PDA

Vis full versjon : For mye trykk i blokka. B230FK. "300 oppsett"



ØysteinG
12/07/11, 14:12
Hei!
Har akkuratt montert 300hk oppsett fra turbotrimming, og etter det har jeg fått altfor mye trykk i blokka.
Det kommer ut olje fra topplokket, påfyllingslokket, bakpå fordeleren, en god del fra veivhusventilasjonen, retur på turbo og lignende.
Noen som veit hva som kan være galt?

Nå har også topppakninga gått.

Kjører med ca 1,3 bar og 3,8 bar på bensintrykk.

Er en 740 med b230FK motor.
Fikk benka den til 214hk og 317nM på hjula hos ProTrim etter noe justering på kamdrev. (protrim.no)

Hva er det som gjør at det blir for mye trykk i blokka?

Takk for svar!

Mvh Øystein Grønolen

Øyvind G
12/07/11, 14:32
hvor har du koblet oljedamp slangen? hvis denne står på innsuget, så vil du få dette problemet. den skal stå inn på luftfilteret, eller innsugsslangen til turbo.

ØysteinG
12/07/11, 14:56
Oljedampslangen? Den som kommer fra veivhusvent? Den går bare rett ned bak blokka.

tor
12/07/11, 16:45
du har overtrykk i veivhuset. det er i grunn noe du ikke vil plages med:)

overtrykket leiter opp alle svake punkter som kan lekke olje, legg opp ventilasjonen som orginalt på b230fk , da suger turbon opp veivhusgassen og du unngår evig mye motorproblemer,, les,,, olje som presser seg ut de kjiipeste steder (f.eks simmring bakkant veivaksel nedoljet clutch er ikke morsomt ,, registersimringer, oljesauset reg rem er ingen slager,,

TekVest
12/07/11, 18:57
motor gått langt ? kan være slitte stempelringer, slet ene råden min før 14 dager sin pga overtrykk i motor å utslitt motor..

smygen
12/07/11, 23:08
Tror jeg sliter litt med samme problem selv.. Er vel ikke noen som har ett bilde over hvordan di har lagt opp ventilasjonen?

VolvoR-Sport
12/07/11, 23:21
jeg har slange fra fra boksen å rett ut i fri luft..

tyder på dårlige tetninger og stempelringer.. :p

smygen
12/07/11, 23:33
Overtrykket som tyder på dårlige tetninger og stempelringer? Hos meg så stikker bare den tuten fra boksen ut i fri luft.. Har litt problemer med at simmeringen fra veiven i bakkant lekker..

ØysteinG
13/07/11, 01:11
Jeg har ikke hatt så mye problem med for mye trykk før, men noe lekkasje har det vært.
Men istedet for å legge den sånn at turboen suger den opp, kunne man ikke ha dratt den ut til eksosen? Feks en nippel på downpipe? Blir vel noe "vacuum" der?

Før har min bare gått ut i friluft og da sliter den altså med at den ikke suger opp overtrykket?

Det er godt mulig at stempelringa mine også begynner å bli slitene og motor generelt forsåvidt.
Kom litt blå røyk før, men så tukta jeg den litt hardt på 1. og 2. gir for et par dager siden og da starta det å ryke ganske mye mer enn vanlig(nesten hvitt), men tenkte at det kanskje bare var pakninga/lagerpakninga på turboen, men kanskje bare stempelringene som har tatt kvelden for fullt?

Motor har vel gått rundt 220 000 i følge forrige eier, med original innmat :p

Ola Moen
13/07/11, 01:35
Jeg har ikke hatt så mye problem med for mye trykk før, men noe lekkasje har det vært.
Men istedet for å legge den sånn at turboen suger den opp, kunne man ikke ha dratt den ut til eksosen? Feks en nippel på downpipe? Blir vel noe "vacuum" der?

Før har min bare gått ut i friluft og da sliter den altså med at den ikke suger opp overtrykket?

Det er godt mulig at stempelringa mine også begynner å bli slitene og motor generelt forsåvidt.
Kom litt blå røyk før, men så tukta jeg den litt hardt på 1. og 2. gir for et par dager siden og da starta det å ryke ganske mye mer enn vanlig(nesten hvitt), men tenkte at det kanskje bare var pakninga/lagerpakninga på turboen, men kanskje bare stempelringene som har tatt kvelden for fullt?

