PDA

Vis full versjon : hvor mye kapper dere? :)



SandemRacing
06/03/10, 22:26
Har tenkt å få volvon min litt lavere nå som sommern snart kommer:)

så lurte på hvor mye dere kapper senkefjærene for å få bilen lav nok:)
(vil ikke ha den for lav, dumt å ta for mye.. hehe)

Bilen min har lesjaforsfjærer og bilstein sprint dempere og super Dtm 18".
(godkjent senket i vognkort)

Dere kan godt legge ut bilder av bila deres så jeg kan se hvordan det ser ut etter dere har kappa:)

Martin.S
06/03/10, 22:30
Du kan regne med det blir dritt snakk i denne tråden, er ikke like populært med vinkelsliper senkesett hos alle. Men 2 runder forran og 2 bak pleier å bli fint. Vet ikke om det kanskje blir litt mye når du allerede har senkefjører. Blir den noe laverer må du justere skjærmkanten din bak for å få plass til DTM hjula.

jonass
06/03/10, 22:34
1-2 runder bare foran ser jo greit ut

Kenneth R
07/03/10, 13:10
Her er gamlebilen min, med bilstein sprint og lesjøfors. Kappet 1 runde framme, ukappet bak. 18" superdtm på det øverste bildet og 19" team dynamics på de nederste.

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/03/1.jpg?t=1267963118

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/03/1.jpg?t=1267963489

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/03/1.jpg?t=1267963557

ChrML
07/03/10, 13:34
1 runde foran og ingen bak har jeg sett blir best med Lesjøfors. Passe brukslav foran og jevn i høyden ikke minst. Alternativet for å få pen og ubrukelig lav bil er 2 runder foran og 1 runde bak, fortsatt jevn i høyden.

Det beste er såklart å spandere på seg coilover foran og bak. Koster deg litt mer, men da kan du justere ettersom og bilens kjøregenskaper blir ivaretatt innenfor normale høyder hvor understellsgeometrien er innenfor specs.





http://forum.vccn.no/img-dump/2010/03/1.jpg?t=1267963557
De felgene må jeg si kledde bilen utrolig godt. :)

Kenneth R
08/03/10, 21:10
De felgene må jeg si kledde bilen utrolig godt. :)
Var veldig fornøyd med utseende på de felgene. Men de var litt i breieste laget bak, så det subbet litt.

rustan
08/03/10, 21:22
En runde til hadde nok blitt perfekt med de 19" der. Tøffe felger! :)

Shaiko
08/03/10, 21:45
940n med bare 1 runde foran var fortsatt høyt

Martin.S
08/03/10, 21:49
940n med bare 1 runde foran var fortsatt høyt

Enig med deg der

TeamBørnOut
08/03/10, 22:05
Du er fra høland så du veit vell hvordan man kapper fjører?
Dele de på langs er vell det de fleste gjør der?

Kapper man fjøra så får den ikke annlegsflaten som den skal ha (hvis man ikke bygger opp noe under den første virvelen) og da blir bilen litt gyngete og spretten.. noe som ikke er så bra. men bygger man under litt så fungerer det jo fint. men det er lurt å bygge ned bærekuler å endeledd hvis man skal senke den mye...

SandemRacing
08/03/10, 22:35
Du er fra høland så du veit vell hvordan man kapper fjører?
Dele de på langs er vell det de fleste gjør der?

Kapper man fjøra så får den ikke annlegsflaten som den skal ha (hvis man ikke bygger opp noe under den første virvelen) og da blir bilen litt gyngete og spretten.. noe som ikke er så bra. men bygger man under litt så fungerer det jo fint. men det er lurt å bygge ned bærekuler å endeledd hvis man skal senke den mye...


haha. ja du mener vel det... jeg vet hvordan man trykker på knappen på vinkelsliperen, hvis det var det du tenkte på. grunnen til at jeg la ut tråden var for å høre hvor mye folk pleier å ta på 945 og hva som blir penest.. og kanskje noen bilder av det.

skal ikke senke mye, men nå er den høy som et uvær, må ha den ned litt foran hvertfall.. VET at det ikke er optimalt med hensyn til kjøreegenskaper og at det spretter litt(så du trenger ikke fortelle meg det), men har ikke råd til coilovers akkurat nå.. det får man vel heller ikke godkjent, eller får man det? :)

TeamBørnOut
08/03/10, 22:50
coilovers er ikke bedre en demperen som sitter i dem. Å det samme gjelder coilovers som vanlige fjører. (det er jo egentlig coilovers orginalt på volvo.. men ikke justerbar).

