i mye sånt.

boman
08/03/10, 10:26
bytt ut de søpplete biltema delene også så slipper du at den gløder så ille når du kjører pent.
Hvis den lyste så ille som du sier (og du rakk å gå ut å se på dette) så tyder det på uforbrent bensin. Og det er søpplete tenningsdeler fra biltema som er skylden i mye sånt.

Dette var på kvelden, så er klart det gjør at det syns ekstra godt.
Men den gløder ikke når jeg kjører pent. Jeg rakk fint å gå ut for å se at den var glødende ja, og så kjørte jeg litt penere i 10 min (ga på litt en gang, ellers pen og rolig kjøring) og da titta jeg under panseret igjen og den var fortsatt glødende (selvfølgelig mye mindre glødende).

Soulair
08/03/10, 11:51
Dette var på kvelden, så er klart det gjør at det syns ekstra godt.
Men den gløder ikke når jeg kjører pent. Jeg rakk fint å gå ut for å se at den var glødende ja, og så kjørte jeg litt penere i 10 min (ga på litt en gang, ellers pen og rolig kjøring) og da titta jeg under panseret igjen og den var fortsatt glødende (selvfølgelig mye mindre glødende).

Anbefales å la den gå på tomgang i 30 sekunder før du stenger av, ved vanlig kjøring. 3-5 minutter dersom du har kjørt gris:cool:

ChrML
08/03/10, 16:17
bytt ut de søpplete biltema delene også så slipper du at den gløder så ille når du kjører pent.
Hvis den lyste så ille som du sier (og du rakk å gå ut å se på dette) så tyder det på uforbrent bensin. Og det er søpplete tenningsdeler fra biltema som er skylden i mye sånt.
Glødende manifold og turbo er vel ikke akkurat uvanlig på 13c maskiner etter grisekjøring.

TeamBørnOut
08/03/10, 16:22
Nei. men når han sier han ikke kjørte så ille en gang. kjørte pent. stoppa bilen. gikk ut. titta. da skal den være litt rød ja. men ikke lyse :P
Rødfargen gir seg fort når man stopper. Hvis alt er i orden. litt dårlig tenning eller spenning på 1 plugg så lyser den opp fort.
Prøv selv ved å nappe av plugghetta og "legg" den nedpå så den får dårlig kontakt men ikke går på 3.. spol noen donuts med WOT og så sjekker du. lyser en stund. men blir fort kald når du trer på hetta igjen :)

henrik940
08/03/10, 19:34
Er som du sier TBO, den skal ikke lyse opp som f***, etter litt hard kjøring :p

TurboHansen
08/03/10, 19:42
Da jeg kjørte med 740n på isen i fjor vinter begynte det og bRenne av manifolden :eek: og det var ikke turbo, bra jeg hadde med spade så jeg bare kunne måke snø oppi motorrommet ;)

boman
08/03/10, 19:58
Det lyste ganske greit først. Sto sikkert stille i 1-1,5 minutter (når jeg sjekka den) og så kjørte jeg som sakt i maks 10 minutter til og da var den bare såvidt rødglødende.
Men noen som vet hvor mye en brukt turbo pleier å koste? Vil egentlig ikke øke effekten. ;)

TeamBørnOut
08/03/10, 20:11
Hvis den lyste etter så lang tid så er det pga tenningsdelene dine :D

Ikke bra å kjøre med. du skader turboen. matrialet irrer å blir "fuckt" :D

boman
08/03/10, 20:33
Da er det sikkert årsaken til at turboen lager rare lyder og sikkert må byttes .. :/

TeamBørnOut
08/03/10, 20:34
Ja hvis den blir "brent" på den måten så kan den lage rare lyder fordi lufta ikke går den den skal etc. (ofte derfor lastebilturboer blir byttet vistnok)

kjellt
09/03/10, 08:41
Er som du sier TBO, den skal ikke lyse opp som f***, etter litt hard kjøring :p

