PDA

Vis full versjon : fjærning av tektyl



hakonsenjr
13/07/11, 11:52
hei lurte på om noen hadde noen bra tips for og fjærne tektyl :D skal slipe ned bilen under og den har veldig myyee tektyl xD

Espedalen
13/07/11, 12:10
Skrape er vell eneste sjangs (?), kjøp deg noe skarpt å skrape med, ville tro en barkespade/skrape hadde gjort susen om du hadde korta inn skaftet litt.

C.Erstad
13/07/11, 12:17
Varme og skrape! :)

Blåselampe er fin til det!

Espen Hveding Nordgård
13/07/11, 12:17
Sandblåsing går vel også ann, om du skal slipe uansett.

Dieselsmoke
14/07/11, 20:34
kan vel bruke noe som løser opp. f.eks diesel på spruteflaske? Og i tillegg skrape

gleid
14/07/11, 21:26
Skraping er etter min erfaring eneste som duger. Bare å brette opp ermene! Hehe. Har prøvd sandblåsing og det gikk ikke så veldig bra. Tectyl er seige greier. Slipemaskin ble bare tull! Tectylen ble bare varm og enda mer klissete... :-o

gswede
15/07/11, 01:36
Normalt sett fjerner man tectyl med høytrykkspyler, en skikkelig en.

hakonsenjr
15/07/11, 07:09
takker for mye bra svar :D gruer meg litt med å starte på det men skal bli morro og se om det er noe rust so gjemmer seg ^^

gleid
15/07/11, 08:00
Mye slit ja, men utrolig deilig når man er ferdig og vet at det er helt rent under der! Hvis bare de kunne slutte å salte de veiene så jækli nå så kanskje bilene hadde holdt enda lenger...

hakonsenjr
15/07/11, 11:27
ja er ganske ening med deg der må jo fjærne rust hull fra kanalene på den hvert år jo O.O og jeg slipa ned kanalen i fjord og lakerte bilen og kjørte den fra og til jobb 2-3 ganger i vinter var alt den så salt men det holt =(

v0lv0 Aksar
16/07/11, 22:42
om du har ribba bilen så kan det vel også fungere å hive bilen på ein stort bål;)

Daniel V
16/07/11, 23:47
Sett den inn til et rustfjerningssenter, og be dem vaske av den gamle tectylen. Gjorde det samme med den ene 240en jeg hadde før. Kostet meg 500,- men det sparte meg for maaaaaaa.....aaange timers arbeid. Det tar LANG tid :p De brukte 30 min..

a|ex
17/07/11, 01:40
Normalt sett fjerner man tectyl med høytrykkspyler, en skikkelig en.

Normalt sett fjerner man vel ikke tectyl, og hvis man først gjør det, tror jeg du kommer til kort med høytrykkspyler, uansett hvor skikkelig den er :D:D

Ola Moen
17/07/11, 01:56
Er vel stort sett hard arbeid som må til om man ikke gjøre som Daniel. så fancy pakningsskrape fra Biltema duger til dette. slip den ekstra skarp i tuppen, så skjærer den tjukke lag med tectyl som smør. rester kan fjernes med malepensel og bensin. evt white spirit. Sandblåsing har jeg prøvd. det går greit på rester, men tjukkere lag på et par mm kan en glemme å prøve på. det er som å sprute vann på gåsa. Det går av etterhvert, men det tar 3 ganger så lang tid som å skrape, og en kaster bort så mye sand på det.

Bjørn Erik Hagen
18/07/11, 19:51
Jeg brukte rett og slett en sparkelspade og varmepistol. Tok vekk mye, og vasket med tynner. Siste rest fjernes med en kjapp bensin vask.. :)

Bruk gassmaske! Je vart jaggu svimmel, og spytta blod...hahaha

Ola Moen
18/07/11, 20:19
Jeg brukte rett og slett en sparkelspade og varmepistol. Tok vekk mye, og vasket med tynner. Siste rest fjernes med en kjapp bensin vask.. :)

Bruk gassmaske! Je vart jaggu svimmel, og spytta blod...hahaha
Billig rus:) da fikk du glede av tynner'n på flere måter:D

gleid
18/07/11, 21:01
Spøtta blod! :-0

Bjørn Erik Hagen
19/07/11, 14:36
Spøtta blod! :-0

haha.. Ikke såå ille da.. Var bare litt rødt spytt..;) .. men bruk gassmaske eller lignende...ANBEFALES!

:)