å godkjenning bryr du deg vell ikke mye om når du skal kappe uansett vell? :P

rogern
08/03/10, 22:56
coilovere er jo ikeno garanti for god veiholdning det.
mange som trur det. still på det hardeste så blir det gromt.:D
er jo akk samme som ett volvo fjørbein bare at man ikke kan justere høyden.(og hardheten hvis man har skikkelige coilovere)
har man gode dempere og fjører på et volvobein kan dette fint funke like bra som ett coiloveroppsett.
eks trur jeg ville heller ha kjørt med bilstein og h&r fjører på v70`n enn de billige bg colioversatsene til 6500,- ell hva de koster.

TeamBørnOut
08/03/10, 22:59
coilovers er fint hvis man er "pussågnikk".. da kan man heve bilen til treff å senke den inn på treffet :D
Men er jo ikke noe man kjører racing med. da setter man høyden i forhold til hjulvinkler å klaringer etc..
Å dempere i disse billige coiloversene pleier ikke akkurat være noe å rope hurra for..
høydejusterbar sykkelpumpe

ChrML
09/03/10, 06:38
coilovers er fint hvis man er "pussågnikk".. da kan man heve bilen til treff å senke den inn på treffet :D
Men er jo ikke noe man kjører racing med. da setter man høyden i forhold til hjulvinkler å klaringer etc..
Å dempere i disse billige coiloversene pleier ikke akkurat være noe å rope hurra for..
høydejusterbar sykkelpumpe
Bilstein Coilovere, ikke Koni ;).

TeamBørnOut
09/03/10, 07:07
joda. men man kan fortsatt ikke sleppe bilen ned uten at man fucker opp geometrien i forstillinga. da må man bygge ned bærekuler og endeledd

ChrML
09/03/10, 16:10
joda. men man kan fortsatt ikke sleppe bilen ned uten at man fucker opp geometrien i forstillinga. da må man bygge ned bærekuler og endeledd
Yep. Men da er hvertfall fjøring/demping bra uten å måtte prøve diverse fjører å få riktig høyde på bilen uten å kappe.

TeamBørnOut
09/03/10, 16:26
jepp. Bilstein sine får man sikkert ikke "senka" så mye at de blir skadet heller. (som det faktisk går på en del billig greier til bmw :D)

SandemRacing
13/03/10, 12:53
er det mulig å lage noen form for senkeskåler på 900, noe lignenede slik jeg har sett blitt gjort på 200serien?

snufsi
13/03/10, 13:19
Jeg kuttet 2 ringer fremme og det ble rimelig pent, men det var snakk om orginal fjærer da.

Men jeg tror det er best du bare fjerner fjærene helt :D da blir den lav nok ^^

OHKorpan.
13/03/10, 13:43
Hvor er kommentarene til senkepolitiet?

Mange som kapper fjærene kapper kun fjærene men driter i demperne.... Det er ikke bra for veiholdning og sikkerheten til andre billister.

Men selvfølgelig må man kappe noen runder for att en 700-900serie skal se normalt ut:cool:

SandemRacing
13/03/10, 15:15
Hvor er kommentarene til senkepolitiet?

Mange som kapper fjærene kapper kun fjærene men driter i demperne.... Det er ikke bra for veiholdning og sikkerheten til andre billister.

Men selvfølgelig må man kappe noen runder for att en 700-900serie skal se normalt ut:cool:

Enig i det, men jeg har jo bilstein dempere da, hjelper litt det.
Men det beste hadde vært om det hadde gått ann å laget en slik senkeskål eller noe på noe vis så ikke fjøra henger der å "dinger" løst liksom:p

kermitt
13/03/10, 16:15
kapp 2 forran og 1 runde bak, gjerne litt forsiktig varming og så du får klemt den inn siste halv runden og bøyd den inn i endene sånn som den var før du kappa.

