PDA

Vis full versjon : sliter med å få 245 i førstegir



halvard
11/07/11, 20:30
jeg sliter med å få bilen i førstegir, virker litt tidlfelig når det går( om jeg står stille eller kjører). neon som har noen tips? funker sånn passe i andre, og ypperlig i resten... er vel en 1992 modell.

Christian
11/07/11, 20:37
De vanligste feilene er slitte foringer i overføringa, som fører til at den ligger ann mot reverssperra. Hjelper det å holde oppe reverssperra?
Også kan det være lageret i veiva som gjør at du sliter med å frie helt ut.

Deluxio
11/07/11, 20:46
Prøv å dobbelclutcha :)

ArneR
12/07/11, 00:25
Holder også en knapp på reverssperra..

Daniel V
12/07/11, 00:34
Ta av damasken under girstanga, så flytter du reverssperra litt til venstre. Den sitter med en skrue. Så ser du. Min 240 var slik da jeg fikk den, men etter en liten justering av reverssperra var den så god som ny igjen.

Ola Moen
12/07/11, 00:42
å få den i førstegir mens du har bilen i sig, er i utgangspunktet ikke veldig lett.
Som de andre her skriver, så holder jeg også en knapp på at du må justere reverssperra.
Når de nylonforingene mellom girstang og overføringsarm begynner å bli slitte, så får du mer slakk i stanga. Da nylonklossen på girstanga går imot reverssperra, så gjør slakken såpass at den ikke treffer rett på, men litt til siden for første og andre gir. det er 3 muligheter her:

Nr 1: bytt foringene nederst på stanga, og bruk fett så de ikke slites fort ut igjen.

Nr 2: Midlertidig nødløsning: plukk ut nylonforingene, og finn O-ringer som passer inn på disse, og smell det sammen igjen til du får tak i nye foringer. da "shimser" du ut og kompenserer for slitasjen ei lita stund ihvertfall.

Nr. 3: Justere på reverssperra. ut med 4 klips, løft opp gummibelgen. 8mm pipe og 1/4" skralle. løsneskruene litt. Legg spaken mot venstre, og finn førstegir, og andre gir. stram skruene litt. test hvor den smetter lett i gir. Da du finner en posisjon hvor dette går greit, stram til skruer, og montere gummi belgen igjen:)

Noen ganger er det så slitt at du kanskje må kombinere både nr 2 og 3:)

Håper dette er til hjelp:)

halvard
12/07/11, 17:05
takker. skal ut å mekke nå!