Husker du ikke i Funkelia? Når vi kjørte oppover, straffa jo greit oppover bakken! Ble jo ganske glødenes da! Bare at det var turbon og ikke manifolden! :P

tveiten
09/03/10, 09:54
Skal prøve å få manifolden min rødglødenes en gang også!
Da skal FB`en straffes! :D

det går fint og få rødgløden manifold på fb okså men litt hard kjøring hehe:D

Gneizten
09/03/10, 11:59
på in B23A er jo manifolden knallrød etter litt hardkjør, og dette er uten turbo, men har mistanke om feil blanding og kanskje litt feil tenning?

boman
09/03/10, 16:16
nå ringte det noen bjeller hos meg. jeg har jo som sagt lysende lambda lampe og fikk lest av feilkodene idag:

på tenningsystemet:
2-2-4 : Motortempsignal ?
På drivstoffsystemet:
2-1-2 : Lamdasondsignal
2-3-2 : Lambdareglering, mager eller fet, tomgång
1-1-3 : Lambdareglering vid övre gräns (för mager)

Kan dette bare være biltema tenningsdeler sin skyld?! :eek:

ChrML
09/03/10, 16:22
Ja, fysj, hvorfor kjører du med Biltema tenningsdeler etter det dårlige ryktet dem har fått på seg? :p

TeamBørnOut
09/03/10, 16:22
Hvis den lyste etter så lang tid så er det pga tenningsdelene dine :D



ubrent bensin = fet blanding ;)

boman
09/03/10, 16:27
men er det sannsynlig at jeg vil få 3 feilmeldinger på den? (den 2-2-4 kan vel ikke biltema få skylda for kanskje)

de 2 siste feilmeldingene er jo egentlig den samme, men den første? Betyr det at biltema kanskje har ødelagt lambdan min? :/

TeamBørnOut
09/03/10, 16:30
De 3 nederste = biltema. får håpe du ikke har herpa lamdan (de blir ødelagt hvis man kjører for fet blanding lenge).
feilkode 1 kan bare dukke opp.. Lh2.4 er ikke sååå bra :P
jeg vet de kan komme opp hvis man har litt lite strøm på bilen og elvifta begynner å gå (motoren detter litt i turtall og vips kommer den feilkoden opp :D)

henrik940
09/03/10, 16:38
10 poeng hvis du får et helt eksosanlegg til enden som gløder :D

TeamBørnOut
09/03/10, 16:40
lav tenning å grisekjøring så får man til det hvis man har litt gods tykkelse på eksosen :P

boman
09/03/10, 16:40
har jo hatt feillampa en god stund, så kan jo ha tatt kvelden den lambdasonden, men tror jeg har en liggende i verste fall ;)
har nok hatt lite strøm på bilen noen ganger ja, men noen elvifte har jeg ikke ;) men bilen har jo til tider hatt en tomgang på ca 250 rpm (!)

den første feilkoden, er det en sensor som måler temperaturen på kjølevæska?

boman
09/03/10, 16:41
Ja, fysj, hvorfor kjører du med Biltema tenningsdeler etter det dårlige ryktet dem har fått på seg? :p

Fordi dette sto på bilen når jeg kjøpte den og fordi jeg tenkte å drøye å kjøpe nye til jeg skal til Sverige om få uker ;)

boman
09/03/10, 16:43
10 poeng hvis du får et helt eksosanlegg til enden som gløder :D

Da må du gi meg 10 poeng nå, for det lyste hele veien istad! :D

henrik940
09/03/10, 16:54
Hele veien :p ?

Skeeeptisk :p

boman
09/03/10, 16:57
Hele veien :p ?