Johannes
14/03/10, 10:52
Hei ! Jeg hadde en 745 tic som jeg solgte for litt siden, på den hadde jeg lesjøfors senkesett,men istedet for å kappe fjærene så tok jeg ned hele fjerbeinet å slipte løs fjerskåla fram,satte på vinterdekkene som er de høyeste med tanke på profil,så senket jeg fjerskåla så langt ned at jeg hadde ca 1cm klaring til dekket,det gjorde at fjerskåla kom ca 2cm lengre ned enn den var originalt. Sveiset den fast der.
Fordelen med det er at hvis de rekner antall ringer på fjera så er den fortsatt slik det står i papirene.

ChrML
14/03/10, 11:51
Hei ! Jeg hadde en 745 tic som jeg solgte for litt siden, på den hadde jeg lesjøfors senkesett,men istedet for å kappe fjærene så tok jeg ned hele fjerbeinet å slipte løs fjerskåla fram,satte på vinterdekkene som er de høyeste med tanke på profil,så senket jeg fjerskåla så langt ned at jeg hadde ca 1cm klaring til dekket,det gjorde at fjerskåla kom ca 2cm lengre ned enn den var originalt. Sveiset den fast der.
Fordelen med det er at hvis de rekner antall ringer på fjera så er den fortsatt slik det står i papirene.
Yes, det er en god løsning som heller ikke er ulovlig mtp forspenn på fjøra, sålenge sveisingen blir gjordt godt nok :). Og fjørene er fortsatt TUV godkjent når de ikke er kappet.

Eneste man må passe på da mtp godkjenning er at bakkeklaring fra fastskrudde deler (fex eksosanlegg) er god nok, at klaringer fra hjul til skjermbuer og lignende er godt nok og at alle hjulvinkler fortsatt er innenfor specsa etter 4- hjulskontroll.

Refinement!
14/03/10, 18:47
Lesjøfors kappet 2 vindinger f+b og Bilstein Clubsport.

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/03/776.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/03/777.jpg

turb00le
14/03/10, 19:38
Tror jeg begynner med 1 vinding framme når jeg setter på senkefjørene på min.
Noen som vet om det er forskjell på nytt/gammel lesjø sett? syns exerqtor sin 245 så mye lavere ut enn min med samme senk og han hadde de svarte fjørene.

rogern
14/03/10, 22:10
refinement: ser bra ut! det skal være lavt. orginale "senkesett" senker jo knapt.

A.Finstad
15/03/10, 04:30
dette er bilde av min å en kamerat sin gamle bil den røde er min og den er senka 40/40 og den blå er ikke senka i det hele tatt! er orginale fjører handla på volvo og bilstein som ikke er korta inn som sitter på den! mens på min røde sitter det lesjø senk og gule koni :(
http://i280.photobucket.com/albums/kk184/Volvo-Kid91/P8290067.jpg

ikke rart man lurer på om det er senke sett man kjøper eller ikke! min har også godt lengere med senke sett og sånt sånn at den har satt seg ordentlig å den blå er det skifta for tre dager siden på det bildet!

JA jeg skal ta den hvertfall en runde til sommeren!

Burner740
16/03/10, 01:52
dette er bilde av min å en kamerat sin gamle bil den røde er min og den er senka 40/40 og den blå er ikke senka i det hele tatt! er orginale fjører handla på volvo og bilstein som ikke er korta inn som sitter på den! mens på min røde sitter det lesjø senk og gule koni :(
http://forum.vccn.no/

ikke rart man lurer på om det er senke sett man kjøper eller ikke! min har også godt lengere med senke sett og sånt sånn at den har satt seg ordentlig å den blå er det skifta for tre dager siden på det bildet!

JA jeg skal ta den hvertfall en runde til sommeren!

haha, er ikke mye senkesett man får nei.. ta to så blir det bra ;)

A.Finstad
16/03/10, 05:05
skal ha på lavere dekk til sommeren også så får se hvordan det blir med en først :p men kjenner jeg meg rett så blir det nokk coilovers eller noe til neste vinter for da skal den få seg en omgang i garagen :p

VolvoMan
20/03/10, 01:12
Min har Lesjfors 40/40 som er kappa en runde foran

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/03/1459.jpg

oar83
20/03/10, 02:22
[QUOTE=Refinement!;41179]Lesjøfors kappet 2 vindinger f+b og Bilstein Clubsport.