Motor har vel gått rundt 220 000 i følge forrige eier, med original innmat :p

Ikke lag noe på downpipe ihvertfall.. Der er det trykk, og absolutt ikke vakum.

Jeg har lagt slange fra Ventilasjon, og inn på en Catchtank. Den har to rørstusser i toppen. slangen fra ventilasjon inn på den ene, og slange fra den andre går over til turbo. Mellom filter og turbo, har jeg en 2,5" rørbit, med en liten rørstuss sveiset inn i ca 45 grader pekende mot kompressorhjulet, slik at den suger vakum i blokka via catchtank, uten å dra med seg masse oljesøl.
Hender jeg må drenere den tanken en gang i ny og ne:)

Om hadde litt blårøyk fra før, så tyder det på dårlige oljedeflektorer(tettinger rundt ventilskaft) på innsugsida. Eksossida er det ikke vits i å ha deflektorer på engang. De blir bare knallharde oog smuldrer opp uansett, pga mer trykk og varme enn på en sugemotor. Du kan også ha slitte ventilstyringer og stempelringer.

smygen
13/07/11, 02:33
Prøver å legge opp en slange fra ventilasjon til innsug på turbo først jeg. Skal stussen på turbosiden ligge før eller etter LMM, eller har det noe å si i det hele tatt? :P

Ola Moen
13/07/11, 02:51
Legg den etter.. Det oljesølet vil du ikke ha i LMM. Da tar den kvelden etterhvert.
jeg har brukt catchtank fordi jeg kjører med LMM mellom innsug og IC.

ØysteinG
14/07/11, 12:23
Funker altså ikke å bare koble den inn på en vacuumnippel på innsuget?
Har det noen betydning hvordan "mellomakselen" står i forhold til veiv og kam? For den har vi ikke prøvd å justere til noen spesiell posisjon.


Fant ut i går at den hvite røyken kom fra turboen. Mye slark, desverre.
Noen som veit om noen som overhaler turbo billig og bra? Er en turbonetics T-17857.
Fins det overhalingskitt noen plass til disse?

Mvh Øystein

Ola Moen
14/07/11, 14:25
Funker altså ikke å bare koble den inn på en vacuumnippel på innsuget?
Har det noen betydning hvordan "mellomakselen" står i forhold til veiv og kam? For den har vi ikke prøvd å justere til noen spesiell posisjon.


Fant ut i går at den hvite røyken kom fra turboen. Mye slark, desverre.
Noen som veit om noen som overhaler turbo billig og bra? Er en turbonetics T-17857.
Fins det overhalingskitt noen plass til disse?

Mvh Øystein

Så lenge det ikke sitter no fordeler nede på blokka, så spiller det ingen rolle hvordan den akselen står.

Det ligger ofte noe sånne overhalingsett på Ebay:)

Ligger en overhalt en her:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Rebuilt-Turbonetics-T04E-Big-Shaft-50-Trim-T3-T4-Turbo-/320726394458?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item4aacc8665a

ØysteinG
14/07/11, 16:09
Åja, så den akselen er nesten bare bortkasta? :P
Det sitter jo noe slags tannhjul under veivhusvent som går rundt og flytter seg i forhold til den akselen da, men den har vel kanskje ikke noen spesiell posisjon der uansett.

Hmm, da burde det være mulig å skaffe ett kit til min og da :) Takktakk!

Ola Moen
15/07/11, 14:34
Bortsett fra at den aksel'n driver oljepumpa, så er den bortkastet ja:p

Veslegilli
15/07/11, 17:13
tett veivhusventilasjon? skru av den svarte boksen som står skrudd på blokka under innsuget å skyll den ordentlig inni med varmt vann å bytt veivhusventialsjons filteret, koster 19kr på bcb tror jeg

ØysteinG
15/07/11, 17:41
Hmm, mulig det er det. Eller så begynner jeg å tro at motoren er utslitt :P

Ola Moen
15/07/11, 18:39
tett veivhusventilasjon? skru av den svarte boksen som står skrudd på blokka under innsuget å skyll den ordentlig inni med varmt vann å bytt veivhusventialsjons filteret, koster 19kr på bcb tror jeg
Skal ikke være flammetrapp på turbomotorene. kun sugemotorene.