Skeeeptisk :p

Er helt sant! (A)

TeamBørnOut
09/03/10, 17:01
Fordi dette sto på bilen når jeg kjøpte den og fordi jeg tenkte å drøye å kjøpe nye til jeg skal til Sverige om få uker ;)

koster ikke mindre i sverige en her. (litt.. men ikke mye). Men det hadde du spart inn på turen ned til sverige. nå må du antaglig ut med penger til ny lamda også.
Tenningsdeler er viktig. Og det må ALDRI benyttes biltema produkter på sånt.
LPG gass og biltema tenningsdeler = katastrofe :D
Det gjelder helt nye tenningsdeler også :)

boman
09/03/10, 17:11
Kanskje ikke veldig stor forskjell, men siden man skal den veien så sparer man vel litt (man tjener litt på valutaforskjellen også).

henrik940
09/03/10, 17:12
Hvor mye koster fordeler på Volvo da?

ChrML
09/03/10, 17:14
Hvor mye koster fordeler på Volvo da?
Komplett fordeler koster faktisk 5000 kr! Spørte for jeg vurderte å bytte hvis simringen i den lekker (man får faktisk ikke kjøpt løs simring til den....). Helt sykt!

Fordelerlokket koster et par hundre kroner.

TeamBørnOut
09/03/10, 17:17
Ryker simringen din så dra på biltema :P

henrik940
09/03/10, 17:23
Eller Volvo :p Koster jo 2 kroner eller noe :p

ChrML
09/03/10, 21:10
Eller Volvo :p Koster jo 2 kroner eller noe :p
Simringen til fordeleren finnes ikke løst fra Volvo. Den er kun å få ferdig sammensatt i komplett fordeler til bare 5000 kr.

Men finnes andre måter å få dette ut og få bytta til universale simringer på. Står en guide et sted på nettet hvordan man gjør det.

TeamBørnOut
09/03/10, 21:14
Er bare å nappe ut fordeleren og montere den fra pedersen eller biltema. finnes i pakningsettene. er en standar O ring :)

henrik940
09/03/10, 21:26
Jeg kjøpte nå det jeg.

ChrML
09/03/10, 21:28
Er bare å nappe ut fordeleren og montere den fra pedersen eller biltema. finnes i pakningsettene. er en standar O ring :)
Nop, er ingen standard O-ring. Det er O-ringer der og, en stor og en liten, men det er også en simring som sitter rundt akselen på selve fordelern. Akselen som går til rotoren.

TeamBørnOut
09/03/10, 21:33
Stemmer når du sier det. men det er en standar simring det også. volvo brukte ikke tid / utvikling på en spesiel simring. kan se etter i oslo etterpå. ellers vet jeg om et firma i lillestrøm som fikser alt av simringer (lager også).

ChrML
09/03/10, 21:35
Stemmer når du sier det. men det er en standar simring det også. volvo brukte ikke tid / utvikling på en spesiel simring. kan se etter i oslo etterpå. ellers vet jeg om et firma i lillestrøm som fikser alt av simringer (lager også).
Yeah, det de som skrev den siden jeg fant gjorde. Fant en universal simring og bytta til den. Husker ikke om de måtte gjøre noe hokus pokus for å få det til å passe eller for å få det frahverandre.

TeamBørnOut
09/03/10, 21:43
Sitter en låsesplint ellerno mins jeg. er 2-3 år siden jeg byttet så husker ikke helt nå.

rogern
09/03/10, 21:52
firma i lillestrøm som lager simeringer og pakninger bla.
du tenker kanskje på otto olsen? har hatt endel jobb der på jobben.

TeamBørnOut
09/03/10, 22:00
kan kanskje være det ja? har kun vært der gjennom fattern, henta simringer til raggar axel :)

Testdriver
09/03/10, 23:59
Simringen til fordeleren finnes ikke løst fra Volvo. Den er kun å få ferdig sammensatt i komplett fordeler til bare 5000 kr.

Men finnes andre måter å få dette ut og få bytta til universale simringer på. Står en guide et sted på nettet hvordan man gjør det.
Komplett fordeler til 5000kr, det var mye...
I sommer betalte jeg 525kr for fordelerlokk og rotor på mekonomen inkl moms.

ChrML
10/03/10, 03:41
Komplett fordeler til 5000kr, det var mye...
I sommer betalte jeg 525kr for fordelerlokk og rotor på mekonomen inkl moms.
Yep, stemmer det. Fordelerlokk og rotor koster rundt 600 kr hos Volvo og. Men komplett fordeler, dvs med underdelen koster 5000 kr.