Meget fin bil du har, fint senka også!

EDIT:

Bytta til senkesett rundt heile bilen, for å godkjenne bilen seinare.


Før:
Kappa senkesett framme 1 ring
Tilpassa 145 fjærer bak.
Dette er gjort slik fordi senkefjæra knekte og 145 fjærene er kun litt lenger samt at den har tykkere gods enn senke-settet.
Hatt dette slik i ca 4år, fungerte greit

Alek
30/03/10, 23:14
En kamerat sin 740 vi kappa fjørene på :D

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/03/2408.jpg

Lav nokk?

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/03/2409.jpg

A.Finstad
31/03/10, 00:37
skulle tatt en ring til når dere først kappa så mye:p

turb00le
31/03/10, 04:36
stusselig. jeg ble litt ivrig en gang. resulterte i at fjøra ikke var i kontakt med setet sitt når bilen stod på bakken.

Alek
31/03/10, 13:34
skulle tatt en ring til når dere først kappa så mye:p

Vi skulle ha gjort det ja :D

Svirre
01/04/10, 11:18
Jeg ville spandert på'n senke fjører :) De er kortere, men mer spensigere og sterkere enn kappa fjører. Har du med mye bagasje bak så blir jo bilen helt klemt ned til bakken xD

1xemil
01/04/10, 18:27
Kjører Bilstein og lesjøfors på 945'n min. Er egentlig ikke ute etter noen veldig lav bil, men bedre kjøreegenskaper derimot. Syntes bilen virket så mye høyere foran enn bak med standard senk, og kappet da en ring foran. Synes det ble veldig bra, og det fungerer problemfritt :)

SandemRacing
01/04/10, 20:06
Kjører Bilstein og lesjøfors på 945'n min. Er egentlig ikke ute etter noen veldig lav bil, men bedre kjøreegenskaper derimot. Syntes bilen virket så mye høyere foran enn bak med standard senk, og kappet da en ring foran. Synes det ble veldig bra, og det fungerer problemfritt :)


okei. ja vurderer det på bilen min også, har lejafors og bilstein, men tror ikke den blir lav nok da heller, siden jeg har så lav dekkprofil.. (215 35 18)

non som vet om det går ann å lage noe alla senke skåler eller lignende på 940, eller bygge imoellom med noe når man kapper, så ikke fjærene henger løst liksom, hvis du tar bilen opp i løftebukk feks.

245 gl
01/04/10, 21:58
Flytte nedre fjærskål på fjærbeinet lenger opp ? så kan man kappe av et par vindinger... må vel være noen som har prøvd det?

Refinement!
01/04/10, 22:56
På 700/900 er et tips å bruke dempere fra 240, disse er kortere. Bilen øverst på siden er kappet 2 vindinger sammen med 240-dempere og har masse forspenn.

Senkeskål på 240 gir samme problem som å kappe fjæra, manglende forspenn.

badass240
02/04/10, 16:43
jeg liker å ha volvon min lav, for ikke herpe kjøre egenskapene helt å slippe lage bulker taket hvis det ligger små stein i veien har jeg et tips jeg har gjort fler ganger nå.
feks 240, 40mm senk på den syns jo ikke, kappa ca 2 runder foran mener jeg å huske, sendte demperene mine til martin. s her på forumet da jeg kjenner han fra før å ikke bor langt unna, han dreide ned demperene mine 100mm. (ca halve demperen)
da blir bilen lav nok samtidig som den blir fin å kjøre, selvom du har kappa fjærer da sitter fjærene i spenn med korte dempere så dem ikke detter ut hvis du jekker opp bilen
her er et bilde av resultatet med 18" felger:D
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/03/1781.jpg

TeamBørnOut
02/04/10, 16:46
Blir jo grusom å kjøre hvis man ikke bygger ned endeledd å bærekuler når de senkes så mye..

