PDA

Vis full versjon : Bytte dieselfilter V70 TDI



Aartun
12/07/11, 20:25
Hvordan i alle dager gjøres dette? jeg har skurdd av "koppen" som er rundt filteret, men jeg får ikke løsnet filteret fra toppen

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/1301.jpg

Trengs det noe spesial verktøy?

er denne motoren selvluftende eller trengs det noe pumpe for å få gang på motoren igjen etterpå?

C.Erstad
12/07/11, 20:26
Hvordan i alle dager gjøres dette? jeg har skurdd av "koppen" som er rundt filteret, men jeg får ikke løsnet filteret fra toppen



Trengs det noe spesial verktøy?

er denne motoren selvluftende eller trengs det noe pumpe for å få gang på motoren igjen etterpå?

Stor tang på toppen og vri rundt! :)

Bare fyll opp det nye filteret med diesel, så går det greit å starte den etterpå :)

Aartun
12/07/11, 20:29
Stor tang på toppen og vri rundt! :)

Bare fyll opp det nye filteret med diesel, så går det greit å starte den etterpå :)

Og det er ikke links gjenger? Har prøvd med oljefiltertang, men det sitter stuck..:confused:

Er det bare å ta i mer da? er redd for å ødelegge noe...

C.Erstad
12/07/11, 20:37
Og det er ikke links gjenger? Har prøvd med oljefiltertang, men det sitter stuck..:confused:

Er det bare å ta i mer da? er redd for å ødelegge noe...

Blir det ja, bare vær siker på at du skrur riktig vei! :)

Edit: Nei, er ikke Links!

Aartun
12/07/11, 20:40
Blir det ja, bare vær siker på at du skrur riktig vei! :)

Edit: Nei, er ikke Links!

Okei, mange takk for raskt svar! :)
da får jeg prøve litt til.

Aartun
12/07/11, 20:54
Da var nytt filter på plass:)
tør å vedde en 10er på at forrige mann ikke smurte inn pakninger med olje før montering..

C.Erstad
12/07/11, 22:18
Da var nytt filter på plass:)
tør å vedde en 10er på at forrige mann ikke smurte inn pakninger med olje før montering..

Bra du fikk det til! :D

Aartun
12/07/11, 22:31
Bra du fikk det til! :D

Jepp:) takk for hjelp! :)

C.Erstad
12/07/11, 22:33
Jepp:) takk for hjelp! :)

Bare hyggeligt! :)

Sagen
13/07/11, 10:50
Godt du fikk skifta filteret. Ser av bildet at du mangler et deksel (sylinder) som skal sitte rundt filteret ditt. Der er det sveiset fast en 10mm mutter hvor du skrur inn en skrue for å låse filteret når du løsner den nederste sekskantskruen på toppen av filteret. Da er det bare å skru ut låseskruen, og skru ut filteret. veldig enkelt, og du slipper å tøyse med filtertenger.

Aartun
13/07/11, 11:22
Godt du fikk skifta filteret. Ser av bildet at du mangler et deksel (sylinder) som skal sitte rundt filteret ditt. Der er det sveiset fast en 10mm mutter hvor du skrur inn en skrue for å låse filteret når du løsner den nederste sekskantskruen på toppen av filteret. Da er det bare å skru ut låseskruen, og skru ut filteret. veldig enkelt, og du slipper å tøyse med filtertenger.

Jeg har montert på det dekselet igjen, såg at det satt en mutter sveisa på det ja.
skjønte ikke helt hvilke sekskant skrue du snakker om?
er det derfor den plasten er rundt deler av filteret?
hadde vært greit å slippe å sloss med filteret ja :)

Sagen
13/07/11, 11:39
OK :)

Jeg mener den skruen som går tvers igjennom filterholderen, som filteret er skrudd fast i (Har en dieselslange skrudd fast i toppen)

Aartun
13/07/11, 12:03
Aha, skjønner, får prøv på det neste gang jeg bytter :)
Takk for tips!