TeamBørnOut
10/03/10, 09:03
Jeg fant simringer. skal se om jeg får funnet noe nr på de etterpå :)

Testdriver
10/03/10, 12:15
Yep, stemmer det. Fordelerlokk og rotor koster rundt 600 kr hos Volvo og. Men komplett fordeler, dvs med underdelen koster 5000 kr.
Aha, okei nå er jeg med :)

slevjus
10/03/10, 16:51
10 poeng hvis du får et helt eksosanlegg til enden som gløder :D

Da skal du gi luigi her på forumet 10 poeng :P full gass i fri i noen minutter så var det på tur å ta fyr pga lydempern bakerst ble rødglødene. han skulle bytte motor fra b21a til b230at, skulle ta live av b21a men det gikk ikke :D

henrik940
10/03/10, 17:07
Haha! Tror det ikke før jeg får se det:cool:

TeamBørnOut
10/03/10, 18:02
gå ut å gi gass så ser du det :P

boman
10/03/10, 18:09
nullstilte feilkodene mine istad .. den første feilkoden kom opp igjen etter 10 min, sammen med feil blanding og lambda feil.

Kablene til lambdasonden ser ut til å være skjøta med skjøtehylser. Hvor godt liker denne egentlig å skjøtes?

TeamBørnOut
10/03/10, 18:14
Høres ut som biltema sonde.
Du må fjerne ALT av biltema deler før bilen din vil være normal igjen. Ikke kjøp deler på biltema.

boman
10/03/10, 18:27
Hehe, kan være ;P Jeg kjøper aldri sånne deler på biltema, men er vanskelig for meg å hindre tidligere eiere å gjøre det ;)
men hvis det er original sonde, har den vondt av å skjøtes med skjøtehylser? (kan jo være brukt en sonde ifra en bil uten turbo, med alt for lang ledning og derfor kutta inn)

TeamBørnOut
10/03/10, 18:35
Noen sonder måler oksigenet i lufta via ledningen. så den kan nok ha tatt skade av det ja

boman
10/03/10, 18:39
Noen sonder måler oksigenet i lufta via ledningen. så den kan nok ha tatt skade av det ja

hæ? hvordan går det? :confused:
eller er vi på spøke-siden idag? :D

TeamBørnOut
10/03/10, 18:41
Neida. er ingen spøk faktisk :)
Hvordan aner jeg ikke.

boman
10/03/10, 18:47
10 spørsmålstegn :confused:
hehe :P

Magnus Hagtvedt
10/03/10, 19:02
Ser ikke helt problemet med å bruke sjøtehylser, så lenge disse er ordentlig skjøtet. Det er jo flere punkter mellom hjernenen og sonden at signalet går igjennom påklemte kontakt-koblinger. Som ved koblingen ved torpedovegg og koblingen rett før sonda på disse bilene.

ChrML
10/03/10, 19:11
Ikke noe problem at lambda er skjøtet, nei, og som Magnus sier så er det flere pressede kontakter mellom lambda og hjerne. Sålenge skjøtingen er gjordt forsvarlig og fukttett.

TeamBørnOut
10/03/10, 19:13
Men noen lamdasonder skal man ikke skjøte. Er det ikke av denne typen så kan man seff skjøte så mye man vil

Magnus Hagtvedt
10/03/10, 19:30
Sonden jeg har skal ikke skjøtes, men det er en bredbåndslambda. Eneste koblingen er med loddet og med platinapletterte kontakter, så det blir jo litt annerledes enn den standardiserte sonda på 940 :p

henrik940
10/03/10, 20:49
Hørtes vel mere utrolig ut at den måler oksygen via kabelen :p

ChrML
10/03/10, 20:55
Yeah, hørtes litt for utrolig ut. Da må vel det isåfall være en bit som sitter et sted på ledningen, tror neppe at hele ledningen av kobber bort til den brune pluggen gjør dette.