badass240
02/04/10, 19:15
Blir jo grusom å kjøre hvis man ikke bygger ned endeledd å bærekuler når de senkes så mye..

aldri sakt den blir perfekt;)
er en billig løsning stedenfor at bilen ligger på støtputene rundt hele. 100 ganger bedre å kjøre sånn enn kunn å kappe:)

TeamBørnOut
02/04/10, 19:28
Det er jeg enig :)

A.Finstad
02/04/10, 23:09
dere som bruker 240 dempere på 700/900 når dere senker bruker dere standard lengde på dempera eller bruker dere de som er 35mm kortere? og hvordan er det å bruke 240 senke fjører forran på 700/900? har to nye liggendes som vurderes sammen med 35mm kortere 240 bilstein på min 740:p

TeamBørnOut
02/04/10, 23:12
spørs jo hvor lav du skal ha bilen det :)

Men er viktig å bygge ned bærekuler å endeledd like mye som du har senket bilen. da går du bra kjøreegenskaper og en lav bil :)

AndersTM
02/04/10, 23:21
Har du noke tips på korleis en gjer det då? :)

A.Finstad
02/04/10, 23:26
jeg skal ha pen volvo med andre ord LAV :p også vil jeg beholde kjøre egenskaper selvom jeg har lav bil derfor jeg vurderer 240 fjører og dempere, men passer det? er det samme diameter og alt det der?

JA DA TBO jeg veit jeg må bygge ned bærearmer og kuler og det som er! i hvertfall styre kulene sånn at jeg ikke får det som kalles bump steer:p altså hompete styring hvis du skjønner:p

turb00le
02/04/10, 23:56
du bygger ned begge deler ellers linjerer ikke styrestaget med bærebrua og det er vel nesten hakket værre etter hva jeg har fått med meg.
240 fjører passer vel ikke på 7/9 serie. I allefall ikke framme.

Gi faen og kapp litt her og der på de vanlige senkefjørene. Med mindre du har planer om å kjøre i hundreoghelvete over alle telehivene som er blir det ikke noe problem.

ChrML
03/04/10, 00:04
spørs jo hvor lav du skal ha bilen det :)

Men er viktig å bygge ned bærekuler å endeledd like mye som du har senket bilen. da går du bra kjøreegenskaper og en lav bil :)
Lenge sia jeg har skrudd noe på forstillinga, så nå har jeg glemt åssen det ser ut under der. Når du bygger ned bærekulene, bare lager du noe som du skrur på bærekula som du igjen kan skru bærarmen på? Noen bilder av dette i praksis?

Kunne tenke meg å gjøre dette på min etterhvert når evt coilovere foran kommer på.

TeamBørnOut
03/04/10, 00:26
Bygger man ned bare bærekula eller bare endeleddet så oppdager man fort man ikke får kjørt en eneste meter med dette.. man kommer seg ikke ut av garasjen en gang :P

240 dempere passer rett over på de justerbare toppskålene (man får med 2 forskjellige hylser med forskjellige diametere. ene til 240 og den andre til 740 og 940.) (240 demperne er litt tykkere i toppen mins jeg... men dette er ikke noe problem :)).

Jeg pleier å frese meg ut en "spacer" som jeg monterer mellom boltene til bærekula (hvor man monterer fjørbeinet. så man trenger lengre bolder der).
På endeleddet så gjelder det samme.. Jeg liker å sveise på ei plate som holder alt dette sammen.. (men det er fordi jeg bor på en jævla grusvei hvor gjørme å sand kan drepe nye endelett på noen uker...)
jeg tror kaphelen(eller hva det nå er) har en smart løsning med en "alt i et" spacer til dette. Jeg har tenkt til å frese noen slike selv. men ikke kommet så langt enda.

ChrML
03/04/10, 00:42
Oki. Si ifra hvis du freser ut noen spacere til ca 40-50 mm senk da så kjøper jeg noen av deg :).

TeamBørnOut
03/04/10, 00:48
yes. men trukke jeg ville venta på det hehe. sjekk ut hva slags opplegg kahlenke saken har. det er smart laget og laget for 50mm mins jeg.

