PDA

Vis full versjon : Ventiltikking



kjellt
07/03/10, 04:05
Kan noen forklarer hva ventiltikk er?
Hva det kommer av?
Og hvordan man kan opptage det?

Har hørt rykter om at det er sjuka på 940 men kan jo bare være piss...

henrik940
07/03/10, 09:50
Det er vel bare for lite olje inn til ventilløftern, og det blir et lite opphold mellom kamaksel og ventilløfter. Så det blir en slik tikkelyd.
Hjelper vel som oftest å bytte olje eller løfter. Det er vel ikke en sjuke på Volvo nei. Men når tikkelyddemperene på ventilene er slitt, da kan det høres slik ut.

Ellers så er det vel dysene du hører når motoren står å går.

Per Ulv
07/03/10, 11:09
Ikke på rødblokka, derimot 850 motorene har det vært litt på.. Noen biler får man jo rett å slett ikke start på med for tykk olje ala 10/15w40 vetiler som ikke er med når tempraturene kyper lavt, ala mondeo feks..

Så syntetisk olje og huske på intervalene så er det dette noe som regel ikke er ett problem på noen biler..

ChrML
07/03/10, 11:16
Det er ikke direkte "sjuka" på 940, men det er noe som tikker på alle 940-er. Dysene høres godt, bare ta en skrutrekker å hold på dysene mens du lytter på håndtaket så hører du det.

Det andre som tikker kan være en ventil i ny og ne. Tikkedemperene, altså de små gummigreiene som ligger under løfterne blir morkne og går i oppløsning med tiden. Det gjør at gummigreiene ikke lenger presser seg sammen når ventilen skal opp og utvider seg når ventilene går igjen sånn at løfterne følger kammen, og da blir det en metall mot metall tikkelyd når kammen går fri fra løftern og treffer den igjen når den skal åpne neste gang. Ikke noe farlig. Har igrunn ikke så veldig mye med olja å gjøre pga mekaniske løftere, min har tikket like mye uansett åssen olje.

Når lyden blir så høy at den høres godt så kan det være pga for stor klaring. Skal være ca 0.35mm. Men med panseret igjen og isolasjonsmatta på så er neppe lyden noe særlig plagsom. Har også lydisolert hele torpedoveggen så hører den ikke i bilen lenger når jeg kjører eller ;).

kjellt
07/03/10, 13:30
Det er vel bare for lite olje inn til ventilløftern, og det blir et lite opphold mellom kamaksel og ventilløfter. Så det blir en slik tikkelyd.
Hjelper vel som oftest å bytte olje eller løfter. Det er vel ikke en sjuke på Volvo nei. Men når tikkelyddemperene på ventilene er slitt, da kan det høres slik ut.

Ellers så er det vel dysene du hører når motoren står å går.

Jeg kjører jo på 10/40 nå! Skal vell ikke ha så mye å si det?
Istede for 5/40

ChrML
07/03/10, 13:36
Jeg kjører jo på 10/40 nå! Skal vell ikke ha så mye å si det?
Istede for 5/40
Nei, den blir isåfall bedre. Tykkere olje = mindre bråk generellt. Men når motoren er varm er jo de oljene ganske like da, men den er tykkere når den er kald som ikke er en stor fordel når gradestokken kryper for langt ned.

Per Ulv
07/03/10, 18:37
Dette med tynnere olje gjelder helst biler med hydrauliske løftere som 850 motorene og nyere biler generelt, tynn olje kommer lettere inn i løfterene = mindre lyd. Når en 850 starter i -20 tikker det veldig noen sekunder før blir stille dette er for den seige kalde olja bruker tid på å komme inn i løfteren. En tykkere olje å du har lyden lengre, men når bilene har varm olje så er det liten eller ingen forskjell. Rødblokkene har mekaniske løftere som ikke lar seg på virke noe av olja kvaliteten.

Biler med shims/mekaniske løftere som 940 feks går hele sin livstid uten å måtte justeres ofte. Er i grunn noe som ikke trengs å tenkes på før ventilene sier i fra "tikk tikk" ...

cossykiller
07/03/10, 19:37
en tikkende ventil er en glad ventil ble jeg fortalt en gang i tiden :D

TeamBørnOut
08/03/10, 16:00
Er ikke bare tallet på olja som har noe å si. kvaliteten har mest å si..
pleier å ha på 2dl med ER på min når olja blir bytta. blir heeelt stille etterpå (bmw triks :D)

Agrostar
08/03/10, 17:34
Du hadde på 2dl med kva?

TeamBørnOut
08/03/10, 18:11
(ER Metal Conditioner).
Har alltid brukt dette som tilsats i kjølevannet / olja.. helt til jeg så det stod at det skulle blandes i motorer etc også :D
Så etter å ha lest litt mer og hørt litt rundt så fant man jo ut hvor man skulle bruke dette.
På kina motoren min så klarte jeg akkurat ikke å dra ut 4. giret.. litt motvind/motbakke så datt den ned på turtall. litt ER og jeg kunne dreve den opp :)
Men en kina motor er litt ekstremt. det er ikke akkurat kvalitets greier :D det glir så dårlig at man drar i filler aksler og gjør styringer ovale med litt effekt fordi girkassene er så tråe.
Men har hatt dette i M90ne og bakakslene. fungerer ypperlig. Vet at "evo" gutta koker drevene i girkassene sine i dette.
Når jeg dreier / freser og har vært litt slem å kan ha fått noe sperringer (som er vanskelig å få vekk) så tar jeg bare litt ER på filla og drar over mettalet. så er det borte på neste runde.
Bestilte en eske av dette på tess i horten. han hadde aldri hørt om det. men han tok kjapt en flaske å helte på minin sin :D