Men at kabellengder kan være grovt forhåndskalibrerte i hjernen mtp strømmer og kabelresistans kan hende, men nå er det vel for små strømmer for at dette skal ha noe betydelig å si vel?

henrik940
10/03/10, 20:56
Er vel ikke rare strømmene der nei.

boman
10/03/10, 21:03
men da tror jeg at jeg skal skjøte den på nytt, for de skjøtehylsene er (uten å ha sett veldig nøye på de) tror jeg er med krympestrømpe og mener at de har litt mørk farge (altså litt svidd/tegn på varmegang).

TeamBørnOut
11/03/10, 07:28
Yeah, hørtes litt for utrolig ut. Da må vel det isåfall være en bit som sitter et sted på ledningen, tror neppe at hele ledningen av kobber bort til den brune pluggen gjør dette.

Men at kabellengder kan være grovt forhåndskalibrerte i hjernen mtp strømmer og kabelresistans kan hende, men nå er det vel for små strømmer for at dette skal ha noe betydelig å si vel?


Noen sonder var hvertfall slikt før, brukte kabelen som "referanse". Dette fordi en lamda / hjerne egentlig skal kalibreres mot hverandre ( man skal jo alltid kalibrere BB lamdan i en bil. da skal den kalibreres i friluft).
Ser at bosch selger "skjøtbare" sonder nå. så da har de muligens gått vekk fra det prinsippet! aner ikke :D

flarssen
11/03/10, 08:23
LPG gass og biltema tenningsdeler = katastrofe :D
Det gjelder helt nye tenningsdeler også :)
Kan du utdype dette?

TeamBørnOut
11/03/10, 08:44
De som monterte LPG anlegget i 940n til kammeraten min sa det var kattastrofalt med dårlige tenningsdeler. Han fortalte om en MB hvor dette var gjort. Kunne lese utifra diagnose saken til LPGn at det var dårlig tennkabler å de måtte byttes. Han gjorde ikke dette å ting gikk til helvette.
Er en grunn til at de nyere LPG systemene er bedre en de gammle å sikkrer seg mot slikt. Har et liggende på låven selv :)

slevjus
12/03/10, 13:12
Haha! Tror det ikke før jeg får se det:cool:

Var enda rødere før jeg tok bildet :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/03/640.jpg

Testdriver
12/03/10, 18:00
Jeg får ikke opp bildet:eek:

slevjus
12/03/10, 18:27
nå da?:)

Testdriver
12/03/10, 18:33
Se der ja:D

boman
14/03/10, 12:40
Her om dagen var også turboen min rødglødende etter 5 min hardkjøring.
Igår ble manifolden såvidt rødglødende etter helt normal rolig kjøring. Tror tenningsdelene skal byttes så raskt som mulig nå, for hvis det ikke hjelper må det være noe annet som er helt på tryne her tror jeg!

henrik940
14/03/10, 13:14
Min blir også det etter hardkjøring.

boman
14/03/10, 13:30
men etter 5 min? Hele turboen og manifold?
Nå blir min manifold litt glødende også etter normal kjøring så tror ikke alt er helt som det skal.

henrik940
14/03/10, 13:33
Var å herja på ei parkering oppe ved skisenteret her, da blei den glødene etter kort tid. Minimalt med kjøling da. Får jo ikke skikkelig sug igjennom motorrommet.

kermitt
14/03/10, 15:09
børna litt i sommer når bilen hadde K motor. hadde da fin glød i den. er ikke så uvanlig. også er det jo kjekt å ha noe å tenne en sig på etter sånne anstrengelser.

boman
22/03/10, 11:53
Har fått vekk biltema søppelet så bensinforbruket har detti ned, men manifolden ser ut til å bli omtrent like rødglødende (kanskje litt bedre), men vet det var litt irr på fordeleren så det kan jo være en faktor.
Men feilkodene på lambdasonden har dukka opp et par ganger etter jeg satt på nye tenningsdeler, så tenkte å bytte den å se.