Jeg ser en del svensker bruker uniballs og noen forlengere.. men det er ikke no for gatebruk tror jeg.. syns hvertfall det ser veldig spinkelt ut (se bilder av 242n med 2liter 16v og to turbor... er noen få bilder av forstillinga hans.. de bygger ikke ned så mye. men alt hjelper når man senker en del :))

ChrML
03/04/10, 00:55
yes. men trukke jeg ville venta på det hehe. sjekk ut hva slags opplegg kahlenke saken har. det er smart laget og laget for 50mm mins jeg.

Jeg ser en del svensker bruker uniballs og noen forlengere.. men det er ikke no for gatebruk tror jeg.. syns hvertfall det ser veldig spinkelt ut (se bilder av 242n med 2liter 16v og to turbor... er noen få bilder av forstillinga hans.. de bygger ikke ned så mye. men alt hjelper når man senker en del :))
Hmm, jeg finner ikke denne Kaplhenke saken på hjemmesidene dems. Nei, er ikke noen bråhast med mine, kan gjerne ta et halvt år for min del, bare si ifra hvis du skal begynne på noe sånt :).

A.Finstad
03/04/10, 09:21
var ikke så vanskelig å finne da:p de på 240 passer etter det han sa til meg:p http://www.kaplhenke.com/index.php?option=com_content&task=view&id=85&Itemid=33

TeamBørnOut
03/04/10, 10:12
se der ja. egentlig et smart design. men jeg er skeptisk til alu i armen til endeleddet. Men han har jo seff brukt riktig type alu etc. Det eneste negative er at en sånn klump i alu ville kostet "nok" penger i norge...
En billig løsning for folk som vil ha en god bil å kjøre med driter i veigrep er å fjerne røret fra et gammelt fjørbein å skru fast under det orginale..

ChrML
03/04/10, 11:27
var ikke så vanskelig å finne da:p de på 240 passer etter det han sa til meg:p http://www.kaplhenke.com/index.php?option=com_content&task=view&id=85&Itemid=33
Ok, passer dette på 940? Så ikke helt ut som jeg så for meg. Men bygger ikke denne bare ned styringen eller er jeg helt på jordet? Eneste som er synd er jo at de koster 2500 kr å få til Norge.

TeamBørnOut
03/04/10, 12:03
Den bygger ned bærekula også. ellers blir det ikke kjørbart (ikke i det hele tatt faktisk)

Mr. Crepsley
03/04/10, 12:38
Den bygger vel bare ned bærekula?

Fighter
03/04/10, 13:23
Bygger vel ned styringen også denne. Ser ut som den "armen" som går til styringa er flytta ned like mye.

A.Finstad
03/04/10, 13:40
bygger ned det som trengs denne og TBO det er bygd en del prototyper av alt han bygger og det blir stress testa både før han lager prototypen og etter han har laga den også forandrer han designet etter hva som er best:) har en annen link som viser litt hvordan han jobber

ganske mange forskjellige album her inne når man først begynner å se etter:p http://www.pbase.com/blkaplan/automotive

Mr. Crepsley
03/04/10, 13:50
Ser det nå ja :)

ChrML
03/04/10, 13:58
bygger ned det som trengs denne og TBO det er bygd en del prototyper av alt han bygger og det blir stress testa både før han lager prototypen og etter han har laga den også forandrer han designet etter hva som er best:) har en annen link som viser litt hvordan han jobber

ganske mange forskjellige album her inne når man først begynner å se etter:p http://www.pbase.com/blkaplan/automotive
Ser ut som han har ganske mye peiling på understell, ja. Det er jo fordelen med å betale 2500 kr for dette, at det er en velutprøvd løsning som er garantert å holde.

Edit: Men er det noen som har prøvd dette på 940 og er helt sikker på at de passer?

TeamBørnOut
03/04/10, 14:55
velutprøvd vet jeg nå ikke... å om den holder norske forhold er nok også usikkert over tid. helt andre veiforhold der borte.. jeg er skeptisk.. når det er gjormete og leirete på grusveiene her om høsten så holder ikke helt nye biltema endeledd mange ukene faktisk. enorm påkjenning.
å akkurat slike ting bør fungere 100% på en bil man skal ha langs veien. ryker det under oppbremsning eller no så er du fuckt. er du heldig kjører du sakte og drar ut i grøfta. er du uheldig så tar du en kraftig oppbremsning og meier ned hus, hager, lastebiler etc..

