PDA

Vis full versjon : Pipelyd i 90-110 km/t



TBS
07/03/10, 08:09
Oppdaget i går en pipelyd i hastighet mellom 90 og 110 km/t på min 92 mod. 245. Synes det høres ut som lyden kommer forfra, men ikke helt sikker. Lyden er en lys pipelyd som kommer i ca 90 km/t, og blir høyere og lysere opp til ca. 110 km/t. Da gir pipingen seg...

Lyden går kun på hastighet. Ingen forskjell på hvilket gir og turtall.

Merker heller ingen forandring i svinger eller ved bremsing.

Noen som har forslag til hva det kan være? Hjullager?

(Kan legge til at støttelageret til mellomakselen ble byttet i sommer)

T90
07/03/10, 08:26
Har vert boti noe av det samme bare at den lyden kom bakfra.
Nermere bestemmt en høytaler... som det kom en slik pipelyd fra som gikk opp og ned med farten..

henrik940
07/03/10, 09:44
Mellomaksellager er det nok ikke nei, det lager mere sånn romlelyd.

242
07/03/10, 11:03
Bremser kanskje ?

ChrML
07/03/10, 11:21
Var noen som la merke til en sånn svak pipelyd i 940-en min og som kom iniblandt som blei borte når man bremsa. Men jeg har aldri lagt merke til den, så plager igrunn ikke meg :p. Sikkert noe som har kommet seg i bremsene.

Mellomaksellager er det ikke. Det begynner først som en svak skrapelyd som følger farta fra nesten når du står stille. Etterhvert som lageret blir dårligere så skraper det mer og mer og etterhvert blir det en høy romling. Mitt røyk to ganger fordi første gangen det blei bytta så bytta jeg til et ræva BCB lager istedet for å kjøpe fra Volvo, og støvringene ble ødelagt så de ble ikke satt på. Ødelagt etter 4-5 mnd. Andre gangen kjøpte jeg nye støvringer til begge sider og lager fra Volvo, har holdt bra siden ;).

Soulair
07/03/10, 11:39
Sjekk hvor mye det er igjen på bremseklosser og skiver. Så på en VW Transporter som har samme problemet som du beskriver og der er bremsene helt utslitt

ChrML
07/03/10, 11:43
Sjekk hvor mye det er igjen på bremseklosser og skiver. Så på en VW Transporter som har samme problemet som du beskriver og der er bremsene helt utslitt
Det er kanskje en ide ;). Har ikke sjekka klossene mine siden jeg bytta de for ca 1.5 år siden :p. Men var på EU for 3 mnd siden så tror ikke den ville gått igjennom med slitte klosser, men får sjekke fordet ;).

Øyvind G
07/03/10, 11:46
Det er luftstrøm som går igjennom inntaket til varmeapparatet ditt, er en list eller en pakning som sitter feil eller er ødelagt. Har vært borti akkuart et samme, og ut i fra forklaringen din var det helt likt. Feilen kom i sammenheng med bytte av varmeapparat.

Soulair
07/03/10, 13:24
Det er luftstrøm som går igjennom inntaket til varmeapparatet ditt, er en list eller en pakning som sitter feil eller er ødelagt. Har vært borti akkuart et samme, og ut i fra forklaringen din var det helt likt. Feilen kom i sammenheng med bytte av varmeapparat.

Det stemmer nok bedre.. Så nå i innlegget at lyden blir lysere i høyere fart og ikke bare høyere! Må skjerpe meg å lese trådstarters innlegg bedre heretter:o

TBS
07/03/10, 13:32
Det er luftstrøm som går igjennom inntaket til varmeapparatet ditt, er en list eller en pakning som sitter feil eller er ødelagt. Har vært borti akkuart et samme, og ut i fra forklaringen din var det helt likt. Feilen kom i sammenheng med bytte av varmeapparat.

Denne feilen har jeg vært utsatt for selv tidligere på en annen bil, så den lyden tror jeg at jeg skulle kjent igjen. Har ikke gjort noe med varmeapparatet på flere år. Men det er jo verdt en titt:)

TBS
07/03/10, 13:34
Har vert boti noe av det samme bare at den lyden kom bakfra.
Nermere bestemmt en høytaler... som det kom en slik pipelyd fra som gikk opp og ned med farten..

Dette skal sjekkes! Skrudde ned lyden, men skrudde aldri helt av!

TBS
07/03/10, 13:37
Var noen som la merke til en sånn svak pipelyd i 940-en min og som kom iniblandt som blei borte når man bremsa. Men jeg har aldri lagt merke til den, så plager igrunn ikke meg :p. Sikkert noe som har kommet seg i bremsene.

Mellomaksellager er det ikke. Det begynner først som en svak skrapelyd som følger farta fra nesten når du står stille. Etterhvert som lageret blir dårligere så skraper det mer og mer og etterhvert blir det en høy romling. Mitt røyk to ganger fordi første gangen det blei bytta så bytta jeg til et ræva BCB lager istedet for å kjøpe fra Volvo, og støvringene ble ødelagt så de ble ikke satt på. Ødelagt etter 4-5 mnd. Andre gangen kjøpte jeg nye støvringer til begge sider og lager fra Volvo, har holdt bra siden ;).

Har også hatt støttelager som uler og hyler, uten romling ;)


Takk for flere gode forslag alle sammen!

ChrML
07/03/10, 13:38
Har også hatt støttelager som uler og hyler, uten romling ;)


Takk for flere gode forslag alle sammen!
Det første lageret mitt tror jeg ula litt i starten, men det lagde aldri noen pipelyd ;).

TBS
07/03/10, 13:43
Det første lageret mitt tror jeg ula litt i starten, men det lagde aldri noen pipelyd ;).

Nei, litt mer sånn "snu seg i speilet og se etter blålys-lyd" :D

242
07/03/10, 14:40
Du har mus i bilen, som ikke likar at du kjører for fort hehe

Gazoline
07/03/10, 16:53
Hadde noe av den samme ulyden, og da var det litt lekk i tetninga til frontruta, prøv å press litt på ruta når det uler, så ser du om det er det, og evt lokaliserer hvor det er.
Hadde på litt silicon under lista og ble helt tyst etter det :)

Gneizten
07/03/10, 18:28
Hadde noe av den samme ulyden, og da var det litt lekk i tetninga til frontruta, prøv å press litt på ruta når det uler, så ser du om det er det, og evt lokaliserer hvor det er.
Hadde på litt silicon under lista og ble helt tyst etter det :)

samma hadde jeg, prøv å blåse trykkluft mot pakningen, prøv å blås luften likt som den ville gått når du kjører, altså parallelt med panseret ;)

TBS
08/03/10, 00:55
Det med ruta høres lurt ut! Den ble byttet i høst... Merket ingen lyd når jeg kjørte til jobb i ettermiddag. Da var det plussgrader og sol.. På vei hjem nå i natt i minusgrader var lyden der igjen. Kan jo være tetningsguffa som blir stiv og ikke tetter ordentlig i kulda??

TeamBørnOut
08/03/10, 15:53
Ofte rundt fram ruta. det kommer slik litt lyder av 960n min innimellom.. lista reiser seg i en viss fart (merka det når jeg skulle vaske bilen) og lager lyd..

volvo240v8
12/03/10, 01:49
Jeg har en veldig høy uling når jeg treffer 120 på gps. over blir den vekk som regel vis jeg tramper på litt. og under så er den vekk.

skjer kun på 4 gir. jeg har trodd det har vært girkassa men kan det være så enkelt som ruta eller varmeapparatet.?

Eieren før meg ba meg trykke på ruta for hadde ula der før.