Ola Moen
15/07/11, 18:41
Hmm, mulig det er det. Eller så begynner jeg å tro at motoren er utslitt :P

Det er en mulighet. Du får plukke opp, og sjekke blokka for slitekant, pluss sjekke gapet på ringene.

SWR
16/07/11, 00:29
Om hadde litt blårøyk fra før, så tyder det på dårlige oljedeflektorer(tettinger rundt ventilskaft) på innsugsida. Eksossida er det ikke vits i å ha deflektorer på engang. De blir bare knallharde oog smuldrer opp uansett, pga mer trykk og varme enn på en sugemotor. Du kan også ha slitte ventilstyringer og stempelringer. Blårøyk kommer ikke bare derfra... dårlige ringer, død tetning i turboen og dårlig veivhusvent står også på lista..

Hvis ventiltetningene på eksosen dør og det er av den økte varmen er det rart at du har samme driftstemp på motoren... Da vil jeg heller satse på at du har hatt noe elendige kvalitet på tetningene der fra før. Trykk utsettes de ikke for stort av, så sant ikke ventilstyringene er så romme at en kan røre grøt..

Ola Moen
16/07/11, 00:35
Blårøyk kommer ikke bare derfra... dårlige ringer, død tetning i turboen og dårlig veivhusvent står også på lista..

Hvis ventiltetningene på eksosen dør og det er av den økte varmen er det rart at du har samme driftstemp på motoren... Da vil jeg heller satse på at du har hatt noe elendige kvalitet på tetningene der fra før. Trykk utsettes de ikke for stort av, så sant ikke ventilstyringene er så romme at en kan røre grøt..
Nå sitter det ikke ventiltetninger på eksossida på 530 og 531 da. med mindre noen har montert det i ettertid. Det kan som du sier, også være turboen. og det kan igjen komme av for dårlig ventilasjon, da mottrykk i returrøret gjør så olja tar veien ut gjennom tetningen i bakkant på senterdelen.

Ikke at jeg skal belære deg om noe som du jobber med altså..

SWR
16/07/11, 01:22
Nå sitter det ikke ventiltetninger på eksossida på 530 og 531 da. med mindre noen har montert det i ettertid. Det kan som du sier, også være turboen. og det kan igjen komme av for dårlig ventilasjon, da mottrykk i returrøret gjør så olja tar veien ut gjennom tetningen i bakkant på senterdelen.

Ikke at jeg skal belære deg om noe som du jobber med altså.. Vet.. :) Jeg bare sa det, da flere motorer går med tetninger på eksosen uten problemer.. :) Var ikke meningen å virke belærende mot noen heller, hvis det virket sånn.. :)

Ola Moen
16/07/11, 01:48
Neida:) syns ikke det, men er ikke alle fagfolk som liker at noen som ikke er fagfolk kommer med innspill:p men av egen erfaring, så pleier blokkene å være synder'n før toppene.
Og motorer på den alderen her, har kanskje hatt 2-3 forskjellige topper og 3-4 turboer allerede i mange tilfeller, og om en først begynner med å rive ut motor, så kan en gjerne begynne med bunndelen, ellers blir den ofte "glemt" etter alt det andre:)

Kauto
26/07/12, 21:47
tett veivhusventilasjon? skru av den svarte boksen som står skrudd på blokka under innsuget å skyll den ordentlig inni med varmt vann å bytt veivhusventialsjons filteret, koster 19kr på bcb tror jeg

Hvor er veivhusventialsjons filteret på motoren? Har kjøpt det men finner ikke ut hvor det skal være..
Var ikke noe filter i den svarte boksen jeg bytta.

var dette filtere jeg fikk hos Volvo :
http://bcb.no/Default.aspx?tabid=113&CategoryID=1569&Category2ID=1718&List=1&Level=2&ProductID=20262

Men det er vist ikke på turbo motorer, så ikke rart man ikke fant det da :p