ChrML
03/04/10, 21:32
velutprøvd vet jeg nå ikke... å om den holder norske forhold er nok også usikkert over tid. helt andre veiforhold der borte.. jeg er skeptisk.. når det er gjormete og leirete på grusveiene her om høsten så holder ikke helt nye biltema endeledd mange ukene faktisk. enorm påkjenning.
å akkurat slike ting bør fungere 100% på en bil man skal ha langs veien. ryker det under oppbremsning eller no så er du fuckt. er du heldig kjører du sakte og drar ut i grøfta. er du uheldig så tar du en kraftig oppbremsning og meier ned hus, hager, lastebiler etc..
Vel, det er en tykk klump av stål :p. Skal vel litt til at det plutselig ryker? Er vel større sjanse for at de lengre skruene som må brukes når man legger en spacer imellom ryker under en oppbremsing enn at det der som er i massivt stål skal ryke.

TeamBørnOut
03/04/10, 21:35
Er det ikke alu da? er det jern så er det jo ikke noe problem :)
Men da kan du gå for løsningen jeg skrev også... 2 nye fjørbein og 2 topploksbolter ;) samme gjengene og tåler litt :)

ChrML
03/04/10, 21:36
Er det ikke alu da? er det jern så er det jo ikke noe problem :)
Men da kan du gå for løsningen jeg skrev også... 2 nye fjørbein og 2 topploksbolter ;) samme gjengene og tåler litt :)
Er stål ja :). One piece cast 4140 Heat Treated Alloy Steel.

TeamBørnOut
03/04/10, 21:40
alloy? :P

ChrML
03/04/10, 21:41
alloy? :P
Alloy er det samme som legering på norsk. Betyr jo bare at metallet er basert på flere en et grunnstoff. For eksempel stål; jern og karbon.

TeamBørnOut
03/04/10, 21:45
ah. lærer noe nytt vær dag (bra å si når jeg er utdannet i dette :P)
Men da kan du gjøre som jeg skrev.. skal du være sikkerpå at det holder så kjøp ei pakke med pinner på biltema til støpegods og dra noen larver..
går sikkert å lette litt her å der også i samme slengen(du skjønner jo sikkert hva du må kappe av også ;))

ChrML
13/04/10, 21:36
Prøver å spørre igjen, er styre/bærekule opplegget likt på 240 og 940? Dvs, passer denne på 940? :
http://www.kaplhenke.com/index.php?option=com_content&task=view&id=85&Itemid=33


La også merke til følgende:

The new steering arm also presents an opportunity to modify the steering leverage ratio. The Quick Steer Roll Correctors have multiple steering leverage ratio options, The stock ratio is available, 20%, and 35% quicker ratio option. For comparison sake, the power steering has a 3.5 lock to lock ratio stock, 20% is 2.8 and 40% is 2.3. The manual rack has a 4.34 lock to lock ratio stock, 20% is ~3.5 and 35% is ~2.8. Now these lock to lock comparisons are not technically correct because the lock of the steering rack is still the same but it is a way to make a comparison that many are familiar with.


Regner med at man da endrer hvor mye hjulene styres ved å velge hvem av hullene man skrur styrestaget til. Det ytterste vil bli original styre ratio, midterste 20% raskere og nærmest bærekula blir 35%. Men som det står så endrer man jo ikke tannstaget eller hvordan styringen virker, så om jeg for eksempel skrur fast styrestaget mitt i 20 eller 35% mer styring, hva er det jeg må gjøre mer da for at det skal bli riktig mtp svingradius da?

Hvis jeg ikke tenker helt feil, så vil jo hjulet kunne svinges mye mer hvis jeg skrur fast i det innerste hullet og det er jo ikke kjempegod klaring fra forhjulene til vangen når man ratter helt over originalt. Da vil jo forhjulet ta i vangen da hvis jeg ratter helt over? Eller er det noe som hindrer at man får mer svingradius av å gjøre det, men fortsatt får raskere styring?

volvoRsport
13/04/10, 21:51
Prøver å spørre igjen, er styre/bærekule opplegget likt på 240 og 940? Dvs, passer denne på 940? :
http://www.kaplhenke.com/index.php?option=com_content&task=view&id=85&Itemid=33

Kaplhenke skal utvikle slike til 740/940 i løpet av våren, så de fra 240 passer ikke.

