PDA

Vis full versjon : Skifte fjærer bak på v70



turboleif
11/07/11, 18:49
Skal skifte fjærer bak på min v70, trenger man fjærklemmer da, eller klarer man seg uten??

mrstfu
11/07/11, 19:47
med mindre fjørene er VELDIG slitne, signe og sammensunkne, trenger du fjærklemmer. fjøra blir som regel stående i spenn mellom øvre og nedre fjørfeste.

Nilsebu
12/07/11, 01:27
med mindre fjørene er VELDIG slitne, signe og sammensunkne, trenger du fjærklemmer. fjøra blir som regel stående i spenn mellom øvre og nedre fjørfeste.

Feil!

Trenger ikke fjærklemmer. Bare ha en jekk under når du løsner demperen, senk den forsiktig ned. Når det ikke er noe spenn igjen i fjøra, så drar du skålen litt lengre ned, samtidig som du tar tak i fjøra og røsker den ut :)

Aartun
12/07/11, 10:36
gode nyheter:)
skal bytte fjører i ettermiddag og i følge haynesboka er dette en hel operasjon!

Nilsebu
12/07/11, 11:03
gode nyheter:)
skal bytte fjører i ettermiddag og i følge haynesboka er dette en hel operasjon!

Bakfjører på 850 / X70 er så enkelt å bytte at det er på grensen til å være lovlig, JEG klarte det uten problemer første gang.

Jekk opp bilen, av med mutteren som holder demperen fast, få demperen av festet.

Skru ut låse(tingen) som holder fjøra låst i skålen, senk ned å ut med seg :)

Aartun
12/07/11, 11:53
Bakfjører på 850 / X70 er så enkelt å bytte at det er på grensen til å være lovlig, JEG klarte det uten problemer første gang.

Jekk opp bilen, av med mutteren som holder demperen fast, få demperen av festet.

Skru ut låse(tingen) som holder fjøra låst i skålen, senk ned å ut med seg :)

Godt godt:) jeg synes i grunn det såg unødvendig komplisert ut i den haynesboka..
så får man håpe at muttrene ikke sitter mer fast enn de burde!

Tore
12/07/11, 12:02
Bakfjører på 850 / X70 er så enkelt å bytte at det er på grensen til å være lovlig, JEG klarte det uten problemer første gang.

Jekk opp bilen, av med mutteren som holder demperen fast, få demperen av festet.

Skru ut låse(tingen) som holder fjøra låst i skålen, senk ned å ut med seg :)

Litt mer strul om du har AWD men fortsatt ikke bruk for fjærklemmer: Ut med demperen, ut med bolten som holder nedre bærearm mot hjullagerhuset, ut med bolter til casterstag/jekkfeste under baksetet og så press ned bærearma til fjæra er ute. Reverser for sammenstilling. Jekk opp og fest deler ved behov så det ikke ramler fra hverandre. Bolten mellom nedre bærearm/hjullagerhus har splines og skal settes inn med "normalhøyde". Jeg mener å huske at høyden var akkurat den samme som når bærearma henger i støtdemperen.

turboleif
12/07/11, 14:33
Tusen takk for mye gode svar, da er det bare og begynne og skru ;)