ChrML
13/04/10, 21:55
Kaplhenke skal utvikle slike til 740/940 i løpet av våren, så de fra 240 passer ikke.
Ah, oki, nice! Så forresten akkurat nå at bærekuleopplegget på 240 er en del anderledes enn 940. Da utvikler de det akkurat i tide for meg :).

Oddwar
01/12/10, 09:17
Hvor mye kapper dere originalfjerene framme på 740 for å få en grei høyde?
altså, ikke skamlav, men akkurat passe..

Wahl
01/12/10, 09:35
koster midre for senkesett enn 2 k i bot og førerkortbeslag :)

Jan-Einar Jenssen
01/12/10, 09:42
Hvor mye kapper dere originalfjerene framme på 740 for å få en grei høyde?
altså, ikke skamlav, men akkurat passe..

tar 2 forran og 1 bak. blir ikke alt for lav av det og mister ikke alt av kjøreegenskaper da.

men koster ikke mange kronene for senkesett.

Wahl
01/12/10, 09:47
senkesett og nedreide dempere forran : )

Jan-Einar Jenssen
01/12/10, 09:49
senkesett og nedreide dempere forran : )

nedreide dempere funker fjell det og :p

Wahl
01/12/10, 09:51
Ja, kapper man ikke, å dreier ned demperne kan man få det godkjent slik, biltilsynet sier ingenting på dempere som er dreid ned, de sa til meg at de syntes det er bedre å dreie ned å få spenn på fjøra en å kjøre med orginale å få mindre spenn. Kapper man, må man koste på 2000 kr til statskassa + oppkjøring på nytt.

Jan-Einar Jenssen
01/12/10, 10:10
Ja, kapper man ikke, å dreier ned demperne kan man få det godkjent slik, biltilsynet sier ingenting på dempere som er dreid ned, de sa til meg at de syntes det er bedre å dreie ned å få spenn på fjøra en å kjøre med orginale å få mindre spenn. Kapper man, må man koste på 2000 kr til statskassa + oppkjøring på nytt.

sant nok det ja.

men er jo en vesentlig forskjell på og kappe 1-2 runder og dele fjæra på langs da :p

kapper man 2 ringer på org fjæra så står dem enda i spenn.
å dreier man demperne samtidig gjør jo ikke det saken verre akurat :p

forige 744 jeg hadde tok jeg 2 ringer forran og 1 bak. ble høvelig jevn høyde da.
fant ut at jeg ville ha litt "stuk" på den så fikk dreid 3cm av demperan i tilleg.
ble litt mye med 3 cm på dempern da.

Oddwar
01/12/10, 13:20
tar 2 forran og 1 bak. blir ikke alt for lav av det og mister ikke alt av kjøreegenskaper da.

men koster ikke mange kronene for senkesett.

har jo senkesett, men ser jo høyere ut med senkesettet enn hva den gjør med originalfjørene ;P


Ja, kapper man ikke, å dreier ned demperne kan man få det godkjent slik, biltilsynet sier ingenting på dempere som er dreid ned, de sa til meg at de syntes det er bedre å dreie ned å få spenn på fjøra en å kjøre med orginale å få mindre spenn. Kapper man, må man koste på 2000 kr til statskassa + oppkjøring på nytt.

Vil ikke si at sjansen for å bli tatt er så stor om man ikke har bilen SKAMLÅG..
Grunnen til at jeg vil kappe originalfjørene, og ikke senkefjørene er for å kunne sette til bake senkefjørene senere :)

s4nd3r
01/12/10, 15:09
korleis dreie ned dempera? på under siden?

Mr. Crepsley
01/12/10, 17:05
Neida. Dreier ned tykkelsen på demperen oppe, så du får anleggsflaten lengere ned. Må selvfølgelig også gjenge opp igjen også..